Informatii Document
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 88 din 9 februarie 2010
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act | |
Nu exista actiuni induse de acest act | |
Acte referite de acest act: | |
Nu exista acte care fac referire la acest act | |
referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 3 alin. (5) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 50/2008 privind instituirea taxei pe poluare pentru autovehicule
Acsinte Gaspar – preşedinteNicolae Cochinescu – judecătorAspazia Cojocaru – judecătorIon Predescu – judecătorPuskas Valentin Zoltan – judecătorAugustin Zegrean – judecătorAntonia Constantin – procurorClaudia-Margareta Krupenschi – magistrat-asistentPe rol se află soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a prevederilor art. 3 alin. (5) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 50/2008 privind instituirea taxei pe poluare pentru autovehicule, excepţie ridicată de Andrei Grigore în Dosarul nr. 3.363/302/2009 al Judecătoriei Sectorului 5 Bucureşti – Secţia a II-a civilă.La apelul nominal se constată lipsa părţilor, faţă de care procedura de citare este legal îndeplinită.Cauza fiind în stare de judecată, preşedintele Curţii acordă cuvântul reprezentantului Ministerului Public, care pune concluzii de respingere a excepţiei, deoarece textul de lege criticat nu aduce atingere principiilor fundamentale pretins încălcate.CURTEA,având în vedere actele şi lucrările dosarului, reţine următoarele:Prin Încheierea din 29 mai 2009, pronunţată în Dosarul nr. 3.363/302/2009, Judecătoria Sectorului 5 Bucureşti – Secţia a II-a civilă a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 3 alin. (5) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 50/2008 privind instituirea taxei pe poluare pentru autovehicule.Excepţia de neconstituţionalitate a fost ridicată de Andrei Grigore într-o acţiune civilă având ca obiect pretenţii.În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine că dispoziţiile art. 3 alin. (5) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 50/2008, în redactarea anterioară modificărilor aduse prin Legea nr. 329/2009, instituie o discriminare în cadrul aceleiaşi categorii de persoane – cele cu handicap grav şi accentuat – fără a fi justificată rezonabil şi obiectiv sau a fi proporţională cu scopul urmărit. Potrivit textului de lege criticat, este scutită de la plata taxei pe poluare doar persoana cu handicap grav sau accentuat ce necesită o adaptare specială a autovehiculului, nu şi cea care găseşte în comerţ un autovehicul adaptat nevoilor sale speciale. Or, scutirea de la plata acestei taxe este edictată în virtutea protecţiei speciale a persoanelor cu handicap, care trebuie să fie grav sau accentuat, iar diferenţierea suplimentară în funcţie de adaptabilitatea tipului de maşină la tipul de handicap este abuzivă şi discriminatorie.Judecătoria Sectorului 5 Bucureşti – Secţia a II-a civilă apreciază dispoziţiile art. 3 alin. (5) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 50/2008 ca fiind constituţionale, întrucât nu generează o discriminare prin diferenţa de tratament între utilizatorii autovehiculelor dotate cu cutie de viteze care poate funcţiona în regim automat.Potrivit dispoziţiilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi formula punctele de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate ridicată.Guvernul, în punctul său de vedere, consideră că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată.Avocatul Poporului, în punctul său de vedere, apreciază că dispoziţiile art. 3 alin. (5) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 50/2008 sunt constituţionale, deoarece nu instituie inegalităţi în raport de principiul nediscriminării.Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.CURTEA,examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile art. 3 alin. (5) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 50/2008 privind instituirea taxei pe poluare pentru autovehicule, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 327 din 25 aprilie 2008, modificate prin art. 35 pct. 4 din Legea nr. 329/2009 privind reorganizarea unor autorităţi şi instituţii publice, raţionalizarea cheltuielilor publice, susţinerea mediului de afaceri şi respectarea acordurilor-cadru cu Comisia Europeană şi Fondul Monetar Internaţional, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 761 din 9 noiembrie 2009. Textul de lege criticat are, în prezent, următorul cuprins:– Art. 3 alin. (5) – "Autovehiculele dotate cu cutie de viteze care poate funcţiona în regim automat nu intră în categoria celor exceptate de la plata taxei."Anterior ultimei modificări, textul de lege, criticat iniţial, avea următoarea redactare: "Autovehiculele dotate cu cutie de viteze care poate funcţiona în regim automat nu intră în categoria celor adaptate sau echipate special şi nu sunt exceptate de la plata taxei."