Informatii Document
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 323 din 6 iulie 1999
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act | |
Actiuni induse de acest act: | |
Acte referite de acest act: | |
Acte care fac referire la acest act: | |
referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 28 alin. 1 din Decretul-lege nr. 54/1990 privind organizarea şi desfăşurarea unor activităţi economice pe baza liberei iniţiative
Lucian Mihai – preşedinteCostica Bulai – judecătorConstantin Doldur – judecătorKozsokar Gabor – judecătorIoan Muraru – judecătorNicolae Popa – judecătorLucian Stangu – judecătorRomul Petru Vonica – judecătorPaula C. Pantea – procurorFlorentina Geangu – magistrat-asistentPe rol se afla soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 28 alin. 1 din Decretul-lege nr. 54/1990 privind organizarea şi desfăşurarea unor activităţi economice pe baza liberei iniţiative, ridicată de primarul municipiului Suceava în Dosarul nr. 6.550/1998 al Tribunalului Suceava – Secţia comercială şi de contencios administrativ.La apelul nominal a răspuns consilierul juridic Mihai Stan pentru Primăria Municipiului Suceava, lipsind celelalte părţi faţă de care procedura de citare a fost legal îndeplinită, şi anume: Prefectura Judeţului Suceava, Consiliul Judeţean Suceava şi Direcţia generală a finanţelor publice şi controlului financiar de stat Suceava.Cauza fiind în stare de judecată, partea prezenta susţine excepţia de neconstituţionalitate, arătând ca dispoziţiile art. 28 alin. 1 din Decretul-lege nr. 54/1990 contravin principiilor autonomiei locale şi descentralizării serviciilor publice, prevăzute de legea fundamentală la art. 119 şi 120. De asemenea, sunt invocate prevederile art. 150 alin. (1) din Constituţie, apreciindu-se ca dispoziţiile legale criticate sunt abrogate. În concluzie, se solicita admiterea excepţiei de neconstituţionalitate.Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate, arătând ca dispoziţiile art. 28 alin. 1 din Decretul-lege nr. 54/1990 au fost modificate prin art. 44 alin. 1 lit. t) din Legea nr. 69/1991, în conformitate cu care „primarul emite avizele, acordurile şi autorizaţiile prevăzute de lege” (atribuţie care nu poate fi delegată), şi, ca atare, prevederile legale atacate sunt conforme cu art. 119 şi 120 din Constituţie.CURTEA,având în vedere actele şi lucrările dosarului, constata următoarele:Tribunalul Suceava, prin Încheierea din 14 ianuarie 1999, pronunţată în Dosarul nr. 6.550/1998, a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 28 alin. 1 din Decretul-lege nr. 54/1990, ridicată de primarul municipiului Suceava.În speta, Consiliul Local al Municipiului Suceava a adoptat, la 31 august 1998, Hotărârea nr. 81 privind aprobarea emiterii de către primarul municipiului Suceava a autorizaţiilor de funcţionare pentru desfăşurarea de activităţi economice independente de către persoane fizice sau asociaţii familiale cu domiciliul în municipiul Suceava, în baza Decretului-lege nr. 54/1990. Aceasta hotărâre a fost atacată de Prefectura Judeţului Suceava la instanţa de contencios administrativ, pe motiv de nelegalitate rezultată din depăşirea atribuţiilor, considerându-se ca „succesorul de drept al Primăriei Suceava, ca autoritate a administraţiei de stat, în sensul prevederilor art. 1 din Decretul-lege nr. 8/1990, nu poate fi decât Consiliul Judeţului Suceava”.