Informatii Document
Emitent: CONSILIUL DE MINISTRI
Publicat în: BULETINUL OFICIAL nr. 101 din 8 octombrie 1951
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act | |
Actiuni induse de acest act: | |
Acte referite de acest act: | |
Nu exista acte care fac referire la acest act | |
pentru aplicarea decretului nr. 111/1951, privind reglementarea situaţiei bunurilor de orice fel supuse confiscării, confiscate, fără moştenitori sau fără stăpân, precum şi a unor bunuri care nu mai folosesc instituţiilor bugetare
Bunurile care intri în prevederile decretuluiArticolul 1 din decret arata care sînt bunurile a căror situaţie a fost reglementată în mod unitar, şi anume:a) cele devenite proprietatea statului prin confiscare, în virtutea oricăror legi, decrete, hotărîri judecătoreşti sau prin decizii ale organelor împuternicite pe bază de lege a face confiscari. În această categorie intra bunurile de orice fel, pentru care legile şi decretele prevăd confiscarea şi trecerea lor în proprietatea statului, fără a mai fi nevoie de proces, precum şi cele trecute în proprietatea statului prin hotărîri judecătoreşti. … Astfel sînt: bunurile confiscate ca urmare a retragerii cetateniei române, potrivit art. 18 din decretul nr. 125 din 1948* pentru cetăţenia română, cele confiscate conform art. 16 din decretul nr. 183 din 1949** pentru sancţionarea infracţiunilor economice s. a.;__________________* D. nr. 125 din 7 iulie 1948, în prezent abrogat prin decretul 33/952.** D. nr. 183 din 30 aprilie 1949, republicat în B. Of. nr. 70 din 17 august 1950 a fost abrogat prin decretul 202, publicat în B. Of. nr. 15 din 14 mai 1953.b) cele provenind din infracţiuni la diferite legi sau decrete care prevăd confiscari în total sau în parte a bunurilor infractorului şi pentru care nu a intervenit încă o hotărîre definitivă de confiscare. … Întrucât în majoritatea lor astfel de bunuri provin din infracţiuni la legile economice, iar păstrarea lor pînă la hotărîrea justiţiei ar constitui o sustragere pentru un timp mai îndelungat de la circuitul normal în cadrul economiei naţionale, decretul prevede valorificarea lor în întregime şi nu numai parţial, astfel cum prevedea decretul nr. 405 din 1949, care s-a abrogat.Prin urmare, toate bunurile reţinute în vederea confiscării, potrivit diferitelor dispoziţii legale, chiar dacă nu a intervenit încă o hotărîre judecătorească de condamnare a infractorului, vor fi valorificate imediat potrivit normelor de faţa;c) cele care provin din succesiunile fără moştenitori legali sau testamentari (vacante). … Potrivit art. 5, alin. 2, din Legea nr. 6 din 1949, pentru taxele şi impozitele de timbru, astfel cum a fost modificat prin decretul nr. 88, publicat în Buletinul Oficial nr. 69 din 21 iunie 1951, astfel de bunuri, la care nu se prezintă moştenitorii în termen de 6 luni de la data decesului, trec în proprietatea statului. După trecerea termenului de 6 luni şi în baza hotărîrii judecătoreşti, prin care statul a fost trimis în posesia bunurilor respective, acestea vor fi valorificate potrivit normelor din prezentele instrucţiuni.Procedura de urmat, pentru bunurile aparţinînd succesiunilor vacante, începînd de la data decesului şi pînă la data hotărîrii justiţiei de trimitere în posesie, este cea prevăzută în instrucţiunile privitoare la aplicarea decretului nr. 88 din 1951, mai sus citat;d) bunurile fără stăpân, precum şi cele considerate abandonate prin efectul unor legi sau decrete. … Sînt considerate bunuri fără stăpân, bunurile de orice fel părăsite timp de un an de zile de către titularii lor – necunoscuţi sau absenţi – precum şi bunurile găsite şi predate unităţilor de militie care nu au fost reclamate de cei în drept în decurs de trei luni de la predare.Prin urmare, dacă bunurile sînt părăsite timp de un an de zile, iar titularul lor necunoscut sau absent, nu a făcut nici un act de conservare sau de administrare asupra acestor bunuri, prin soţ, sotie, copii, sau orice alte persoane care au mandat cu data certa, aceste bunuri devin ale statului.Termenul de un an curge de la data ultimului act de administrare cu data certa, iar cînd nu exista un asemenea act, de la data înregistrării procesului-verbal dresat de organele financiare, prin care se constată că fără stăpân bunurile respective.După trecerea termenului de un an, organele financiare vor cere instanţei judecătoreşti, a locului situaţiei bunului, trecerea bunurilor în proprietatea statului şi apoi se va proceda la valorificarea lor.Bunurile de orice fel, părăsite în locuri publice de către deţinătorii lor, în momentul cînd se exercită un control de către organele administraţiei de stat, dacă nu se poate stabili imediat identitatea deţinătorilor, se considera definitiv intrate în patrimoniul statului şi vor fi valorificate ca atare.Oricine găseşte un bun care nu-i aparţine şi nu cunoaşte sau nu are posibilitatea sa-l predea proprietarului sau, este obligat a-l preda unităţilor de militie.Potrivit art. 543 din Codul penal, oricine găseşte un lucru şi nu-l preda în termen de 8 zile autorităţilor sau aceluia care l-a pierdut, este supus pedepselor penale.Bunurile găsite se vor preda unităţilor de militie, care le vor păstra timp de trei luni, în care timp pot fi ridicate de