DECIZIE nr. 703 din 5 mai 2009
![]() |
Redacția Lex24 |
Publicat in CC: Decizii, 25/11/2024 |
|
Informatii Document
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 399 din 12 iunie 2009Nu exista actiuni suferite de acest act |
Nu exista actiuni induse de acest act |
Acte referite de acest act: |
Acte care fac referire la acest act: |
SECTIUNE ACT | REFERIT DE | ACT NORMATIV |
Actul | REFERIT DE | DECIZIE 33 09/02/2016 |
Actul | REFERIT DE | DECIZIE 414 07/04/2011 |
Actul | REFERIT DE | DECIZIE 1559 07/12/2010 |
referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 109-281^3 şi art. 309-316 din Codul de procedură civilă, art. 7-21, art. 22-26 şi art. 28 din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004 şi ale Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 154/2007, astfel cum a fost aprobată prin Legea nr. 127/2008
Ioan Vida – preşedinteNicolae Cochinescu – judecătorAspazia Cojocaru – judecătorAcsinte Gaspar – judecătorIon Predescu – judecătorPuskas Valentin Zoltan – judecătorTudorel Toader – judecătorAugustin Zegrean – judecătorSimona Ricu – procurorBenke Karoly – magistrat-asistentPe rol se află soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 154/2007 pentru prorogarea aplicării termenului prevăzut la art. III din titlul XVI al Legii nr. 247/2005 privind reforma în domeniile proprietăţii şi justiţiei, precum şi unele măsuri adiacente, şi a celor ale Legii nr. 127/2008 pentru aprobarea acesteia, excepţie ridicată de Gheorghe Ancheş, Lucreţia Ancheş, Ioan Oarsa, Veronica Varan, Rodica Livia Negruţ, Marcel Şerban şi Aurica Şerban în Dosarul nr. 454/59/2008 al Curţii de Apel Timişoara – Secţia contencios administrativ şi fiscal.La apelul nominal se constată lipsa părţilor, faţă de care procedura de citare a fost legal îndeplinită.Cauza fiind în stare de judecată, preşedintele acordă cuvântul reprezentantului Ministerului Public, care pune concluzii de respingere ca devenită inadmisibilă a excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 154/2007 şi ca inadmisibilă a excepţiei ce priveşte celelalte dispoziţii legale contestate.CURTEA,având în vedere actele şi lucrările dosarului, constată următoarele:Prin Încheierea din 12 noiembrie 2008, pronunţată în Dosarul nr. 454/59/2008, Curtea de Apel Timişoara – Secţia contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 154/2007 pentru prorogarea aplicării termenului prevăzut la art. III din titlul XVI al Legii nr. 247/2005 privind reforma în domeniile proprietăţii şi justiţiei, precum şi unele măsuri adiacente, şi a celor ale Legii nr. 127/2008 pentru aprobarea acesteia, excepţie ridicată de Gheorghe Ancheş, Lucreţia Ancheş, Ioan Oarsa, Veronica Varan, Rodica Livia Negruţ, Marcel Şerban şi Aurica Şerban într-o cauză având ca obiect soluţionarea unei acţiuni în contencios administrativ împotriva Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 154/2007.În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate se arată, în esenţă, că ordonanţa de urgenţă criticată este contrară prevederilor art. 115 alin. (4) şi (6) din Constituţie, întrucât a fost adoptată în contra intereselor publice şi limitează drepturile şi libertăţile fundamentale, mai exact dreptul la acces liber la justiţie.Curtea de Apel Timişoara – Secţia contencios administrativ şi fiscal apreciază excepţia de neconstituţionalitate ca fiind neîntemeiată.Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicate.Guvernul consideră că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată.Avocatul Poporului apreciază că dispoziţiile legale criticate sunt constituţionale.Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.CURTEA,examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale Avocatului Poporului şi Guvernului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate, astfel cum a fost formulat de autorii acesteia în notele scrise aflate la dosarul cauzei, îl constituie:– dispoziţiile din Codul de procedură civilă cuprinse în art. 149 privind stenografierea dezbaterilor, ale art. 155^1 în special alin. 1 privind suspendarea judecăţii atunci când se constată că desfăşurarea normală a procesului este împiedicată din vina părţii reclamante, ale art. 109-281^3 – Procedura înainte de judecată şi ale art. 309-316 – Judecarea recursului;– dispoziţiile art. 7-21, art. 22-26 şi art. 28 din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.154 din 7 decembrie 2004, privind Procedura de soluţionare a cererilor în contenciosul administrativ, respectiv Procedura de executare şi Completarea cu dreptul comun;– Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 154/2007 pentru prorogarea aplicării termenului prevăzut la art. III din titlul XVI al Legii nr. 247/2005 privind reforma în domeniile proprietăţii şi justiţiei, precum şi unele măsuri adiacente, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 883 din 21 decembrie 2007, astfel cum a fost aprobată prin Legea nr. 127/2008, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 413 din 2 iunie 2008, care stabileşte: „Termenul prevăzut la art. III din titlul XVI al Legii nr. 247/2005 privind reforma în domeniile proprietăţii şi justiţiei, precum şi unele măsuri adiacente, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 653 din 22 iulie 2005, cu modificările şi completările ulterioare, de la care se aplică dispoziţiile art. 13 din Legea nr. 304/2004 privind organizarea judiciară, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, referitoare la înregistrarea şedinţelor de judecată, se prorogă până la data de 1 ianuarie 2009.”În condiţiile în care instanţa de judecată a sesizat Curtea Constituţională numai cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 154/2007 şi ale Legii nr. 127/2008, fără a se pronunţa în niciun fel asupra excepţiei de neconstituţionalitate ce vizează celelalte texte de lege, potrivit jurisprudenţei Curţii, aceasta urmează să se pronunţe asupra excepţiei de neconstituţionalitate astfel cum a fost invocată în faţa instanţei de judecată. Totodată, deşi în înscrisurile prin care a fost ridicată excepţia de neconstituţionalitate sunt evidenţiate în mod distinct prevederile art. 149 şi art. 155^1 în special alin. 1 din Codul de procedură civilă, Curtea se va pronunţa asupra întregului titlu III al Codului de procedură civilă (art. 109-281^3), titlu criticat în întregime de autorii excepţiei şi care cuprinde şi prevederile art. 149 şi art. 155^1. În consecinţă, Curtea reţine ca obiect al excepţiei prevederile art. 109-281^3 şi art. 309-316 din Codul de procedură civilă, art. 7-21, art. 22-26 şi art. 28 din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004 şi ale Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 154/2007, astfel cum a fost aprobată prin Legea nr. 127/2008.Dispoziţiile constituţionale invocate în susţinerea excepţiei sunt cele ale art. 1 alin. (3)-(5) privind statul român, ale art. 16 privind egalitatea în drepturi, ale art. 21 privind accesul liber la justiţie, ale art. 30 alin. (2) care interzice cenzura de orice fel, ale art. 31 privind dreptul la informaţie, ale art. 52 alin. (3) privind răspunderea patrimonială a statului pentru prejudiciile cauzate prin erorile judiciare, ale art. 53 privind restrângerea exerciţiului unor drepturi sau al unor libertăţi, ale art. 73 alin. (3) privind domeniile de reglementare prin lege organică, ale art. 115 alin. (4) şi (6) privind ordonanţele de urgenţă, ale art. 124 privind înfăptuirea justiţiei, ale art. 126 privind instanţele judecătoreşti şi ale art. 148 alin. (2)-(4) privind obligaţiile asumate de statul român în urma aderării la Uniunea Europeană şi modul de aplicare a actelor comunitare şi a tratatelor de bază ale Uniunii Europene.Examinând excepţia de neconstituţionalitate ridicată, Curtea constată următoarele:I. În ceea ce priveşte critica de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 109-281^3 şi art. 309-316 din Codul de procedură civilă, precum şi a celor ale art. 7-21, art. 22-26 şi art. 28 din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004, aceasta este nemotivată, autorii excepţiei menţionând doar în mod formal textele constituţionale pretins încălcate, fără a arăta în ce constă contradicţia relevată. Se încalcă astfel dispoziţiile imperative ale art. 10 alin. (2) din Legea nr. 47/1992, potrivit cărora „Sesizările trebuie făcute în formă scrisă şi