Având în vedere necesitatea aprobării elementelor principale ale contractelor de servicii publice de transport feroviar de călători,văzând Avizul Consiliului Concurenței nr. 5.746 din 6 mai 2020,în conformitate cu prevederile Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 62/2016 privind înființarea Autorității pentru Reformă Feroviară, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 53/2017,în aplicarea prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 146/2020 privind aprobarea contractelor de servicii publice pentru perioada 2020-31 decembrie 2021 în transportul feroviar public de călători,în temeiul art. 5 alin. (10) și art. 38 alin. (3^1) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 12/1998 privind transportul pe căile ferate române și reorganizarea Societății Naționale a Căilor Ferate Române, republicată, cu modificările și completările ulterioare, și al art. 5 alin. (3) din Hotărârea Guvernului nr. 98/2017 privind organizarea și funcționarea Autorității pentru Reformă Feroviară și pentru modificarea și completarea Hotărârii Guvernului nr. 21/2015 privind organizarea și funcționarea Ministerului Transporturilor,președintele Autorității pentru Reformă Feroviară emite următoarea decizie: +
Articolul 1Se aprobă Elementele principale ale contractelor de servicii publice de transport feroviar de călători, prevăzute în anexa nr. 1, precum și modul de aplicare a acestora, prevăzut în anexa nr. 2. +
Articolul 2Prevederile prezentei decizii se aplică de Autoritatea pentru Reformă Feroviară, conform prevederilor art. 6 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 62/2016 privind înființarea Autorității pentru Reformă Feroviară, cu modificările și completările ulterioare. +
Articolul 3Anexele nr. 1 și 2 fac parte integrantă din prezenta decizie. +
Articolul 4Prezenta decizie se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Președintele Autorității pentru Reformă Feroviară,
Gigi Gavrilă București, 7 mai 2020.Nr. 814. +
Anexa nr. 1
ELEMENTELE PRINCIPALE
ale contractelor de servicii publice de transport feroviar de călători +
Articolul 1(1)Nivelul preliminat al compensației aferente obligației de serviciu public (O.S.P.) menționate în Regulamentul (CE) nr. 1.370/2007 al Parlamentului European și al Consiliului din 23 octombrie 2007 privind serviciile publice de transport feroviar și rutier de călători și de abrogare a Regulamentelor (CEE) nr. 1.191/69 și nr. 1.107/70 ale Consiliului, modificat și completat prin Regulamentul (UE) 2016/2.338 al Parlamentului European și al Consiliului din 14 decembrie 2016 de modificare a Regulamentului (CE) nr. 1.370/2007 în ceea ce privește deschiderea pieței pentru serviciile de transport feroviar intern de călători, care urmează să fie asigurată în anul următor, va fi stabilit de Autoritatea pentru Reformă Feroviară (A.R.F.) până la data de 1 octombrie a fiecărui an, în baza propunerilor fundamentate ale operatorilor de transport feroviar de călători. (2)A.R.F. va analiza informațiile privind:a)execuția bugetelor de venituri și cheltuieli ale operatorilor de transport feroviar de călători pentru exercițiul financiar încheiat; … b)prevederile bugetului de venituri și cheltuieli aprobat pentru anul în curs și execuția preliminată a acestuia pentru fiecare operator de transport feroviar de călători; … c)bugetul de venituri și cheltuieli propus de operatorii de transport feroviar de călători pentru anul următor; … d)alte date statistice privind activitatea operatorilor de transport feroviar de călători, pe perioadele la care se prezintă bugetele de venituri și cheltuieli, transmise de aceștia până la data de 25 septembrie a fiecărui an, în formatul solicitat de A.R.F.; … e)nivelul realizat/estimat al costului mediu pe un tren-km din pachetul de servicii la nivelul fiecărui operator de transport feroviar de călători, pe perioadele la care se prezintă bugetele de venituri și cheltuieli; … f)numărul de călători-km realizați/estimați la nivelul fiecărui operator de transport feroviar de călători, pe perioadele la care se prezintă bugetele de venituri și cheltuieli; … g)nivelul venitului mediu la nivelul fiecărui operator de transport feroviar de călători pe un tren-km aferent fiecărei categorii de trenuri din pachetul de servicii, exclusiv valoarea compensației pentru pachetul social primit pentru perioadele analizate; … h)numărul de călători-km estimați pe fiecare categorie de tren. … +
