DECIZIE nr. 8 din 28 iulie 2003

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 16/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: MINISTERUL FINANTELOR PUBLICE
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 575 din 11 august 2003
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LAORDIN 718 24/07/2003
ActulREFERIRE LALEGE 493 11/07/2002
ActulREFERIRE LALEGE 345 01/06/2002
ActulREFERIRE LAOG 7 19/07/2001
ActulREFERIRE LAOUG 17 14/03/2000
ActulREFERIRE LAOG (R) 3 27/07/1992
ANEXA 1REFERIRE LAHG 348 27/03/2003
ANEXA 1REFERIRE LAHG 54 16/01/2003
ANEXA 1REFERIRE LANORMA 16/01/2003
ANEXA 1REFERIRE LAHG 598 13/06/2002
ANEXA 1REFERIRE LALEGE 493 11/07/2002
ANEXA 1REFERIRE LALEGE 414 26/06/2002 ART. 9
ANEXA 1REFERIRE LALEGE 345 01/06/2002 ART. 3
ANEXA 1REFERIRE LALEGE 345 01/06/2002 ART. 7
ANEXA 1REFERIRE LALEGE 345 01/06/2002 ART. 18
ANEXA 1REFERIRE LALEGE 345 01/06/2002 ART. 22
ANEXA 1REFERIRE LALEGE 345 01/06/2002 ART. 23
ANEXA 1REFERIRE LALEGE 345 01/06/2002 ART. 24
ANEXA 1REFERIRE LALEGE 345 01/06/2002 ART. 29
ANEXA 1REFERIRE LAOUG 17 20/02/2002 ART. 4
ANEXA 1REFERIRE LADECIZIE 7 19/12/2002
ANEXA 1REFERIRE LANORMA 13/06/2002 ART. 51
ANEXA 1REFERIRE LANORMA 13/06/2002 ART. 61
ANEXA 1REFERIRE LAOG 7 19/07/2001 ART. 5
ANEXA 1REFERIRE LAOG 7 19/07/2001 ART. 9
ANEXA 1REFERIRE LAOG (R) 3 27/07/1992 ART. 4
Acte care fac referire la acest act:

SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulREFERIT DEORDIN 430 17/03/2004
ActulREFERIT DEDECIZIE 1 23/02/2004
ActulREFERIT DEDECIZIE 10 08/12/2003

pentru aprobarea soluţiilor privind aplicarea unor prevederi referitoare la taxa pe valoarea adăugată şi impozitul pe venit



Se aprobă soluţiile prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezenta decizie, referitoare la aplicarea unitară a prevederilor unor articole din Ordonanţa Guvernului nr. 3/1992 privind taxa pe valoarea adăugată, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, din Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 17/2000 privind taxa pe valoarea adăugată, cu modificările şi completările ulterioare, şi din Legea nr. 345/2002 privind taxa pe valoarea adăugată, cu modificările ulterioare, şi referitoare la aplicarea unitară a prevederilor unor articole din Legea bugetului de stat pe anul 2003 nr. 631/2002, coroborate cu prevederile Ordonanţei Guvernului nr. 7/2001 privind impozitul pe venit, aprobată şi modificată prin Legea nr. 493/2002, cu modificările şi completările ulterioare, adoptate de Comisia centrala fiscală, constituită în baza Ordinului ministrului finanţelor publice nr. 718/2003, în şedinţa din data de 7 iulie 2003.Ministrul finanţelor publice,Mihai Nicolae TanasescuBucureşti, 28 iulie 2003.Nr. 8. + 
Anexă + 
SOLUŢIIprivind aplicarea unor prevederi referitoare la taxape valoarea adăugatăI. Art. 4 din Ordonanţa Guvernului nr. 3/1992 privind taxa pe valoarea adăugată, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, art. 4 din Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 17/2002 privind taxa pe valoarea adăugată, cu modificările şi completările ulterioare, art. 7 şi art. 29 lit. D.d)-f) din Legea nr. 345/2002 privind taxa pe valoarea adăugată, cu modificările ulterioare1. Taxa pe valoarea adăugată neachitata în termenul legal, evidenţiată în contabilitate de persoanele impozabile înregistrate ca plătitori de taxa pe valoarea adăugată pentru operaţiuni de leasing contractate cu locatori/finanţatori din străinătate, servicii contractate cu prestatori cu sediul sau cu domiciliul în străinătate, pentru care locul prestării se considera a fi în România dacă prestatorul de servicii nu şi-a desemnat un reprezentant fiscal în România, precum şi pentru servicii contractate cu prestatori din străinătate pentru care beneficiarii aveau obligaţia, conform legii, sa plătească taxa pe valoarea adăugată, care au fost efectuate până la data de 1 martie 2003 exclusiv, se