DECIZIE nr. 611 din 28 aprilie 2009

Redacția Lex24
Publicat in CC: Decizii, 25/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 413 din 17 iunie 2009
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LAOUG 77 28/06/2007 ART. 1
ActulREFERIRE LALEGE (R) 164 07/04/2001
ActulREFERIRE LALEGE (R) 164 07/04/2001 ART. 15
ActulREFERIRE LALEGE (R) 164 07/04/2001 ART. 24
ActulREFERIRE LALEGE (R) 164 07/04/2001 ART. 31
ActulRESPINGE NECONSTITUTIONALITATEALEGE (R) 164 07/04/2001 ART. 21
ActulRESPINGE NECONSTITUTIONALITATEALEGE (R) 164 07/04/2001 ART. 52
ActulREFERIRE LALEGE 19 17/03/2000
ActulREFERIRE LALEGE 19 17/03/2000 ART. 83
ActulREFERIRE LALEGE 80 11/07/1995
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 1
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 2
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 3
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 10
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 11
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 29
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 30
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 4
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 16
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 47
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 53
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 146
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 147
 Nu exista acte care fac referire la acest act

referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 21 alin. (4) şi ale art. 52 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 164/2001 privind pensiile militare de stat



Ioan Vida – preşedinteNicolae Cochinescu – judecătorAspazia Cojocaru – judecătorAcsinte Gaspar – judecătorPetre Lăzăroiu – judecătorIon Predescu – judecătorPuskas Valentin Zoltan – judecătorTudorel Toader – judecătorAugustin Zegrean – judecătorCarmen-Cătălina Gliga – procurorClaudia-Margareta Krupenschi – magistrat-asistentPe rol se află soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a prevederilor art. 21 alin. (4) şi ale art. 52 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 164/2001 privind pensiile militare de stat, excepţie ridicată de Ion Aldea în Dosarul nr. 4.343/99/2008 al Tribunalului Iaşi – Secţia civilă şi litigii de muncă.La apelul nominal se constată lipsa părţilor, faţă de care procedura de citare a fost legal îndeplinită.Cauza fiind în stare de judecată, preşedintele Curţii Constituţionale acordă cuvântul reprezentantului Ministerului Public. Acesta pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca neîntemeiată, arătând că Legea nr. 164/2001 reglementează dreptul la pensie al unei categorii diferite de persoane faţă de cea supusă Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale.CURTEA,având în vedere actele şi lucrările dosarului, reţine următoarele:Prin Încheierea din 15 octombrie 2008, pronunţată în Dosarul nr. 4.343/99/2008, Tribunalul Iaşi – Secţia civilă şi litigii de muncă a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 21 alin. (4) şi ale art. 52 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 164/2001 privind pensiile militare de stat.Excepţia de neconstituţionalitate a fost ridicată de Ion Aldea într-o cauză având ca obiect soluţionarea unei contestaţii împotriva unei decizii de stabilire a drepturilor de pensie.În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine că prevederile art. 24 alin. (1) din Legea nr. 164/2001 privind pensiile militare de stat încalcă principiul nediscriminării, deoarece modalitatea de calcul al pensiei pentru limită de vârstă trebuie să respecte aceleaşi criterii pentru aceeaşi categorie de salariaţi, diferenţierea existând numai în ceea ce priveşte cuantumul pensiei în raport cu vechimea în muncă. Totodată, momentul stabilit de art. 52 alin. (1) lit. b) din lege pentru începerea plăţii drepturilor de pensie determină restrângerea discriminatorie a dreptului la pensie pentru o lună, deoarece acesta se raportează la prima zi a lunii următoare celei în care se depune cererea de pensionare la organul de pensii, şi nu la data îndeplinirii condiţiilor de pensionare, astfel cum prevede art. 83 alin. (2) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale. Se creează astfel o nouă discriminare în ceea ce priveşte tratamentul juridic aplicabil militarilor faţă de cel destinat personalului civil.Tribunalul Iaşi – Secţia civilă şi litigii de muncă apreciază că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată.Potrivit dispoziţiilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi formula punctele de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate ridicată.Avocatul Poporului apreciază că dispoziţiile art. 21 alin. (4) şi ale art. 52 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 164/2001 privind pensiile militare de stat sunt constituţionale. Legiuitorul este în drept să stabilească criteriile şi condiţiile de acordare a pensiei, precum şi modul de calcul al acesteia, având în vedere şi faptul că, pentru situaţii obiectiv diferite, cum sunt categoriile de militari faţă de celelalte categorii de pensionari, se impune un tratament juridic diferenţiat. Totodată, fixarea prin lege a datei de la care se stabilesc şi se plătesc drepturile de pensie nu poate avea caracterul unei restrângeri a exerciţiului unor drepturi sau al unor libertăţi fundamentale.Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.CURTEA,examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile art. 21 alin. (4) şi ale art. 52 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 164/2001 privind pensiile militare de stat, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 748 din 14 octombrie 2002, completate, în privinţa alin. (4) al art. 21, de art. I pct. 6 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 77/2007 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 164/2001 privind pensiile militare de stat, precum şi pentru modificarea Legii nr. 80/1995 privind statutul cadrelor militare, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 444 din 29 iunie 2007. Textele de lege criticate au următorul conţinut:– Art. 21 alin. (4): "Pentru cadrele militare pensionate în condiţiile art. 15 şi art. 31 alin. (2), baza de calcul folosită pentru stabilirea pensiei militare de stat este cea prevăzută la alin. (1), actualizată la data deschiderii dreptului la pensie.";– Art. 52 alin. (1) lit. b): "(1) Drepturile de pensie se stabilesc şi se plătesc astfel: (…) b) din prima zi a lunii următoare celei în care cererea, împreună cu actele necesare, a fost depusă la organul de pensii peste termenul prevăzut la lit. a)."Dispoziţiile lit. a), la care textul criticat face trimitere, au următorul cuprins: "a) de la data încetării plăţii soldelor cadrelor militare sau, după caz, a soldei sau pensiei susţinătorului decedat, dacă cererea, împreună cu toate actele necesare, a fost depusă la organul de pensii în cel mult 90 de zile de la data ivirii acestor situaţii."Autorul excepţiei invocă încălcarea prevederilor art. 4 şi ale art. 16 alin. (1), sub aspectul principiului egalităţii cetăţenilor în faţa legii şi a autorităţilor publice, fără privilegii şi fără discriminări, ale art. 47 alin. (2) care garantează dreptul la pensie al cetăţenilor şi ale art. 53 alin. (1) din Constituţie, referitoare la condiţiile de restrângere a exerciţiului unor drepturi sau al unor libertăţi. Este invocat, de asemenea, art. 14 din Convenţia pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale, privind interzicerea discriminării.Analizând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea Constituţională constată că aceasta urmează a fi respinsă ca neîntemeiată, pentru cele ce se vor arăta în continuare:Dispoziţiile art. 21 alin. (4) din Legea nr. 164/2001 privind pensiile militare de stat, criticate sub aspectul încălcării principiului nediscriminării, dispun cu privire la modalitatea de calcul al pensiei militare de stat pentru două categorii de cadre militare: cele prevăzute la art. 15 care, la data trecerii în rezervă, nu îndeplinesc condiţiile de acordare a unei pensii, dar au o vechime efectivă ca militar de cel puţin 15 ani, şi cele care, potrivit art. 31 alin. (2), la data ivirii invalidităţii nu mai aveau calitatea de cadru militar în activitate, dar îndeplinesc condiţia de vechime în serviciu corespunzătoare treptei de vârstă prevăzute la alin. (1) al aceluiaşi articol. Curtea constată că textul de lege criticat aplică regula generală prevăzute de art. 21 alin. (1) din Legea nr. 164/2001, potrivit căreia „Baza de calcul folosită pentru stabilirea pensiei militare de stat este solda lunară brută avută în ultima luna de activitate, care include solda de grad corespunzătoare la data trecerii în rezervă”, şi celor două categorii de cadre militare enumerate la art. 15 şi art. 31 alin. (2), cu menţiunea – firească, de altfel – a actualizării bazei de calcul la data deschiderii dreptului de pensie. Curtea nu poate reţine, în consecinţă, instituirea vreunei discriminări în rândul „aceleiaşi categorii de salariaţi”, aşa cum pretinde autorul excepţiei, de vreme ce acelaşi tratament juridic se aplică pentru aceeaşi categorie de cadre militare enumerate de lege, fiind firesc ca unei categorii care se distinge în mod obiectiv de alta să i se aplice un tratament juridic diferit.Tot astfel, Curtea observă că dispoziţiile art. 52 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 164/2001, criticate, stabilesc momentul de la care se plătesc drepturile de pensie ale celor care şi-au depus cererea de acordare a pensiei militare de stat peste termenul prevăzut la lit. a) a aceluiaşi text, adică „de la data încetării plăţii soldelor cadrelor militare sau, după caz, a soldei sau pensiei susţinătorului decedat, dacă cererea, împreună cu toate actele necesare, a fost depusă la organul de pensii în cel mult 90 de zile de la data ivirii acestor situaţii”. Aşadar, momentul de la care, de regulă, se calculează acordarea drepturilor de pensie este cel prevăzut la art. 52 alin. (1) lit. a), excepţia fiind stabilită de art. 52 alin. (1) lit. b). Or, în materia acordării drepturilor de pensie, regula de drept comun este cea prevăzută de art. 83 alin. (1) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale, potrivit căreia dreptul respectiv este acordat din momentul îndeplinirii condiţiilor de pensionare, dacă cererea a fost depusă în termen de 30 de zile de la această dată. Or, de vreme ce persoana interesată nu a acţionat în termenul stabilit de art. 52 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 164/2001, este firesc ca drepturile sale, solicitate prin cerere şi dovedite cu actele necesare, să fie luate în calcul începând cu următoarea lună integrală calendaristic.Aşa fiind, Curtea constată că susţinerile de neconstituţionalitate formulate de autorul excepţiei, referitoare la încălcarea principiilor egalităţii şi al nediscriminării, precum şi la restrângerea nejustificată a dreptului la pensie, sunt nefondate.Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,CURTEA CONSTITUŢIONALĂÎn numele legiiDECIDE:Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 21 alin. (4) şi ale art. 52 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 164/2001 privind pensiile militare de stat, excepţie ridicată de Ion Aldea în Dosarul nr. 4.343/99/2008 al Tribunalului Iaşi – Secţia civilă şi litigii de muncă.Definitivă şi general obligatorie.Pronunţată în şedinţa publică din data de 28 aprilie 2009.PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,prof. univ. dr. IOAN VIDAMagistrat-asistent,Claudia-Margareta Krupenschi__________

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x