DECIZIE nr. 7 din 19 decembrie 2002

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 16/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: MINISTERUL FINANTELOR PUBLICE
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 1 din 6 ianuarie 2003
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LALEGE 345 01/06/2002
ActulREFERIRE LALEGE 547 17/10/2001
ActulREFERIRE LAOUG 17 14/03/2000
ANEXA 1REFERIRE LAORDIN 1009 30/07/2002
ANEXA 1REFERIRE LALEGE 345 01/06/2002 ART. 11
ANEXA 1REFERIRE LALEGE 345 01/06/2002 ART. 18
ANEXA 1REFERIRE LALEGE 345 01/06/2002 ART. 22
ANEXA 1REFERIRE LALEGE 345 01/06/2002 ART. 23
ANEXA 1REFERIRE LALEGE 345 01/06/2002 ART. 24
ANEXA 1REFERIRE LALEGE 345 01/06/2002 ART. 29
ANEXA 1REFERIRE LANORMA 30/07/2002
ANEXA 1REFERIRE INDIRECTA LAHG 245 15/02/2001
ANEXA 1REFERIRE INDIRECTA LAHG 965 13/10/2000
ANEXA 1REFERIRE LAHG 401 19/05/2000
ANEXA 1REFERIRE LAOUG 17 14/03/2000 ART. 14
ANEXA 1REFERIRE LAOUG 17 14/03/2000 ART. 20
ANEXA 1REFERIRE LANORMA 19/05/2000
ANEXA 1REFERIRE LAOG (R) 3 27/07/1992 ART. 17
Acte care fac referire la acest act:

SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulREFERIT DEDECIZIE 8 28/07/2003

pentru aprobarea soluţiilor referitoare la aplicarea unor prevederi privind taxa pe valoarea adăugată



Se aprobă soluţiile prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezenta decizie, referitoare la aplicarea unitară a prevederilor unor articole din Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 17/2000 privind taxa pe valoarea adăugată, aprobată şi modificată prin Legea nr. 547/2001, şi din Legea nr. 345/2002 privind taxa pe valoarea adăugată, adoptate de Comisia centrala fiscală constituită în baza Ordinului ministrului finanţelor publice nr. 1.349/2001, în şedinţa din data de 29 noiembrie 2002.Ministrul finanţelor publice,Mihai Nicolae TanasescuBucureşti, 19 decembrie 2002.Nr. 7. + 
Anexa 1SOLUŢIIprivind aplicarea unor prevederi referitoare la taxape valoarea adăugatăI. Art. 18 alin. (1) din Legea nr. 345/2002 privind taxa pe valoarea adăugatăSubvenţiile primite de la bugetul de stat sau de la bugetele locale, legate direct de preţul bunurilor livrate şi/sau al serviciilor, se includ în baza de impozitare a taxei pe valoarea adăugată. Pentru ca subvenţiile să fie considerate ca sunt legate direct de preţul bunurilor şi/sau al serviciilor trebuie să îndeplinească doua condiţii în mod cumulativ:a) preţul pe unitatea de măsura al bunurilor şi/sau al serviciilor să fie impus printr-un act normativ sau prin decizii ale consiliilor locale;b) subvenţia acordată să fie concret determinabilă în preţul bunurilor şi/sau al serviciilor, respectiv aceasta să fie stabilită pe unitatea de măsura a bunurilor livrate şi/sau a serviciilor prestate.Modul de determinare a taxei pe valoarea adăugată:A. În situaţia în care subvenţia se acordă pe unitatea de măsura, exclusiv taxa pe valoarea adăugată, furnizorul va colecta taxa pe valoarea adăugată aferentă preţului de referinţa nesubventionat. Beneficiarul va suporta taxa pe valoarea adăugată, inclusiv asupra subventiei.a) Dacă subvenţia nu acoperă integral preţul de referinţa nesubventionat, facturarea bunurilor şi/sau a serviciilor se face după modelul:

