privind aprobarea soluţiilor referitoare la aplicarea prevederilor Ordonanţei Guvernului nr. 3/1992 privind taxa pe valoarea adăugată, republicată, modificată şi completată prin Ordonanţa Guvernului nr. 2/1996
Comisia centrala pentru aplicarea unitară a prevederilor legale în domeniul impozitelor indirecte, constituită în baza Ordinului ministrului de stat, ministrul finanţelor, nr. 1.290/1993, aproba soluţiile prevăzute în anexa, referitoare la aplicarea unitară a prevederilor unor articole din Ordonanţa Guvernului nr. 3/1992, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 288 din 12 decembrie 1995, modificată şi completată prin Ordonanţa Guvernului nr. 2/1996, adoptate potrivit procesului-verbal încheiat de comisie la data de 18 iunie 1996.Preşedintele comisiei,Gheorghe Raicu,secretar de stat +
Anexa 1SOLUŢIIreferitoare la aplicarea prevederilor Ordonanţei Guvernului nr. 3/1992, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 288 din 12 decembrie 1995, modificată şi completată prin Ordonanţa Guvernului nr. 2/1996Articolul 6 litera A.d)Sunt scutite de taxa pe valoarea adăugată operaţiunile realizate de asociaţiile familiale supuse impozitului pe venit în baza Decretului-lege nr. 54/1990, precum şi liber-profesioniştii autorizaţi care îşi exercită activitatea în birouri sau cabinete individuale ori prin asociere în baza unor contracte de societate civilă.Articolul 6 litera A.h) 6Banca Naţionala a României şi societăţile bancare sunt scutite de taxa pe valoarea adăugată pentru operaţiunile rezultate din activitatea specifică autorizata, prevăzute la cap. III din Statutul Băncii Naţionale a României, aprobat prin Legea nr. 34/1991, şi, respectiv, la art. 15-24 din Legea nr. 33/1991 privind activitatea bancară.Nu sunt scutite vânzările de imobile către salariaţi, cu excepţia celor construite şi date în folosinţă înainte de introducerea taxei pe valoarea adăugată. De asemenea, nu sunt scutite tranzacţiile cu bunuri mobile şi imobile în executarea creanţelor.Articolul 6 litera A.i) 81. Produsele reziduale rezultate din activitatea industriala cuprind rebuturile, materialele recuperate şi deşeurile înregistrate în contul contabil 346 "Produse reziduale", conform normelor metodologice de utilizare a conturilor contabile, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 704/1993. Încadrarea corecta în reglementările de mai sus revine persoanelor prevăzute la art. 11 din Legea contabilităţii nr. 82/1991.2. Vînzarea de produse reziduale rezultate din activitatea industriala, de materiale recuperate din casări de bunuri mobile şi imobile, precum şi de materiale colectate de la populaţie, este scutită de T.V.A., cu exercitarea dreptului de deducere, numai dacă sunt destinate utilizării în scop productiv.Destinaţia bunurilor se prevede în mod obligatoriu în contractele încheiate între furnizor şi beneficiar.În situaţia în care la contractare sau, după caz, la livrare nu se poate stabili ca bunurile sunt destinate utilizării în scop productiv, furnizorii sunt obligaţi să aplice T.V.A., iar beneficiarii au dreptul să-şi exercite dreptul de deducere prevăzut de lege.Acelaşi regim îl aplica şi agenţii economici care prestează servicii legate de operaţiunile de mai sus, cum sunt cele privind: sortarea, presarea, balotarea, manipularea, depozitarea, transportul etc.Articolul 8 ultimul alineatPentru serviciile de publicitate, consulting, studii şi cercetare, cesiuni sau concesiuni ale dreptului de autor, de brevete, de licenţe, de mărci de fabrica şi de comerţ sau alte drepturi similare, contractate cu prestatorii care au sediul sau domiciliul în străinătate, T.V.A. se plăteşte de beneficiarii cu sediul sau domiciliul în România, concomitent cu plata sumei datorate prestatorului extern.Plata T.V.A. se face la organul fiscal la care beneficiarul este înregistrat ca plătitor de impozite şi taxe.Pentru taxa plătită potrivit prevederilor de mai sus, beneficiarii înregistraţi la organele fiscale ca plătitori de T.V.A. îşi exercită dreptul de deducere, potrivit legii.Filiera înregistrărilor este următoarea:1. Privind reflectarea în contabilitate a prestărilor de servicii efectuate de prestatorii externi:628 = 401 – cu valoarea facturii prestatorului extern;401 = 446 – cu impozitul pe redevenţe, reţinut din suma datoratăprestatorului extern;446 = 5121 – cu impozitul vărsat la bugetul de stat;401 = 5121 – cu suma achitată prestatorului extern.2. Privind plata pe valoarea adăugată:a) la plătitorii de T.V.A. … 4426 = 5121 (5124) – cu T.V.A. plătită de beneficiar, potrivit prevederilorpct. 