Informatii Document
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 705 din 18 octombrie 2007
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act | |
Nu exista actiuni induse de acest act | |
Acte referite de acest act: | |
Acte care fac referire la acest act: | |
referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 275 alin. (3) şi art. 277 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 99/2006 privind instituţiile de credit şi adecvarea capitalului
Ioan Vida – preşedinteNicolae Cochinescu – judecătorAspazia Cojocaru – judecătorAcsinte Gaspar – judecătorPetre Ninosu – judecătorIon Predescu – judecătorPuskas Valentin Zoltan – judecătorTudorel Toader – judecătorAugustin Zegrean – judecătorIon Tiucă – procurorIoana Marilena Chiorean – magistrat-asistentPe rol se află soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 275 alin. (3) şi art. 277 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 99/2006 privind instituţiile de credit şi adecvarea capitalului, excepţie ridicată de Maria Fătu în Dosarul nr. 16.550/1/2006 al Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie – Secţia contencios administrativ şi fiscal.La apelul nominal se constată lipsa părţilor, faţă de care procedura de citare este legal îndeplinită.Reprezentantul Ministerului Public solicită respingerea excepţiei ca neîntemeiată.CURTEA,având în vedere actele şi lucrările dosarului, constată următoarele:Prin Încheierea din 8 mai 2007, pronunţată în Dosarul nr. 16.550/1/2006, Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie – Secţia de contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 275 alin. (3) şi art. 277 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 99/2006 privind instituţiile de credit şi adecvarea capitalului. Excepţia a fost ridicată de Maria Fătu în dosarul cu numărul de mai sus, având ca obiect soluţionarea recursului declarat de aceasta împotriva unei hotărâri a prim-viceguvernatorului Băncii Naţionale a României.În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate, autorul acesteia susţine, în esenţă, că dispoziţiile criticate încalcă principiul constituţional al accesului liber la justiţie prin faptul că interzic judecătorului sesizat cu recurs împotriva actelor emise de Banca Naţională a României să se pronunţe şi asupra oportunităţii acestor acte. Referitor la prevederile art. 277 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 99/2006, susţine că acestea încalcă principiul constituţional al prezumţiei de nevinovăţie, deoarece, interzicând suspendarea actului atacat până la soluţionarea definitivă a recursului declarat de petent, se prezumă, în tot acest interval, că acţiunea petentului nu este fondată şi că, deci, acesta este vinovat.Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie – Secţia de contencios administrativ şi fiscal opinează în sensul că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată, deoarece dispoziţiile legale atacate nu contravin prevederilor Constituţiei.Potrivit dispoziţiilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.Guvernul apreciază că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată întrucât nu se poate reţine că prin textele de lege atacate se încalcă în vreun fel principiul liberului acces la justiţie şi cel al prezumţiei de nevinovăţie, consacrate prin Legea fundamentală.Avocatul Poporului consideră că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată, deoarece prevederile legale criticate nu conţin norme contrare dreptului părţilor interesate de a se adresa justiţiei pentru apărarea drepturilor, libertăţilor şi intereselor lor legitime. De asemenea, consideră că nu poate fi primită nici critica privind încălcarea principiului de nevinovăţie, acest principiu având aplicare în dreptul penal, iar, pe de altă parte, interzicerea suspendării actului administrativ pe durata procesului nu constituie o măsură restrictivă îndreptată împotriva persoanei, ci o măsură de protecţie a actului emis de autoritatea competentă.Preşedinţii celor două Camere nu au comunicat Curţii Constituţionale punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.CURTEA,examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile de lege criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi dispoziţiile Legii nr. 47/1992, reţine următoarele:Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1 alin. (2) şi ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.Obiect al excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile art. 275 alin. (3) şi art. 277 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 99/2006 privind instituţiile de credit şi adecvarea capitalului, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.027 din 27 decembrie 2006, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 227/2007, publicată în Monitorul Oficial a României, Partea I, nr. 480 din 18 iulie 2007, dispoziţii care au următorul conţinut:– Art. 275 alin. (3): "Banca Naţională a României este singura autoritate în măsură să se pronunţe asupra considerentelor de oportunitate, a evaluărilor şi analizelor calitative care stau la baza emiterii actelor sale.";– Art. 277: "Până la adoptarea unei hotărâri de către consiliul de administraţie al Băncii Naţionale a României, potrivit art. 275 alin. (1) sau până la pronunţarea unei hotărâri definitive şi irevocabile de către instanţa judecătorească, potrivit alin. (2) al aceluiaşi articol, executarea actelor emise de Banca Naţională a României nu se suspendă."Excepţia de neconstituţionalitate se raportează la prevederile constituţionale ale art. 21 alin. (1) şi (2) referitoare la accesul liber la justiţie şi ale art. 23 alin. (11) referitoare la prezumţia de nevinovăţie.Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constată că susţinerea autorului excepţiei, în sensul că dispoziţiile art. 275 alin. (3) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 99/2006 ar contraveni prevederilor constituţionale ale art. 21 referitoare la accesul liber la justiţie, este neîntemeiată, deoarece, potrivit alin. (2) al aceluiaşi articol, hotărârea Consiliului de administraţie al Băncii Naţionale a României se poate ataca, în termen de 15 zile de la comunicare, la Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, astfel încât partea interesată are la îndemână mijloacele necesare pentru apărarea drepturilor, a libertăţilor şi a intereselor sale legitime. Totodată, dispoziţiile criticate fac parte din capitolul IX al titlului III din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 99/2006, capitol intitulat „Căi de contestare”. Curtea mai reţine că limitarea prevăzută de alin. (3) al art. 275 se referă strict la evaluările şi analizele calitative care au stat la baza emiterii actului administrativ şi este o limitare firească având în vedere statutul legal al Băncii Naţionale a României de bancă centrală.În ceea ce priveşte critica de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 277 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 99/2006, raportată la prevederile art. 23 alin. (11) din Constituţie, Curtea constată că şi aceasta este neîntemeiată, pentru următoarele considerente: pe de-o parte, faptul că, până la adoptarea unei hotărâri a Consiliului de administraţie al Băncii Naţionale a României sau până la pronunţarea hotărârii definitive şi irevocabile a instanţei de judecată, executarea actelor atacate ale Băncii Naţionale a României nu se suspendă, reprezintă o măsură de protecţie instituită de legiuitor, fiind totodată o măsură provizorie; pe de altă parte, raportarea la prevederile art. 23 alin. (11) din Constituţie nu are incidenţă în cauza de faţă, deoarece, potrivit acestora, persoana este considerată nevinovată până la rămânerea definitivă a hotărârii judecătoreşti de condamnare. Prin urmare, critica aceasta nu poate fi primită, neaflându-ne în ipoteza prevăzută de norma constituţională invocată.Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, art. 11 alin. (1) lit. A. d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,CURTEA CONSTITUŢIONALĂÎn numele legiiDECIDE:Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 275 alin. (3) şi art. 277 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 99/2006 privind instituţiile de credit şi adecvarea capitalului, excepţie ridicată de Maria Fătu în Dosarul nr. 16.550/1/2006 al Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie – Secţia contencios administrativ şi fiscal.Definitivă şi general obligatorie.Pronunţată în şedinţa publică din data de 13 septembrie 2007.PREŞEDINTELECURŢII CONSTITUŢIONALE,prof. univ. dr. IOAN VIDAMagistrat-asistent,Ioana Marilena Chiorean––––