regularizează astfel:a) dacă prestările de servicii respective au fost destinate exclusiv realizării de operaţiuni care dau drept de deducere, taxa pe valoarea adăugată aferentă acestor operaţiuni se va înscrie la rândul 3 "regularizări" din decontul privind taxa pe valoarea adăugată, ca taxa colectata, şi la rândul 10 "regularizări" din decont, ca taxa deductibilă;b) dacă prestările de servicii respective au fost destinate realizării de operaţiuni care sunt supuse pro rata, taxa colectata va fi înscrisă la rândul 3 "regularizări" din decontul privind taxa pe valoarea adăugată, iar taxa deductibilă afectată de pro rata aplicabilă la data efectuării operaţiunii va fi înscrisă la rândul 10 "regularizări";c) dacă prestările de servicii respective au fost destinate realizării de operaţiuni care nu dau drept de deducere, taxa datorată bugetului de stat este la nivelul taxei colectate şi se va înscrie la randurile 3 şi 15 din decontul privind taxa pe valoarea adăugată.Din punct de vedere contabil se va storna înregistrarea 4428 = 446 şi se va efectua înregistrarea 4426 = 4427.Dacă serviciile achiziţionate sunt destinate realizării de operaţiuni prevăzute la lit. b) şi c), taxa sau diferenţa de taxa pe valoarea adăugată nedeductibila se va inregistra prin formula contabila 635 = 4426, la data încheierii decontului privind taxa pe valoarea adăugată în care au fost reflectate operaţiunile.Pentru operaţiunile prevăzute mai sus se datorează dobânzi şi penalităţi de întârziere conform legislaţiei privind calculul şi plata sumelor datorate pentru neachitarea la termen a impozitelor şi taxelor.2. În situaţia în care organele de control, cu ocazia verificărilor efectuate, constata ca persoanele impozabile nu au efectuat regularizări prevăzute la pct. 1, vor aplica aceeaşi procedura la data constatării acestora.II. Art. 23 din Legea nr. 345/2002 privind taxa pe valoarea adăugată1. În anul 2003 persoanele impozabile care, până la 1 mai 2003, au avut subunitati înregistrate ca plătitori de taxa pe valoarea adăugată şi care nu au solicitat aprobare pentru pro rata lunară vor determina taxa pe valoarea adăugată deductibilă aferentă achiziţiilor destinate atât realizării de operaţiuni care dau drept de deducere, cat şi celor care nu dau drept de deducere, astfel:a) pentru lunile aprilie-noiembrie 2003 se va utiliza o pro rata provizorie determinata în funcţie de realizarile efective din anul 2002, pe total unitate, după formula prevăzută la art. 61 alin. (4) din Normele de aplicare a Legii nr. 345/2002 privind taxa pe valoarea adăugată, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 598/2002, astfel cum au fost modificate prin Hotărârea Guvernului nr. 348/2003, sau o pro rata provizorie estimată în funcţie de operaţiunile prevăzute a fi realizate în anul 2003;b) în luna decembrie se va determina pro rata definitivă în funcţie de realizarile efective din cursul anului 2003, pe total unitate, şi se va înscrie în decontul de taxa pe valoarea adăugată întocmit pentru luna decembrie.Regularizarea deducerilor operate în lunile ianuarie-martie 2003 se face prin aplicarea pro rata definitivă asupra taxei pe valoarea adăugată deductibile aferente achiziţiilor destinate atât realizării de operaţiuni care dau drept de deducere, cat şi operaţiunilor care nu dau drept de deducere, rezultată din deconturile privind taxa pe valoarea adăugată depuse în această perioadă de subunitati şi de unitate pentru activitatea proprie, după caz. Diferenţa dintre suma rezultată şi suma efectiv dedusă se cumulează cu diferenţa calculată pentru perioada aprilie-noiembrie 2003.Pentru lunile aprilie-noiembrie 2003 regularizarea se face prin aplicarea pro rata definitivă asupra taxei pe valoarea adăugată deductibile aferente achiziţiilor destinate atât realizării de operaţiuni care dau drept de deducere, cat şi operaţiunilor care nu dau drept de deducere, rezultată din deconturile privind