     
  – preţul de referinţă (baza de impozitare) 300 de unităţi x 19% = 57 de unităţi T.V.A.
  – subvenţia acordată (33,33% din preţul de referinţă) 100 de unităţi
  Preţ subvenţionat (300-100) 200 de unităţi + 57 (T.V.A. asupra preţului de referinţă) = 257 de unităţi de încasat de la beneficiar

b) În cazul în care preţul bunurilor este subventionat 100%, cumpărătorul va suporta numai taxa pe valoarea adăugată aferentă preţului de referinţa nesubventionat. Facturarea bunurilor sau a serviciilor se face după modelul:

       
  – preţul de referinţă (baza de impozitare) 300 de unităţi x 19% = 57 de unităţi T.V.A.
  – subvenţia acordată (100%) 300 de unităţi
     
 

Preţ subventionat 0 + 57 (T.V.A. asupra preţului de referinţa) = 57 de unităţi de încasat de la beneficiarB. În situaţia în care subvenţia se acordă inclusiv T.V.A., actul normativ stabileşte preţul de referinţa impus al bunurilor sau al serviciilor, inclusiv T.V.A., care trebuie facturat beneficiarilor, şi acesta este mai mic decât preţul efectiv al bunurilor sau serviciilor respective:

     
  – preţul impus care trebuie facturat beneficiarilor, inclusiv T.V.A. 130 de unităţi,
  – din care T.V.A. (130 x 15.966%) 21 de unităţi