motivate”, astfel încât excepţia de neconstituţionalitate a acestor dispoziţii legale este inadmisibilă.Simpla enumerare în susţinerea excepţiei a unor prevederi constituţionale pretins încălcate nu este de natură să satisfacă exigenţele art. 10 alin. (2) din Legea nr. 47/1992. De altfel, în acest sens, Curtea s-a mai pronunţat prin numeroase decizii, cu titlu exemplificativ, reţinându-se: Decizia nr. 627 din 29 mai 2008, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 555 din 23 iulie 2008, Decizia nr. 465 din 17 mai 2007, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 367 din 30 mai 2007, Decizia nr. 517 din 8 mai 2008, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 412 din 2 iunie 2008, Decizia nr. 245 din 19 februarie 2009, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 166 din 17 martie 2009.II. În ceea ce priveşte Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 154/2007, prin care s-a dispus prorogarea termenului prevăzut la art. III din titlul XVI al Legii nr. 247/2005 privind reforma în domeniile proprietăţii şi justiţiei, precum şi unele măsuri adiacente până la data de 1 ianuarie 2009, astfel cum a fost aprobată prin Legea nr. 127/2008, se constată că aceasta şi-a încetat aplicabilitatea. Astfel, termenul de intrare în vigoare a prevederilor art. 13 din Legea nr. 304/2004 privind organizarea judiciară referitoare la înregistrarea şedinţelor de judecată a fost prorogat până la 1 ianuarie 2010 – Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 137/2008 pentru prorogarea unor termene, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 745 din 4 noiembrie 2008.Potrivit jurisprudenţei Curţii Constituţionale, spre exemplu Decizia nr. 705 din 19 octombrie 2006, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 951 din 24 noiembrie 2006, şi Decizia nr. 335 din 3 aprilie 2007, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 325 din 15 mai 2007, încetarea aplicabilităţii unui act normativ atrage o soluţie de inadmisibilitate în conformitate cu prevederile art. 29 alin. (1) din Legea nr. 47/1992.De altfel, încetarea aplicabilităţii unui act normativ echivalează cu încetarea efectelor sale juridice pentru situaţiile care se vor naşte ulterior ajungerii sale la termen.Întrucât, potrivit art. 29 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale, aceasta decide asupra excepţiilor ridicate în faţa instanţelor judecătoreşti sau de arbitraj comercial privind neconstituţionalitatea unei legi sau ordonanţe ori a unei dispoziţii dintr-o lege sau dintr-o ordonanţă în vigoare, excepţia de neconstituţionalitate urmează a fi respinsă ca devenită inadmisibilă.Pentru considerentele mai sus arătate, excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 109-281^3 şi art. 309-316 din Codul de procedură civilă, precum şi ale art. 7-21, art. 22-26 şi art. 28 din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004 va fi respinsă ca inadmisibilă, iar cea care priveşte Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 154/2007, astfel cum a fost aprobată prin Legea nr. 127/2008, ca devenită inadmisibilă.Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A. d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,CURTEA CONSTITUŢIONALĂÎn numele legiiDECIDE:I. Respinge ca inadmisibilă excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 109-281^3 şi art. 309-316 din Codul de procedură civilă, precum şi ale art. 7-21, art. 22-26 şi art. 28 din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004, excepţie ridicată de Gheorghe Ancheş, Lucreţia Ancheş, Ioan Oarsa, Veronica Varan, Rodica Livia Negruţ, Marcel Şerban şi Aurica Şerban în Dosarul nr. 454/59/2008 al Curţii de Apel Timişoara – Secţia contencios administrativ şi fiscal.II. Respinge ca devenită inadmisibilă excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 154/2007, astfel cum a fost aprobată prin Legea nr. 127/2008, excepţie ridicată de aceiaşi autori în acelaşi dosar al aceleiaşi instanţe.Definitivă şi general obligatorie.Pronunţată în şedinţa publică din data de 5 mai 2009.PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,prof. univ. dr. IOAN VIDAMagistrat-asistent,Benke Karoly_______