Informatii Document
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 6 din 4 ianuarie 2007
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act | |
Nu exista actiuni induse de acest act | |
Acte referite de acest act: | |
Nu exista acte care fac referire la acest act | |
referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 15 teza finală din Legea nr. 164/2001 privind pensiile militare de stat
Ioan Vida – preşedinteNicolae Cochinescu – judecătorKozsokar Gabor – judecătorAcsinte Gaspar – judecătorPetre Ninosu – judecătorIon Predescu – judecătorŞerban Viorel Stănoiu – judecătorTudorel Toader – judecătorIon Tiucă – procurorPatricia Marilena Ionea – magistrat-asistentPe rol se află soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 15 teza finală din Legea nr. 164/2001 privind pensiile militare de stat, excepţie ridicată de Anton Neculai în Dosarul nr. 33.572/2/2005 (nr. vechi 4.004/2005) al Curţii de Apel Bucureşti – Secţia a VII-a civilă şi pentru cauze privind conflicte de muncă şi asigurări sociale.La apelul nominal se prezintă personal autorul excepţiei. Lipseşte partea Ministerul Administraţiei şi Internelor – Casa de Pensii, faţă de care procedura de citare este legal îndeplinită.Autorul excepţiei solicită admiterea excepţiei de neconstituţionalitate. În acest sens, arată că art. 15 teza finală din Legea nr. 164/2001 creează o discriminare între cadrele militare aflate în rezervă şi cele active, deşi acestea se află într-o situaţie juridică identică. De asemenea, consideră că textul de lege criticat are efecte retroactive, întrucât se aplică şi persoanelor trecute în rezervă anterior intrării în vigoare a Legii nr. 164/2001.Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca neîntemeiată, arătând că situaţia cadrelor militare active nu este identică cu cea a cadrelor aflate în rezervă, precum şi faptul că textul de lege criticat se aplică de la intrarea sa în vigoare, pentru viitor, fără a avea efecte retroactive.CURTEA,având în vedere actele şi lucrările dosarului, constată următoarele:Prin Încheierea din 6 martie 2006, pronunţată în Dosarul nr. 33.572/2/2005 (nr. vechi 4.004/2005), Curtea de Apel Bucureşti – Secţia a VII-a civilă pentru cauze privind conflicte de muncă şi asigurări sociale a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 15 teza finală din Legea nr. 164/2001 privind pensiile militare de stat, excepţie ridicată de Anton Neculai cu prilejul soluţionării recursului declarat împotriva Sentinţei civile nr. 2.484 din 7 iunie 2005, pronunţată de Tribunalul Bucureşti – Secţia a VIII-a conflicte de muncă, asigurări sociale, contencios administrativ şi fiscal în Dosarul nr. 2.424/AS/2005.În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine că prevederile art. 15 teza finală din Legea nr. 164/2001 sunt neconstituţionale, contravenind dispoziţiilor art. 16 alin. (1) şi art. 15 alin. (2) din Constituţie. Astfel, în opinia sa, textul de lege criticat este discriminatoriu, întrucât aplică un tratament juridic diferenţiat cadrelor militare în rezervă în raport cu cele active, sub aspectul condiţiilor ce trebuie îndeplinite pentru a obţine pensia militară de serviciu. De asemenea, arată că, deşi textul de lege criticat reglementează un domeniu specific, respectiv pensia militară, „induce în mod nepermis reglementări din alte domenii, total diferite, respectiv din sistemul public de pensii”. În sfârşit, consideră că este încălcat şi principiul constituţional al neretroactivităţii legii civile, întrucât art. 15 din Legea nr. 164/2001 se aplică şi cadrelor militare trecute în rezervă înainte de data intrării în vigoare a legii.Curtea de Apel Bucureşti – Secţia a VII-a civilă pentru cauze privind conflicte de muncă şi asigurări sociale consideră că excepţia ridicată nu este întemeiată, deoarece nu instituie discriminări între persoane aflate în situaţii identice, ci prevede un tratament juridic diferenţiat pentru situaţii diferite.În conformitate cu dispoziţiile art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi formula punctele de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.Guvernul apreciază că excepţia de neconstituţionalitate nu este întemeiată. Astfel, consideră că persoanele care se pensionează ca militari activi se află într-o situaţie obiectiv diferită faţă de cele care au fost trecute în rezervă la o dată la care nu îndeplineau condiţiile de pensionare ori pentru că nu aveau împlinită vârsta sau vechimea totală necesară, ceea ce justifică opţiunea legiuitorului de a adopta reglementări diferite pentru persoanele care rămân în activitatea militară până la pensionare. De asemenea, consideră că textul de lege criticat produce efecte pentru viitor, respectiv pentru cadrele militare trecute în rezervă care se pensionează începând de la data intrării în vigoare a acestor dispoziţii legale.Avocatul Poporului apreciază că prevederile art. 15 din Legea nr. 164/2001 sunt constituţionale în raport cu dispoziţiile art. 16 din Constituţie, întrucât nu instituie privilegii sau discriminări între cetăţenii aflaţi în situaţii identice. Persoanele care urmează să beneficieze de pensie militară de stat, în condiţiile prevăzute de dispoziţiile legale indicate, se află într-o situaţie diferită faţă de cea a altor categorii de cadre militare, ceea ce justifică şi tratamentul juridic diferenţiat. De asemenea, textul de lege criticat nu conţine în sine nicio dispoziţie cu caracter retroactiv sau care ar putea produce efecte retroactive.Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au transmis punctele lor de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate ridicată.CURTEA,examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, susţinerile părţii prezente, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile art. 15 teza finală din Legea nr. 164/2001 privind pensiile militare de stat, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 748 din 14 octombrie 2002.Acest articol de lege are următoarea redactare:– Art. 15: "Cadrele militare care la data trecerii în rezervă nu îndeplinesc condiţiile de acordare a unei pensii, dar au o vechime în serviciul militar de cel puţin 15 ani pentru bărbaţi şi 10 ani pentru femei, beneficiază de pensie militară de stat la împlinirea vârstelor standard prevăzute în Legea nr. 19/2000, proporţional cu numărul anilor de serviciu militar.”În opinia autorului excepţiei, dispoziţiile legale criticate sunt contrare prevederilor constituţionale ale art. 15 alin. (2), care consacră principiul neretroactivităţii legii, cu excepţia legii penale sau contravenţionale mai favorabile, şi ale art. 16 alin. (1), care consacră principiul egalităţii cetăţenilor în faţa legii şi a autorităţilor publice, fără privilegii şi fără discriminări.Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constată că esenţa criticii formulate de autorul excepţiei constă în faptul că textul de lege atacat ca fiind neconstituţional ar crea o situaţie mai dezavantajoasă cadrelor militare în rezervă în raport cu cadrele militare active, sub aspectul condiţiilor ce trebuie îndeplinite pentru a obţine pensia militară de stat. În acest sens, este invocat faptul că teza finală a art. 15 din Legea nr. 164/2001 face trimitere la condiţiile de pensionare prevăzute de Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 140 din 1 aprilie 2000.Faţă de aceste critici, Curtea constată că, potrivit prevederilor art. 47 alin. (2) din Constituţie, cetăţenii au dreptul la pensie şi la alte forme de asigurări ori de asistenţă socială în condiţiile legii. Astfel, legiuitorul este în drept să stabilească condiţiile şi criteriile de acordare a pensiei, precum şi modul de calcul al acesteia. De asemenea, legiuitorul, în considerarea unor situaţii deosebite, poate stabili condiţii, criterii şi un mod de calcul al drepturilor de pensie diferite pentru anumite categorii socioprofesionale. În această categorie se încadrează şi pensia de serviciu pentru militari reglementată de Legea nr. 164/2001. Aceasta, fiind mai avantajoasă decât alte categorii de pensii, conform opţiunii legiuitorului, se acordă persoanelor care rămân în activitatea militară până la pensionare, fără a fi excluse nici fostele cadre militare, aşa cum reiese din dispoziţiile art. 15 din Legea nr. 164/2001. Cu toate acestea, situaţia obiectiv diferită în care se află cadrele militare în activitate în raport cu cele aflate în rezervă la data pensionării a determinat opţiunea legiuitorului pentru un tratament juridic diferenţiat, în deplin acord cu principiul constituţional al egalităţii în drepturi, potrivit căruia situaţii de fapt obiectiv diferite justifică instituirea unui tratament juridic diferit.Curtea constată că nu pot fi reţinute nici criticile referitoare la retroactivitatea dispoziţiilor de lege criticate, având în vedere că acestea se aplică pentru viitor, respectiv acelor cadre militare trecute în rezervă care se vor pensiona începând cu data intrării în vigoare a Legii nr. 164/2001.De altfel, asupra conformităţii textului de lege criticat cu dispoziţiile constituţionale invocate, Curtea s-a mai pronunţat şi prin Decizia nr. 404 din 28 octombrie 2003, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 896 din 15 decembrie 2003.Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,CURTEA CONSTITUŢIONALĂÎn numele legiiDECIDE:Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 15 teza finală din Legea nr. 164/2001 privind pensiile militare de stat, excepţie ridicată de Anton Neculai în Dosarul nr. 33.572/2/2005 (nr. vechi 4.004/2005) al Curţii de Apel Bucureşti – Secţia a VII-a civilă şi pentru cauze privind conflicte de muncă şi asigurări sociale.Definitivă şi general obligatorie.Pronunţată în şedinţa publică din data de 7 noiembrie 2006.PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,prof. univ. dr. IOAN VIDAMagistrat-asistent,Patricia Marilena Ionea–––-