În faţa instanţei judecătoreşti, la termenul de judecată din 14 ianuarie 1999, primarul municipiului Suceava a ridicat excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 28 alin. 1 din Decretul-lege nr. 54/1990, sustinand ca acest text legal încalcă principiile autonomiei locale şi descentralizării serviciilor publice, prevăzute la art. 119 şi 120 din Constituţie, deoarece după 1989, în structurile cu atribuţii în administraţia locală s-au produs modificări succesive; s-a introdus principiul autonomiei locale atât prin Constituţie, cat şi prin legile în domeniu; art. 120 din legea fundamentală prevede că „autorităţile administraţiei publice, prin care se realizează autonomia locală în comune şi oraşe, sunt consiliile locale alese şi primării aleşi, în condiţiile legii”; dispoziţiile art. 7 din Legea nr. 69/1991 (republicată în 1996, cu modificări), conform cărora consiliile judeţene coordonează activitatea consiliilor locale, trebuie interpretate în sensul că activitatea de coordonare priveşte numai realizarea serviciilor publice de interes judeţean. Se mai susţine ca dispoziţiile art. 28 alin. 1 din Decretul-lege nr. 54/1990 sunt abrogate în temeiul art. 150 alin. (1) din Constituţie, abrogarea fiind rezultatul contrarietatii legii atacate cu prevederile legii fundamentale.Instanţa, contrar dispoziţiilor art. 23 alin. (4) din Legea nr. 47/1992, republicată, nu şi-a exprimat, prin încheierea de sesizare, opinia în legătură cu excepţia ridicată. Ulterior, la solicitarea Curţii Constituţionale, a completat încheierea, opinand ca excepţia ridicată este neîntemeiată, deoarece din coroborarea art. 28 alin. 1 din Decretul-lege nr. 54/1990 cu art. 60 alin. 1 din Legea nr. 69/1991 rezultă ca obligaţia de a emite autorizaţii revine Consiliului Judeţean Suceava. Pe de altă parte se susţine ca, potrivit „Precizărilor nr. 171 din 20 martie 1990 ale Comisiei naţionale pentru industria mica şi servicii, eliberarea autorizaţiilor conform Decretului-lege nr. 54/1990 revine direcţiei generale a finanţelor publice şi controlului financiar de stat, la propunerea comisiilor de analiza şi avizare, după ce primarul judeţului (preşedintele consiliului judeţean) a întocmit proiectul de decizie, situaţie care, practic, ar fi greu de îndeplinit, dacă orice primar al unei localităţi ar putea emite autorizaţii pentru organizarea şi desfăşurarea unor activităţi economice pe baza liberei iniţiative”.Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicată, au fost solicitate punctele de vedere ale preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului şi Guvernului.În punctul sau de vedere Guvernul apreciază ca excepţia este neîntemeiată, deoarece dispoziţiile legale criticate au fost modificate implicit prin art. 44 alin. 1 lit. t) din Legea administraţiei publice locale nr. 69/1991. Totodată, se apreciază ca prevederile art. 28 alin. 1 din Decretul-lege nr. 54/1990 sunt conforme cu dispoziţiile art. 119, 120 şi al art. 121 alin. (1) din Constituţie.Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere.CURTEA,examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile autorului excepţiei, notele scrise ale celorlalte părţi, existente la dosar, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi dispoziţiile Legii nr. 47/1992, retine următoarele:Excepţia de neconstituţionalitate se referă la art. 28 alin. 1 din Decretul-lege nr. 54/1990 privind organizarea şi desfăşurarea unor activităţi economice pe baza liberei iniţiative, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 20 din 6 februarie 1990, care prevede următoarele: „Autorizaţia pentru constituirea de întreprinderi mici, asociaţii cu scop lucrativ, asociaţii familiale sau pentru desfăşurarea de către persoanele fizice a unor activităţi independente se emite de primăriile judeţene sau a municipiului Bucureşti.”Curtea Constituţională este competenţa să se pronunţe asupra excepţiei ridicate, deoarece, chiar dacă dispoziţiile legale criticate sunt anterioare Constituţiei, pe baza lor s-au