Informatii Document
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 112 din 25 februarie 2009
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act | |
Nu exista actiuni induse de acest act | |
Acte referite de acest act: | |
Acte care fac referire la acest act: | |
referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 39 alin. (2) din Legea serviciilor de transport public local nr. 92/2007
Ioan Vida – preşedinteNicolae Cochinescu – judecătorAspazia Cojocaru – judecătorAcsinte Gaspar – judecătorPetre Lăzăroiu – judecătorIon Predescu – judecătorPuskas Valentin Zoltan – judecătorTudorel Toader – judecătorAugustin Zegrean – judecătorSimona Ricu – procurorClaudia-Margareta Krupenschi – magistrat-asistentPe rol se află soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 39 alin. (2) din Legea serviciilor de transport public local nr. 92/2007, excepţie ridicată de Societatea Comercială „Transbus” – S.A. din Braşov în Dosarul nr. 419/64/2008 al Curţii de Apel Braşov – Secţia de contencios administrativ şi fiscal.La apelul nominal se constată lipsa părţilor, faţă de care procedura de citare a fost legal îndeplinită.Cauza fiind în stare de judecată, preşedintele Curţii Constituţionale acordă cuvântul reprezentantului Ministerului Public, care pune concluzii de respingere ca neîntemeiată a excepţiei de neconstituţionalitate. Deciziile autorităţii de autorizare privind suspendarea copiilor conforme ale licenţei de transport sunt acte administrative supuse controlului judecătoresc, astfel că nu se poate invoca încălcarea liberului acces la justiţie şi nici a dreptului la apărare.CURTEA,având în vedere actele şi lucrările dosarului, reţine următoarele:Prin Încheierea din 9 iulie 2008, pronunţată în Dosarul nr. 419/64/2008, Curtea de Apel Braşov – Secţia de contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 39 alin. (2) din Legea serviciilor de transport public local nr. 92/2007.Excepţia de neconstituţionalitate a fost ridicată de Societatea Comercială "Transbus" – S.A. din Braşov într-o acţiune de contencios administrativ având ca obiect anularea unui act administrativ.Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile art. 39 alin. (2) din Legea serviciilor de transport public local nr. 92/2007, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 262 din 19 aprilie 2007, având următorul cuprins:– Art. 39 alin. (2): "Copiile conforme ale licenţei de transport sau ale autorizaţiei de transport se suspendă de către autoritatea de autorizare în cazul săvârşirii unor abateri grave sau repetate de la prevederile contractelor de atribuire a serviciului, precum şi de la reglementările în vigoare privind transportul rutier şi/sau protecţia mediului."În opinia autorului excepţiei, textul de lege menţionat contravine prevederilor constituţionale ale art. 21 alin. (1), (2) şi (3), referitoare la accesul liber la justiţie, art. 24 alin. (1), care garantează dreptul la apărare, şi ale art. 52 alin. (1), care consacră dreptul persoanei vătămate de o autoritate publică.În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate se susţine că dispoziţiile art. 39 alin. (2) din Legea nr. 92/2007 nesocotesc dreptul de acces liber la justiţie şi dreptul la apărare, deoarece nu precizează în mod expres modalitatea, motivele, durata în timp şi nici efectele luării de către autoritatea de autorizare a unei decizii de suspendare a copiilor conforme ale licenţei de transport sau ale autorizaţiei de transport, lăsând toate aceste aspecte la libera şi subiectiva apreciere a autorităţii. Or, atât timp cât unei persoane nu îi este stabilit ce anume îi este interzis, nu se poate vorbi de încălcarea legii, iar accesul liber la justiţie şi dreptul la apărare, chiar dacă pot fi exercitate, rămân „simple ipoteze”.Curtea de Apel Braşov – Secţia de contencios administrativ şi fiscal apreciază că excepţia de neconstituţionalitate nu este întemeiată.Potrivit dispoziţiilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi formula punctele de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.Avocatul Poporului apreciază că dispoziţiile art. 39 alin. (2) din Legea serviciilor de transport public local nr. 92/2007 sunt constituţionale.Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.CURTEA,examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.Analizând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea Constituţională constată că aceasta urmează să fie respinsă, critica de neconstituţionalitate fiind neîntemeiată.Suspendarea de către autoritatea de autorizare a copiilor conforme ale licenţei sau ale autorizaţiei de transport, prevăzută de dispoziţiile art. 39 alin. (2) din Legea serviciilor de transport public local nr. 92/2007 constituie o măsură necesară pentru întreruperea desfăşurării transportului public local în condiţii ilegale, având în vedere că a fost dispusă în urma constatării săvârşirii unor abateri grave sau repetate de la prevederile contractelor de atribuire de serviciu, precum şi de la reglementările în vigoare privind transportul rutier şi/sau protecţia mediului. Curtea constată însă că această măsură poate fi contestată în justiţie, atacând în contencios administrativ actul aparţinând autorităţii de autorizare, prin care este dispusă suspendarea copiilor conforme ale licenţei sau ale autorizaţiei de transport. Prin urmare, având deschisă calea liberului acces la justiţie, operatorii de transport rutier sau transportatorii autorizaţi afectaţi de măsura suspendării exercită, în faţa instanţei de judecată, în mod efectiv şi concret, toate drepturile şi garanţiile specifice unui proces echitabil, inclusiv dreptul la apărare.Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,CURTEA CONSTITUŢIONALĂÎn numele legiiDECIDE:Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 39 alin. (2) din Legea serviciilor de transport public local nr. 92/2007, excepţie ridicată de Societatea Comercială „Transbus” – S.A. din Braşov în Dosarul nr. 419/64/2008 al Curţii de Apel Braşov – Secţia de contencios administrativ şi fiscal.Definitivă şi general obligatorie.Pronunţată în şedinţa publică din data de 15 ianuarie 2009.PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,prof. univ. dr. IOAN VIDAMagistrat-asistent,Claudia-Margareta Krupenschi–––