Informatii Document
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 83 din 20 februarie 1998
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act | |
Nu exista actiuni induse de acest act | |
Acte referite de acest act: | |
Nu exista acte care fac referire la acest act | |
referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a Ordonanţei Guvernului nr. 18/1994 privind măsuri pentru întărirea disciplinei financiare a agenţilor economici
Ioan Muraru – preşedinteMihai Constantinescu – judecător Nicolae Popa – judecătorLucian Stangu – judecătorFlorin Bucur Vasilescu- judecătorVictor Dan Zlatescu – judecătorPaula C. Pantea – procurorMihai Paul Cotta – magistrat-asistentPe rol, pronunţarea asupra excepţiei de neconstituţionalitate a Ordonanţei Guvernului nr. 18/1994 privind măsuri pentru întărirea disciplinei financiare a agenţilor economici, invocată de Societatea Comercială „Gama Forest” – S.R.L. Iaşi în Dosarul nr. 10.688/1996, aflat pe rolul Judecătoriei Iaşi.Dezbaterile au avut loc în şedinţa publică din data de 27 noiembrie 1997, în prezenta reprezentantului Ministerului Public şi în lipsa părţilor legal citate, şi au fost consemnate în încheierea de la acea data, când Curtea, având nevoie de timp pentru a delibera, a amânat pronunţarea la data de 4 decembrie 1997 şi apoi, pentru data de 9 decembrie 1997.CURTEA,având în vedere actele şi lucrările dosarului, constata următoarele:Prin Încheierea din 13 decembrie 1996, pronunţată de Judecătoria Iaşi, în Dosarul nr. 10.688/1996, a fost sesizată Curtea Constituţională pentru a soluţiona excepţia de neconstituţionalitate a Ordonanţei Guvernului nr. 18/1994 privind măsuri pentru întărirea disciplinei financiare a agenţilor economici, invocată de Societatea Comercială „Gama Forest” – S.R.L., Iaşi.În motivarea excepţiei se susţine ca Ordonanţa Guvernului nr. 18/1994 este neconstitutionala, deoarece nu a fost supusă spre aprobare Parlamentului în termenul prevăzut de legea de abilitare, iar legea de aprobare a ordonanţei nu a fost adoptată în regim de urgenta, astfel cum se prevazuse în legea de abilitare, incalcandu-se astfel prevederile art. 51, art. 58, art. 72, art. 101 şi ale art. 114 din Constituţie.Instanţa apreciază ca intemeiata excepţia de neconstituţionalitate, având în vedere data adoptării legii de aprobare a ordonanţei.Potrivit art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicată, au fost solicitate puncte de vedere preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului şi Guvernului asupra excepţiei invocate.În punctul de vedere al Guvernului se susţine ca excepţia invocată este neîntemeiată, deoarece nici ordonanţa ce face obiectul excepţiei şi nici legea de aprobare a acestei ordonanţe nu încalcă nici un text al Constituţiei. În acest sens se arata ca Ordonanţa Guvernului nr. 18/1994 a fost emisă în baza Legii nr. 4/1994 de abilitare a Guvernului de a emite ordonanţe şi a fost aprobată prin Legea nr. 12 din 3 februarie 1995, prin care au fost eliminate dispoziţiile art. 1 şi ale art. 4 pct. 8, mentinandu-se celelalte dispoziţii. De asemenea, se precizează ca art. 114 din Constituţie, care constituie temeiul constituţional al ordonanţei, precum şi legea de abilitare nu impun ca ordonanţa sa fi fost aprobată într-un anumit termen, iar faptul ca legea de aprobare nu a fost adoptată în regim de urgenta nu are nici o semnificaţie asupra efectelor acesteia.Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au trimis punctele lor de vedere solicitate.CURTEA,examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul întocmit de către judecătorul-raportor, concluziile procurorului şi prevederile Ordonanţei Guvernului nr. 18 din 21 ianuarie 1994, raportate la dispoziţiile Constituţiei şi ale Legii nr. 47/1992, republicată, retine următoarele:În temeiul art 144 lit. c) din Constituţie şi al prevederilor art. 23 din Legea nr. 47/1992, republicată, Curtea Constituţională este competenţa să soluţioneze excepţia cu care a fost sesizată.Din cuprinsul excepţiei rezultă ca se invoca doua motive de neconstituţionalitate, şi anume:1. Ordonanţa Guvernului nr. 18/1994 a fost emisă la data de 21 ianuarie 1994, dar Guvernul nu a supus-o spre aprobare până la prima şedinţa a Parlamentului, adică până la împlinirea termenului de abilitare, ceea ce atrage încetarea efectelor sale, potrivit art. 114 alin. (3) din Constituţie;2. ordonanţa este neconstitutionala, deoarece legea de aprobare a acesteia nu a fost elaborata în regim de urgenta, astfel cum se prevede la art. 3 din legea de abilitare.Pentru motivele arătate, se considera ca au fost incalcate prevederile art. 51, art. 58, art. 72, art. 101. art. 107 şi ale art. 114 din Constituţie.Cu privire la primul motiv invocat, Curtea constata ca ordonanţa a fost depusa în termen spre aprobare Parlamentului.Potrivit Hotărârii Guvernului din 29 ianuarie 1994, s-a supus Senatului spre adoptare proiectul de lege pentru aprobarea unor ordonanţe ale Guvernului, emise în baza Legii nr. 4/1994 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonanţe, inclusiv Ordonanţa nr. 18 din 21 ianuarie 1994. Deci, sesizarea Senatului s-a făcut înainte de expirarea termenului de abilitare. Ca urmare, Ordonanţa Guvernului nr. 18/1994 a fost aprobată de Parlament prin Legea nr. 12 din 3 februarie 1995, fiind eliminate dispoziţiile art. 1 şi ale art. 4 pct. 8 şi mentinandu-se celelalte dispoziţii.Cat priveşte cel de al doilea motiv de neconstituţionalitate, şi anume faptul ca aprobarea nu s-a făcut în regim de urgenta, aceasta nu are semnificatia încălcării unei dispoziţii constituţionale, ci a unei prevederi din legea de abilitare. Astfel, cum s-a statuat însă prin Decizia nr. 68/1993, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 12 din 19 ianuarie 1994, "Curtea Constituţională desfăşoară numai un control de constituţionalitate şi nu unul legat de aplicarea unei legi organice sau ordinare". De aceea motivul de neconstituţionalitate invocat nu poate fi reţinut.Asa fiind, excepţia de neconstituţionalitate a Ordonanţei Guvernului nr. 18/1994 nu este intemeiata, urmând a fi respinsă.Pentru motivele expuse, în temeiul art. 144 lit. c) şi al art. 145 alin. (2) din Constituţie, precum şi al art. 13 alin. (1) lit. A.c) şi al art. 23 din Legea nr. 47/1992, republicată,CURTEAÎn numele legiiDECIDE:Respinge excepţia de neconstituţionalitate a Ordonanţei Guvernului nr. 18/1994 privind măsuri pentru întărirea disciplinei financiare a agenţilor economici, invocată de Societatea Comercială „Gama Forest” – S.R.L. Iaşi prin încheierea din 13 decembrie 1996, pronunţată în Dosarul nr. 10.688/1996 al Judecătoriei Iaşi.Definitivă.Pronunţată în şedinţa publică din 9 decembrie 1997.PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,prof. univ. dr. IOAN MURARUMagistrat-asistent,Mihai Paul Cotta––––-