4.3. din cap. IV al Hotărârii Guvernului nr.809/1995;b) la neplatitorii de T.V.A. … 635 = 446 – cu T.V.A. datorată de beneficiar;446 = 5121 (5124) – cu T.V.A. plătită de beneficiar.3) Înregistrarea în contabilitate a serviciilor prestate de prestatorii externi se va face de către beneficiari numai pe baza facturilor primite de la aceştia.Societăţile comerciale care cedează o parte din veniturile realizate din vânzarea produselor supuse T.V.A. vor determina suma cuvenită partenerului extern prin aplicarea cotei prevăzute în contractele încheiate asupra sumelor obţinute din vânzarea produselor, exclusiv T.V.A. Taxa pe valoarea adăugată reprezintă, potrivit legii, un venit al bugetului de stat şi, ca urmare, o parte din aceasta nu poate fi cedata partenerului străin.Reflectarea în contabilitate a vinzarii bunurilor în condiţiile aplicării prevederilor Decretului nr. 276/1993 se face după cum urmează:411 = % – cu valoarea totală a facturii;701 – cu preţul de vînzare al produselor finite, exclusiv T.V.A.colectata şi suma cuvenită partenerului străin;462 – cu suma cuvenită partenerului străin;4427 – cu suma reprezentind T.V.A., determinata prin aplicareacotei prevăzute de lege asupra sumelor cumulate dinconturile 701 şi 462;462 = 446 – cu impozitul pe redevenţe, reţinut din suma datoratăpartenerului străin;446 = 5121 – cu impozitul vărsat la bugetul de stat;462 = 5121 – cu suma achitată partenerului străin.Articolul 131. Bunurile reţinute de casele de amanet, ca urmare a nerestituirii împrumutului, se înregistrează în gestiune, corespunzător preţului de piaţa, care reprezintă şi baza de impozitare pentru operaţiunile impozabile prevăzute de art. 2.2 din ordonanţa.2. Transferul dreptului de proprietate asupra bunurilor mobile şi imobile prin executare silită intră în sfera de aplicare a T.V.A., conform art. 2 din ordonanţa.Caracterul impozabil sau scutit de T.V.A. este determinat de calitatea debitorului, astfel:a) operaţiunea este impozabilă când debitorul este agent economic înregistrat la organul fiscal competent ca plătitor de T.V.A. şi care şi-a exercitat dreptul de deducere pentru taxa aferentă bunurilor mobile şi imobile predate prin executarea silită; … b) operaţiunea este scutită de T.V.A., dacă debitorul este persoana fizica, persoana juridică neinregistrata la organul fiscal competent ca plătitoare de T.V.A., precum şi când: … – bunurile în cauza sunt scutite de T.V.A. potrivit legii;– debitorul, deşi este agent economic înregistrat ca plătitor de T.V.A., nu şi-a exercitat dreptul de deducere prevăzut de lege pentru T.V.A. aferentă bunurilor mobile şi imobile în cauza;c) baza de impozitare pentru operaţiunile supuse T.V.A. o constituie preţul stabilit prin licitaţie, conform art. 13 lit. g) din ordonanţa. … În situaţia în care preţul de licitaţie nu este stabilit în condiţii exclusiv T.V.A., conform prevederilor de mai sus, T.V.A. cuvenită bugetului de stat se determina prin aplicarea cotei recalculate asupra sumei la care s-a încheiat licitaţia;d) agenţii economici sunt obligaţi sa comunice, în scris, organelor fiscale la care sunt înregistraţi ca plătitori de T.V.A., toate cazurile în care s-a declansat procedura de executare silită. … Organele fiscale au obligaţia ca, pe baza comunicărilor primite sau din oficiu, pe baza afiselor sau publicaţiilor de vînzare, sa ia măsuri pentru introducerea titlului de creanta reprezentind T.V.A. cuvenită bugetului de stat;e) transferul proprietăţii bunurilor în executarea creanţelor se consemnează în mod obligatoriu în facturi emise de agenţii economici în condiţiile prevăzute de art. 25 din ordonanţa, indiferent dacă vânzarea a avut loc pe bază de licitaţie sau dacă bunurile s-au predat pe bază de înţelegere între debitor şi creditor. … Articolul 17 litera C.f)Bunurile şi serviciile destinate realizării obiectivelor finanţate din fondul PHARE sunt supuse cotei zero de T.V.A., cota zero se realizează în condiţiile prevăzute de pct. 3 lit. A., B. şi C. din Precizările privind modul de restituire a taxei pe valoarea adăugată, anexa la Ordinul ministrului de stat, ministrul finanţelor, nr. 2.443 din 27 decembrie 1995.Articolul 18Conform prevederilor pct. 10.3 lit. f) din normele aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 809/1995, nu poate fi dedusă T.V.A. aferentă bunurilor pierdute pe timpul transportului, bunurilor lipsa sau depreciate calitativ constatate pe bază de inventariere peste normele legale, neimputabile.Prevederile de mai sus se aplică pe baza documentelor întocmite pentru preluarea bunurilor de la