Informatii Document
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 437 din 30 iunie 2010
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act | |
Nu exista actiuni induse de acest act | |
Acte referite de acest act: | |
Acte care fac referire la acest act: | |
referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. IV din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 105/2009 privind unele măsuri în domeniul funcţiei publice, precum şi pentru întărirea capacităţii manageriale la nivelul serviciilor publice deconcentrate ale ministerelor şi ale celorlalte organe ale administraţiei publice centrale din unităţile administrativ-teritoriale şi ale altor servicii publice, precum şi pentru reglementarea unor măsuri privind cabinetul demnitarului din administraţia publică centrală şi locală, cancelaria prefectului şi cabinetul alesului local
Acsinte Gaspar – preşedinteNicolae Cochinescu – judecătorAspazia Cojocaru – judecătorPetre Lăzăroiu – judecătorIon Predescu – judecătorPuskas Valentin Zoltan – judecătorTudorel Toader – judecătorAugustin Zegrean – judecătorCarmen-Cătălina Gliga – procurorClaudia-Margareta Krupenschi – magistrat-asistentPe rol se află soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor "art. IV din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 105/2009 privind unele măsuri în domeniul funcţiei publice, precum şi pentru întărirea capacităţii manageriale la nivelul serviciilor publice deconcentrate ale ministerelor şi ale celorlalte organe ale administraţiei publice centrale din unităţile administrativ-teritoriale şi ale altor servicii publice, precum şi pentru reglementarea unor măsuri privind cabinetul demnitarului din administraţia publică centrală şi locală, cancelaria prefectului şi cabinetul alesului local”, excepţie ridicată de Ion Nicolaescu în Dosarul nr. 1.524/46/2009 al Curţii de Apel Piteşti – Secţia comercială şi de contencios administrativ şi fiscal, de AdrianaCristina Florian în Dosarul nr. 1.580/33/2009 al Curţii de Apel Cluj – Secţia comercială, de contencios administrativ şi fiscal, de Toth Andrea în Dosarul nr. 1.298/102/2009 (nr. în format vechi 3.081/2009) al Tribunalului Mureş – Secţia civilă, de Laurenţiu Achimescu în Dosarul nr. 1.381/46/2009 al Curţii de Apel Piteşti – Secţia comercială şi de contencios administrativ şi fiscal, de Ion Popescu în Dosarul nr. 384/64/2009 al Curţii de Apel Braşov – Secţia contencios administrativ şi fiscal şi, respectiv, de Gabriel Stoian în Dosarul nr. 1.367/46/2009 al Curţii de Apel Piteşti – Secţia comercială şi de contencios administrativ şi fiscal.Dezbaterile au avut loc în şedinţa publică din 20 mai 2010, în prezenţa reprezentantului Ministerului Public, şi au fost consemnate în încheierea de la acea dată, când Curtea, din oficiu, a dispus conexarea dosarelor nr. 8.522D/2009, nr. 8.514D/2009, nr. 8.499D/2009, nr. 8.478D/2009 şi nr. 8.348D/2009 la Dosarul nr. 8.278D/2009, care a fost primul înregistrat, precum şi amânarea pronunţării pentru data de 25 mai 2010.CURTEA,având în vedere actele şi lucrările dosarelor, reţine următoarele:Prin Încheierea din 2 decembrie 2009, pronunţată în Dosarul nr. 1.524/46/2009, Curtea de Apel Piteşti – Secţia comercială şi de contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor "art. IV din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 105/2009 privind unele măsuri în domeniul funcţiei publice, precum şi pentru întărirea capacităţii manageriale la nivelul serviciilor publice deconcentrate ale ministerelor şi ale celorlalte organe ale administraţiei publice centrale din unităţile administrativ-teritoriale şi ale altor servicii publice, precum şi pentru reglementarea unor măsuri privind cabinetul demnitarului din administraţia publică centrală şi locală, cancelaria prefectului şi cabinetul alesului local”.Excepţia de neconstituţionalitate a fost ridicată de Ion Nicolaescu într-o cauză având ca obiect soluţionarea unei contestaţii privind anularea unei decizii a Ministerului Muncii, Familiei şi Protecţiei Sociale – Inspecţia muncii.Prin Încheierea din 9 noiembrie 2009, pronunţată în Dosarul nr. 1.580/33/2009, Curtea de Apel Cluj – Secţia comercială, de contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a "dispoziţiilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 105/2009 privind unele măsuri în domeniul funcţiei publice, precum şi pentru întărirea capacităţii manageriale la nivelul serviciilor publice deconcentrate ale ministerelor şi ale celorlalte organe ale administraţiei publice centrale din unităţile administrativ-teritoriale şi ale altor servicii publice, precum şi pentru reglementarea unor măsuri privind cabinetul demnitarului din administraţia publică centrală şi locală, cancelaria prefectului şi cabinetul alesului local”.Excepţia de neconstituţionalitate a fost ridicată de AdrianaCristina Florian într-o cauză de contencios administrativ având ca obiect anularea unui act administrativ.Prin Încheierea din 12 noiembrie 2009, pronunţată în Dosarul nr. 1.298/102/2009 (nr. în format vechi 3.081/2009), Tribunalul Mureş – Secţia civilă a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor "art. IV alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 105/2009 privind unele măsuri în domeniul funcţiei publice, precum şi pentru întărirea capacităţii manageriale la nivelul serviciilor publice deconcentrate ale ministerelor şi ale celorlalte organe ale administraţiei publice centrale din unităţile administrativ-teritoriale şi ale altor servicii publice, precum şi pentru reglementarea unor măsuri privind cabinetul demnitarului din administraţia publică centrală şi locală, cancelaria prefectului şi cabinetul alesului local”.Excepţia de neconstituţionalitate a fost ridicată de Toth Andrea într-un litigiu de muncă.Prin Încheierea din 27 noiembrie 2009, pronunţată în Dosarul nr. 1.381/46/2009, Curtea de Apel Piteşti – Secţia comercială şi de contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 105/2009 privind unele măsuri în domeniul funcţiei publice, precum şi pentru întărirea capacităţii manageriale la nivelul serviciilor publice deconcentrate ale ministerelor şi ale celorlalte organe ale administraţiei publice centrale din unităţile administrativ-teritoriale şi ale altor servicii publice, precum şi pentru reglementarea unor măsuri privind cabinetul demnitarului din administraţia publică centrală şi locală, cancelaria prefectului şi cabinetul alesului local.Excepţia de neconstituţionalitate a fost ridicată de Laurenţiu Achimescu într-o cauză de contencios administrativ având ca obiect soluţionarea unei acţiuni în anulare a unui act administrativ.Prin Încheierea din 20 noiembrie 2009, pronunţată în Dosarul nr. 384/64/2009, Curtea de Apel Braşov – Secţia contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a "dispoziţiilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 105/2009 privind unele măsuri în domeniul funcţiei publice, precum şi pentru întărirea capacităţii manageriale la nivelul serviciilor publice deconcentrate ale ministerelor şi ale celorlalte organe ale administraţiei publice centrale din unităţile administrativteritoriale şi ale altor servicii publice, precum şi pentru reglementarea unor măsuri privind cabinetul demnitarului din administraţia publică centrală şi locală, cancelaria prefectului şi cabinetul alesului local”.Excepţia de neconstituţionalitate a fost ridicată de Ion Popescu într-o cauză de contencios administrativ având ca obiect soluţionarea unei acţiuni în anulare a unui act administrativ.Prin Încheierea din 9 decembrie 2009, pronunţată în Dosarul nr. 1.367/46/2009, Curtea de Apel Piteşti – Secţia comercială şi de contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a "dispoziţiilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 105/2009 privind unele măsuri în domeniul funcţiei publice, precum şi pentru întărirea capacităţii manageriale la nivelul serviciilor publice deconcentrate ale ministerelor şi ale celorlalte organe ale administraţiei publice centrale din unităţile administrativ-teritoriale şi ale altor servicii publice, precum şi pentru reglementarea unor măsuri privind cabinetul demnitarului din administraţia publică centrală şi locală, cancelaria prefectului şi cabinetul alesului local”.Excepţia de neconstituţionalitate a fost ridicată de Gabriel Stoian într-o cauză de contencios administrativ având ca obiect soluţionarea unei acţiuni în anulare a unui act administrativ.În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate, având un conţinut asemănător, autorii acesteia susţin, în esenţă, că Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 105/2009 a preluat în integralitate dispoziţiile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 37/2009. Or, prin Decizia nr. 1.259/2009, Curtea Constituţională a constatat că legea de aprobare a acestei din urmă ordonanţe este neconstituţională, astfel că, pentru aceleaşi motive acolo arătate, şi Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 105/2009 este neconstituţională. Astfel, se susţine că au fost încălcate dispoziţiile art. 115 alin. (4) şi (6) din Constituţie, deoarece nu a existat o situaţie extraordinară care să necesite adoptarea acestei reglementări prin care a fost perturbată activitatea instituţiilor publice. În plus, au fost afectate dreptul la muncă, precum şi statutul juridic al unor funcţionari publici cu funcţii de conducere din sfera serviciilor deconcentrate, prin eliminarea acestora şi înlocuirea cu alte funcţii, ce nu mai sunt publice. Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 105/2009 încalcă şi principiul descentralizării serviciilor publice, prevăzut de art. 120 alin. (1) din Constituţie, şi nu corespunde exigenţelor privind accesibilitatea şi previzibilitatea normei juridice, stabilite de Curtea Europeană a Drepturilor Omului în jurisprudenţa sa.Curtea de Apel Piteşti – Secţia comercială şi de contencios administrativ şi fiscal, exprimându-şi opinia în Dosarul nr. 8.278D/2009, apreciază "textul ca fiind neconstituţional în măsura în care reia toate dispoziţiile pe care le cuprinde şi Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 37/2009, a cărei lege de aprobare a fost declarată neconstituţională prin Decizia nr. 1.257/2009 a Curţii Constituţionale”.Curtea de Apel Cluj – Secţia comercială, de contencios administrativ şi fiscal, exprimându-şi opinia în Dosarul nr. 8.348D/2009, apreciază că argumentele reţinute de Curtea Constituţională pentru declararea ca neconstituţională a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 37/2009 pot fi valide şi pentru analiza neconstituţionalităţii Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 105/2009.Tribunalul Mureş – Secţia civilă, exprimându-şi opinia în Dosarul nr. 8.478D/2009, arată că excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor "art. IV alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 105/2009” este întemeiată, acest text fiind contrar prevederilor art. 115 alin. (4) şi (6), art. 41 alin. (1) şi art. 15 alin. (2) din Constituţie.Curtea de Apel Piteşti – Secţia comercială şi de contencios administrativ şi fiscal, exprimându-şi opinia în Dosarul nr. 8.499D/2009, apreciază că excepţia de neconstituţionalitate ridicată nu este întemeiată, deoarece "impunerea unor condiţii generale de ocupare pentru diferite funcţii se corelează cu dispoziţiile constituţionale pretins încălcate".Curtea de Apel Braşov – Secţia de contencios administrativ şi fiscal, exprimându-şi opinia în Dosarul nr. 8.514D/2009, consideră că dispoziţiile ordonanţei de urgenţă criticate contravin principiului neretroactivităţii legii, al autonomiei locale şi al stabilităţii în exercitarea funcţiei publice.Curtea de Apel Piteşti – Secţia comercială şi de contencios administrativ şi fiscal, exprimându-şi opinia în Dosarul nr. 8.522D/2009, apreciază că excepţia de neconstituţionalitate este întemeiată, pentru aceleaşi considerente reţinute de Curtea Constituţională prin Decizia nr. 1.257/2009.Potrivit dispoziţiilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierile de sesizare au fost comunicate preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi formula punctele de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate ridicată.Guvernul, în punctul său de vedere, consideră că excepţia de neconstituţionalitate este inadmisibilă, deoarece, prin Decizia nr. 1.629 din 3 decembrie 2009, Curtea Constituţională a admis excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. I pct. 1-5 şi 26, art. III, art. IV, art. V, art. VIII şi anexa nr. 1 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 105/2009 privind unele măsuri în domeniul funcţiei publice, precum şi pentru întărirea capacităţii manageriale la nivelul serviciilor publice deconcentrate ale ministerelor şi ale celorlalte organe ale administraţiei publice centrale din unităţile administrativ-teritoriale şi ale altor servicii publice, precum şi pentru reglementarea unor măsuri privind cabinetul demnitarului din administraţia publică centrală şi locală, cancelaria prefectului şi cabinetul alesului local.Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi Avocatul Poporului nu au comunicat punctele lor de vedere.CURTEA,examinând încheierile de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, rapoartele întocmite de judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie, astfel cum rezultă din cuprinsul încheierilor de sesizare şi din motivările scrise ale autorilor excepţiei, Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 105/2009 privind unele măsuri în domeniul funcţiei publice, precum şi pentru întărirea capacităţii manageriale la nivelul serviciilor publice deconcentrate ale ministerelor şi ale celorlalte organe ale administraţiei publice centrale din unităţile administrativ-teritoriale şi ale altor servicii publice, precum şi pentru reglementarea unor măsuri privind cabinetul demnitarului din administraţia publică centrală şi locală, cancelaria prefectului şi cabinetul alesului local, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 668 din 6 octombrie 2009, act normativ criticat fie în integralitatea sa, fie numai cu privire la dispoziţiile art. IV din acesta.Văzând dispoziţiile art. 29 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale, în temeiul cărora pot constitui obiect al excepţiei de neconstituţionalitate legi sau ordonanţe ori dispoziţii dintr-o lege sau ordonanţă în vigoare, care au legătură cu soluţionarea cauzei în orice fază a litigiului şi oricare ar fi obiectul acestuia, şi analizând obiectul cauzelor în care a fost invocată excepţia de faţă, Curtea constată că relevante pentru soluţionarea acestor litigii sunt doar prevederile art. IV