Informatii Document
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 209 din 3 iunie 1998
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act | |
Nu exista actiuni induse de acest act | |
Acte referite de acest act: | |
Nu exista acte care fac referire la acest act | |
referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a art. 37 lit. b) din Legea nr. 12/1980 privind întărirea autoconducerii muncitoresti şi autogestiunii economico-financiare şi valutare în activitatea de comerţ exterior şi cooperare economică internationala
Ioan Muraru – preşedinteCostica Bulai – judecătorMihai Constantinescu – judecătorNicolae Popa – judecătorLucian Stangu – judecătorFlorin Bucur Vasilescu – judecătorRomul Petru Vonica – judecătorPaula C. Pantea – procurorGabriela Dragomirescu – magistrat-asistentPe rol, soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a art. 37 lit. b) din Legea nr. 12/1980 privind întărirea autoconducerii muncitoresti şi autogestiunii economico-financiare şi valutare în activitatea de comerţ exterior şi cooperare economică internationala, invocată de Societatea Comercială „Hidroconstructia” – S.A., Sucursala Siriu, în Dosarul nr. 976/1996 al Judecătoriei Patarlagele.Dezbaterile au avut loc în şedinţa publică din data de 21 aprilie 1998, în prezenta reprezentantului Ministerului Public şi în lipsa părţilor legal citate, şi au fost consemnate în încheierea de la acea data, când Curtea, având nevoie de timp pentru a delibera, a amânat pronunţarea pentru data de 28 aprilie 1998.CURTEA,având în vedere actele şi lucrările dosarului, constata următoarele:Judecătoria Patarlagele, prin Încheierea din 18 decembrie 1996, a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a art. 37 lit. b) din Legea nr. 12/1980, ridicată de Societatea Comercială „Hidroconstructia” – S.A., Sucursala Siriu.În motivarea excepţiei se susţine ca prevederile art. 37 lit. b) din Legea nr. 12/1980, precum şi legea în ansamblul ei sunt neconstituţionale, deoarece economia planificata a sistemului socialist şi legăturile dintre întreprinderile socialiste din comerţul de stat contravin principiului constituţional consacrat de art. 134 alin. (1), potrivit căruia economia României este economie de piaţa, precum şi principiului libertăţii comerţului, prevăzut la alin. (2) lit. a) din acelaşi text din Constituţie. În prezent, în raporturile dintre societăţile comerciale se aplică prevederile Codului civil şi ale Codului comercial, care sunt incompatibile cu legislaţia economiei planificate.Exprimandu-şi opinia, instanţa de judecată apreciază ca excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată, deoarece art. 37 din Legea nr. 12/1980 reglementează modul de formare şi de decontare a preţurilor produselor importate, fără a se aduce atingere libertăţii comerţului.Potrivit art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicată, s-au solicitat puncte de vedere preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului şi Guvernului.Preşedintele Camerei Deputaţilor, în punctul sau de vedere, apreciază ca dispoziţiile art. 37 lit. b) din Legea nr. 12/1980 sunt contrare Constituţiei şi ca au fost abrogate prin efectul art. 150 alin. (1) din legea fundamentală.În punctul de vedere al Guvernului se apreciază ca excepţia de neconstituţionalitate este lipsită de obiect, deoarece Legea nr. 12/1980 a fost abrogată prin Legea nr. 7/1998 privind declararea ca abrogate a unor acte normative.Preşedintele Senatului nu a comunicat punctul sau de vedere.CURTEA,examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al preşedintelui Camerei Deputaţilor şi al Guvernului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale atacate, raportate la prevederile Constituţiei şi ale Legii nr. 47/1992, republicată, retine următoarele:Curtea Constituţională este competenţa să soluţioneze excepţia cu care a fost legal sesizată.Între data sesizării şi data soluţionării excepţiei de neconstituţionalitate Legea nr. 12/1980 privind întărirea autoconducerii muncitoresti şi autogestiunii economico-financiare şi valutare în activitatea de comerţ exterior şi cooperare economică internationala a fost abrogată expres prin Legea nr. 7 din 8 ianuarie 1998, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 9 din 13 ianuarie 1998.În aceste condiţii, Curtea Constituţională fiind competenţa, potrivit art. 23 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, să se pronunţe numai asupra constituţionalităţii actelor normative în vigoare – legi sau ordonanţe -, cauza de faţa a rămas fără obiect şi excepţia urmează a fi respinsă ca inadmisibila. În acest sens este şi practica jurisdicţională a Curţii, din care menţionăm Decizia nr. 464 din 18 noiembrie 1997, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 57 din 10 februarie 1998, şi Decizia nr. 55 din 19 martie 1998, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 160 din 22 aprilie 1998.Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 144 lit. c) şi al art. 145 alin. (2) din Constituţie, precum şi al art. 13 alin. (1) lit. A.c) şi al art. 23 din Legea nr. 47/1992, republicată,CURTEAÎn numele legiiDECIDE:Respinge ca inadmisibila excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 37 lit. b) din Legea nr. 12/1980 privind întărirea autoconducerii muncitoresti şi autogestiunii economico-financiare şi valutare în activitatea de comerţ exterior şi cooperare economică internationala, invocată de Societatea Comercială „Hidroconstructia” – S.A., Sucursala Siriu, în Dosarul nr. 976/1996 al Judecătoriei Patarlagele.Definitivă.Pronunţată în şedinţa publică din data de 28 aprilie 1998.PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,prof. univ. dr. IOAN MURARUMagistrat-asistent,Gabriela Dragomirescu–––