Informatii Document
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 336 din 15 iulie 1999
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act | |
Nu exista actiuni induse de acest act | |
Acte referite de acest act: | |
Acte care fac referire la acest act: | |
referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 6 alin. (3) din Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 14/1998 cu privire la rectificarea bugetului de stat pe anul 1998, precum şi a ordonanţei în întregul său
Lucian Mihai – preşedinteCostica Bulai – judecătorConstantin Doldur – judecătorKozsokar Gabor – judecătorIoan Muraru – judecătorNicolae Popa – judecătorLucian Stangu – judecătorFlorin Bucur Vasilescu – judecătorRomul Petru Vonica – judecătorPaula C. Pantea – procurorMihai Paul Cotta – magistrat-asistentPe rol se afla soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 6 alin. (3) din Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 14/1998 cu privire la rectificarea bugetului de stat pe anul 1998, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 357 din 21 septembrie 1998, excepţie ridicată de Federaţia Sindicatelor Libere din Învăţământ în Dosarul nr. 19.479/1998 al Judecătoriei Sectorului 1 Bucureşti.Procedura de citare este legal îndeplinită.Cauza fiind în stare de judecată, reprezentantul Ministerului Educaţiei Naţionale declara ca este de acord cu admiterea excepţiei, aceasta fiind intemeiata, şi considera ca salarizarea face parte din domeniul protecţiei sociale, fiind reglementată numai printr-o lege organică care nu poate fi modificată printr-o ordonanţa de urgenţă.Reprezentantul Ministerului Public pune, de asemenea, concluzii de admitere a excepţiei de neconstituţionalitate invocate şi considera ca prevederile criticate, prin care au fost stabiliţi alţi coeficienţi de ierarhizare decât cei reglementati prin Legea nr. 154/1998, sunt neconstituţionale.CURTEA,având în vedere actele şi lucrările dosarului, constata următoarele:Prin Încheierea din 12 noiembrie 1998 Judecătoria Sectorului 1 Bucureşti a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 6 alin. (3) din Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 14/1998, precum şi a ordonanţei în întregime, excepţie ridicată de Federaţia Sindicatelor Libere din Învăţământ într-o cauza civilă având ca obiect cererea formulată de autoarea excepţiei de a obliga Ministerul Educaţiei Naţionale să aplice prevederile Legii nr. 154/1998 începând cu data intrării ei în vigoare.În motivarea excepţiei autoarea acesteia susţine ca prevederile art. 6 alin. (3) din Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 14/1998 sunt neconstituţionale prin aceea ca încalcă principiul neretroactivitatii legii, consacrat de art. 15 alin. (2) din legea fundamentală, deoarece coeficienţii de multiplicare prevăzuţi la alin. (2) al aceluiaşi articol din ordonanţa se utilizează de la data aplicării prevederilor Legii nr. 154/1998. Din acest motiv, susţine autoarea excepţiei, aceasta prevedere din ordonanţa „apare ca vadit neconstitutionala”, având caracter retroactiv. În acelaşi timp, se mai arata în motivarea excepţiei, ordonanţa, în întregul său, încalcă şi normele constituţionale cuprinse în art. 107 alin. (1) şi (3) şi în art. 114 alin. (1) şi (4), întrucât Guvernul modifica printr-o ordonanţa o lege şi reglementează într-un domeniu al legii organice. Or, salarizarea face parte din domeniul protecţiei sociale, domeniu ce trebuie reglementat prin lege organică.Exprimandu-şi opinia asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicate, instanţa de judecată apreciază ca, într-adevăr, prevederile atacate din Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 14/1998 sunt neconstituţionale, ele fiind în contradictie cu dispoziţiile art. 15 alin. (2) din Constituţie, excepţia fiind, în acest sens, intemeiata.În conformitate cu prevederile art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicată, au fost solicitate punctele de vedere ale preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului şi Guvernului.În punctul de vedere primit din partea Guvernului se arata ca "art. 6 alin. (3) din Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 14/1998 creează un caz de retroactivitate a legii prin faptul ca prevede expres ca se va aplica de la o dată anterioară intrării în vigoare a întregii reglementări”. Pentru aceste motive excepţia de neconstituţionalitate este intemeiata.În ceea ce priveşte critica de neconstituţionalitate, formulată de autoarea excepţiei, în legătură cu faptul ca Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 14/1998 este neconstitutionala, întrucât încalcă prevederile art. 107 alin. (1) şi (3) din Constituţie, opinia Guvernului este aceea a respingerii excepţiei ca neîntemeiată, invocandu-se practica Curţii Constituţionale, care a statuat ca interdicţia reglementării prin ordonanţa în domenii rezervate legii organice nu este aplicabilă ordonanţelor de urgenta.Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere.CURTEA,examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile părţii prezente şi ale procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, retine următoarele:Potrivit art. 144 lit. c) din Constituţie şi art. 23 din Legea nr. 47/1992, republicată, Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este competenţa să soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate ridicată.1. Din examinarea încheierii de sesizare, precum şi a susţinerilor formulate în dosarul cauzei de autoarea excepţiei rezultă ca aceasta a ridicat excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 6 alin. (3) din Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 14/1998 cu privire la rectificarea bugetului de stat pe anul 1998, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 357 din 21 septembrie 1998, solicitandu-se Curţii Constituţionale să se pronunţe asupra efectelor în timp ale acestor dispoziţii.Potrivit acestui text, "Coeficienţii de multiplicare (ierarhizare) prevăzuţi la alin. (2) se utilizează de la data aplicării prevederilor Legii nr. 154/1998„.Pe fond se constată că, potrivit art. 6 alin. (2) din Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 14/1998, elementele sistemului de stabilire a salariilor de baza cuprinse în anexele la Legea nr. 154/1998 sunt modificate, stabilindu-se coeficienţi corectati de multiplicare (ierarhizare) a salariilor. Aceştia vor fi utilizaţi, potrivit art. 6 alin. (3) din ordonanţa, începând cu data intrării în vigoare a Legii nr. 154/1998.Art. 78 din Constituţie prevede că "Legea se publică în Monitorul Oficial al României şi intră în vigoare de la data publicării sau de la data prevăzută în textul ei".Potrivit art. 15 alin. (2) din Constituţie, "Legea dispune numai pentru viitor, cu excepţia legii penale mai favorabile".Din coroborarea celor două texte constituţionale rezultă ca art. 6 alin. (3) din Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 14/1998, reglementand aplicarea retroactivă a prevederilor alin. (2), iar prin aceasta modificând unele dispoziţii din Legea nr. 154/1998, este neconstitutional, prin aceea ca se încalcă principiul neretroactivitatii legii. Într-adevăr, deşi ordonanţa de urgenţă a Guvernului a intrat în vigoare la 21 septembrie 1998, data publicării ei, art. 6 alin. (3) din ordonanţa dispune ca aplicarea prevederilor alin. (2) să se facă începând cu data intrării în vigoare a Legii nr. 154/1998, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 266 din 16 iulie 1998, modificând în felul acesta, retroactiv, legea veche. Legea noua ar putea, cel mult, pentru a evita retroactivitatea, sa reconstituie dreptul anterior prin preluarea dispoziţiilor din legea veche, ceea ce, în cauza, nu se pune problema.Pentru aceste motive excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 6 alin. (3) din Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 14/1998 este intemeiata şi urmează să fie admisă.2. Autorul excepţiei solicita să se constate neconstituţionalitatea întregii ordonanţe, deoarece aceasta contravine dispoziţiilor art. 107 alin. (3) şi ale art. 114 din Constituţie.Analizând aceasta critica, Curtea constata ca Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 14/1998 nu a fost adoptată în baza unei legi speciale de abilitare.Se constata, de asemenea, ca Legea nr. 154/1998, la care fac referire alin. (2) şi (3) ale art. 6 din Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 14/1998, a fost adoptată ca lege ordinară şi nu ca lege organică, cum susţine autoarea excepţiei.Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 144 lit. c) din Constituţie, precum şi al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 24 alin. (2) şi al art. 25 din Legea nr. 47/1992, republicată,CURTEAÎn numele legiiDECIDE:1. Admite excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 6 alin. (3) din Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 14/1998 cu privire la rectificarea bugetului de stat pe anul 1998, excepţie ridicată de Federaţia Sindicatelor Libere din Învăţământ în Dosarul nr. 19.479/1998 al Judecătoriei Sectorului 1 Bucureşti.2. Respinge excepţia de neconstituţionalitate cu privire la Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 14/1998, în întregul său, excepţie ridicată în acelaşi dosar de Federaţia Sindicatelor Libere din Învăţământ.Decizia se comunică celor două Camere ale Parlamentului şi Guvernului.Definitivă şi obligatorie.Pronunţată în şedinţa publică din data de 1 iunie 1999.p. PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,prof. univ. dr. Ioan MuraruMagistrat-asistent,Mihai Paul Cotta–––