transportator, precum şi pentru înregistrarea lor în gestiunea societăţii comerciale.Taxa pe valoarea adăugată facturată de furnizori, aferentă bunurilor aflate în situaţia de mai sus, nu se mai înregistrează în contul 4426 "T.V.A. deductibilă", ci în contul 635 "Cheltuieli cu alte impozite, taxe şi vărsăminte asimilate".Pentru bunurile lipsa sau depreciate calitativ, constatate după înregistrarea bunurilor în gestiune, pe bază de inventariere, peste normele legale, neimputabile, se datorează T.V.A. Operaţiunea se reflecta în contabilitate prin înregistrarea 635 "Cheltuieli cu alte impozite, taxe şi vărsăminte asimilate" = 4427 "T.V.A. colectata", conform normelor metodologice de utilizare a conturilor contabile, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 704/1993.Articolul 20Agenţii economici care realizează atât operaţiuni care dau drept de deducere a T.V.A. conform art. 18 din ordonanţa, cît şi operaţiuni scutite fără drept de deducere, calculează taxa deductibilă pe bază de pro rata determinata, potrivit Deciziei Comisiei centrale pentru aplicarea unitară a prevederilor legale în domeniul impozitelor indirecte nr. 7/1995, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 12 din 19 ianuarie 1996.În situaţia în care aplicarea pro ratei în condiţiile prevăzute de Decizia nr. 7/1995 nu asigura determinarea corecta a T.V.A. aferentă bunurilor şi serviciilor destinate realizării operaţiunilor prevăzute de art. 18 din ordonanţa, Ministerul Finanţelor poate aproba criterii specifice pentru exercitarea dreptului de deducere.Aprobarea se da la cererea justificată a agentului economic în cauza, iar criteriul propus va fi analizat şi avizat de organul fiscal la care agentul economic respectiv este înregistrat ca plătitor de T.V.A.Societăţile comerciale care vînd atât mărfuri scutite de T.V.A. fără drept de deducere, cît şi mărfuri supuse T.V.A., îşi exercită dreptul de deducere după următorul criteriu:a) Jurnalul pentru cumpărări se va tine separat pentru: … – bunuri şi servicii aprovizionate pentru nevoile firmei şi care se acoperă din adaosul comercial practicat, potrivit legii;– mărfuri cumpărate în vederea vinzarii şi care se înregistrează în contul 371 "Mărfuri", conform normelor legale privind reflectarea operaţiunilor în contabilitate;b) pro rata stabilită potrivit Deciziei nr. 7/1995 se va aplica numai asupra sumei reprezentind T.V.A. aferentă bunurilor şi serviciilor aprovizionate pentru nevoile firmei; … c) pentru mărfurile supuse T.V.A. la cumpărare nu se poate exercita dreptul de deducere dacă vânzarea s-a făcut în condiţii de scutire de T.V.A. [art. 171 alin. (3) din Legea învăţământului nr. 84/1995, republicată]. În situaţia în care vânzarea s-a efectuat după exercitarea dreptului de deducere, taxa nedeductibila se înscrie în roşu la rindul 17 din decont "Regularizări". … Societăţile comerciale răspund de corecta reflectare a operaţiunilor în jurnale şi decont, astfel încât T.V.A. dedusă să fie strict aferentă bunurilor şi serviciilor destinate operaţiunilor prevăzute la art. 18 din ordonanţa, având totodată şi obligaţia de a comunică, în scris, organelor fiscale la care sunt înregistrate ca plătitoare de T.V.A. exercitarea dreptului de deducere pe baza criteriului specific de mai sus.Articolul 25Agenţii economici sunt obligaţi sa completeze toate datele prevăzute în Declaraţia de înregistrare pentru plătitorii de impozite (model IMP1), aprobată prin Hotărârea Guvernului nr. 224/1993, iar organele fiscale au obligaţia sa stabilească, înainte de atribuirea codului fiscal, calitatea de plătitor sau de neplatitor de T.V.A., corespunzător datelor înscrise la rd. 7.1 şi 8 din declaraţie.Codul fiscal ce se va atribui agenţilor economici care îndeplinesc condiţiile prevăzute de lege pentru plătitorii de T.V.A. (cifra de afaceri de peste 50 milioane lei pe 12 luni sau prin opţiune pentru cei care au declarat o cifra de afaceri inferioară plafonului de mai sus) va conţine în mod obligatoriu litera "R".Organele fiscale sunt obligate sa nu primească deconturi ale agenţilor economici al căror cod fiscal înscris în spaţiul special prevăzut de formularul-model, aprobat prin Ordinul ministrului de stat, ministrul finanţelor, nr. 320/1996, nu conţine litera „R”.Nerespectarea prevederilor de mai sus atrage răspunderea persoanelor vinovate pentru pagubele produse prin exercitarea nelegală a dreptului de deducere sau prin restituirea diferenţelor de T.V.A. constatate de organele vamale potrivit Ordinului ministrului de stat, ministrul finanţelor, nr. 1.566/1995.–––––––-