În opinia autorului excepţiei, textul de lege menţionat contravine prevederilor constituţionale ale art. 4 alin. (2) şi ale art. 16 referitoare la egalitatea în drepturi a cetăţenilor, precum şi ale art. 50 privind protecţia persoanelor cu handicap. De asemenea, prin raportare la art. 20 alin. (1) din Legea fundamentală, sunt invocate şi dispoziţiile art. 26 din Pactul internaţional cu privire la drepturile civile şi politice şi ale art. 2 pct. 2 din Pactul internaţional cu privire la drepturile economice, sociale şi culturale, norme referitoare la principiul egalităţii şi interzicerea discriminării.Analizând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea Constituţională constată următoarele:Ulterior ridicării excepţiei de neconstituţionalitate, dispoziţiile art. 3 alin. (5) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 50/2008 privind instituirea taxei pe poluare pentru autovehicule au fost modificate prin art. 35 pct. 4 din Legea nr. 329/2009 privind reorganizarea unor autorităţi şi instituţii publice, raţionalizarea cheltuielilor publice, susţinerea mediului de afaceri şi respectarea acordurilor-cadru cu Comisia Europeană şi Fondul Monetar Internaţional. În urma acestei intervenţii legislative, textul de lege criticat conţine o soluţie juridică parţial diferită faţă de cea iniţial prevăzută şi vizată de autorul excepţiei, în sensul că, în prezent, autovehiculele dotate cu cutie de viteze care poate funcţiona în regim automat nu sunt exceptate de la plata taxei pe poluare, fără a se mai preciza că acestea nu intră în categoria celor adaptate sau echipate special.Susţinerile autorului excepţiei referitoare la încălcarea principiilor egalităţii şi al nediscriminării, precum şi a drepturilor de care beneficiază persoanele cu handicap sunt întemeiate tocmai pe această caracteristică tehnică a autovehiculelor dotate cu cutie de viteze care poate funcţiona în regim automat, apreciată de autorul excepţiei ca fiind echivalentă cu o modalitate de adaptare sau echipare specială a unui autovehicul necesară persoanelor cu handicap, adaptare ce atrage exceptarea de la plata taxei pe poluare.Potrivit art. 3 alin. (1) lit. b) din ordonanţa de urgenţă atacată, fac excepţie de la plata taxei autovehiculele special modificate în scopul conducerii de către persoanele cu handicap, precum şi autovehiculele special modificate în scopul preluării şi transportării persoanelor cu handicap grav sau accentuat, iar, conform alin. (4) al aceluiaşi articol, "modificările speciale aduse autovehiculelor se înscriu de către Regia Autonomă lt; lt;Registrul Auto Român gt; gt; în cartea de identitate a vehiculului. Lista modificărilor speciale aduse autovehiculelor va fi aprobată prin ordin al ministrului transporturilor şi infrastructurii."Soluţia legislativă potrivit căreia autovehiculele dotate cu cutie de viteze care poate funcţiona în regim automat nu sunt exceptate de la plata taxei pe poluare este pe deplin justificată, având în vedere că aceste caracteristici tehnice nu se înscriu în categoria modificărilor speciale, astfel definite de lege, pentru a atrage exceptarea de la plata taxei.Aşa fiind, Curtea constată că nu se poate susţine în mod întemeiat că opţiunea legiuitorului în această materie operează o discriminare în defavoarea persoanelor cu handicap, astfel că excepţia de neconstituţionalitate urmează să fie respinsă.Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,CURTEA CONSTITUŢIONALĂÎn numele legiiDECIDE:Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 3 alin. (5) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 50/2008 privind instituirea taxei pe poluare pentru autovehicule, excepţie ridicată de Andrei Grigore în Dosarul nr. 3.363/302/2009 al Judecătoriei Sectorului 5 Bucureşti – Secţia a II-a civilă.Definitivă şi general obligatorie.Pronunţată în şedinţa publică din data de 19 ianuarie 2010.PREŞEDINTE,ACSINTE GASPARMagistrat-asistent,Claudia-Margareta Krupenschi–––