către cei care le-au pierdut.Dacă în termenul de trei luni, aceştia nu se prezintă să le ridice, bunurile devin ale statului şi vor fi valorificate ca atare.Bunurile abandonate prin efectul unor legi sau decrete, sînt acele bunuri aflate în păstrarea unor întreprinderi sau instituţii şi pentru care proprietarii lor nu s-au prezentat a le ridica în termenele prevăzute de acele legi sau decrete. Exemplu: decretul nr. 24, publicat în Buletinul Oficial nr. 23 din 17 februarie 1951, privind reglementarea situaţiei unor obiecte sau valori depozitate la institutele de credit şi bancare, ori aflate în casetele de păstrare (safe-uri), date cu chirie de acestea, decretul nr. 75, publicat în Buletinul Oficial nr. 64 din 13 iunie 1951, privind reglementarea situaţiei unor obiecte sau valori depozitate la unele societăţi de transport intrate în lichidare s. a.;e) bunurile mobile de orice fel, aparţinînd instituţiilor bugetare, care nu mai corespund sarcinilor sau scopului instituţiei, s-au invechit, ori au devenit inutile, dacă nu se transmit potrivit dispoziţiilor decretului nr. 326 din 1949. … În denumirea generica de instituţii bugetare, s-au înţeles organele centrale şi locale ale puterii şi administraţiei de stat cat şi orice alte instituţii de stat.Prin urmare, bunurile care se valorifica potrivit acestor instrucţiuni, sînt acelea pentru care conducătorii instituţiilor bugetare au hotărât sa nu se transmită potrivit decretului nr. 326 pentru reglementarea transmiterii folosintii bunurilor statului deţinute de ministere, instituţii de stat şi sfaturile populare, publicat în Buletinul Oficial nr. 52 din 6 august 1949.Normele de evidenta, constatare şi descărcare în scripete a acestor bunuri, rămîn cele stabilite de Direcţia bugetului prin instrucţiunile nr. 64745 din 28 iulie 1949, privitoare la trecerea la reforma şi scăderea din inventar de către instituţiile bugetare a bunurilor ce nu mai pot fi folosite şi asupra modalitatii de valorificare a materialelor rezultate din decontarea lor.În momentul, însă, cînd aceste bunuri trebuie valorificate, instituţia va înştiinţa Secţiunea financiară în raza căreia îşi are sediul, pentru a se proceda la valorificarea şi repartizarea lor, potrivit normelor de faţa;f) bunurile aflate la întreprinderile şi organizaţiile economice de transport pe C. F. R., fluviale şi maritime precum şi la Administraţia Postelor şi Telecomunicatiilor, care nu au fost reclamate de destinatari în termen, sau care nu au fost restituite expeditorilor din cauza negasirii lor, ori din cauza neprezentarii în termenele stabilite pentru ridicare, potrivit normelor în vigoare; … g) bunurile părăsite în vami, potrivit legii vamilor, precum şi cele scăzute în rebut, care devin proprietatea statului, dacă nu s-au ridicat în termen de 45 de zile de la înscrierea lor în registrul de magazie. … Obligaţiile deţinătorilor de bunuria) Deţinătorii bunurilor a căror situaţie este reglementată prin instrucţiunile de faţa, sînt obligaţi sa ia cele mai bune măsuri de identificare, inventariere şi conservarea lor şi să le declare la unităţile financiare operative în raza cărora se afla bunurile (Secţiunile financiare ale oraşelor de subordonare regionala fără circumscripţii, raioanelor, oraşelor de subordonare raionala şi circumscriptiilor) în termen de cel mult 10 zile de la data cînd au devenit proprietatea statului, au fost confiscate sau reţinute în vederea confiscării. … Inventarierea acestor bunuri se va face potrivit normelor în vigoare la fiecare instituţie sau întreprindere ce le deţin, în mod cu totul distinct de bunurile ce aparţin instituţiei sau întreprinderi respective.Pentru evidentierea bunurilor găsite şi predate unităţilor de militie, acestea vor tine evidenta lor într-un registru formular anexa 5, vor elibera dovezi de primirea bunurilor după formularul anexa 6 şi vor pretinde la predarea acestora către proprietarii lor dovezi potrivit formularului anexa 7, pe care le vor păstra ca acte justificative.Declaraţia către unitatea financiară va cuprinde, după caz:– denumirea instituţiei, întreprinderii sau numele şi pronumele persoanei fizice care deţine bunurile;– sediul sau domiciliul declarantului.Odată cu declaraţia, se va depune şi un inventar al bunurilor, care va cuprinde, după caz:– numărul curent al partizii din registrul de evidenta al instituţiei sau întreprinderii care deţine bunurile;– felul şi natura fiecărui bun în parte, cu descrierea amănunţită a particularitatilor sale;– numărul sau cantitatea bunurilor;– provenienţă (se va arata fostul titular al bunurilor sau cel la care au fost găsite);– locul unde se afla depozitate;– numele şi pronumele gestionarului sau custodelui;– numărul şi data actului sau hotărîrii care constata trecerea bunurilor în patrimoniul statului sau prin care s-a dispus confiscarea;– instanţa judecătorească, organul sau persoana care a întocmit actul de trecere în patrimoniul statului sau de reţinerea în vederea confiscării.Pentru bunurile perisabile sau supuse stricăciunii va fi instiintata imediat unitatea financiară în raza căreia se afla bunurile.