DECIZIE nr. 74 din 6 martie 2001

Redacția Lex24
Publicat in CC: Decizii, 14/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 240 din 11 mai 2001
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LAOUG 113 29/06/2000
ActulRESPINGE NECONSTITUTIONALITATEALEGE 138 20/07/1999 ANEXA 7
ActulREFERIRE LADECIZIE 89 01/06/1999
ActulREFERIRE LALEGE (R) 92 04/08/1992 ART. 103
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 1
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 2
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 3
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 12
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 13
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 23
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 24
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 25
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 16
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 144
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 145
 Nu exista acte care fac referire la acest act

referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor pct. 11 alin. 1 şi 2 din anexa nr. 7 la Legea nr. 138/1999 privind salarizarea şi alte drepturi ale personalului militar din instituţiile publice de apărare naţionala, ordine publică şi siguranţa naţionala, precum şi acordarea unor drepturi salariale personalului civil din aceste instituţii



Lucian Mihai – preşedinteCostica Bulai – judecătorConstantin Doldur – judecătorKozsokar Gabor – judecătorIoan Muraru – judecătorNicolae Popa – judecătorLucian Stangu – judecătorRomul Petru Vonica – judecătorGabriela Ghita – procurorMarioara Prodan – magistrat-asistentPe rol se afla soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor pct. 11 alin. 1 şi 2 din anexa nr. 7 la Legea nr. 138/1999 privind salarizarea şi alte drepturi ale personalului militar din instituţiile publice de apărare naţionala, ordine publică şi siguranţa naţionala, precum şi acordarea unor drepturi salariale personalului civil din aceste instituţii, excepţie ridicată de Mihail Slabu în Dosarul nr. 724/2000 al Curţii de Apel Bucureşti – Secţia de contencios administrativ.La apelul nominal se constata lipsa părţilor, faţă de care procedura de citare este legal îndeplinită.Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca fiind neîntemeiată, deoarece dispoziţiile pct. 11 alin. 1 şi 2 din anexa nr. 7 la Legea nr. 138/1999 nu încalcă prevederile art. 16 alin. (1) din Constituţie. Textul de lege criticat nu priveşte stabilirea pensiei de serviciu pentru magistraţii militari, ci priveşte drepturile salariale, iar stabilirea pensiei de serviciu este prevăzută, în egala măsura, atât pentru magistraţii civili, cat şi pentru magistraţii militari, de dispoziţiile art. 103 din Legea nr. 92/1992 pentru organizarea judecătorească, republicată. Se mai precizează ca în speta se ridica o problemă de aplicare a legii, iar nu de control al constituţionalităţii.CURTEA,având în vedere actele şi lucrările dosarului, retine următoarele:Prin Încheierea din 27 septembrie 2000, pronunţată în Dosarul nr. 724/2000, Curtea de Apel Bucureşti – Secţia de contencios administrativ a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor pct. 11 alin. 1 şi 2 din anexa nr. 7 la Legea nr. 138/1999 privind salarizarea şi alte drepturi ale personalului militar din instituţiile publice de apărare naţionala, ordine publică şi siguranţa naţionala, precum şi acordarea unor drepturi salariale personalului civil din aceste instituţii, excepţie ridicată de Mihail Slabu.În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine ca dispoziţiile pct. 11 alin. 1 şi 2 din anexa nr. 7 la Legea nr. 138/1999 încalcă principiul egalităţii în drepturi a cetăţenilor în faţa legii şi a autorităţilor publice, fără privilegii şi fără discriminări, prevăzut la art. 16 alin. (1) din Constituţie. În opinia autorului excepţiei caracterul discriminatoriu al textului de lege criticat rezultă din faptul că nu se prevede luarea în calcul, la stabilirea cuantumului pensiei, a tuturor drepturilor salariale ale magistraţilor militari în cazul celor pensionaţi anterior intrării în vigoare a legii, ci numai pentru cei pensionaţi după această dată. În acest sens se menţionează că „neconstituţionalitatea textelor invocate rezultă nu din ceea ce se prevede, ci din ceea ce se omite”.Curtea de Apel Bucureşti – Secţia de contencios administrativ, exprimandu-şi opinia asupra excepţiei de neconstituţionalitate, considera ca textele de lege criticate nu încalcă principiul constituţional înscris în art. 16 alin. (1), deoarece stabilirea şi actualizarea pensiilor magistraţilor se fac în condiţiile prevăzute la art. 103 din Legea nr. 92/1992 pentru organizarea judecătorească, republicată, avându-se în vedere şi Decizia Curţii Constituţionale nr. 89 din 1 iunie 1999.În conformitate cu dispoziţiile art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicată, încheierea de sesizare a Curţii Constituţionale a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului şi Guvernului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicate.Guvernul, în punctul sau de vedere, apreciază ca excepţia ridicată este neîntemeiată, întrucât în speta nu se pune problema neconstitutionalitatii textului de lege criticat, ci problema aplicării corecte a acestuia. Se mai arata ca autorul excepţiei s-a pensionat după data intrării în vigoare a Legii nr. 138/1999 şi, ca urmare, cuantumul pensiei sale trebuie calculat pe baza drepturilor salariale prevăzute de această lege.Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere.CURTEA,examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere comunicat de Guvern, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi dispoziţiile Legii nr. 47/1992, retine următoarele:Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este competenţa, potrivit dispoziţiilor art. 144 lit. c) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 şi 23 din Legea nr. 47/1992, republicată, să soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate ridicată.Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile pct. 11 alin. 1 şi 2 din anexa nr. 7 la Legea nr. 138/1999 privind salarizarea şi alte drepturi ale personalului militar din instituţiile publice de apărare naţionala, ordine publică şi siguranţa naţionala, precum şi acordarea unor drepturi salariale personalului civil din aceste instituţii (publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 347 din 22 iulie 1999), dispoziţii care prevăd: „Magistraţii şi personalul auxiliar de specialitate, cadre militare în activitate din structurile autorităţii judecătoreşti, beneficiază de drepturile reglementate în legislaţia aplicabilă personalului autorităţii judecătoreşti.Pentru calitatea de cadru militar în activitate beneficiază de:a) solda de grad şi gradatiile calculate la aceasta, potrivit legislaţiei aplicabile cadrelor militare în activitate;b) premii, sporuri şi alte drepturi care se acordă personalului militar, mai puţin cele care au corespondent în legislaţia aplicabilă organelor autorităţii judecătoreşti, stabilite prin hotărâre a Guvernului."Autorul excepţiei susţine neconstituţionalitatea acestor dispoziţii prin raportarea lor la prevederile art. 16 alin. (1) din Legea fundamentală, potrivit cărora "Cetăţenii sunt egali în faţa legii şi a autorităţilor publice, fără privilegii şi fără discriminări".Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constata ca textele de lege criticate ca, de altfel, Legea nr. 138/1999 în întregul său nu reglementează dreptul la pensie, ci salarizarea şi alte drepturi ale personalului militar, inclusiv cele ale magistraţilor militari, iar sub acest aspect nu prevăd tratament diferenţiat pentru categoriile de personal aflate în situaţii identice. Cu toate acestea, dispoziţiile legale criticate sunt aplicabile şi determinante în soluţionarea cauzei în care s-a ridicat excepţia de neconstituţionalitate, întrucât drepturile salariale constituie baza de calcul la stabilirea cuantumului pensiei. Acordarea pensiei de serviciu pentru toate categoriile de magistraţi este reglementată prin art. 103 din Legea nr. 92/1992 pentru organizarea judecătorească, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 259 din 30 septembrie 1997. Alin. 1 al art. 103 din Legea nr. 92/1992, modificat prin art. I din Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 113/2000 (publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 311 din 5 iulie 2000), prevede că „Magistraţii cu o vechime de cel puţin 25 de ani în magistratura beneficiază, la împlinirea vârstei prevăzute de lege, de pensie de serviciu, în cuantum de 80% din câştigul salarial net lunar rezultat din salariul de baza, sporul pentru vechime în munca, sporul pentru stabilitate, precum şi din alte sporuri şi indemnizaţii cu caracter permanent avute la data pensionării, din care s-au dedus sumele prevăzute de reglementările privind impozitul pe salarii”.Cu privire la magistraţii pensionaţi anterior datei intrării în vigoare a acestor reglementări legale art. II alin. 1 din Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 113/2000 prevede că „Pensiile de serviciu ale magistraţilor pensionaţi se vor recalcula potrivit art. I”. În acelaşi sens, cu referire la actualizarea pensiilor de serviciu ale magistraţilor în temeiul dispoziţiilor art. 103 alin. 5 din Legea nr. 92/1992, republicată, Curtea Constituţională, prin Decizia nr. 89 din 1 iunie 1999, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 322 din 6 iulie 1999, a stabilit ca aceste dispoziţii legale sunt neconstituţionale în măsura în care nu asigura actualizarea pensiilor tuturor magistraţilor, indiferent de data pensionării lor.Prin urmare, rezultă ca în cauza nu se ridica o problemă de constituţionalitate, ci una de aplicare a dispoziţiilor legale, aspect care intră în competenţa instanţelor judecătoreşti, întrucât, potrivit prevederilor art. 2 alin. (3) teza a doua din Legea nr. 47/1992, republicată, „[…] Curtea Constituţională nu se poate pronunţa asupra modului de interpretare şi aplicare a legii, ci numai asupra intelesului sau contrar Constituţiei”.Pentru considerentele expuse excepţia de neconstituţionalitate urmează să fie respinsă.Faţa de cele de mai sus, în temeiul art. 144 lit. c) şi al art. 145 alin. (2) din Constituţie, precum şi al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 şi al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicată,CURTEAÎn numele legiiDECIDE:Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor pct. 11 alin. 1 şi 2 din anexa nr. 7 la Legea nr. 138/1999 privind salarizarea şi alte drepturi ale personalului militar din instituţiile publice de apărare naţionala, ordine publică şi siguranţa naţionala, precum şi acordarea unor drepturi salariale personalului civil din aceste instituţii, excepţie ridicată de Mihail Slabu în Dosarul nr. 724/2000 al Curţii de Apel Bucureşti – Secţia de contencios administrativ.Definitivă şi obligatorie.Pronunţată în şedinţa publică din data de 6 martie 2001.PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,LUCIAN MIHAIMagistrat-asistent,Marioara Prodan–––

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x