DECIZIE nr. 652 din 28 iunie 2007

Redacția Lex24
Publicat in CC: Decizii, 22/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 587 din 27 august 2007
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LADECIZIE 352 28/06/2005
ActulREFERIRE LALEGE 338 31/05/2002
ActulREFERIRE LAOUG 49 29/03/2001
ActulREFERIRE LALEGE 19 17/03/2000
ActulRESPINGE NECONSTITUTIONALITATEALEGE 19 17/03/2000 ART. 78
ActulRESPINGE NECONSTITUTIONALITATEALEGE 128 12/07/1997 ART. 127
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 1
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 2
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 3
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 10
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 11
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 29
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 30
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 42
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 47
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 53
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 146
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 147
Acte care fac referire la acest act:

SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulREFERIT DEDECIZIE 419 15/06/2017
ActulREFERIT DEDECIZIE 152 17/03/2016
ActulREFERIT DEDECIZIE 473 16/06/2015
ActulREFERIT DEDECIZIE 626 08/10/2015

referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 127 alin. (1) din Legea nr. 128/1997 privind Statutul personalului didactic şi ale art. 78 alin. (8) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale



Ioan Vida – preşedinteNicolae Cochinescu – judecătorAspazia Cojocaru – judecătorKozsokar Gabor – judecătorPetre Ninosu – judecătorIon Predescu – judecătorŞerban Viorel Stănoiu – judecătorAntonia Constantin – procurorPatricia Marilena Ionea – magistrat-asistentPe rol se află soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 127 alin. (1) din Legea nr. 128/1997 privind Statutul personalului didactic şi ale art. 78 alin. (8) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale, excepţie ridicată de Gheorghe Bălăşoiu în Dosarul nr. 9.673/2/2006 al Curţii de Apel Bucureşti – Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal.La apelul nominal se prezintă consilierul juridic Florentina Hagiolu pentru partea Ministerul Muncii, Familiei şi Egalităţii de Şanse. Lipsesc autorul excepţiei şi părţile Ministerul Educaţiei, Cercetării şi Tineretului şi Casa Naţională de Pensii şi Alte Drepturi de Asigurări Sociale, faţă de care procedura de citare este legal îndeplinită.Având cuvântul, reprezentantul Ministerului Muncii, Familiei şi Egalităţii de Şanse solicită respingerea excepţiei de neconstituţionalitate ca neîntemeiată, sens în care arată că textele de lege criticate nu contravin dispoziţiilor constituţionale invocate de autorul excepţiei.Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei ca neîntemeiată. În acest sens, arată că dispoziţiile care obligă cadrele didactice de a se pensiona doar la sfârşitul anului şcolar sau universitar au ca scop ocrotirea interesului general, respectiv asigurarea continuităţii procesului de învăţământ.CURTEA,având în vedere actele şi lucrările dosarului, constată următoarele:Prin Încheierea din 6 februarie 2007, pronunţată în Dosarul nr. 9.673/2/2006, Curtea de Apel Bucureşti – Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 127 alin. (1) din Legea nr. 128/1997 privind Statutul personalului didactic şi ale art. 78 alin. (8) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale. Excepţia a fost ridicată de Gheorghe Bălăşoiu cu prilejul soluţionării contestaţiei formulate împotriva deciziei de pensionare.În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine că dispoziţiile legale criticate, permiţând pensionarea cadrelor didactice numai la sfârşitul anului şcolar, obligă la muncă forţată, iar majorarea punctajului de pensie numai pentru cei care au realizat stagii de cotizare după pensionare îngrădeşte exerciţiul drepturilor celor care anterior pensionării au realizat un stagiu de cotizare mai mare decât cel minim obligatoriu. Pentru aceste motive, solicită abrogarea art. 127 alin. (1) din Legea nr. 128/1997 sau modificarea acestuia în sensul că „orice cadru didactic să se poată înscrie la pensie oricând în timpul anului şcolar” şi completarea art. 78 alin. (8) din Legea nr. 19/2000 „în scopul ca şi cotizanţii care au realizat mai mulţi ani de muncă şi cotizare faţă de maximul cerut de anexa nr. 3 la lege să beneficieze de punctajul suplimentar de 3,60% puncte, indiferent de când au fost acumulaţi aceşti ani suplimentari, înaintea sau după ieşirea la pensie”.Curtea de Apel Bucureşti – Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal apreciază că excepţia ridicată nu este întemeiată, deoarece dispoziţiile legale criticate nu obligă la muncă forţată şi nu îngrădesc exerciţiul vreunor drepturi. În acest sens, arată că prevederile art. 127 alin. (1) din Legea nr. 128/1997 sunt justificate de necesitatea asigurării continuităţii procesului de învăţământ. De asemenea, arată că dispoziţiile art. 78 alin. (8) din Legea nr. 19/2000 nu încalcă, prin sistemul de calcul impus, prevederile art. 42 şi art. 53 din Constituţie.