Informatii Document
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 990 din 12 decembrie 2006
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act | |
Nu exista actiuni induse de acest act | |
Acte referite de acest act: | |
Acte care fac referire la acest act: | |
referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 78 alin. (1) din Legea nr. 164/2001 privind pensiile militare de stat
Ioan Vida – preşedinteNicolae Cochinescu – judecătorAcsinte Gaspar – judecătorKozsokar Gabor – judecătorPetre Ninosu – judecătorIon Predescu – judecătorŞerban Viorel Stănoiu – judecătorTudorel Toader – judecătorIon Tiucă – procurorClaudia-Margareta Krupenschi – magistrat-asistentPe rol se află soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 78 alin. (1) din Legea nr. 164/2001 privind pensiile militare de stat, excepţie ridicată de Maria Vasile în Dosarul nr. 4.267/3/2006 al Tribunalului Bucureşti – Secţia a VIII-a conflicte de muncă, asigurări sociale, contencios administrativ şi fiscal.La apelul nominal răspunde partea Ministerul Apărării Naţionale, prin consilier juridic cu delegaţie depusă la dosar, lipsind autorul excepţiei, faţă de care procedura de citare a fost legal îndeplinită.Având cuvântul, partea prezentă arată că susţinerile autorului excepţiei sunt nefondate, întrucât posibilitatea recalculării pensiilor pentru cadrele militare care au ieşit la pensie în condiţiile legislaţiei anterioare este reglementată de art. 79, astfel că nu operează nici o discriminare între acestea şi cele care se pensionează în condiţiile Legii nr. 164/2001. Totodată, Curtea Constituţională s-a mai pronunţat asupra constituţionalităţii art. 78 alin. (1) din acest act normativ, respingând excepţiile, soluţie ce se impune a fi menţinută şi în prezenta cauză.Reprezentantul Ministerul Public solicită respingerea excepţiei, întrucât textul de lege criticat nu încalcă principiul egalităţii şi al nediscriminării, consacrat de art. 16 alin. (1) din Constituţie şi art. 14 din Convenţia pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale.CURTEA,având în vedere actele şi lucrările dosarului, reţine următoarele:Prin Încheierea din 19 aprilie 2006, pronunţată în Dosarul nr. 4.267/3/2006, Tribunalul Bucureşti – Secţia a VIII-a conflicte de muncă, asigurări sociale, contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 78 alin. (1) din Legea nr. 164/2001 privind pensiile militare de stat. Excepţia a fost ridicată de Maria Vasile într-o cauză civilă având drept obiect o contestaţie a deciziei de pensionare.În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul susţine că dispoziţiile art. 78 alin. (1) din Legea nr. 164/2001 privind pensiile militare de stat încalcă art. 16 alin. (1) din Constituţie, „în sensul că mă discriminează şi îmi anulează drepturi de pensie cuvenite şi câştigate anterior, comparativ cu cadrele militare în activitate, pensionate după intrarea în vigoare a Legii nr. 164/2001.” Mai arată că, în fapt, în urma recalculării pensiei în baza modificărilor aduse de Legea nr. 497/2003, nu a mai beneficiat de sporul procentual de 6%, prevăzut prin decizia de pensionare din anul 2000 şi cuvenit în baza contribuţiei de 23 de ani la fondul de pensie suplimentară. Aşadar, dreptul la pensie, câştigat anterior, este imprescriptibil şi nu poate fi cedat total sau parţial.Cadrele militare trecute în rezervă după intrarea în vigoare a legii criticate, beneficiare ale acestui spor, sunt privilegiate, această discriminare evidentă fiind contrară şi principiilor generale prevăzute la art. 2 din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii, art. 1 alin. (3) din Constituţie şi art. 14 din Convenţia pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale.Tribunalul Bucureşti – Secţia a VIII-a conflicte de muncă, asigurări sociale, contencios administrativ şi fiscal apreciază că dispoziţiile legale criticate nu încalcă principiul egalităţii în drepturi, consacrat de art. 16 din Constituţie, deoarece ipotezele legale la care se referă autorul excepţiei reglementează situaţii diferite, ce justifică în mod obiectiv şi raţional instituirea unui tratament juridic diferenţiat.Potrivit dispoziţiilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi formula punctele de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.Guvernul apreciază că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată. Dispoziţiile art. 78 din Legea nr. 164/2001 vizează situaţia cadrelor militare care se pensionează în condiţiile acestei legi, situaţia cadrelor militare ce au ieşit la pensie în condiţiile legislaţiei anterioare fiind reglementată de art. 79, care prevede posibilitatea recalculării pensiilor. Prin urmare, nu sunt încălcate dispoziţiile art. 16 din Constituţie care consacră egalitatea în drepturi. Drepturile de pensie stabilite anterior intrării în vigoare a acestor reglementări legale nu sunt atinse, iar actualizarea, recalcularea şi recorelarea acelor pensii se pot face numai