Informatii Document
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 121 din 14 februarie 2002
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act | |
Nu exista actiuni induse de acest act | |
Acte referite de acest act: | |
Nu exista acte care fac referire la acest act | |
referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 13 alin. (1) şi (2) din Decretul-lege nr. 118/1990 privind acordarea unor drepturi persoanelor persecutate din motive politice de dictatura instaurată cu începere de la 6 martie 1945, precum şi celor deportate în străinătate ori constituite în prizonieri, republicat
Nicolae Popa – preşedinteNicolae Cochinescu – judecătorConstantin Doldur – judecătorKozsokar Gabor – judecătorŞerban Viorel Stanoiu – judecătorLucian Stangu – judecătorIoan Vida – judecătorGabriela Ghita – procurorMihai Paul Cotta – magistrat-asistentPe rol se afla soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 13 alin. (1) şi (2) din Decretul-lege nr. 118/1990 privind acordarea unor drepturi persoanelor persecutate din motive politice de dictatura instaurată cu începere de la 6 martie 1945, precum şi celor deportate în străinătate ori constituite în prizonieri, republicat, excepţie ridicată de Natalia Ioan în Dosarul nr. 2.457/2000 al Curţii de Apel Iaşi.La apelul nominal se prezintă personal autorul excepţiei, lipsind cealaltă parte, faţă de care procedura de citare a fost legal îndeplinită.Autorul excepţiei de neconstituţionalitate solicita admiterea acesteia şi recunoaşterea drepturilor prevăzute de Decretul-lege nr. 118/1990, republicat.Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei, ca fiind inadmisibila. Se arata ca prevederile legale criticate au mai făcut obiectul controlului de neconstituţionalitate. Astfel, prin deciziile nr. 55/2000 şi nr. 56/2000 Curtea Constituţională a constatat neconstituţionalitatea prevederilor art. 13 alin. (1) şi (2) din Decretul-lege nr. 118/1990, republicat.CURTEA,având în vedere actele şi lucrările dosarului, constata următoarele:Prin Încheierea din 7 mai 2001 Curtea de Apel Iaşi a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 13 alin. (1) şi (2) din Decretul-lege nr. 118/1990 privind acordarea unor drepturi persoanelor persecutate din motive politice de dictatura instaurată cu începere de la 6 martie 1945, precum şi celor deportate în străinătate ori constituite în prizonieri, republicat. Excepţia a fost ridicată de Natalia Ioan în Dosarul nr. 2.457/2000 cu ocazia judecării acţiunii formulate împotriva Direcţiei generale de muncă şi protecţie socială, potrivit Legii contenciosului administrativ nr. 29/1990, pentru contestarea deciziilor de pensie acordate în baza dispoziţiilor Decretului-lege nr. 118/1990, republicat.În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate se susţine ca dispoziţiile legale criticate sunt contrare principiului neretroactivitatii legii, prevăzut la art. 15 alin. (2) din Constituţie. Se arata ca revizuirea deciziilor iniţiale de stabilire a drepturilor de pensie în baza Decretului-lege nr. 118/1990, republicat, nu se poate aplica retroactiv, deoarece legea dispune numai pentru viitor. Totodată se apreciază ca direcţiile generale de muncă şi protecţie socială nu sunt competente sa revoce sau sa revizuiasca hotărârile comisiei de stabilire a drepturilor cuvenite, deoarece actele lor sunt acte administrative de jurisdicţie.Exprimandu-şi opinia, instanţa de judecată apreciază ca excepţia este intemeiata, deoarece dispoziţiile legale criticate încalcă principiul neretroactivitatii legii civile, asa cum acesta este definit la art. 15 alin. (2) din Constituţie, în sensul că potrivit art. 13 alin. (1) şi (2) din Decretul-lege nr. 118/1990, republicat, direcţiile generale de muncă şi protecţie socială pot revizui, la sesizare sau din proprie iniţiativă, drepturile stabilite prin hotărâri definitive ale comisiilor pentru aplicarea decretului-lege, emise anterior datei de 31 iulie 1997.Potrivit art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicată, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului şi Guvernului, pentru a-şi putea exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicate.Guvernul, în punctul sau de vedere, apreciază ca excepţia de neconstituţionalitate este inadmisibila, deoarece dispoziţiile legale criticate au mai fost supuse controlului de constituţionalitate prin deciziile nr. 55/2000 şi nr. 56/2000, Curtea Constituţională constatând neconstituţionalitatea prevederilor art. 13 alin. (1) şi (2) din Decretul-lege nr. 118/1990, republicat. Or, potrivit dispoziţiilor art. 23 alin. (3) din Legea nr. 47/1992, republicată, nu pot face obiectul excepţiei prevederile constatate ca fiind neconstituţionale printr-o decizie anterioară a Curţii Constituţionale.Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.CURTEA,examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, susţinerile părţii prezente, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, retine următoarele:Curtea Constituţională este competenţa, potrivit dispoziţiilor art. 144 lit. c) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 şi 23 din Legea nr. 47/1992, republicată, să soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate ridicată.Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie prevederile art. 13 alin. (1) şi (2) din Decretul-lege nr. 118 din 30 martie 1990 privind acordarea unor drepturi persoanelor persecutate din motive politice de dictatura instaurată cu începere de la 6 martie 1945, precum şi celor deportate în străinătate ori constituite în prizonieri, republicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 118 din 18 martie 1998, în temeiul art. III din Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 41 din 10 iulie 1997, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 153 din 14 iulie 1997, aprobată şi modificată prin Legea nr. 55 din 2 martie 1998, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 107 din 9 martie 1998. Dispoziţiile legale criticate au următoarea redactare:Art. 13: "(1) Direcţiile generale de muncă şi protecţie socială, atunci când sunt sesizate sau din proprie iniţiativă, vor verifica legalitatea drepturilor acordate beneficiarilor prezentului decret-lege până la data publicării Ordonanţei de urgenta a Guvernului nr. 41/1997 în Monitorul Oficial al României.(2) În cazul în care se constata încălcări ale prevederilor legale, se va emite decizie de revizuire." … Conform alin. (3) al aceluiaşi articol "Împotriva deciziei de revizuire emise în condiţiile alin. (1) şi (2) persoana interesată poate introduce contestaţie, în condiţiile Legii contenciosului administrativ nr. 29/1990„.Examinând susţinerile autorului excepţiei, Curtea constata ca asupra excepţiei de neconstituţionalitate a prevederilor art. 13 alin. (1) şi (2) din Decretul-lege nr. 118/1990, republicat, s-a pronunţat prin Decizia nr. 55 din 22 martie 2000, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 366 din 7 august 2000, şi prin Decizia nr. 56 din 22 martie 2000, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 367 din 8 august 2000. Cu acel prilej Curtea, admiţând excepţia de neconstituţionalitate, a constatat ca dispoziţiile art. 13 alin. (1) şi (2) din Decretul-lege nr. 118/1990 privind acordarea unor drepturi persoanelor persecutate din motive politice de dictatura instaurată cu începere de la 6 martie 1945, precum şi celor deportate în străinătate ori constituite în prizonieri, republicat, sunt neconstituţionale.Întrucât Curtea Constituţională s-a pronunţat, prin deciziile menţionate, în sensul neconstitutionalitatii dispoziţiilor art. 13 alin. (1) şi (2) din Decretul-lege nr. 118/1990, republicat, şi având în vedere prevederile art. 23 alin. (3) din Legea nr. 47/1992, republicată, potrivit cărora „Nu pot face obiectul excepţiei prevederile legale a căror constituţionalitate a fost stabilită potrivit art. 145 alin. (1) din Constituţie sau prevederile constatate ca fiind neconstituţionale printr-o decizie anterioară a Curţii Constituţionale”, în cauza ce face obiectul prezentei decizii excepţia de neconstituţionalitate urmează să fie respinsă ca inadmisibila. De altfel, în conformitate cu art. 23 alin. (6) din Legea nr. 47/1992, republicată, pentru motivul menţionat instanţa judecătorească trebuia sa respingă excepţia de neconstituţionalitate ca fiind inadmisibila, fără a mai sesiza Curtea Constituţională.Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 144 lit. c) şi al art. 145 alin. (2) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 şi al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicată,CURTEAÎn numele legiiDECIDE:Respinge, ca fiind inadmisibila, excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 13 alin. (1) şi (2) din Decretul-lege nr. 118/1990 privind acordarea unor drepturi persoanelor persecutate din motive politice de dictatura instaurată cu începere de la 6 martie 1945, precum şi celor deportate în străinătate ori constituite în prizonieri, republicat, excepţie ridicată de Natalia Ioan în Dosarul nr. 2.457/2000 al Curţii de Apel Iaşi.Definitivă şi obligatorie.Pronunţată în şedinţa publică din data de 15 ianuarie 2002.PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,prof. univ. dr. NICOLAE POPAMagistrat-asistent,Mihai Paul Cotta––––