taxa pe valoarea adăugată depuse în această perioadă de unitate. Diferenţa dintre suma rezultată şi suma efectiv dedusă pe bază de pro rata provizorie se cumulează cu diferenţa determinata pentru lunile ianuarie-martie 2003 şi se înscrie la rândul 10 din decontul lunii decembrie 2003.Pentru achiziţiile destinate atât realizării de operaţiuni care dau drept de deducere, cat şi celor care nu dau drept de deducere, din luna decembrie, se aplică pro rata definitivă determinata în luna decembrie în funcţie de realizarile efective din cursul anului 2003 ale unităţii.2. În cazul persoanelor impozabile care, până la 1 mai 2003, au avut subunitati înregistrate ca plătitori de taxa pe valoarea adăugată, dacă solicita şi obţin aprobarea organelor fiscale pentru ca pro rata să fie determinata lunar, potrivit prevederilor art. 61 alin. (8) din Normele de aplicare a Legii nr. 345/2002 privind taxa pe valoarea adăugată, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 598/2002, cu modificările ulterioare, au obligaţia sa recalculeze taxa dedusă de la începutul anului, cumulată pe total unitate, pe bază de pro rata lunară.III. Punctul VI din Decizia nr. 7/2002 publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1 din 6 ianuarie 2003 se modifica şi va avea următorul conţinut:"VI. Art. 18, art. 24 alin. (2) lit. c) şi art. 29 lit. B.a) din Legea nr. 345/2002 privind taxa pe valoarea adăugată1. În sensul taxei pe valoarea adăugată se considera că desfăşoară activitate de intermediere în turism:a) agenţiile de turism care prestează unor persoane fizice sau persoane, indiferent de statutul lor juridic, care nu sunt înregistrate ca plătitori de taxa pe valoarea adăugată, servicii de transport, hoteliere, de alimentaţie publică şi altele de aceeaşi natura, pentru care locul prestării este considerat a fi în România, dacă aceste servicii nu sunt efectuate cu mijloace proprii sau închiriate;b) agenţiile de turism care prestează unor beneficiari, indiferent de statutul lor juridic, servicii de transport, hoteliere, de alimentaţie publică şi altele de aceeaşi natura, pentru care locul prestării este considerat a fi în străinătate, dacă aceste servicii nu sunt efectuate cu mijloace proprii sau închiriate.2. Agenţiile de turism care desfăşoară activitate de intermediere în turism vor consemna prestările de servicii efectuate în facturi fiscale cu menţiunea "T.V.A. inclusă", fără a evidenţia distinct suma taxei pe valoarea adăugată, care se determina potrivit prevederilor art. 51 din Normele de aplicare a Legii nr. 345/2002 privind taxa pe valoarea adăugată, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 598/2002.3. Agenţiile de turism care nu desfăşoară activitate de intermediere în turism vor consemna prestările de servicii în facturi fiscale, evidentiind distinct taxa pe valoarea adăugată determinata prin aplicarea cotei standard asupra bazei de impozitare prevăzute la art. 18 alin. (1) din Legea nr. 345/2002 privind taxa pe valoarea adăugată.”IV. Art. 3 alin. (4) şi art. 22 alin. (4) lit. c) din Legea nr. 345/2002 privind taxa pe valoarea adăugată1. Nu se considera livrare de bunuri sau o operaţiune asimilată livrării de bunuri, în sensul art. 3 alin. (4) din Legea nr. 345/2002 privind taxa pe valoarea adăugată, cu modificările şi completările ulterioare, acordarea de către persoana impozabilă a bunurilor achiziţionate sau fabricate de către aceasta, în mod gratuit, pentru acţiuni de publicitate, acestea fiind utilizate în scopul desfăşurării activităţii economice a persoanei impozabile.2. Persoana impozabilă îşi poate exercita dreptul de deducere, potrivit prevederilor art. 22 alin. (4) lit. c) din Legea nr. 345/2002 privind taxa pe valoarea adăugată, cu modificările şi completările ulterioare, pentru bunurile şi/sau serviciile achiziţionate în vederea realizării de acţiuni de publicitate, fiind cheltuieli permise de lege fără a fi limitate.