în favoarea beneficiarilor, sens în care dispun şi prevederile art. 79 alin. (1) lit. a) şi ale art. 80 din lege. De altfel, Legea nr. 164/2001 urmăreşte înlăturarea, în timp, a discrepanţelor între cei pensionaţi anterior intrării în vigoare a legii şi cei pensionaţi după această dată.Mai mult, Curtea Constituţională s-a mai pronunţat asupra textului de lege supus controlului prin deciziile nr. 559/2005, nr. 290/2004 şi nr. 278/2006, respingând criticile de neconstituţionalitate ca neîntemeiate.Avocatul Poporului apreciază că dispoziţiile art. 78 alin. (1) din Legea nr. 164/2001 privind pensiile militare de stat sunt constituţionale. Textul de lege criticat vizează situaţia cadrelor militare care se pensionează în condiţiile Legii nr. 164/2001, situaţia cadrelor ce au ieşit la pensie în condiţiile legislaţiei anterioare fiind reglementată de art. 79, care prevede posibilitatea recalculării pensiilor. Prin urmare, nu sunt încălcate dispoziţiile constituţionale care consacră egalitatea în drepturi, sens în care s-a pronunţat şi Curtea Constituţională prin Decizia nr. 278/2006.Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere.CURTEA,examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, susţinerile părţii prezente, concluziile procurorului şi dispoziţiile de lege criticate raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1 alin. (2), precum şi ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile art. 78 alin. (1) din Legea nr. 164/2001 privind pensiile militare de stat, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 748 din 14 octombrie 2002, care au următorul cuprins: „(1) Pentru cadrele militare în activitate care se pensionează în condiţiile prezentei legi şi care au contribuit la fondul de pensie suplimentară se acordă la stabilirea pensiei, în condiţiile art. 22-24, un spor procentual de:a) 3% pentru o vechime a contribuţiei între 5-15 ani; … b) 6% pentru o vechime a contribuţiei între 15-25 de ani; … c) 9% pentru o vechime a contribuţiei peste 25 de ani." … Autorul excepţiei consideră că aceste texte de lege încalcă prevederile constituţionale ale art. 1 alin. (3) potrivit cărora România este stat de drept, democratic şi social şi ale art. 16 alin. (1) privind egalitatea în drepturi a cetăţenilor.De asemenea, acesta mai susţine şi nerespectarea art. 14 din Convenţia pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale, referitoare la interzicerea discriminării.Analizând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constată următoarele:În jurisprudenţa sa anterioară, Curtea Constituţională s-a mai pronunţat asupra conformităţii dispoziţiilor art. 78 alin. (1) din Legea nr. 164/2001 privind pensiile militare de stat faţă de prevederile art. 16 din Constituţie privind egalitatea în drepturi, respingând criticile de neconstituţionalitate ca neîntemeiate.În acest sens sunt deciziile nr. 559 din 25 octombrie 2005, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.033 din 22 noiembrie 2005, şi nr. 278 din 21 martie 2006, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 346 din 17 aprilie 2006, în care Curtea a statuat că "dispoziţiile art. 78 din Legea nr. 164/2001 […] vizează situaţia cadrelor militare care se pensionează în condiţiile acestei legi, situaţia cadrelor militare ce au ieşit la pensie în condiţiile legislaţiei anterioare fiind reglementată de art. 79, care prevede posibilitatea recalculării pensiilor. Prin urmare, nu sunt încălcate dispoziţiile constituţionale care consacră egalitatea în drepturi”. Cu acelaşi prilej a mai reţinut că „drepturile de pensie stabilite anterior intrării în vigoare a acestor reglementări legale nu sunt atinse, iar actualizarea, recalcularea şi recorelarea acelor pensii se pot face numai în favoarea beneficiarilor. În acest sens sunt şi dispoziţiile art. 79 alin. (1) lit. a), care se referă la actualizarea cuantumului pensiei «în plată», cât şi ale art. 80, care confirmă faptul că pensiile suplimentare sunt păstrate, fiind contopite cu celelalte pensii acordate militarilor în pensiile militare, potrivit înţelesului dat de noile reglementări”.Întrucât, faţă de argumentele înfăţişate şi soluţia pronunţată, în prezenta cauză nu au intervenit elemente noi de natură a determina reconsiderarea acestei jurisprudenţei, Curtea constată că ele rămân valabile şi în cauza de faţă.Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,CURTEA CONSTITUŢIONALĂÎn numele legiiDECIDE:Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 78 alin. (1) din Legea nr. 164/2001 privind pensiile militare de stat, excepţie ridicată de Maria Vasile în Dosarul nr. 4.267/3/2006 al Tribunalului Bucureşti – Secţia a VIII-a conflicte de muncă, asigurări sociale, contencios administrativ şi fiscal.Definitivă şi general obligatorie.Pronunţată în şedinţa publică din data de 7 noiembrie 2006.PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,prof. univ. dr. IOAN VIDAMagistrat-asistent,Claudia-Margareta Krupenschi–––