DECIZIE nr. 73 din 11 mai 1999

Redacția Lex24
Publicat in CC: Decizii, 13/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 307 din 30 iunie 1999
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LADECIZIE 169 10/12/1998
ActulREFERIRE LADECIZIE 167 10/12/1998
ActulREFERIRE LADECIZIE 97 09/07/1998
ActulREFERIRE LAOUG 82 23/12/1997 ART. 38
ActulREFERIRE LALEGE 87 18/10/1994 ART. 18
ActulRESPINGE NECONSTITUTIONALITATEALEGE (R) 42 29/06/1993 ART. 18
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 13
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 23
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 24
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 41
 Nu exista acte care fac referire la acest act

referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 18 din Legea nr. 42/1993 privind accizele la produsele din import şi din ţara, precum şi impozitul la ţiţeiul din producţia interna şi gazele naturale



Lucian Mihai – preşedinteCostica Bulai – judecătorConstantin Doldur – judecătorKozsokar Gabor – judecătorIoan Muraru – judecătorNicolae Popa – judecătorLucian Stangu – judecătorRomul Petru Vonica – judecătorPaula C. Pantea – procurorCarmen Daniela Manea – magistrat-asistentPe rol se afla soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 18 din Legea nr. 42/1993 privind accizele la produsele din import şi din ţara, precum şi impozitul la ţiţeiul din producţia interna şi gazele naturale, excepţie ridicată de Gica Preda în Dosarul nr. 4.688/1997 al Tribunalului Iaşi.La apelul nominal răspunde autorul excepţiei, Gica Preda, lipsind Direcţia generală a finanţelor publice şi controlului financiar de stat a judeţului Iaşi, faţă de care procedura de citare este legal îndeplinită.Cauza fiind în stare de judecată, autorul excepţiei solicita admiterea acesteia.Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei ca fiind inadmisibila.CURTEA,având în vedere actele şi lucrările dosarului, constata următoarele:Prin Încheierea din 4 februarie 1999, pronunţată în Dosarul nr. 4.688/1997, Tribunalul Iaşi a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 18 din Legea nr. 42/1993 privind accizele la produsele din import şi din ţara, precum şi impozitul la ţiţeiul din producţia interna şi gazele naturale, ridicată de inculpatul-apelant Gica Preda cu ocazia judecării apelului formulat împotriva Sentinţei penale nr. 1.904 din 20 mai 1997, pronunţată de Judecătoria Iaşi.În motivarea excepţiei s-a susţinut ca dispoziţiile art. 18 din Legea nr. 42/1993, care prevăd ca pe lângă accizele, impozitele şi taxele datorate plătitorul este obligat şi la o sumă egala cu valoarea obligaţiei datorate, încalcă prevederile art. 41 alin. (8) din Constituţie, privitoare la protecţia proprietăţii, potrivit cărora „Bunurile destinate, folosite sau rezultate din infracţiuni sau contravenţii pot fi confiscate numai în condiţiile legii”. Or, în speta, obiectul infracţiunii fiind suma reprezentând accize necalculate şi neplătite, numai acestea pot fi confiscate. Suma egala cu suma datorată excede valorii ce face obiectul infracţiunii, astfel ca aceasta prevedere încalcă dispoziţiile art. 41 alin. (7) din Constituţie. În sensul acestui text constituţional, caracterul licit al dobândirii bunurilor fiind prezumat, un bun sau o sumă dobandita licit nu poate fi confiscată.Exprimandu-şi opinia, instanţa apreciază ca dispoziţiile art. 18 din Legea nr. 42/1993 sunt neconstituţionale.Potrivit art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicată, au fost solicitate punctele de vedere ale preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului şi Guvernului.În punctul de vedere comunicat de preşedintele Camerei Deputaţilor se considera ca excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 18 din Legea nr. 42/1993 este inadmisibila, întrucât textul de lege criticat a fost abrogat în întregime prin art. 38 alin. 2 din Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 82/1997 privind regimul accizelor şi al altor taxe indirecte. Ordonanţa de urgenta nu a preluat în cuprinsul sau dispoziţiile art. 18 din Legea nr. 42/1993 pentru a putea vorbi de o continuitate a regimului juridic în punctul care face obiectul excepţiei de neconstituţionalitate. Potrivit art. 23 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicată, Curtea Constituţională decide numai asupra excepţiilor ridicate în faţa instanţelor judecătoreşti privind neconstituţionalitatea unei legi sau a unei ordonanţe în vigoare, de care depinde soluţionarea cauzei. De aceea, se arata ca Tribunalul Iaşi ar fi trebuit să aplice dispoziţiile art. 23 alin. (6) din Legea nr. 47/1992, republicată, şi sa respingă excepţia de neconstituţionalitate prin încheiere motivată, fără a mai sesiza Curtea Constituţională.Guvernul, în punctul sau de vedere, considera