Informatii Document
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 847 din 16 octombrie 2006
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act | |
Nu exista actiuni induse de acest act | |
Acte referite de acest act: | |
Acte care fac referire la acest act: | |
referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 3 alin. (5), art. 4 alin. (4), art. 5 alin. (1) şi (3), art. 7, art. 9 alin. (5), art. 10 alin. (2) şi art. 17 din Legea recunoştinţei faţă de eroii-martiri şi luptătorii care au contribuit la victoria Revoluţiei române din decembrie 1989 nr. 341/2004
Ioan Vida – preşedinteNicolae Cochinescu – judecătorAspazia Cojocaru – judecătorKozsokar Gabor – judecătorAcsinte Gaspar – judecătorPetre Ninosu – judecătorŞerban Viorel Stănoiu – judecătorIon Tiucă – procurorDoina Suliman – magistrat-asistent şefPe rol se află soluţionarea excepţiei de neconsti-tuţionalitate a dispoziţiilor art. 3 alin. (5), art. 4 alin. (4), art. 5 alin. (1) şi (3), art. 7, art. 9 alin. (5), art. 10 alin. (2) şi art. 17 din Legea recunoştinţei faţă de eroii-martiri şi luptătorii care au contribuit la victoria Revoluţiei române din decembrie 1989 nr. 341/2004, excepţie ridicată de Ion Ciochină în Dosarul nr. 6.601/1/2005 (1.550/2005) al Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie – Secţia de contencios administrativ şi fiscal.La apelul nominal lipsesc părţile, faţă de care procedura de citare este legal îndeplinită.Cauza se află în stare de judecată.Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca fiind neîntemeiată.CURTEA,având în vedere actele şi lucrările dosarului, constată următoarele:Prin Încheierea din 4 mai 2006, pronunţată în Dosarul nr. 6.601/1/2005 (1.550/2005), Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie – Secţia de contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 3 alin. (5), art. 4 alin. (4), art. 5 alin. (1) şi (3), art. 7, art. 9 alin. (5), art. 10 alin. (2) şi art. 17 din Legea recunoştinţei faţă de eroii-martiri şi luptătorii care au contribuit la victoria Revoluţiei române din decembrie 1989 nr. 341/2004, excepţie ridicată de Ion Ciochină cu ocazia soluţionării recursului declarat împotriva Sentinţei civile nr. 372 din 3 martie 2005, pronunţată de Curtea de Apel Bucureşti – Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal.În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine, în esenţă, următoarele:– art. 3 alin. (5) instituie discriminări între asociaţiile revoluţionarilor, întrucât cele care au fost înfiinţate până la 31 decembrie 1990, dar nu au beneficiat de sedii până la intrarea în vigoare a legii, nu mai pot primi gratuit sedii de la stat;– art. 4 alin. (4) instituie discriminări între revoluţionari, condiţionând acordarea indemnizaţiilor reparatorii de nivelul veniturilor realizate;– art. 5 alin. (1) condiţionează acordarea drepturilor prevăzute de lege de împrejurări contrare demnităţii umane, având şi caracter discriminatoriu;– art. 5 alin. (3) nesocoteşte actele Preşedintelui României de acordare a titlurilor de onoare, subordonându-le actelor emise de Secretariatul de Stat pentru Problemele Revoluţionarilor din Decembrie 1989;– art. 7 instituie discriminări între revoluţionari şi militari, respectiv salariaţi din cadrul Ministerului Apărării Naţionale şi al Ministerului Administraţiei şi Internelor, cei din urmă beneficiind şi de onorurile oferite de cele două ministre;– art. 9 alin. (5) nu precizează modul de aducere la cunoştinţă publică a persoanelor care au obţinut noul certificat, împiedicând contestarea titlurilor acordate;– art. 10 alin. (2) prevede posibilitatea pierderii de către unele persoane a drepturilor conferite prin acte ale Preşedintelui României;– art. 17, prin abrogarea Legii nr. 42/1990, anulează, de fapt, titlurile preşedinţiale şi drepturile obţinute în baza acestora.Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie apreciază că dispoziţiile legale criticate prin excepţie sunt constituţionale.