Preţul de 130 de unităţi (109 + 21 T.V.A.) se factureaza şi se încasează de la beneficiar.Furnizorul primeşte o subvenţie de 100 de unităţi şi în mod distinct T.V.A. aferentă subventiei de 19 unităţi. La data încasării subventiei furnizorul va colecta taxa pe valoarea adăugată aferentă subventiei (19 unităţi), micsorand subvenţia primită.C. Nu intra sub incidenţa prevederilor art. 18 alin. (1) din Legea nr. 345/2002 privind taxa pe valoarea adăugată, respectiv nu intră în baza de impozitare a taxei pe valoarea adăugată, subvenţiile sau alocaţiile primite de la bugetul de stat sau de la bugetele locale, ce nu sunt legate direct de preţul bunurilor livrate sau al serviciilor prestate, cum sunt: ajutoarele de stat acordate companiilor, societăţilor naţionale şi societăţilor comerciale din industria miniera, sprijinul acordat producătorilor agricoli pentru terenurile agricole cultivate, subvenţiile acordate producătorilor agricoli din sectorul animalier pentru creşterea producţiei de carne şi a efectivelor de animale, subvenţiile pentru acoperirea cheltuielilor cu energia electrica pentru irigaţii, subvenţiile pentru acoperirea cheltuielilor de transport public local.II. Art. 14 lit. f) şi art. 20 din Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 17/2000 privind taxa pe valoarea adăugată, cu modificările ulterioareContribuabilii înregistraţi ca plătitori de taxa pe valoarea adăugată, care au beneficiat de subvenţii de la bugetul de stat sau de la bugetele locale atât pentru acoperirea diferenţelor de preţ sau de tarif, pentru finanţarea stocurilor de produse cu destinaţie specială, cat şi pentru alte destinaţii, nu au obligaţia sa calculeze dreptul de deducere pe bază de pro rata corespunzător subvenţiilor încasate. Dacă respectivii contribuabili desfăşoară şi activităţi care nu dau drept de deducere a taxei pe valoarea adăugată, vor aplica prevederile pct. 10.16 din Normele de aplicare a Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 17/2000 privind taxa pe valoarea adăugată, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 401/2000, cu modificările ulterioare, dar în calculul pro rata nu se vor include şi subvenţiile încasate. Pentru subvenţiile destinate finanţării investiţiilor se aplică prevederile pct. 8.17 din Normele de aplicare a Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 17/2000 privind taxa pe valoarea adăugată, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 401/2000.III. Art. 18, art. 22 alin. (4) şi art. 23 alin. (1) din Legea nr. 345/2002 privind taxa pe valoarea adăugatăPersoanele impozabile înregistrate ca plătitori de taxa pe valoarea adăugată îşi exercită dreptul de deducere a taxei pe valoarea adăugată corespunzător destinaţiei bunurilor şi serviciilor achiziţionate, respectiv pentru realizarea de operaţiuni cu drept de deducere sau fără drept de deducere, indiferent dacă au primit subvenţii de la bugetul de stat sau de la bugetele locale pentru finanţarea activităţii.IV. Art. 14 lit. f) din Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 17/2000 şi art. 22 alin. (3) din Legea nr. 345/2002 privind taxa pe valoarea adăugatăPersoanele impozabile înregistrate ca plătitori de taxa pe valoarea adăugată, care primesc alocaţii din fondul "Dezvoltarea agriculturii româneşti" pentru achiziţionarea de tractoare, combine, maşini şi utilaje agricole, instalaţii de irigat, vor reintregi în mod obligatoriu disponibilităţile de investiţii cu taxa pe valoarea adăugată dedusă, aferentă alocaţiei primite. Sumele deduse în cursul anului fiscal vor fi utilizate numai pentru plati aferente aceluiaşi obiectiv de investiţii pentru care s-au primit alocaţiile, iar la încheierea exerciţiului financiar sumele deduse şi neutilizate se virează la bugetul de stat.V. Art. 11 alin. (4) din Legea nr. 345/2002 privind taxa pe valoarea adăugatăRestituirea taxei pe valoarea adăugată aferente lucrărilor executate în perioada 15 martie 2000-31 mai 2002, facturate cu T.V.A. atât de prestatori care nu au fost desemnaţi de beneficiar sa factureze fără taxa pe valoarea adăugată, cat şi de prestatori care au fost desemnaţi sa factureze fără taxa pe valoarea adăugată, se efectuează pentru lucrările de construcţie de locuinţe, extindere, consolidare şi reabilitare a locuinţelor existente, nefinalizate la data de 31 mai 2002 inclusiv, care îndeplinesc condiţiile prevăzute de Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 1.009/2002.Beneficiarii nu au dreptul să depună mai multe cereri de restituire a taxei pe valoarea adăugată pentru acelaşi obiectiv de lucrări de construcţie de locuinţe, extindere, consolidare şi reabilitare a locuinţelor existente.VI. Art. 29 lit. B.a) din Legea nr. 345/2002 privind taxa pe valoarea adăugatăÎn vederea exercitării dreptului de deducere de către persoanele impozabile a taxei pe valoarea adăugată aferente serviciilor de cazare, masa, transport, de care beneficiază personalul acestora, care se deplaseaza în interes de serviciu, agenţia de turism intermediara va proceda astfel:Va înscrie distinct în factura fiscală la "servicii conform facturilor anexate" valoarea acestora şi taxa pe valoarea adăugată aferentă pe care agenţia nu are dreptul sa o deducă conform art. 24 alin. (2) lit. c) din Legea nr. 345/2002, comisionul agenţiei şi taxa pe valoarea adăugată aferentă comisionului. Va anexa la aceasta factura copii de pe facturile fiscale originale emise de prestatorii serviciilor de cazare, masa şi transport.VII. Art. 17 lit. C.b), în perioada 28 august 1997-31 decembrie 1999, şi art. 17 lit. B.b), în perioada 1 ianuarie-14 martie 2000, din Ordonanţa Guvernului nr. 3/1992 privind taxa pe valoarea adăugată, republicată, cu modificările ulterioareTransportul internaţional de persoane în şi din străinătate, efectuat de companii aeriene străine prin curse regulate, precum şi prestările de servicii legate direct de acesta beneficiază de aplicarea cotei zero a taxei pe valoarea adăugată. Cota zero se aplică pe bază de reciprocitate acordată companiilor aeriene române care au deschise agenţii în străinătate.Pentru activitatea de vânzare a biletelor aferente transportului internaţional de persoane agenţiile companiilor aeriene străine care funcţionează pe teritoriul României nu colectează taxa pe valoarea adăugată şi îşi exercită dreptul de deducere a taxei pe valoarea adăugată aferente bunurilor şi serviciilor achiziţionate destinate realizării activităţii, potrivit prevederilor art. 18-21 din ordonanţa.––––

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x