născut raporturi juridice după intrarea în vigoare a Constituţiei României din 1991, iar instanţa de judecată nu a constatat ca aceste dispoziţii sunt abrogate.Examinând excepţia, Curtea Constituţională constata ca Decretul-lege nr. 54/1990 a fost modificat prin Legea nr. 31/1990 privind societăţile comerciale (modificată şi republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 33 din 29 ianuarie 1998). Această lege reglementează: asocierea persoanelor fizice şi a celor juridice în societăţi comerciale, în vederea efectuării actelor de comerţ (art. 1); formele de asociere (art. 2); avizele şi autorizaţiile (art. 35). De asemenea, potrivit legii: activităţile care nu pot face obiectul unei societăţi comerciale se stabilesc prin hotărâre a Guvernului (art. 281); întreprinderile mici şi asociaţiile cu scop lucrativ, persoane juridice, înfiinţate în baza Decretului-lege nr. 54/1990 şi reorganizate până la data de 17 septembrie 1991 în una dintre formele de societate îşi vor continua activitatea, ele fiind succesoare de drept ale întreprinderilor mici sau ale asociaţiilor cu scop lucrativ din care provin (art. 284); prevederile sale se completează cu dispoziţiile Codului comercial (art. 285); sunt abrogate prevederile referitoare la întreprinderile mici şi la asociaţiile cu scop lucrativ, cu personalitate juridică, din Decretul-lege nr. 54/1990 (art. 287).Constituţia României adoptată în anul 1991 a reorganizat toate autorităţile publice pe baza unor noi principii. Aceasta restructurare şi reasezare constituţională a privit şi autorităţile publice de la nivelul unităţilor administrativ-teritoriale. În art. 119-122, sub titlul "Administraţia publică locală", Constituţia stabileşte, printre altele, ca în comune şi oraşe exista numai primari (art. 120), iar nu şi la nivelul judeţelor; consiliile locale alese şi primării aleşi sunt autorităţile administraţiei publice prin care se realizează autonomia locală în comune şi oraşe [art. 120 alin. (1)] şi care, ca autorităţi administrative autonome, rezolva treburile publice din comune şi oraşe [art. 120 alin. (2)]. În ceea ce priveşte consiliile judeţene, ele coordonează activitatea consiliilor comunale şi orăşeneşti, în vederea realizării serviciilor publice de interes judeţean.Faţa de dispoziţiile constituţionale invocate, prevederile legale anterioare, care stabileau existenta primăriilor la nivel judeţean, contravin acestora şi nu au mai rămas în vigoare, conform art. 150 alin. (1) din legea fundamentală. De aceea Legea administraţiei publice locale nr. 69/1991 (republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 79 din 18 aprilie 1996), prin art. 59 stabileşte ca „Primarul, vicepreşedintele, secretarul comunei, oraşului sau municipiului, împreună cu aparatul propriu al consiliului local constituie primăria comunei, oraşului sau municipiului, instituţie publică cu activitate permanenta […]”.Constituţia a organizat autorităţile publice locale într-o noua viziune statal-juridică. În baza Constituţiei s-a elaborat o noua legislaţie şi s-a modificat cea anterioară, fiind pusă de acord cu dispoziţiile constituţionale. Legea administraţiei publice locale nr. 69/1991 dezvolta şi detaliază dispoziţiile constituţionale, iar în ceea ce priveşte atribuţiile autorităţilor publice locale, acestea sunt clare şi puteau fi aplicate în conflictul de competenţa existent în cauza. De altfel, în materie de competenţa, legile sunt de stricta interpretare. În rezolvarea acestei probleme, autorităţile în cauza puteau avea în vedere art. 281 din Legea nr. 31/1990, precum şi următoarele articole din Legea nr. 69/1991: art. 7 privind consiliul judeţean; art. 8 privind raporturile constituţionale dintre autorităţile locale; art. 20 privind atribuţiile consiliilor locale, comunale şi orăşeneşti, alin. (1), îndeosebi lit. g) şi h), precum şi alin. (3); art. 37 din care rezultă ca primării exista numai la oraşe şi comune; art. 44 privind atribuţiile primarului, alin. (1), îndeosebi lit. f), i), t) – emitere de avize, acorduri şi autorizaţii, precum şi alin. (2); art. 59 privind constituirea primăriei; art. 63 alin. (1), îndeosebi lit. a), h), precum şi alin. (2).