În conformitate cu dispoziţiile art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi formula punctele de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.Guvernul apreciază că excepţia de neconstituţionalitate nu este întemeiată. Astfel, consideră că art. 127 alin. (1) din Legea nr. 128/1997 nu instituie o constrângere la desfăşurarea unei munci forţate sau obligatorii, având în vedere complexitatea şi importanţa activităţii cadrelor didactice în cadrul procesului de învăţământ care are ca unică formă organizatorică anul şcolar sau universitar. De asemenea, arată că efectele prevăzute de textul de lege criticat nu sunt ope legis, deoarece drepturile şi obligaţiile au ca izvor însuşi acordul liber de voinţă al părţilor, expresie a principiilor de bază în cadrul raporturilor juridice de muncă.Avocatul Poporului consideră că dispoziţiile legale criticate sunt constituţionale, având în vedere că întreruperea activităţii cadrelor didactice înainte de terminarea anului şcolar ar perturba buna desfăşurare a procesului instructiv-educativ, iar condiţiile de majorare a punctajului nu pun în discuţie restrângeri ale exerciţiului unor drepturi sau libertăţi fundamentale.Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au transmis punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicate.CURTEA,examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, susţinerile părţii prezente, concluziile procurorului, dispoziţiile de lege criticate, prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile art. 127 alin. (1) din Legea nr. 128/1997 privind Statutul personalului didactic, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 158 din 16 iulie 1997, precum şi ale art. 78 alin. (8) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 140 din 1 aprilie 2000, modificate prin pct. 23 al articolului unic din Legea nr. 338/2002 privind aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 49/2001 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale, lege publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 446 din 25 iunie 2002.Aceste texte de lege au următorul conţinut:Art. 127 alin. (1) din Legea nr. 128/1997: „Personalul didactic poate fi pensionat numai la data încheierii anului şcolar sau universitar.”Art. 78 alin. (8) din Legea nr. 19/2000: „Asiguraţii care, după îndeplinirea condiţiilor de pensionare pentru limită de vârstă, reglementate de prezenta lege, contribuie o anumită perioadă la sistemul public, regăsindu-se în una dintre situaţiile prevăzute la art. 5, beneficiază de majorarea punctajului realizat în această perioadă cu 0,3% pentru fiecare lună, respectiv cu 3,6% pentru fiecare an suplimentar.”În opinia autorului excepţiei dispoziţiile legale criticate încalcă prevederile art. 42 şi ale art. 53 din Constituţie, referitoare la interzicerea muncii forţate, respectiv la restrângerea exerciţiului unor drepturi sau al unor libertăţi.Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constată că dispoziţiile art. 127 alin. (1) din Legea nr. 128/1997 nu impun munca forţată, ci stabilesc una dintre condiţiile speciale de înscriere la pensie a unei categorii de titulari ai dreptului la pensie aflate într-o situaţie specială, respectiv înscrierea la pensie a cadrelor didactice numai la terminarea anului şcolar. Stabilirea unor condiţii sau criterii speciale pentru acordarea drepturilor de asigurări sociale, în considerarea situaţiei deosebite în care se află anumite categorii de beneficiari, fără a aduce atingere dreptului însuşi, intră în competenţa exclusivă a legiuitorului, potrivit prevederilor art. 47 alin. (2) din Constituţie.De altfel, Curtea observă că art. 127 alin. (1) din Legea nr. 128/1997 nu conţine o interdicţie absolută, având în vedere că alin. (2) al aceluiaşi articol prevede posibilitatea pensionării cadrelor didactice şi în timpul anului şcolar, pentru motive întemeiate şi cu aprobarea inspectoratului şcolar. Curtea Constituţională a statuat în jurisprudenţa sa că regula generală referitoare la pensionarea cadrelor didactice numai la terminarea anului şcolar este justificată şi cerută de interesul general legat de asigurarea continuităţii, fără perturbări, a procesului instructiv-educaţional. În acest sens este şi Decizia nr. 352 din 28 iunie 2005, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 769 din 24 august 2005.În ceea ce priveşte art. 78 alin. (8) din Legea nr. 19/2000, Curtea constată că acest text de lege prevede, la modul general, dreptul tuturor asiguraţilor, care după îndeplinirea condiţiilor de pensionare pentru limită de vârstă mai contribuie la sistemul public o anumită perioadă, de a beneficia de majorarea punctajului realizat în această perioadă, fără a face distincţie între situaţiile în care contribuţia suplimentară s-a realizat înainte sau după înscrierea la pensie. Astfel, susţinerile autorului excepţiei potrivit cărora acest text de lege nu ar fi aplicabil persoanelor care au realizat stagiul de cotizare suplimentar anterior datei înscrierii la pensie sunt neîntemeiate.Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,CURTEA CONSTITUŢIONALĂÎn numele legiiDECIDE:Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 127 alin. (1) din Legea nr. 128/1997 privind Statutul personalului didactic şi ale art. 78 alin. (8) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale, excepţie ridicată de Gheorghe Bălăşoiu în Dosarul nr. 9.673/2/2006 al Curţii de Apel Bucureşti – Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal.Definitivă şi general obligatorie.Pronunţată în şedinţa publică din data de 28 iunie 2007.PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,prof. univ. dr. IOAN VIDAMagistrat-asistent,Patricia Marilena Ionea––-

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x