În cazul bunurilor supuse confiscării, declaraţia către unitatea financiară va fi facuta de către cei care fac cercetările, ataşând la aceasta declaraţie şi un exemplar al inventarului.Declaraţia se va face separat pentru fiecare persoana în parte, căreia i s-au reţinut bunurile în vederea confiscării şi va cuprinde pe lîngă datele arătate mai sus şi temeiurile pe baza cărora bunurile au fost reţinute.Pentru bunurile aflate la unităţile de militie, vami, C. F. R. şi P. T. T. , declaraţia se va face din 10 în 10 zile, sub forma de borderou care va conţine atît datele declaraţiei, cat şi ale inventarului, cu excepţia ca, în aceste declaraţii-borderou, nu se va mai arata natura fiecărui bun în parte, cu descrierea amănunţită a particularitatilor sale, ci numai felul bunurilor din partida respectiva;b) potrivit art. 8 din decret toţi cei care la data publicării decretului deţin astfel de bunuri devenite proprietatea statului sau reţinute în vederea confiscării, sînt obligaţi să le declare la unitatea financiară de care aparţin, în termen de 30 zile de la data publicării decretului. … Datele pe care trebuie să le conţină declaraţia, precum şi inventarul respectiv, sînt cele arătate mai sus la lit. a;c) instituţiile, întreprinderile şi organizaţiile economice care au cumpărat sau preluat spre vânzare astfel de bunuri devenite proprietatea statului sau reţinute în vederea confiscării şi al căror preţ nu a fost făcut venit la stat pînă la data publicării decretului, vor întocmi şi depune la unităţile financiare de care aparţin, în termen de 30 zile de la data publicării decretului, o declaraţie-inventar de aceste bunuri, în doua exemplare, separat pentru fiecare instituţie sau întreprindere de la care au primit bunurile, în care vor arata următoarele date, după caz: … – denumirea întreprinderii, organizaţiei economice sau instituţiei care a primit bunurile, sediul, nr. de telefon şi nr. contului de la Banca Republicii Populare Române;– denumirea întreprinderii sau instituţiei care i-a predat bunurile;– nr. şi data procesului-verbal, borderoului sau inventarului de predare;– felul bunurilor, cu arătarea fiecărui fel de bun în parte;– cantitatea sau numărul bunurilor;– preţul stabilit pentru fiecare unitate;– preţul total pe fel de bunuri;– rabatul sau comisionul cuvenit întreprinderii;– tarifele şi cheltuielile respective;– cui se cuvin aceste taxe şi cheltuieli;– suma ce se cuvine statului.Aceste declaraţii-inventar vor fi semnate de către conducătorii instituţiilor sau întreprinderilor şi de şefii contabili respectivi.Depozitarea şi custodia bunurilorBunurile provenind din confiscari sau reţinute în vederea confiscării, pot fi – după caz – lăsate pe loc în custodie sau depozitate la cele mai apropiate întreprinderi şi organizaţii economice din sectorul socialist, care comercializează sau utilizează în producţie astfel de bunuri şi care sînt obligate să le primească în custodie.Predarea lor în custodie, către unităţile economice de stat, se face pe bază de inventar, întocmit de către acei care au făcut confiscarea sau reţinerea în vederea confiscării.Bunurile confiscate, potrivit legii vamilor, rămîn la unităţile vamale respective pînă la valorificare.Bunurile găsite rămîn la depozitul unităţilor de militie pînă la valorificarea lor.Celelalte bunuri rămîn pînă la valorificare în custodia instituţiilor, întreprinderilor, persoanelor fizice care le deţin, sau pot fi date în custodie altor persoane, pentru a se preintampina distrugerea sau sustragerea lor.Modul de valorificare şi repartizareValorificarea acestor bunuri se va face prin vânzare către instituţiile bugetare, întreprinderile şi organizaţiile economice de stat, cooperative, gospodăriile agricole colective şi organizaţiile de masa, aflate în regiunea respectiva, iar în caz de refuz constatat a acestora, către orice altă persoană, sau se vor atribui în mod gratuit, după cum urmează:a) bunurile perisabile, supuse stricăciunii, sau acele care prin trecerea timpului pierd din greutate sau valoare, precum şi vietatile de orice fel, se vor vinde imediat întreprinderilor sau organizaţiilor economice de stat, cooperativelor sau gospodariilor agricole colective. În caz de refuz constatat a acestora, se vor vinde oricăror altor persoane, iar în lipsa de orice fel de cumpărători, se vor preda gratuit creselor, internatelor şcolare sau azilelor. … Vietatile de orice fel nu pot fi predate gratuit;b) bunurile care se vor constata ca au fost sustrase în orice mod de la instituţii, întreprinderi sau organizaţii economice de stat, cooperative, gospodării agricole colective şi organizaţii de masa, se vor restitui neîntârziat acestora; … c) cele care constituiesc mijloace de baza, intrate definitiv în patrimoniul statului, se vor atribui gratuit, prin decizia (formular anexa 4) şefului Secţiunii financiare a regiunii, a oraşului de subordonare republicană ori a Capitalei Republicii Populare Române, după natura lor, instituţiilor bugetare, întreprinderilor sau organizaţiilor economice de stat, ori se vor vinde cooperativelor sau gospodariilor agricole colective; … d) casele de locuit şi terenurile de orice fel, se vor atribui gratuit sfaturilor populare prin decizia (formularul anexa 4) şefului Secţiunii financiare a regiunii, a oraşului de subordonare republicană ori a Capitalei Republicii Populare Române sau se vor vinde cooperativelor şi gospodariilor