În conformitate cu dispoziţiile art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi formula punctele de vedere cu privire la excepţia ridicată.Guvernul consideră că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată.Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi Avocatul Poporului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicate.CURTEA,examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit în cauză de judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile de lege criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) şi ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie următoarele dispoziţii din Legea recunoştinţei faţă de eroii-martiri şi luptătorii care au contribuit la victoria Revoluţiei române din decembrie 1989 nr. 341/2004, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 654 din 20 iulie 2004:– Art. 3 alin. (5): "Sediile asociaţiilor, ligilor, organizaţiilor, cluburilor şi fundaţiilor revoluţionarilor constituite până la data de 31 decembrie 1990, aflate în proprietatea statului şi pentru care există un contract de închiriere la data intrării în vigoare a prezentei legi, vor trece, fără plată, în patrimoniul acestora, iar sediile asociaţiilor, ligilor, organizaţiilor, cluburilor şi fundaţiilor revoluţionarilor constituite după această dată, până la data de 31 decembrie 1992, precum şi sediile federaţiilor şi uniunilor naţionale de revoluţionari constituite până la 31 decembrie 2003 vor avea acelaşi regim juridic prevăzut pentru sediile partidelor politice.";– Art. 4 alin. (4): "De o indemnizaţie lunară reparatorie, calculată prin aplicarea coeficientului de 1,10 la salariul mediu brut pe economie din luna anterioară celei în care se face plata, beneficiază persoanele care au obţinut titlurile prevăzute la art. 3 alin. (1) lit. b) pct. 3 – şi numai dacă au un venit mai mic decât salariul mediu brut pe economie. De aceleaşi drepturi şi în aceleaşi condiţii beneficiază copiii eroilor-martiri, indiferent de vârstă, dacă nu sunt încadraţi în nicio formă de învăţământ ori nu realizează venituri din motive neimputabile lor.";– Art. 5. alin. (1) şi (3): "(1) Persoanele prevăzute la art. 3 alin. (1) lit. b), precum şi la art. 4 alin. (1) beneficiază, pe lângă indemnizaţia calculată conform prevederilor art. 4, şi de următoarele drepturi:a) prioritate în asigurarea unei locuinţe din fondul disponibil de locuinţe sociale, în localitatea de domiciliu, dacă nu au deţinut în proprietate o altă locuinţă până la data atribuirii; … b) stabilirea chiriei la nivelul minim prevăzut de lege pentru locuinţele din fondul locativ de stat, dacă dispun de un venit lunar mai mic sau egal cu salariul mediu brut pe economie; … c) cumpărarea sau închirierea cu prioritate, fără licitaţie, din fondul de stat, a unui spaţiu comercial sau de prestări servicii corespunzător, cu o suprafaţă utilă de până la 100 mp, inclusiv în indiviziune, sau concesionarea ori închirierea cu prioritate, fără licitaţie, a unei suprafeţe de teren de până la 100 mp din domeniul public pentru construirea unui spaţiu comercial sau de prestări servicii, cu o clauză de neînstrăinare timp de 10 ani de la data dobândirii; … d) acordarea gratuită de proteze, orteze şi scaune cu rotile pentru invalizii care şi-au pierdut total sau parţial capacitatea de muncă, costul integral al acestora fiind suportat de la Fondul naţional unic de asigurări sociale de sănătate şi din bugetul Secretariatului de Stat pentru Problemele Revoluţionarilor din Decembrie 1989; … e) accesul gratuit al copiilor la creşele şi grădiniţele din subordinea administraţiilor locale, precum şi asigurarea gratuită a rechizitelor pentru şcolari, dacă venitul lunar este mai mic sau egal cu salariul mediu brut pe economie; … f) acordarea unei subvenţii de stat egale cu 50% din dobânda aferentă unui credit bancar de până la 20.000 euro, contractat pentru cumpărarea sau construirea unei locuinţe în localitatea de