din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 105/2009, deoarece în temeiul acestora (sau al art. III din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 37/2009, cu un conţinut identic) au fost emise actele administrative cu caracter individual (ordine ale miniştrilor) contestate în faţa instanţelor de judecată ce au sesizat Curtea Constituţională. Ca atare, obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie prevederile art. IV din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 105/2009.Textele din Constituţie invocate în motivarea excepţiei sunt cele ale art. 1 alin. (3), art. 16 alin. (1), art. 21, art. 41, art. 44, art. 47, art. 54, art. 73 alin. (3) lit. j), art. 115 alin. (1), (4), (6) şi (8) şi ale art. 120 alin. (1). De asemenea, sunt invocate prevederile art. 6 pct. 1 din Pactul internaţional cu privire la drepturile economice, sociale şi culturale şi ale art. 1 paragraful 1 din Primul Protocol adiţional la Convenţia pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale.Analizând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea Constituţională constată că, prin Decizia nr. 1.629 din 3 decembrie 2009, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 28 din 14 ianuarie 2010, aceasta a constatat că dispoziţiile art. I pct. 1-5 şi 26, art. III, art. IV, art. V, art. VIII şi anexa nr. 1 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 105/2009 privind unele măsuri în domeniul funcţiei publice, precum şi pentru întărirea capacităţii manageriale la nivelul serviciilor publice deconcentrate ale ministerelor şi ale celorlalte organe ale administraţiei publice centrale din unităţile administrativteritoriale şi ale altor servicii publice, precum şi pentru reglementarea unor măsuri privind cabinetul demnitarului din administraţia publică centrală şi locală, cancelaria prefectului şi cabinetul alesului local, sunt neconstituţionale.Or, potrivit art. 29 alin. (3) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale, „nu pot face obiectul excepţiei prevederile constatate ca fiind neconstituţionale printr-o decizie anterioară a Curţii Constituţionale”. Văzând şi dispoziţiile alin. (6) al aceluiaşi text de lege, în condiţiile în care Curtea a fost sesizată cu soluţionarea prezentei excepţii de neconstituţionalitate anterior pronunţării deciziei menţionate, rezultă că excepţia de neconstituţionalitate urmează să fie respinsă ca devenită inadmisibilă.Totodată, Curtea observă textul art. 147 alin. (1) din Constituţie, potrivit căruia "Dispoziţiile din legile şi ordonanţele în vigoare […], constatate ca fiind neconstituţionale, îşi încetează efectele juridice la 45 de zile de la publicarea deciziei Curţii Constituţionale dacă, în acest interval, Parlamentul sau Guvernul, după caz, nu pun de acord prevederile neconstituţionale cu dispoziţiile Constituţiei. Pe durata acestui termen, dispoziţiile constatate ca fiind neconstituţionale sunt suspendate de drept". Întrucât asupra prevederilor art. IV din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 105/2009 nu a intervenit nicio modificare în sensul celor prevăzute de textul citat, Curtea constată că aceste dispoziţii şi-au încetat efectul juridic.Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,CURTEA CONSTITUŢIONALĂÎn numele legiiDECIDE:Respinge, ca devenită inadmisibilă, excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. IV din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 105/2009 privind unele măsuri în domeniul funcţiei publice, precum şi pentru întărirea capacităţii manageriale la nivelul serviciilor publice deconcentrate ale ministerelor şi ale celorlalte organe ale administraţiei publice centrale din unităţile administrativ-teritoriale şi ale altor servicii publice, precum şi pentru reglementarea unor măsuri privind cabinetul demnitarului din administraţia publică centrală şi locală, cancelaria prefectului şi cabinetul alesului local, excepţie ridicată de Ion Nicolaescu în Dosarul nr. 1.524/46/2009 al Curţii de Apel Piteşti – Secţia comercială şi de contencios administrativ şi fiscal, de Adriana-Cristina Florian în Dosarul nr. 1.580/33/2009 al Curţii de Apel Cluj – Secţia comercială, de contencios administrativ şi fiscal, de Toth Andrea în Dosarul nr. 1.298/102/2009 (nr. în format vechi 3.081/2009) al Tribunalului Mureş – Secţia civilă, de Laurenţiu Achimescu în Dosarul nr. 1.381/46/2009 al Curţii de Apel Piteşti – Secţia comercială şi de contencios administrativ şi fiscal, de Ion Popescu în Dosarul nr. 384/64/2009 al Curţii de Apel Braşov – Secţia contencios administrativ şi fiscal şi, respectiv, de Gabriel Stoian în Dosarul nr. 1.367/46/2009 al Curţii de Apel Piteşti – Secţia comercială şi de contencios administrativ şi fiscal.Definitivă şi general obligatorie.Pronunţată în şedinţa publică din data de 25 mai 2010.PREŞEDINTE,ACSINTE GASPARMagistrat-asistent,Claudia-Margareta Krupenschi––