agricole colective. … e) granele, nutreţul şi alte produse agricole, precum şi vitele pentru tăiere, se vand organizaţiilor de colectare; … f) materiile prime şi semifabricatele se vor vinde întreprinderilor de stat sau cooperativelor; … g) obiectele vechi sau de arta, care au importanţa ştiinţifică, istorica, artistică sau de arhitectura, se transmit gratuit instituţiilor ştiinţifice sau muzeelor; … h) obiectele cultelor religioase (icoane, cruci, candele, etc.), care nu sînt făcute din metale preţioase, se vor transmite gratuit bisericilor sau comunităţilor religioase, după natura lor; … i) monetele divizionare şi biletele de Banca R. P. R. cu putere circulatorie, se vor vărsa ca venit prin Banca Republicii Populare Române, Banca de Stat, la titlul XIII din clasificatia bugetară a veniturilor; … j) valutele efective, monetele de aur române sau străine, aurul în lingouri, bare, praf, topit, ars, etc., vor fi predate Băncii Republicii Populare Române, Banca de Stat, care va vira imediat la buget contravaloarea lor; … k) argintul sub orice formă, bijuteriile şi obiectele confectionate din metale preţioase, precum şi pietrele preţioase sub orice formă, vor fi predate Băncii Republicii Populare Române, Banca de Stat, pentru a fi valorificate prin Comisia pentru inventarierea, evaluarea şi valorificarea bijuteriilor şi obiectelor confectionate din metale preţioase, instituită prin Decizia nr. 611 din 1951 a Ministerului Finanţelor. Sumele rezultate din valorificarea lor, vor fi vărsate la bugetul statului. … Evidentele acestei comisii şi modalităţile de vânzare sînt cele prevăzute în aceste instrucţiuni pentru celelalte bunuri;l) acţiunile, titlurile şi orice alte valori mobiliare române sau străine, vor fi predate Direcţiei Participatii, Valutară şi Datoriei publice din Ministerul Finanţelor, care se va îngriji de virarea la buget a contravalorii lor, după valorificarea facuta prin comisia prevăzută de decret; … m) mărcile filatelice vor fi vândute Oficiului filatelic, care va vira la buget contravaloarea lor; … n) cărţile de orice fel vor fi vândute anticariatelor de stat, iar în caz de refuz a acestora, se vor vinde organelor Direcţiei de colectari şi achizitionari (D. C. A.), ca orice maculatura, conform Hotărîrii Consiliului de Miniştri nr. 51, privind măsuri pentru colectarea deşeurilor de hârtie, publicată în Buletinul Oficial nr. 14 din 1 februarie 1951; … o) mărfurile de orice fel, obiectele de uz personal sau casnic, precum şi orice fel de bunuri scoase din uz, se vor vinde unităţilor din sectorul socialist. … În caz de refuz constatat a acestor unităţi, ele vor fi vândute în sectorul particular.Bunurile de uz casnic sau personal, pot fi predate gratuit unităţilor de asistenţa socială;p) produsele alcoolice de orice fel, precum şi vehiculele în care se transporta astfel de produse fără documente legale, confiscate, se vor preda potrivit dispoziţiilor art. 4 din Decretul nr. 407 pentru modificarea unor dispoziţii cu caracter financiar, publicat în Buletinul Oficial nr. 67 din 20 octombrie 1949 şi instrucţiunilor Ministerului Finanţelor nr. 850 din 24 februarie 1950, privind aplicarea legii nr. 2 din 1950 a impozitului pe circulaţia produselor, publicate în Buletinul Oficial nr. 18 din 24 februarie 1950 şi instrucţiunilor Ministerului Finanţelor nr. 96548 din 19 august 1950 şi anume, produsele alcoolice se vor preda de către însuşi organul care a reţinut bunurile supuse confiscării celui mai apropiat depozit al întreprinderilor industriale regionale de băuturi, iar vehiculele şi animalele respective se predau gratuit întreprinderilor şi gospodariilor agricole de stat. … Mijloacele de transport care aparţin unităţilor din sectorul socialist, în care se transporta băuturi alcoolice fără documente legale, se vor lasă în custodia unităţilor cărora le aparţin. Bunurile de orice fel reţinute în vederea confiscării, ca urmare a săvîrşirii unor infracţiuni, se vor vinde potrivit alineatului 1 de la acest capitol, chiar înainte de a fi intervenit o hotărîre definitivă de confiscare.Aceste bunuri nu vor putea fi în nici un caz repartizate gratuit, cu excepţia acelor corpuri delicte care vor fi destinate muzeelor penale de către comisiile respective.Procurorul* sau delegatul sau, de pe lîngă instanţa care urmează să fie sesizată cu judecarea infracţiunii, sau în raza căreia se găsesc bunurile reţinute spre confiscare după caz, vor comunică unităţii financiare respective, în termen de 15 zile de la data cînd Procuratura* a fost sesizată, dacă bunurile respective se vand imediat, sau nu se vand pînă la pronunţarea hotărîrii definitive. Se precizează ca, pentru bunurile prevăzute la lit. a şi b de mai sus valorificarea se va face imediat, fără a mai fi necesară comunicarea Procuraturii*.Comisiile de evaluare şi repartizare Potrivit art. 3 din decret, evaluarea şi repartizarea bunurilor se vor face pe baza proceselor-verbale (formular anexa 1), întocmite de către o comisie formată din organul financiar respectiv, împuternicitul instituţiei sau întreprinderii ori persoana care deţine bunurile şi împuternicitul instituţiei sau întreprinderii ori persoana căreia i se vinde sau repartizează gratuit bunurile. Cel căruia i se vinde sau repartizează gratuit bunul, va intră în compunerea comisiei, numai după ce a fost desemnat ca atare de către ceilalţi doi membri ai comisiei.