ca excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 18 din Legea nr. 42/1993 este intemeiata, deoarece suma la care se referă textul de lege criticat excede obiectului infracţiunii, formată din valoarea accizelor sau a impozitelor stabilite, obligarea la plata acesteia fiind contrară dispoziţiilor art. 41 alin. (8) din Constituţie, conform cărora numai bunurile destinate, folosite sau rezultate din infracţiuni ori contravenţii pot fi confiscate, în condiţiile legii. Or, această sumă face parte din bunurile contribuabilului, al căror caracter licit se prezuma şi care nu pot fi confiscate, conform dispoziţiilor art. 41 alin. (7) din Constituţie. Plata acestei sume echivaleaza prin efecte cu o confiscare, contravenind deci art. 41 alin. (7) din Constituţie. În acest sens s-a pronunţat Curtea Constituţională în Decizia nr. 97 din 9 iulie 1998, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 286 din 4 august 1998, Decizia nr. 167 din 10 decembrie 1998, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 77 din 24 februarie 1999, şi în Decizia nr. 169 din 10 decembrie 1998, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 65 din 16 februarie 1999, toate referitoare la excepţiile de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 18 din Legea nr. 87/1994 pentru combaterea evaziunii fiscale, dispoziţii asemănătoare celor prevăzute în art. 18 din Legea nr. 42/1993.Preşedintele Senatului nu a comunicat punctul sau de vedere.CURTEA,examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al preşedintelui Camerei Deputaţilor, punctul de vedere al Guvernului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, susţinerile părţii prezente, concluziile procurorului, dispoziţiile legale atacate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi dispoziţiile Legii nr. 47/1992, retine următoarele:În temeiul art. 144 lit. c) din Constituţie şi al art. 23 din Legea nr. 47/1992, republicată, Curtea a fost legal sesizată şi este competenţa să soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate invocată.Excepţia de neconstituţionalitate priveşte dispoziţiile art. 18 din Legea nr. 42/1993, potrivit cărora „Deosebit de sancţiunea prevăzută la alineatul precedent, plătitorii au obligaţia sa plătească accizele sau impozitul la ţiţeiul din producţia interna şi gazele naturale, după caz, stabilite, inclusiv majorările de întârziere, precum şi o sumă egala cu valoarea obligaţiilor fiscale datorate”.Curtea constata ca prevederile art. 18 alin. 2 din Legea nr. 42/1993, ca de altfel întreaga lege, au fost abrogate prin dispoziţiile art. 38 din Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 82/1997 privind regimul accizelor şi al altor taxe indirecte, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 380 din 29 decembrie 1997, aprobată prin Legea nr. 196 din 27 octombrie 1998, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 417 din 5 noiembrie 1998, iar în conţinutul noului act normativ nu s-a mai menţinut soluţia legislativă reglementată de textul atacat. Prin Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 82/1997 dispoziţia ce face obiectul excepţiei de neconstituţionalitate a fost abrogată începând cu data de 1 ianuarie 1998, astfel ca la data de 4 februarie 1999, când a fost sesizată Curtea Constituţională de către instanţa judecătorească, textul atacat, precum şi întreaga Lege nr. 42/1993 nu mai erau în vigoare.În consecinţa, exercitarea controlului de constituţionalitate asupra unor texte de lege abrogate nu mai este posibil, contravenind prevederilor art. 23 din Legea nr. 47/1992, republicată, astfel încât excepţia de neconstituţionalitate ridicată este inadmisibila.În acest sens s-a pronunţat Curtea Constituţională prin Decizia nr. 179 din 17 decembrie 1998, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 51 din 4 februarie 1999.Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 144 lit. c) şi al art. 145 alin. (2) din Constituţie, precum şi al art. 13 alin. (1) lit. A.c) şi al art. 23 din Legea nr. 47/1992, republicată,CURTEAÎn numele legiiDECIDE:Respinge ca inadmisibila excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 18 din Legea nr. 42/1993 privind accizele la produsele din import şi din ţara, precum şi impozitul la ţiţeiul din producţia interna şi gaze naturale, excepţie ridicată de Gica Preda în Dosarul nr. 4.688/1997 al Tribunalului Iaşi.Definitivă.Pronunţată în şedinţa publică din data de 11 mai 1999.PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,LUCIAN MIHAIMagistrat-asistent,Carmen Daniela ManeaÎntrucât magistratul-asistent Carmen Daniela Manea nu mai deţine aceasta calitate, în temeiul art. 261 din Codul de procedură civilă, în locul sau semnează Magistrat-asistent şef,Claudia Miu–––

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x