DECIZIE nr. 607 din 19 iunie 2007

Redacția Lex24
Publicat in CC: Decizii, 22/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 593 din 28 august 2007
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LALEGE 577 22/12/2003
ActulREFERIRE LAOUG 9 27/02/2003 ART. 1
ActulREFERIRE LALEGE 19 17/03/2000 ART. 5
ActulREFERIRE LALEGE 19 17/03/2000 ART. 78
ActulRESPINGE NECONSTITUTIONALITATEALEGE 19 17/03/2000 ART. 23
ActulREFERIRE LACARTA 03/05/1996 ART. 23
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 1
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 2
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 3
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 10
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 11
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 29
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 30
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 4
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 20
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 47
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 146
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 147
ActulREFERIRE LAPACT 16/12/1966 ART. 9
ActulREFERIRE LAPACT 16/12/1966 ART. 26
ActulREFERIRE LADECLARATIE 10/12/1948 ART. 7
 Nu exista acte care fac referire la acest act

referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 23 alin. (4) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale



Ioan Vida – preşedinteNicolae Cochinescu – judecătorAspazia Cojocaru – judecătorAcsinte Gaspar – judecătorKozsokar Gabor – judecătorPetre Ninosu – judecătorIon Predescu – judecătorŞerban Viorel Stănoiu – judecătorTudorel Toader – judecătorIon Tiucă – procurorMihai Paul Cotta – magistrat-asistentPe rol se află soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 23 alin. (4) din Legea nr. 19/2000, excepţie ridicată de Pavel Petcu în Dosarul nr. 6.786/115/2006 al Tribunalului Caraş-Severin – Secţia civilă.La apelul nominal se constată lipsa părţilor, faţă de care procedura de citare a fost legal îndeplinită.Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca nefondată, arătând că aspectele menţionate în susţinerea excepţiei, referitoare la dispoziţiile art. 23 alin. (4) din Legea nr. 19/2000, sunt probleme de aplicare a legii a căror soluţionare intră în competenţa instanţei judecătoreşti.CURTEA,având în vedere actele şi lucrările dosarului, reţine următoarele:Prin Încheierea din 16 martie 2007, pronunţată în Dosarul nr. 6.786/115/2006,Tribunalul Caraş-Severin – Secţia civilă a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 23 alin. (4) din Legea nr. 19/2000, excepţie ridicată de Pavel Petcu într-o cauză având ca obiect judecarea contestaţiei la decizia de pensionare.În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine că textul de lege criticat, stabilind că salariul mediu brut, care se utilizează ca bază de calcul la stabilirea punctajului lunar şi anual, este cel utilizat la fundamentarea bugetului asigurărilor sociale de stat şi aprobat prin legea anuală a acestui buget, are caracter discriminatoriu, dezavantajând persoanele care în timpul activităţii au realizat venituri mai mari, având în vedere că salariul mediu brut este mai mic decât cel realizat şi, astfel, persoanele respective niciodată nu pot obţine 5 puncte. Consideră că art. 78 alin. (1) din aceeaşi lege stabileşte în mod corect modul de calcul al punctajului lunar şi anual, situaţie în care dispoziţiile art. 23 alin. (4) din Legea nr. 19/2000 intră în contradicţie cu art. 78 alin. (1).Tribunalul Caraş-Severin – Secţia civilă apreciază că excepţia ridicată este neîntemeiată, întrucât dispoziţiile legale criticate nu contravin principiului egalităţii cetăţenilor în faţa legii şi dreptului la o protecţie egală împotriva oricărei discriminări.Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi formula punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.Guvernul apreciază că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată. Arată că reglementarea sistemului de pensii, condiţiile şi criteriile acordării drepturilor de pensie, modalităţile de calcul, precum şi celelalte aspecte reglementate în acest domeniu sunt de competenţa exclusivă a legiuitorului.Avocatul Poporului consideră că textul de lege criticat este constituţional, deoarece acesta nu conţine în sine nicio reglementare care să creeze o inegalitate bazată pe vreun criteriu prevăzut de art. 4 alin. (2) din Constituţie.Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicate.CURTEA,examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile art. 23 alin. (4) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 140 din 1 aprilie 2000, modificate prin art. I pct. 7 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 9/2003, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 167 din 17 martie 2003, aprobată prin Legea nr. 577/2003, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1 din 5 ianuarie 2004. Potrivit acestor dispoziţii, „(4) Salariul mediu brut este cel prevăzut la art. 5 alin. (3).”Art. 5 alin. (3) din aceeaşi lege prevede că "Salariul mediu brut este cel utilizat la fundamentarea bugetului asigurărilor sociale de stat şi aprobat prin legea bugetului asigurărilor sociale de stat."În opinia autorului excepţiei, dispoziţiile legale criticate contravin prevederilor art. 20 şi art. 47 alin. (2) din Constituţie, referitoare la tratatele internaţionale privind drepturile omului, respectiv la dreptul cetăţenilor la pensie, precum şi reglementărilor art. 7 din Declaraţia Universală a Drepturilor Omului şi art. 26 din Pactul internaţional cu privire la drepturile civile şi politice, referitoare la dreptul oricărei persoane la protecţia egală a legii împotriva oricărei discriminări, art. 9 din Pactul internaţional cu privire la drepturile economice, sociale şi culturale şi art. 23 din Carta socială europeană revizuită, referitoare la dreptul persoanelor vârstnice la securitate şi protecţie socială.Examinând excepţia de neconstituţionalitate ridicată, Curtea constată următoarele:Art. 23 alin. (4) din Legea nr. 19/2000, criticat ca fiind neconstituţional, defineşte, prin trimitere la art. 5 alin. (3), salariul mediu brut, care constituie, conform alin. (1) şi (2) ale art. 23 din aceeaşi lege, baza lunară de calcul a contribuţiei individuale de asigurări sociale în cazul asiguraţilor. Alin. (3) al art. 23 prevede că baza de calcul nu poate depăşi plafonul a de 5 ori salariul mediu brut.Din analiza acestor reglementări, Curtea observă că, pentru asiguraţii care realizează lunar salarii individuale brute sub plafonul a de 5 ori salariul mediu brut, contribuţia individuală de asigurări sociale se calculează la salariul individual brut realizat în fiecare lună, iar în cazul depăşirii acestui plafon, contribuţia se calculează numai la nivelul plafonului. Totodată, aceste dispoziţii legale au relevanţă şi la stabilirea pensiei, prin înmulţirea punctajului mediu anual al asiguratului cu valoarea unui punct de pensie, având în vedere că, potrivit art. 78 alin. (1) din Legea nr. 19/2000, punctajul anual se determină prin împărţirea la 12 a punctajului rezultat în anul respectiv din însumarea numărului de puncte realizat în fiecare lună, calculat prin raportarea salariului brut lunar individual care a constituit baza de calcul a contribuţiei individuale de asigurări sociale la salariul mediu brut lunar din luna respectivă. Între prevederile art. 23 şi cele ale art. 78 din lege există, într-adevăr, diferenţe, întrucât contribuţia individuală de asigurări sociale se calculează pe baza salariului mediu brut anual, iar punctajul lunar, pe baza salariului mediu brut din luna respectivă. Aceasta, însă, nu constituie o problemă de constituţionalitate, ci una de aplicare a legii, a cărei soluţionare aparţine competenţei instanţei judecătoreşti.În consecinţă, dispoziţiile legale supuse controlului de constituţionalitate vizează doar modul de calcul al pensiei, care, potrivit art. 47 alin. (2) din Constituţie, se stabileşte prin lege, fără să aducă vreo atingere dreptului fundamental la pensie. Aceste dispoziţii legale dau expresie prevederilor constituţionale menţionate, fără să creeze privilegii sau discriminări, determinând doar diferenţieri rezonabile între drepturile de pensie ale persoanelor aflate în situaţii diferite în raport cu veniturile realizate în timpul activităţii şi cu contribuţiile individuale de asigurări sociale.Având în vedere considerentele expuse, Curtea constată că nu este încălcat nici art. 20 din Constituţie, deoarece nu există neconcordanţe între tratatele internaţionale privind drepturile omului, menţionate de autorul excepţiei, şi prevederile legale criticate.Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,CURTEA CONSTITUŢIONALĂÎn numele legiiDECIDE:Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 23 alin. (4) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale, excepţie ridicată de Pavel Petcu în Dosarul nr. 6.786/115/2006 al Tribunalului Caraş-Severin – Secţia civilă.Definitivă şi general obligatorie.Pronunţată în şedinţa publică din data de 19 iunie 2007.PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,prof. univ. dr. IOAN VIDAMagistrat-asistent,Mihai Paul Cotta––

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x