______________________* Potrivit art. 34 din Legea nr. 6, publicată în B. Of. nr. 31 din 19 iunie 1952 termenul de "Parchet" se înlocuieşte cu acela de "Procuratura". În textul de mai sus s-a înlocuit expresia de "Şeful Parchetului" cu "Procurorul" deoarece acel ce conduce o unitate de Procuratura este procurorul.Pentru evaluarea şi repartizarea argintului sub orice formă, bijuteriilor şi obiectelor din metale preţioase, precum şi pietrelor preţioase sub orice formă, va funcţiona în continuare pe lîngă sediul din Capitala al Băncii Republicii Populare Române, Comisia instituită prin Decizia nr. 611 din 1951 a Ministerului Finanţelor, compunerea ei completandu-se cu un delegat al circ. 10 financiare şi cu delegaţii respectivi ai cumparatorilor.De asemenea, pînă la lichidare, va funcţiona şi Comisia instituită prin Decizia Ministerului Finanţelor nr. 6318 din 11 mai 1951, pentru inventarierea, preluarea şi lichidarea obiectelor şi valorilor trecute în proprietatea statului, prin efectul decretului nr. 24 din 1951 privind reglementarea situaţiei unor obiecte sau valori depozitate la institutele de credit şi bancare, ori aflate în casetele de păstrare (safe-uri), date cu chirie de acestea, care se va completa cu delegatul circ. 10 financiare şi delegaţii respectivi ai cumparatorilor.Aceste comisii se vor întruni ori de câte ori va fi necesar, la instituţia, întreprinderea sau locul unde sînt depozitate bunurile, după ce în prealabil vor fi înştiinţate instituţiile, întreprinderile sau unităţile din sectorul socialist, ori persoanele care doresc sa cumpere astfel de bunuri.Pentru vînzarea sau repartizarea bunurilor perisabile supuse stricăciunii sau care prin trecerea timpului îşi pierd din greutate sau valoare, precum şi pentru vietati, comisiile se vor întruni imediat.În scopul de a se asigura funcţionarea în bune condiţii şi în mod regulat a acestor comisii atît Secţiunile financiare cat şi instituţiile sau întreprinderile care deţin în mod permanent astfel de bunuri, precum şi cele care doresc sa cumpere vor desemna câte un delegat şi un supleant al său, pe care secţiunile şi circumscripţiile financiare îi vor avea în evidenta, pentru a-i înştiinţa ori de câte ori va fi necesar.Modul de evaluarePotrivit art. 4 din decret, evaluarea bunurilor se va face la preţurile de stat, iar atunci cînd nu sînt fixate asemenea preţuri, la preţurile practicate.Preţurile de stat, sînt preţurile stabilite de către Consiliul de Miniştri, ministere, sfaturi populare, Uniunea Centrala a Cooperativelor de Consum şi de Comisia de Organizare a Cooperaţiei Meşteşugăreşti, potrivit decretului nr. 142 pentru reorganizarea regimului de stabilire şi planificare a preţurilor, publicat în Buletinul Oficial nr. 45 din 25 mai 1950.Dacă pentru unele bunuri nu sînt fixate încă preţuri de stat, ele se vor evalua la preţurile practicate la data vânzării. În cazul cînd nu sînt fixate preţuri de stat, evaluarea lor se va face la preţurile ce se practica, ţinându-se seama de starea bunului şi de gradul de uzura. Pentru bunurile degradate, desasortate sau de calitate inferioară, comisiile sînt în drept a stabili preţuri scăzute, în raport cu starea bunurilor.Preţurile bunurilor vândute întreprinderilor comerciale din sectorul socialist, sau celor particulare, vor fi cele de detaliu, minus rabatul comercial, iar la particulari la preţurile de detaliu.Valoarea ambalajului se va include în preţul bunurilor, dacă costul lui nu a intrat în preţul de stat stabilit pentru bunul respectiv. Comisiile pot consulta specialişti din instituţiile bugetare şi întreprinderile de stat, asupra evaluării bunurilor.În toate cazurile, în preţul bunurilor vândute vor trebui să fie cuprinse toate drepturile cuvenite statului. Procedura de decontare şi vărsare la buget a sumelor rezultate din vânzare Potrivit art. 5 din decret, sumele rezultate din vînzarea acestor bunuri, se vor face venit la buget, după ce mai întîi se vor deduce cheltuielile reprezentând transportul, încărcarea, descărcarea, păstrarea şi alte asemenea cheltuieli care se cuvin altor instituţii, întreprinderi sau persoane.Vărsarea sumelor realizate din vânzare, cuvenite statului, se va face în întregime la Titlul XIII din clasificatia bugetară a veniturilor, fără a se mai defalca separat impozitul pe circulaţia produselor, drepturile vamale sau alte asemenea drepturi.Sumele cuvenite statului drept preţ se vor vărsa la Titlul XIII din clasificatia bugetară a veniturilor şi anume, la paragraful 5 cele provenind din bunuri confiscate sau supuse confiscării, la paragraful 21 cele provenind din vînzarea altor bunuri decât cele confiscate sau supuse confiscării şi la paragraful 25 cele provenind din vînzarea mărfurilor căzute în rebut la vami.Costul transportului, încărcarea, descărcarea, păstrarea şi alte asemenea cheltuieli se vor vărsa în contul instituţiei sau întreprinderii căreia i se datorează sumele respective. În procesul-verbal de inventariere, evaluare şi predare, Comisia va preciza cui se cuvine fiecare suma ce a intrat în compunerea preţului stabilit.Pentru bunurile vândute unităţilor din sectorul socialist (organelor centrale şi locale ale puterii sau administraţiei de stat, întreprinderilor şi organizaţiilor economice de stat, organizaţiilor de masa, cooperativelor şi organizaţiilor cooperative, gospodariilor agricole colective, Sovromurilor şi întreprinderilor sovietice), predarea bunurilor se va face înainte de achitarea preţului.Termenul pentru virarea la buget a preţurilor bunurilor cumpărate este de 30 de zile de la primirea mărfurilor.