DECIZIE nr. 80 din 2 martie 2004

Redacția Lex24
Publicat in CC: Decizii, 17/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 300 din 6 aprilie 2004
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LALEGE 465 18/07/2001
ActulRESPINGE NECONSTITUTIONALITATEAOUG (R) 16 26/01/2001 ART. 13
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 1
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 2
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 3
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 12
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 13
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 23
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 24
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 25
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 11
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 16
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 41
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 44
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 146
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 147
 Nu exista acte care fac referire la acest act

referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 13 lit. a) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 16/2001 privind gestionarea deşeurilor industriale reciclabile, aprobată şi modificată prin Legea nr. 465/2001, republicată, cu modificările şi completările ulterioare



Nicolae Popa – preşedinteCostică Bulai – judecătorNicolae Cochinescu – judecătorConstantin Doldur – judecătorKozsokar Gabor – judecătorPetre Ninosu – judecătorŞerban Viorel Stănoiu – judecătorLucian Stângu – judecătorIoan Vida – judecătorFlorentina Baltă – procurorGabriela Dragomirescu – magistrat-asistent şefPe rol se află soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a prevederilor art. 13 lit. a) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 16/2001 privind gestionarea deşeurilor industriale reciclabile, aprobată şi modificată prin Legea nr. 465/2001, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, excepţie ridicată de Societatea Comercială „Transexim Deliti” – S.R.L. din Braşov în Dosarul nr. 7.148/2003 al Judecătoriei Braşov.La apelul nominal se constată lipsa părţilor, faţă de care procedura de citare este legal îndeplinită.Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei ca fiind inadmisibilă, întrucât autorul acesteia nu a indicat nici un text sau principiu constituţional care ar fi fost încălcat prin textul de lege criticat, iar Curtea Constituţională nu i se poate substitui în invocarea motivelor de neconstituţionalitate.CURTEA,având în vedere actele şi lucrările dosarului, constată următoarele:Prin Încheierea din 29 septembrie 2003, pronunţată în Dosarul nr. 7.148/2003, Judecătoria Braşov a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 13 lit. a) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 16/2001 privind gestionarea deşeurilor industriale reciclabile, aprobată şi modificată prin Legea nr. 465/2001, republicată, cu modificările şi completările ulterioare. Excepţia a fost ridicată de Societatea Comercială „Transexim Deliti” – S.R.L. din Braşov într-o cauză civilă privind soluţionarea plângerii formulate împotriva procesului-verbal de constatare şi sancţionare a unei contravenţii.În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate se susţine că dispoziţiile de lege criticate sunt neconstituţionale, întrucât "statuează confiscarea întregii sume realizate din activitatea de colectare a deşeurilor refolosibile, fără a ţine cont că s-au plătit taxe şi impozite din suma totală încasată de la procesator, ceea ce reprezintă fără dubii o dublă impunere care contravine principiilor de drept". Nu se precizează însă care sunt textele sau principiile constituţionale încălcate.Judecătoria Braşov apreciază că excepţia de neconstituţionalitate este întemeiată. În acest sens, arată că, potrivit art. 41 alin. (8) din Constituţie, devenit, după revizuire şi republicare, art. 44 alin. (9), pot fi confiscate, în condiţiile legii, numai bunurile destinate, folosite sau rezultate din infracţiuni sau contravenţii. Or, dispoziţiile art. 13 lit. a) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 16/2001 „nu se încadrează în prevederile constituţionale menţionate”.Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicată, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului şi Guvernului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicate.Guvernul consideră că excepţia de neconstituţionalitate ridicată este inadmisibilă. Aceasta deoarece, pe de o parte, autorul ei nu a indicat nici o normă constituţională căreia textul de lege criticat i-ar contraveni, ceea ce echivalează cu nemotivarea excepţiei, iar pe de altă parte, susţinerile referitoare la nelegalitatea măsurii confiscării întregii sume obţinute prin colectarea deşeurilor industriale reciclabile privesc modul de aplicare a legii, aspect ce nu intră în competenţa de soluţionare a Curţii.Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere.CURTEA,examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi dispoziţiile Legii nr. 47/1992, reţine următoarele:Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie prevederile art. 13 lit. a) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 16/2001 privind gestionarea deşeurilor industriale reciclabile, aprobată şi modificată prin Legea nr. 465/2001, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, prevederi al căror conţinut este următorul: „Nerespectarea obligaţiilor prevăzute în prezenta ordonanţă de urgenţă constituie contravenţii, dacă, potrivit legii, nu sunt considerate infracţiuni, şi se sancţionează după cum urmează:a) cu amendă de la 25.000.000 lei la 50.000.000 lei şi confiscarea contravalorii deşeurilor industriale reciclabile derulate cu nerespectarea prevederilor art. 5, art. 7 alin. (1), (3) şi (4) şi ale art. 8 alin. (1)."În opinia autorului excepţiei, astfel cum a fost ridicată în faţa instanţei de judecată, textul de lege criticat este neconstituţional, întrucât "statuează confiscarea întregii sume realizate din activitatea de colectare a deşeurilor refolosibile, fără a ţine cont că s-au plătit taxe şi impozite din suma totală încasată de la procesator, ceea ce reprezintă fără dubii o dublă impunere care contravine principiilor de drept". Autorul excepţiei nu precizează însă care dispoziţii sau principii din Constituţie sunt încălcate.Examinând excepţia de neconstituţionalitate ridicată, Curtea constată că aceasta urmează a fi respinsă ca inadmisibilă.Potrivit art. 2 alin. (2) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale, republicată, sunt neconstituţionale numai prevederile de lege „[…] care încalcă dispoziţiile sau principiile Constituţiei”. Totodată, în temeiul art. 12 alin. (2) din aceeaşi lege, sesizările adresate Curţii trebuie motivate, iar conform art. 146 lit. d) din Legea fundamentală şi art. 23 din Legea nr. 47/1992, republicată, Curtea este competentă să se pronunţe numai în limitele sesizării. Aşa fiind, neindicarea de către autorul excepţiei a textelor din Constituţie cărora le contravin dispoziţiile de lege criticate constituie, de asemenea, un motiv de respingere, întrucât excepţia ridicată nu este, în sensul Legii fundamentale, o excepţie de neconstituţionalitate. Dacă instanţa de control constituţional s-ar socoti competentă să se pronunţe asupra unei asemenea excepţii, ea s-ar substitui părţii cât priveşte invocarea motivului de neconstituţionalitate, exercitând astfel din oficiu acest control, ceea ce este inadmisibil. În acest sens este jurisprudenţa constantă a Curţii Constituţionale, din care menţionăm, de exemplu, Decizia nr. 178 din 8 mai 2003, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 361 din 27 mai 2003.Curtea nu poate reţine nici susţinerile din notele scrise depuse la dosarul Curţii Constituţionale, pentru termenul de judecată din data de 2 martie 2003, potrivit cărora textul de lege criticat încalcă art. 11 alin. (2) şi art. 16 alin. (2) din Constituţie. În motivarea acestor susţineri, se arată că art. 13 lit. a) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 16/2001 „determină achitarea aceloraşi sume de două ori” „prin formularea sa categorică de «confiscarea contravalorii deşeurilor industriale reciclabile»”.Textele din Constituţie invocate ca fiind încălcate nu sunt incidente în cauză. Astfel, potrivit dispoziţiilor constituţionale ale art. 11 alin. (2), "Tratatele ratificate de Parlament, potrivit legii, fac parte din dreptul intern", iar potrivit art. 16 alin. (2), "Nimeni nu este mai presus de lege". În legătură cu motivarea formulată, Curtea nu este competentă să se pronunţe, întrucât, în realitate, aceasta priveşte aspecte de aplicare a legii, iar nu de constituţionalitate a textului ce face obiectul excepţiei. Aşa fiind şi pentru aceste considerente, excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 13 lit. a) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 16/2001, aprobată şi modificată prin Legea nr. 465/2001, republicată, cu modificările ulterioare, urmează a fi respinsă ca inadmisibilă.Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) şi art. 147 alin. (4) din Constituţie, republicată, precum şi al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 alin. (1) şi (6) din Legea nr. 47/1992, republicată,CURTEAÎn numele legiiDECIDE:Respinge, ca fiind inadmisibilă, excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 13 lit. a) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 16/2001 privind gestionarea deşeurilor industriale reciclabile, aprobată şi modificată prin Legea nr. 465/2001, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, excepţie ridicată de Societatea Comercială „Transexim Deliti” – S.R.L. din Braşov în Dosarul nr. 7.148/2003 al Judecătoriei Braşov.Definitivă şi obligatorie.Pronunţată în şedinţa publică din data de 2 martie 2004.PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,prof. univ. dr. NICOLAE POPAMagistrat-asistent şef,Gabriela Dragomirescu–––––-

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x