Informatii Document
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 771 din 14 noiembrie 2007
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act | |
Nu exista actiuni induse de acest act | |
Acte referite de acest act: | |
Nu exista acte care fac referire la acest act | |
referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 2 din Hotărârea Guvernului nr. 1.725/2004 privind transmiterea suprafeţelor rutiere aeronautice şi a terenurilor aferente zonelor de siguranţă ale Aeroportului Bacău din domeniul public al statului şi din administrarea Consiliului Judeţean Bacău, respectiv a Ministerului Apărării Naţionale, în domeniul public al judeţului Bacău şi în administrarea Consiliului Judeţean Bacău, pentru Regia Autonomă „Aeroportul Bacău”
Ioan Vida – preşedinteNicolae Cochinescu – judecătorAspazia Cojocaru – judecătorAcsinte Gaspar – judecătorPetre Ninosu – judecătorIon Predescu – judecătorPuskas Valentin Zoltan – judecătorTudorel Toader – judecătorAugustin Zegrean – judecătorIon Tiucă – procurorDaniela Ramona Mariţiu – magistrat-asistentPe rol se află soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 2 din Hotărârea Guvernului nr. 1.725/2004 privind transmiterea suprafeţelor rutiere aeronautice şi a terenurilor aferente zonelor de siguranţă ale Aeroportului Bacău din domeniul public al statului şi din administrarea Consiliului Judeţean Bacău, respectiv a Ministerului Apărării Naţionale, în domeniul public al judeţului Bacău şi în administrarea Consiliului Judeţean Bacău, pentru Regia Autonomă „Aeroportul Bacău”, excepţie ridicată de Regia Autonomă „Aeroportul Bacău” în Dosarul nr. 3.482/110/2006 al Tribunalului Bacău – Secţia comercială şi de contencios administrativ.La apelul nominal lipsesc părţile, faţă de care procedura de citare este legal îndeplinită.Cauza fiind în stare de judecată, reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca inadmisibilă.CURTEA,având în vedere actele şi lucrările dosarului, reţine următoarele:Prin Încheierea din 1 iunie 2007, pronunţată în Dosarul nr. 3.482/110/2006, Tribunalul Bacău – Secţia comercială şi de contencios administrativ a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 2 din Hotărârea Guvernului nr. 1.725/2004 privind transmiterea suprafeţelor rutiere aeronautice şi a terenurilor aferente zonelor de siguranţă ale Aeroportului Bacău din domeniul public al statului şi din administrarea Consiliului Judeţean Bacău, respectiv a Ministerului Apărării Naţionale, în domeniul public al judeţului Bacău şi în administrarea Consiliului Judeţean Bacău, pentru Regia Autonomă „Aeroportul Bacău”, excepţie ridicată de Regia Autonomă „Aeroportul Bacău”.În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate, autoarea acesteia susţine că dispoziţiile criticate încalcă prevederile art. 135 alin. (2) lit. a) şi g) din Constituţie.Tribunalul Bacău – Secţia comercială şi de contencios administrativ consideră excepţia de neconstituţionalitate ca fiind întemeiată.În conformitate cu dispoziţiile art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi formula punctele de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.Guvernul arată că, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, Curtea Constituţională "hotărăşte asupra excepţiilor de neconstituţionalitate privind legile şi ordonanţele, ridicate în faţa instanţelor judecătoreşti", prin urmare nu pot face obiect al controlului de constituţionalitate hotărârile Guvernului. De asemenea, art. 29 din Legea nr. 47/1992 prevede că instanţa de contencios constituţional „decide asupra excepţiilor (…) privind neconstituţionalitatea unei legi sau ordonanţe ori a unei dispoziţii dintr-o lege sau dintr-o ordonanţă în vigoare, (…).” Aşa fiind, se apreciază că excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 2 din Hotărârea Guvernului nr. 1.725/2004 este inadmisibilă.Avocatul Poporului arată că excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 2 din Hotărârea Guvernului nr. 1.725/2004 este inadmisibilă. Potrivit art. 146 lit. d) din Constituţie, coroborat cu art. 29 din Legea nr. 47/1992, Curtea Constituţională hotărăşte asupra excepţiilor de neconstituţionalitate privind legile şi ordonanţele, ridicate în faţa instanţelor judecătoreşti sau de arbitraj comercial, precum şi direct de Avocatul Poporului. Hotărârile Guvernului nu pot constitui obiect al controlului de constituţionalitate exercitat de Curtea Constituţională, acestea putând fi atacate numai pe calea contenciosului administrativ.Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.CURTEA,examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile de lege criticate raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:Curtea Constituţională este competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate cu care a fost sesizată.Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile art. 2 din Hotărârea Guvernului nr. 1.725/2004 privind transmiterea suprafeţelor rutiere aeronautice şi a terenurilor aferente zonelor de siguranţă ale Aeroportului Bacău din domeniul public al statului şi din administrarea Consiliului Judeţean Bacău, respectiv a Ministerului Apărării Naţionale, în domeniul public al judeţului Bacău şi în administrarea Consiliului Judeţean Bacău, pentru Regia Autonomă „Aeroportul Bacău”, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 974 din 22 octombrie 2004.În susţinerea neconstituţionalităţii acestor dispoziţii legale, autorul excepţiei invocă încălcarea prevederilor constituţionale ale art. 135 alin. (2) lit. a) şi g) – "Economia".Examinând excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 2 din Hotărârea Guvernului nr. 1.725/2004, Curtea constată că aceasta este inadmisibilă.Potrivit prevederilor art. 146 lit. d) teza întâi din Constituţie, Curtea Constituţională "hotărăşte asupra excepţiilor de neconstituţionalitate privind legile şi ordonanţele, ridicate în faţa instanţelor judecătoreşti sau de arbitraj comercial".În aplicarea acestei prevederi constituţionale, art. 29 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 prevede că instanţa de contencios constituţional „(…) decide asupra excepţiilor ridicate în faţa instanţelor judecătoreşti sau de arbitraj comercial privind neconstituţionalitatea unei legi sau ordonanţe ori a unei dispoziţii dintr-o lege sau dintr-o ordonanţă în vigoare, care are legătură cu soluţionarea cauzei în orice fază a litigiului şi oricare ar fi obiectul acestuia”.Aşa fiind, hotărârile Guvernului nu pot constitui obiect al controlului de constituţionalitate, astfel că excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 2 din Hotărârea Guvernului nr. 1.725/2004 este inadmisibilă.Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,CURTEA CONSTITUŢIONALĂÎn numele legiiDECIDE:Respinge, ca fiind inadmisibilă, excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 2 din Hotărârea Guvernului nr. 1.725/2004 privind transmiterea suprafeţelor rutiere aeronautice şi a terenurilor aferente zonelor de siguranţă ale Aeroportului Bacău din domeniul public al statului şi din administrarea Consiliului Judeţean Bacău, respectiv a Ministerului Apărării Naţionale, în domeniul public al judeţului Bacău şi în administrarea Consiliului Judeţean Bacău, pentru Regia Autonomă „Aeroportul Bacău”, excepţie ridicată de Regia Autonomă „Aeroportul Bacău” în Dosarul nr. 3.482/110/2006 al Tribunalului Bacău – Secţia comercială şi de contencios administrativ.Definitivă şi general obligatorie.Pronunţată în şedinţa publică din data de 9 octombrie 2007.PREŞEDINTELECURŢII CONSTITUŢIONALE,prof.univ.dr. IOAN VIDAMagistrat-asistent,Daniela Ramona Mariţiu–––