În caz de nevărsarea sumelor respective în aceste termene, pentru fiecare zi de întîrziere se va plati şi o majorare de 0,05%, care se va calcula de Banca unde are contul, Banca fiind obligată la cererea organului financiar respectiv sa vireze preţul şi majorările cuvenite din contul cumpărătorului în contul unităţii financiare care a cerut virarea.De asemenea, Banca va trimite în mod regulat Secţiunii financiare respective, pe lîngă extrasul de cont şi copii de pe documentele de virarea sumelor în contul unităţii financiare.Persoanele particulare, precum şi alţi cumpărători care nu au conturi deschise la Banca Republicii Populare Române, Banca de Stat, vor produce dovada achitării şi varsarii la buget a preţului, precum şi a cheltuielilor respective, înainte de a li se face predarea bunurilor.Pentru evidenta plăţilor ce trebuie să le facă cumpărătorii din sectorul socialist – mai sus-arătaţi – secţiunile financiare vor tine un registru de conturi personale (formular anexa 3).Articolul 5 din decret prevede că, întreprinderile, instituţiile şi celelalte unităţi din sectorul socialist cărora li se atribuie în mod gratuit bunuri, vor suporta toate cheltuielile ocazionate cu păstrarea, transportul şi manipularea lor.RestituiriÎn caz de clasare şi de neintroducere în termen legal a acţiunii directe*, precum şi în caz de scoatere de sub urmărire, de încetare ori anulare a urmăririi, sau de achitare a inculpatului, bunurile supuse confiscării, care nu au fost încă vândute, se vor restitui celor în drept, pe baza dovezilor eliberate după caz, de Procuratura** sau instanţa respectiva.De asemenea, se vor restitui şi orice alte bunuri nevandute încă, în cazul cînd astfel de bunuri au intrat în mod eronat în patrimoniul statului, dacă prin sentinta judecătorească rămasă definitivă, s-a dispus restituirea.Restituirea bunurilor de către deţinători, se va face în asistenţa delegatului unităţii financiare respective.Dacă bunurile au fost vândute, cei în drept pot cere restituirea sumelor realizate de stat din vînzarea lor, restituire care se va face potrivit normelor în vigoare privind restituiri de la buget. Cererea de restituire se va depune la unitatea financiară unde au fost ţinute în evidenta bunurile. ___________________* Potrivit legii nr. 3, pentru modificarea Codului de procedura penală a R. P. R., publicată în B. Of. nr. 11 din 14 aprilie 1956, chemarea în judecata prin acţiune directa este reglementată în mod deosebit de vechile dispoziţiuni procedurale, prin art. 280 din C. proc. pen.Dispoziţiile art. 2802 şi 2803, au fost modificate prin decretul nr. 132, publicat în B. Of. nr. 10 din 26 martie 1957, pentru modificarea codului de procedura penală şi instituirea unor comisii de impaciuire.** Vezi nota de sub titlul "Modul de valorificare şi repartizare" pct. p, din prezenta decizie.Competiţia şi obligaţiile organelor financiare1. Competiţiaa) Şefii secţiunilor financiare de pe lîngă sfaturile populare ale regiunilor, oraşelor de subordonare republicană şi Capitalei Republicii Populare Române: … – pot atribui în mod gratuit, prin decizie, mijloacele de baza instituţiilor bugetare şi întreprinderilor sau organizaţiilor economice de stat, casele de locuit şi terenurile de orice fel sfaturilor populare.Pentru case şi terenuri atribuirea se va face pe baza actului judecătoresc, prin care statul a fost pus în posesia bunurilor respective.– Deleagă, prin decizie, inspectorii veniturilor de stat, de la unităţile financiare în subordine, care să facă parte din comisiile pentru evaluarea şi predarea bunurilor, precum şi supleanţii lor şi care se vor ocupa în mod permanent în raza lor de activitate de aplicarea decretului şi instrucţiunilor de faţa.2. ObligaţiiOrganele financiare au următoarele obligaţii privitoare la buna aplicare a acestui decret şi prezentelor instrucţiuni:a) vor lua parte în mod activ la lucrările comisiilor de evaluare şi predare, ingrijindu-se ca evaluarea bunurilor să se facă în mod just, potrivit normelor stabilite pentru fixarea preţurilor; … b) vor controla în mod regulat dacă instituţiile, întreprinderile sau persoanele care deţin astfel de bunuri le păstrează în bune condiţii; … c) vor tine evidentele acestor bunuri, potrivit normelor stabilite; … d) vor verifica în permanenta dacă sumele datorate din vînzarea bunurilor se vărsa în termen la buget şi în caz contrariu vor cere Băncii virarea sumei împreună cu majorările respective. … e) vor controla toate abaterile de la buna aplicare a decretului şi prezentelor instrucţiuni şi vor sesiza Procuratura* în scopul sanctionarii celor vinovaţi; … f) vor întreprinde cercetări în scopul descoperirii bunurilor ce se cuvin statului şi vor lua măsuri ca acestea să între în patrimoniul statului pe căile legale; … g) vor verifica la întreprinderile