DECIZIE nr. 88 din 5 februarie 2008

Redacția Lex24
Publicat in CC: Decizii, 23/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 158 din 29 februarie 2008
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LALEGE 448 06/12/2006 ART. 24
ActulRESPINGE NECONSTITUTIONALITATEALEGE (R) 448 06/12/2006 ART. 26
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 1
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 2
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 3
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 10
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 11
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 29
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 30
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 16
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 61
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 146
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 147
Acte care fac referire la acest act:

SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulREFERIT DEDECIZIE 681 13/11/2014
ActulREFERIT DEDECIZIE 452 15/04/2008

referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 26 lit. a) din Legea nr. 448/2006 privind protecţia şi promovarea drepturilor persoanelor cu handicap



Ioan Vida – preşedinteNicolae Cochinescu – judecătorAspazia Cojocaru – judecătorAcsinte Gaspar – judecătorIon Predescu – judecătorPuskas Valentin Zoltan – judecătorTudorel Toader – judecătorAugustin Zegrean – judecătorSimona Ricu – procurorMihai Paul Cotta – magistrat-asistentPe rol se află soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 26 lit. a) din Legea nr. 448/2006 privind protecţia şi promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, excepţie ridicată de Radu Urziceanu în Dosarul nr. 4.118/86/2007 al Judecătoriei Suceava.La apelul nominal lipsesc părţile, faţă de care procedura de citare a fost legal îndeplinită.Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate, ca inadmisibilă, deoarece, prin excepţia invocată, se solicită completarea textului de lege.CURTEA,având în vedere actele şi lucrările dosarului, reţine următoarele:Prin Încheierea din 15 octombrie 2007, pronunţată în Dosarul nr. 4.118/86/2007, Judecătoria Suceava a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 24 lit. a) din Legea nr. 448/2006, excepţie ridicată de Radu Urziceanu în cauza ce are ca obiect judecarea contestaţiei la executare formulată de autorul excepţiei.În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine că dispoziţiile art. 24 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 448/2006 contravin prevederilor art. 16 alin. (1) din Constituţie, deoarece prevăd scutirea de impozit doar pe veniturile obţinute din salarii de către persoanele cu handicap, iar nu şi pe veniturile obţinute din exercitarea profesiilor liberale de către aceeaşi categorie de persoane.Judecătoria Suceava apreciază că excepţia este întemeiată. Se arată că dispoziţiile criticate încalcă prevederile art. 16 alin. (1) din Constituţie referitoare la egalitatea persoanelor în faţa legii.Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi formula punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.Guvernul consideră că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată, deoarece scutirea de la plata impozitului pe venit se aplică în mod egal tuturor persoanelor aflate în situaţia prevăzută de textul de lege criticat. Întrucât egalitatea nu înseamnă uniformitate, este posibilă stabilirea unui tratament juridic diferit pentru situaţii diferite, când acesta se justifică raţional şi obiectiv.Avocatul Poporului apreciază că dispoziţiile legale criticate sunt constituţionale. Se arată că susţinerea autorului excepţiei nu poate fi reţinută, în măsura în care normele supuse controlului de constituţionalitate se aplică în mod egal tuturor celor aflaţi în situaţia prevăzută de ipoteza normei legale, fără nicio discriminare.Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.CURTEA,examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.Obiectul excepţiei, astfel cum a fost formulat, îl constituie dispoziţiile art. 24 lit. a) din Legea nr. 448/2006 privind protecţia şi promovarea drepturilor persoanelor cu handicap. Ulterior sesizării Curţii Constituţionale, legea a fost republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1 din 3 ianuarie 2008, textul de lege criticat devenind art. 26 lit. a), cu acelaşi cuprins. În consecinţă, Curtea urmează să se pronunţe asupra dispoziţiilor art. 26 lit. a) din Legea nr. 448/2006, dispoziţii care au următorul cuprins:– Art. 26: "Persoanele cu handicap grav sau accentuat beneficiază de următoarele facilităţi fiscale: a) scutire de impozit pe veniturile din salarii şi indemnizaţii de natură salarială; […]."În opinia autorului excepţiei, dispoziţiile legale criticate contravin prevederilor art. 16 alin. (1) din Constituţie referitoare la egalitatea în drepturi.Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constată următoarele:Textul legal criticat acordă facilităţi fiscale numai persoanelor cu handicap care obţin venituri din salarii şi indemnizaţii de natură salarială, deşi ar fi trebuit să cuprindă toate persoanele cu handicap grav sau accentuat. Curtea reţine însă că excepţia de neconstituţionalitate şi motivele invocate în susţinerea ei nu privesc, în realitate, constituţionalitatea textului de lege criticat, ci necesitatea completării acestuia în sensul de a prevedea scutirea de impozit nu numai pe veniturile obţinute din salarii de către persoanele cu handicap, ci şi pe veniturile obţinute din exercitarea profesiilor liberale de către aceeaşi categorie de persoane. Or, sub acest aspect, chiar dacă susţinerea autorului excepţiei este justificată, Curtea constată, astfel cum a mai statuat prin numeroase decizii, că nu este competentă să se pronunţe cu privire la completarea sau modificarea textului de lege, unica autoritate legiuitoare a ţării fiind, în conformitate cu art. 61 alin. (1) din Constituţie, Parlamentul. Atât modificarea conţinutului unor norme juridice, ca fază de legiferare, cât şi, în speţă, aprecierea necesităţii completării normei juridice în sensul criticilor autorului excepţiei sunt de competenţa exclusivă a Parlamentului.Având în vedere considerentele expuse, excepţia de neconstituţionalitate este inadmisibilă.Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,CURTEA CONSTITUŢIONALĂÎn numele legiiDECIDE:Respinge, ca fiind inadmisibilă, excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 26 lit. a) din Legea nr. 448/2006 privind protecţia şi promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, excepţie ridicată de Radu Urziceanu în Dosarul nr. 4.118/86/2007 al Judecătoriei Suceava.Definitivă şi general obligatorie.Pronunţată în şedinţa publică din data de 5 februarie 2008.PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,prof. univ. dr. IOAN VIDAMagistrat-asistent,Mihai Paul Cotta_________

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x