Articolul 2Diferența dintre costurile de operare și veniturile înregistrate de operatorii de transport feroviar de călători din vânzarea legitimațiilor de călătorie, la care se adaugă cota de profit conform prevederilor art. 5 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 12/1998, republicată, cu modificările și completările ulterioare, devine baza de evaluare a compensației propuse pentru anul calendaristic următor, aferentă pachetului de servicii. Compensația propusă va fi repartizată pentru indicatorul tren-km și călători-km, pe ranguri de tren, conform celor menționate în anexa nr. 2 la decizie. +
Articolul 3Sumele necesare asigurării compensațiilor pentru serviciile cuprinse în pachetul de servicii se vor aloca din bugetul Ministerului Transporturilor, Infrastructurii și Comunicațiilor (M.T.I.C.) în bugetul A.R.F., cu încadrarea în bugetul aprobat anual pentru transportul feroviar de călători, în condițiile legii. +
Articolul 4(1)Repartizarea compensației fiecărui operator de transport feroviar se face de către A.R.F. după primirea bugetului aprobat de ordonatorul principal de credite și ca urmare a rectificărilor bugetare ce modifică cuantumul compensației anuale. Repartizarea compensației se va face proporțional cu volumele de tren-km și călători-km, pe ranguri de tren, prevăzute a fi realizate în cadrul obligației de serviciu publice contractate, conform anexei nr. 2 la decizie.(2)Pentru anul 2020, ponderile celor doi indicatori luați în calcul sunt de 35% pentru indicatorul călători-km și 65% pentru indicatorul tren-km. (3)Pentru anul 2020 ponderile aferente indicatorului călători-km luate în calcul sunt în proporție de 20% pentru trenurile Interregio și în proporție de 80% pentru trenurile Regio. (4)În anul 2020 se stabilesc veniturile minime obligatorii de realizat ca reprezentând cota de 13% din veniturile aferente activității de transport de călători realizate pe rang de tren Regio și 40% din veniturile aferente activității de transport de călători realizate pe rang de tren Interregio.(5)În anul 2020, nerealizarea veniturilor minime obligatorii stabilite la alin. (4) și care vor fi prevăzute în contractele de servicii publice/actele adiționale la acestea va avea ca efect penalizarea operatorului prin diminuarea compensației primite cu suma nerealizată din valoarea veniturilor minime obligatorii de realizat, separate pe rang de tren.(6)Repartizarea compensației ce va fi cuprinsă în contractele de servicii publice/actele adiționale la acestea se va realiza de către A.R.F., cu respectarea prevederilor Ordinului ministrului finanțelor publice și al ministrului transporturilor nr. 65/2016/1.712/2015 pentru aprobarea Normelor privind fundamentarea, acordarea și justificarea sumelor primite de la bugetul de stat pentru unele activități desfășurate de unii operatori economici, prin bugetul Ministerului Transporturilor. (7)Operatorilor de transport feroviar de călători le revin obligațiile prevăzute în sarcina acestora în conformitate cu prevederile art. 3 alin. (23) și (24) din Ordinul ministrului finanțelor publice și al ministrului transporturilor nr. 65/2016/1.712/2015 pentru aprobarea Normelor privind fundamentarea, acordarea și justificarea sumelor primite de la bugetul de stat pentru unele activități desfășurate de unii operatori economici, prin bugetul Ministerului Transporturilor. +
Articolul 5(1)Compania Națională de Căi Ferate „C.F.R.“ – S.A. va urmări, va certifica și va transmite spre avizare lunar A.R.F. situația volumului de tren-km realizat de operatorii de transport feroviar de călători, pe rute de transport.(2)A.R.F. va verifica trimestrial situația volumului de călători-km realizat de operatorii de transport feroviar de călători, pe rute de transport, pe baza documentelor centralizatoare, emise de sistemele de ticketing pe care le deține fiecare operator, semnate cu semnătură electronică extinsă, bazată pe un certificat calificat, eliberat de un furnizor de servicii de certificare acreditat. +