de transport, dacă bunurile neridicate în termen, au fost predate unor persoane fără calitate, înăuntrul termenului de reclamare, în scopul de a fi sustrase pentru a deveni proprietatea statului; … h) pentru bunurile care au fost predate spre vânzare pînă la data decretului şi care nu au fost vândute sau al căror preţ nu a fost achitat, vor extrage date de la instituţiile şi întreprinderile care au predat bunuri spre vânzare, vor verifica la întreprinderile şi organizaţiile economice care au preluat spre vânzare aceste bunuri şi constata cauzele pentru care bunurile nu s-au vândut sau preţul nu a fost achitat, controland în acest fel sinceritatea declaraţiei acestora şi luînd măsuri pentru vînzarea acestor bunuri către instituţiile şi întreprinderile deţinătoare şi pentru achitarea preţului; … i) vor lua măsuri ca sumele nevărsate la buget pînă la data publicării decretului, să fie imediat virate. … De asemenea, vor lua măsuri, ca acolo unde sumele rezultate din vînzarea bunurilor au fost trecute în conturi speciale ale instituţiilor, care au dat spre vânzare astfel de bunuri, sumele din aceste conturi să fie virate imediat la buget, iar conturile respective să fie anulate._________________* Vezi nota de sub titlul "Modul de valorificare şi repartizare" pct. p, din prezenta decizie.Evidenta bunurilor şi a modului cum se face valorificarea Independent de evidenta pe care este obligat sa o ţină fiecare deţinător al bunurilor, fiecare unitate financiară operativă, adică fiecare secţiune financiară a oraşelor de subordonare regionala fără circumscripţii, a raioanelor (în afară de cele din Capitala), oraşelor de subordonare raionala şi circumscripţiile financiare, vor tine evidenta materială şi bănească a bunurilor de orice fel supuse confiscării, confiscate, fără moştenitori sau fără stăpân, precum şi a bunurilor care nu mai folosesc instituţiilor bugetare pe următoarele formulare:1. procesul-verbal de inventariere, evaluare şi predare (formular anexa 1).Acest proces-verbal se întocmeşte de către Comisia prevăzută la art. 3 din decret şi constituie documentul prin care se constata receptionarea, evaluarea şi predarea bunurilor atît în caz de vânzare ferma cat şi în caz de repartizare în mod gratuit, sau dare în custodie.Aceste procese-verbale se vor confecţiona pe carnete brosate a 100 file, astfel ca o fila sa rămînă fixa, iar doua detasabile.Procesul-verbal se întocmeşte în trei exemplare, din care un exemplar rămîne în carnet, al doilea exemplar se înmânează deţinătorului bunurilor, iar al treilea exemplar se înmânează celui care preia bunurile.Procesele-verbale se numeroteaza începînd cu nr. 1 şi se continua numerotarea lor curenta pînă ce se vor da alte dispoziţii de numerotare.Predarea către Banca Republicii Populare Române, Banca de Stat sau unităţilor sale, a obiectelor şi valorilor arătate la capitolul "Modul de valorificare şi repartizare" lit. j şi k din prezentele instrucţiuni se va face de asemenea prin întocmirea procesului-verbal de inventariere, formular anexa 1, din care un exemplar va fi luat de reprezentantul Băncii Republicii Populare Române, Banca de Stat, care a primit bunurile şi care (în cazul bunurilor prevăzute la lit. k mai sus menţionată), împreună cu bunurile respective, vor fi predate Comisiei pentru evaluarea şi valorificarea bijuteriilor şi obiectelor confectionate din metale preţioase, de pe lîngă aceasta Banca, iar celelalte doua exemplare vor fi luate de către delegatul unităţii financiare şi cel care a predat bunurile.Pentru aceste cazuri, se vor deschide conturi personale pe numele Băncii Republicii Populare Române – Banca de Stat – în registrul (formular anexa 3).Delegatul unităţii financiare din Capitala, care face parte din Comisia mai sus-arătată, este obligat ca imediat ce s-a receptionat de Comisie bunurile respective, sa înştiinţeze unitatea financiară a locului de unde au fost trimise bunurile, pentru a închide contul personal respectiv, indicandu-i totodată numărul şi data procesului-verbal de inventariere, formular anexa 1, întocmit de acea unitate în scopul de a identifica contul respectiv.Delegatul unităţii financiare din Capitala va trece în evidenta procesul-verbal (formular anexa 1), întocmit de Comisia de pe lîngă Banca Republicii Populare Române, Banca de Stat şi va urmări achitarea preţului.2. Evidenta declaraţiilor deţinătorilor de bunuri, precum şi a proceselor-verbale de inventariere (formular anexa 1) se tine în registrul pentru evidenta bunurilor de orice fel, supuse confiscării, confiscate, fără moştenitori sau fără stăpân (formular anexa 2).3. Pentru fiecare proces-verbal de inventariere, evaluare şi predare (formular anexa 1) în care s-a prevăzut ca plata preţului să se facă ulterior predării bunurilor, se va deschide o partida în registrul de conturi personale pentru bunurile vândute sau predate spre vânzare (formular anexa 3).Fiecare cont personal va purta acelaşi număr ca şi procesul-verbal de inventariere (formular anexa 1) în care sînt specificate bunurile predate.Dacă bunurile prevăzute în procesul-verbal de inventariere au fost vândute parţial mai multor întreprinderi sau organizaţii, partizile se vor deschide pentru fiecare întreprindere sau organizaţie şi vor purta fiecare acelaşi număr al procesului-verbal respectiv.