 + 
SOLUŢIEpentru aplicarea unitară a prevederilor art. 5 şi 9 dinOrdonanţa Guvernului nr. 7/2001 privind impozitul pe venit,aprobată şi modificată prin Legea nr. 493/2002, cumodificările şi completările ulterioare, coroborate cuprevederile art. 32 din Legea bugetului de stat pe anul2003 nr. 631/2002I. Tratamentul fiscal al biletelor de tratament şi odihnă, inclusiv transportulPentru anul 2003 valoarea biletelor de tratament şi odihnă, inclusiv transportul, suportată de persoana juridică angajator pentru:– salariaţii proprii; şi– membrii de familie ai acestora, în limita a 1,5% aplicată asupra fondului de salarii realizat anual, aferent salariaţilor cu contract individual de muncă, reprezintă venituri neimpozabile pentru persoana fizica beneficiara şi cheltuiala deductibilă la persoana juridică care acorda aceste drepturi salariale, în conformitate cu prevederile legilor care se coroboreaza şi se completează în reglementarea acestei spete, respectiv:art. 32 din Legea bugetului de stat pe anul 2003 nr. 631/2002;art. 9 alin. (1) din Ordonanţa Guvernului nr. 7/2001 privind impozitul pe venit, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 493/2002, şi normele metodologice date în aplicarea acestui articol, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 54/2003;art. 9 alin. (7) lit. e) din Legea nr. 414/2002 privind impozitul pe profit, cu modificările şi completările ulterioare.În situaţia în care persoana juridică acorda bilete de tratament şi odihnă în cuantum care depăşeşte 1,5% aplicat asupra fondului de salarii realizat anual, aferent salariaţilor cu contract individual de muncă, valoarea excedentului devine cheltuiala nedeductibila fiscal pentru persoana juridică, în conformitate cu acelaşi temei legislativ prezentat anterior, şi nu este venit impozabil pentru persoana fizica.II. Tratamentul fiscal aplicat ajutoarelor de inmormantare, ajutoarelor pentru pierderi însemnate în gospodăriile proprii ca urmare a calamităţilor naturale şi în cazul unor boli grave sau incurabile, acordate salariatului, contravalorii darurilor acordate copiilor minori ai salariaţilor cu ocazia Zilei de 1 iunie şi a sarbatorilor de Craciun, în limita sumei de 1.100.000 lei pentru fiecare copil şi eveniment, şi contravalorii cheltuielilor de deplasare efectuate de angajator pentru acoperirea costului transportului la şi de la locul de muncă al salariaţilorPentru anul 2003:– ajutoarele de inmormantare acordate potrivit clauzelor din contractele de muncă;– ajutoarele pentru pierderi însemnate în gospodăriile proprii ca urmare a calamităţilor naturale şi în cazul unor boli grave sau incurabile, acordate salariatului;– contravaloarea darurilor acordate copiilor minori ai salariaţilor cu ocazia Zilei de 1 iunie şi a sarbatorilor de Craciun sau a altor sarbatori similare specifice altor culte religioase recunoscute de lege, în limita sumei de 1.100.000 lei pentru fiecare copil şi eveniment;– contravaloarea cheltuielilor de deplasare efectuate de angajator pentru acoperirea costului transportului la şi de la locul de muncă al salariaţilor,suportate de persoana juridică angajator, în limita a 1,5% aplicată asupra fondului de salarii realizat anual, aferent salariaţilor cu contract individual de muncă, reprezintă venituri neimpozabile pentru persoana fizica beneficiara şi cheltuiala deductibilă la persoana juridică care acorda aceste drepturi salariale, în conformitate cu prevederile legilor care se coroboreaza şi se completează în reglementarea acestei spete, respectiv:art. 32 din Legea bugetului de stat pe anul 2003 nr. 631/2002;art. 5 şi 9 din Ordonanţa Guvernului nr. 7/2001 privind impozitul pe venit, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 493/2002 şi normele metodologice de aplicare a acestor articole, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 54/2003;art. 9 alin. (7) lit. e) din Legea nr. 414/2002 privind impozitul pe profit, cu modificările şi completările ulterioare.În situaţia în care persoana juridică acorda ajutoare de natura celor menţionate, în cuantum care depăşeşte 1,5% aplicat asupra fondului de salarii realizat anual, aferent salariaţilor cu contract individual de muncă, valoarea excedentului devine cheltuiala nedeductibila fiscal pentru persoana juridică, în conformitate cu acelaşi temei legislativ prezentat anterior, şi nu este venit impozabil pentru persoana fizica.–––-

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x