Articolul 6Responsabilitatea pentru datele și informațiile transmise A.R.F. de operatorii de transport feroviar de călători revine acestora, în baza certificării fiecărui document prin semnăturile autorizate. +
Anexa nr. 2
MODUL DE APLICARE
a Elementelor principale ale contractelor
de servicii publice de transport feroviar de călătoriRepartizarea compensației ce va fi cuprinsă în contractele de servicii publice/actele adiționale la acestea pentru a fi acordată de la bugetul de stat pentru susținerea transportului feroviar public de călători se face după cum urmează:1.Valoarea totală a compensației de la bugetul de stat se repartizează în funcție de cei doi indicatori luați în calcul, trenkm și, respectiv, călători-km, a căror pondere în total compensație poate diferi de la un an la altul, dar a căror valoare procentuală însumată este 100%: (procentul din valoarea totală a compensației, acordat pentru indicatorul tren-km) + (procentul din valoarea totală a compensației, acordat pentru indicatorul călători-km) = 100%Stabilirea compensației în funcție de indicatorii tren-km și călători-km se face astfel: • valoarea compensației pentru volumul total de tren-km = (procentul din valoarea totală a compensației, acordat pentru indicatorul tren-km) x (valoarea totală a compensației de la bugetul de stat);• valoarea compensației pentru volumul total de călători-km = (procentul din valoarea totală a compensației, acordat pentru indicatorul călători-km) x (valoarea totală a compensației de la bugetul de stat). … 2.Stabilirea compensației aferente indicatorului călători-km în funcție de rangul trenuluiÎntrucât se consideră că operarea trenurilor de rang inferior, respectiv trenuri Regio, are nevoie de o compensare diferențiată față de trenurile de rang superior, respectiv Interregio, valoarea compensației pentru volumul total de călători-km se distribuie diferențiat pe ranguri de trenuri, Regio și Interregio, în funcție de cei doi indicatori luați în calcul, călători-km – tren Regio și călători-km – tren Interregio, cu o pondere în valoarea compensației aferente indicatorului călători-km care poate diferi de la un an la altul, dar a căror valoare procentuală însumată este 100%. (procentul din valoarea compensației aferente indicatorului călători-km, acordat pentru indicatorul călători-km – tren Regio) + (procentul din valoarea compensației aferente indicatorului călători-km, acordat pentru indicatorul călători-km – tren Interregio) = 100%a)Pentru trenurile Regio, valoarea compensației aferente indicatorului călători-km – tren Regio se calculează astfel: valoarea compensației aferente indicatorului călători-km – tren Regio = (procentul din valoarea compensației aferente indicatorului călători-km, acordat pentru indicatorul călători-km – tren Regio)* (compensația pentru volumul total de călători-km). … b)Pentru trenurile Interregio, valoarea compensației aferente indicatorului călători-km – tren Interregio se calculează astfel: valoarea compensației aferente indicatorului călători-km – tren Interregio = (procentul din valoarea compensației aferente indicatorului călători-km, acordat pentru indicatorul călători-km – tren Interregio)* (compensația pentru volumul total călători-km). … … 3.Calculul valorii unitare a compensației pentru indicatorul tren-kmAceastă valoare este aceeași indiferent de rangul trenului și se calculează astfel:valoarea unitară a compensației pentru tren-km = valoarea compensației pentru volumul total de tren-km/numărul total de tren-km. … 4.Calculul valorii unitare a compensației pentru indicatorul călători-km în funcție de rangul trenuluia)Valoarea unitară a compensației pentru indicatorul călători-km pentru trenurile Regio se calculează astfel: valoarea unitară a compensației pentru indicatorul călători-km – tren Regio = valoarea compensației aferente indicatorului călători-km – tren Regio/numărul total de călători-km – tren Regio. … b)Valoarea unitară a compensației pentru indicatorul călători-km pentru trenurile Interregio se calculează astfel: valoarea unitară a compensației pentru indicatorul călători-km – tren Interregio = valoarea compensației aferente indicatorului călători-km – tren Interregio/număr total călători-km – tren Interregio. … … ––