În situaţia în care, totuşi, între unele dispoziţii din legile în vigoare exista anumite conflicte, aceasta problema este de competenţa Consiliului Legislativ, a Guvernului şi a Parlamentului, în vederea realizării corelării.În raport cu aceste constatări, Curtea Constituţională observa ca singura problema ce priveşte constituţionalitatea prevederilor art. 28 alin. 1 din Decretul-lege nr. 54/1990 este numai aceea referitoare la emiterea autorizaţiei pentru constituirea de asociaţii familiale sau pentru desfăşurarea de către persoanele fizice a unor activităţi independente, de către primăriile judeţene sau a municipiului Bucureşti.Autorul excepţiei a invocat neconstituţionalitatea dispoziţiilor art. 28 alin. 1 din Decretul-lege nr. 54/1990, sustinand ca acestea sunt contrare prevederilor art. 119 şi 120 din Constituţie.Examinând aceste sustineri, Curtea constata ca prevederile art. 28 alin. 1 din Decretul-lege nr. 54/1990, care stabilesc existenta primăriilor la nivel judeţean, contravin prevederilor art. 119-121 din Constituţie. Din aceste dispoziţii constituţionale rezultă ca numai pentru comune şi oraşe este reglementată existenta primarilor, iar nu şi la nivelul judeţelor.Totodată, potrivit art. 120 alin. (1) din Constituţie, "Autorităţile administraţiei publice, prin care se realizează autonomia locală în comune şi oraşe, sunt consiliile locale alese şi primării aleşi, în condiţiile legii", care, ca "autorităţi administrative autonome", rezolva treburile publice din comune şi oraşe [art. 120 alin. (2)]. În ceea ce priveşte consiliile judeţene, ele coordonează activitatea "consiliilor comunale şi orăşeneşti, în vederea realizării serviciilor publice de interes judeţean" [art. 121 alin. (1)].Întrucât dispoziţiile art. 28 alin.1 din Decretul-lege nr. 54/1990 sunt contrare prevederilor constituţionale, Curtea Constituţională constata ca acestea sunt abrogate în temeiul art. 150 alin. (1) din legea fundamentală, şi anume în ceea ce priveşte referirea la primăriile judeţene.În consecinţa, asa cum prevede, de altfel, art. 44 lit. t) din Legea nr. 69/1991, eliberarea autorizaţiei pentru constituirea asociaţiilor familiale sau pentru desfăşurarea de către persoanele fizice a unor activităţi independente este, în actuala legislaţie, una dintre atribuţiile ce intră în competenţa primarului.Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 144 lit. c) din Constituţie, precum şi al art. 13 alin. (1) lit. A.c) şi al art. 23 din Legea nr. 47/1992, republicată,CURTEAÎn numele legiiDECIDE:Admite, în parte, excepţia de neconstituţionalitate ridicată de primarul municipiului Suceava în Dosarul nr. 6.550/1998 al Tribunalului Suceava – Secţia comercială şi de contencios administrativ şi constata ca dispoziţia referitoare la "primăriile judeţene" din art. 28 alin. (1) din Decretul-lege nr. 54/1990 privind organizarea şi desfăşurarea unor activităţi economice pe baza liberei iniţiative este abrogată potrivit art. 150 alin. (1) din Constituţie.Decizia se comunică celor două Camere ale Parlamentului şi Guvernului.Definitivă şi obligatorie.Pronunţată în şedinţa publică din data de 11 mai 1999.PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,LUCIAN MIHAIMagistrat-asistent,Florentina Geangu–––