Înregistrarea în partizi se face pe baza actelor justificative (procese-verbale de evaluare, documente bancare, etc.).În cazul existenţei suprasolvirilor, o parte din suprasolvire se utilizează pentru compensarea majorărilor.În partida, aceasta operaţiune se înregistrează astfel: în rubrica 3 se scrie "compensat majorări în contul suprasolvirii"; în rubrica 10 suma ce se utilizează pentru plata majorărilor se trece cu semnul minus, reducându-se cu această sumă suprasolvirea în rubrica 12, iar în rubrica 15 suma în cauza apare ca o plata.Se menţionează că bunurile pentru care în prezentele instrucţiuni nu s-a dispus ca pot fi repartizate gratuit, se vand şi nu se predau spre vânzare.Pentru unităţile cumparatoare din sectorul socialist, s-a prevăzut termen de plată preţului.Ceilalţi cumpărători vor achită preţul înainte de a li se preda bunurile.Formularul contului personal (anexa 3) este întocmit şi pentru cazul cînd ministerul ar lua în viitor măsuri ca aceste bunuri să poată fi date spre vânzare în consignaţie.4. Pentru fiecare proces-verbal de inventariere şi evaluare, se va deschide câte un dosar separat, în care se vor păstra toate actele referitoare la procesul-verbal în cauza, cum sînt: procesele-verbale de evaluare, actele de restituire, documentele bancare, orice declaraţii şi corespondenta respectiva.Dosarul va purta acelaşi număr de ordine ca şi procesul-verbal de inventariere şi evaluare.Obligaţiile întreprinderilor comerciale de stat care cumpara bunurile cu termen de plată preţului Întreprinderile, care cumpara bunurile cu termen de plată preţului, au următoarele obligaţii:1. vor trimite reprezentantul lor pentru a prelua diferite bunuri, ori de câte ori sînt înştiinţate de organele financiare.De asemenea vor lua în custodie bunurile confiscate de diferite organe ale administraţiei de stat, ori de câte ori li se solicita aceasta şi dacă intră în obiectul lor de comerţ sau industrie.2. Vor confirma în scris unităţii financiare respective primirea proceselor-verbale de inventariere, evaluare şi predare, formular anexa 1, şi a bunurilor respective, în termen de cel mult 3 zile de la data procesului-verbal.3. Vor înscrie în evidentele întreprinderii, bunurile respective, în chiar ziua primirii.4. Se vor îngriji de conservarea bunurilor în cele mai bune condiţii pentru a nu fi înlocuite pînă la vânzare cu altele de calitate inferioară şi pentru a nu fi alterate sau deteriorate din cauza proastelor condiţii de întreţinere.5. Vor expune în permanenta bunurile respective vederii cumparatorilor şi vor lua cele mai potrivite măsuri în scopul ca aceste bunuri să fie vândute în cel mai scurt timp.6. Vor vira în mod regulat la buget preţul respectiv, în scopul de a nu plati majorări de întîrziere şi de a nu se expune şi altor sancţiuni.7. Vor indica neapărat în scrisoarea de virament numărul şi data procesului-verbal de inventariere, evaluare şi predare, formular anexa 1, din partida căruia fac parte bunurile vândute, precum şi unitatea financiară a cărui reprezentant a făcut parte din Comisia care a întocmit acel proces-verbal.SancţiuniPotrivit art. 7 din decret, oricine se va face vinovat de nedeclararea tăinuirea, înlocuirea, însuşirea sau degradarea în orice mod a bunurilor care formează obiectul decretului, se va pedepsi potrivit legilor penale.Organele financiare au obligaţia de a întreprinde cercetări în orice loc şi descoperi pe acei care comit astfel de infracţiuni, sesizand imediat Procuratura*.__________________* Vezi nota de sub titlul "Modul de valorificare şi repartizare" pct. p, din prezenta decizie.Lichidarea bunurilor deţinute la data publicării decretului Bunurile de orice fel, a căror situaţie este reglementată prin Decretul nr. 111 din 1951 şi prezentele instrucţiuni, deţinute în orice mod la data publicării acestui decret şi care nu au fost repartizate sau valorificate potrivit normelor legale, în vigoare pînă la această dată, vor fi inventariate, repartizate sau valorificate potrivit instrucţiunilor de faţa, în cel mai scurt termen.Întreprinderile şi organizaţiile economice, care au preluat spre vânzare astfel de bunuri pînă la data publicării decretului, sînt obligate sa cumpere ferm aceste bunuri şi sa achite preţul lor în termen de 30 zile de la întocmirea procesului-verbal, formular anexa 1, prin care se constata cumpărarea lor.Dispoziţii diversePotrivit art. 9 din decret, pe data intrării în vigoare a decretului, au fost abrogate:– decretul nr. 405, pentru identificarea bunurilor supuse confiscării în baza diferitelor dispoziţii legale şi pentru punerea în circulaţie a acelor necesare circuitului economic, publicat în Buletinul Oficial nr. 67 din 20 octombrie 1949;– Legea nr. 10, privitoare la bunurile confiscate, intrate în patrimoniul statului, în temeiul hotărârilor judecătoreşti, publicată în Monitorul Oficial nr. 21 din 27 ianuarie 1948;– decretul nr. 442, pentru reglementarea bunurilor găsite şi predate unităţilor de militie, publicat în Buletinul Oficial nr. 77 din 3 decembrie 1949;– art. 5 din decretul nr. 15, pentru unele măsuri financiare, publicat în Buletinul Oficial nr. 13 din 31 ianuarie 1951;– orice alte dispoziţii contrarii.──────────────