domiciliu, dacă nu au deţinut sau nu deţin o proprietate locativă, precum şi posibilitatea garantării creditelor contractate cu indemnizaţia calculată conform prevederilor prezentei legi; … g) atribuirea, în limita posibilităţilor, în proprietate şi cu clauză de neînstrăinare timp de 10 ani de la data dobândirii, a 10.000 mp de teren în extravilan şi 500 mp de teren în intravilan – acesta din urmă pentru destinaţia de locuinţă, dacă nu a avut sau nu are în proprietate un alt spaţiu locativ; … h) atribuirea în proprietate, fără plată, a locului de veci; … i) accesul gratuit al persoanelor prevăzute la art. 3 alin. (1) lit. b) şi la art. 4 alin. (1) – cu suportarea cheltuielilor de la bugetul ministerelor respective şi de la Fondul naţional unic de asigurări sociale de sănătate – la tratamente şi medicamente în spitalele, policlinicile, bazele de tratament şi staţiunile balneoclimaterice ale Ministerului Sănătăţii, Ministerului Apărării Naţionale şi Ministerului Administraţiei şi Internelor; … j) accesul gratuit la medicamente, prin medicul de familie, costul integral al acestora fiind suportat din Fondul naţional unic de asigurări sociale de sănătate; … k) transportul urban gratuit cu mijloacele de transport în comun şi, anual, 12 călătorii gratuite pe calea ferată, la clasa I, dus-întors, cu toate categoriile de trenuri de călători; anual 12 călătorii gratuite dus-întors până în localitatea reşedinţă de judeţ, cu mijloace de transport în comun, pentru persoanele care domiciliază în mediul rural. În limita celor 12 călătorii gratuite pot călători şi membrii familiei titularului. De aceste gratuităţi beneficiază şi însoţitorul pensionarului de invaliditate de gradul I sau al marelui mutilat; … l) scutirea de la plata taxelor şi impozitelor pentru o locuinţă din proprietate şi terenul aferent acesteia, pentru autoturisme hycomat şi mototriciclu, precum şi scutirea de taxe la importul unui singur autoturism tip hycomat sau atribuirea gratuită, în proprietate, a unui mijloc de transport autonom corespunzător standardelor internaţionale pentru marii mutilaţi şi persoanele prevăzute la art. 3 alin. (1) lit. b) pct. 1, care au un grad de invaliditate locomotorie; … m) acordarea unei indemnizaţii lunare, adăugată la pensia pentru limită de vârstă, echivalentă cu un coeficient de 0,6, calculat conform prevederilor art. 4 alin. (2); … n) pensionarea cu 5 ani înainte de împlinirea vârstei standard, prevăzută de lege; … o) scutirea de la plata taxelor pentru serviciile publice de radiodifuziune şi de televiziune, pentru cei cu venituri lunare mai mici decât salariul mediu brut pe economie. […] … (3) Secretariatul de Stat pentru Problemele Revoluţionarilor din Decembrie 1989, după analizarea dosarelor persoanelor ce solicită preschimbarea certificatelor, cu avizul comisiei parlamentare pentru controlul aplicării prevederilor prezentei legi, va elibera noul tip de certificat, care va avea un format unic, cu elemente de securizare – singurul document valabil pentru a beneficia de prevederile prezentei legi."; … – Art. 7: "Dispoziţiile prezentei legi se aplică în mod corespunzător militarilor şi salariaţilor civili din Ministerul Apărării Naţionale şi Ministerul Administraţiei şi Internelor, care au dobândit titlurile prevăzute la art. 3 alin. (1) lit. b).";– Art. 9 alin. (5): "Contestaţiile privind preschimbarea ori neefectuarea preschimbării certificatelor, conform prezentei legi, se fac cu nominalizarea persoanelor în cauză şi se vor adresa Comisiei parlamentare a revoluţionarilor din decembrie 1989, care le soluţionează potrivit normelor metodologice stabilite în acest sens.";– Art. 10 alin. (2): "Persoanelor care au participat la Revoluţie, dar nu se încadrează în criteriile prevăzute de Hotărârea Guvernului nr. 566/1996, cu modificările ulterioare, li se va atribui calitatea onorifică de participant la Revoluţia română din decembrie 1989, în condiţiile prevăzute de normele metodologice de aplicare a prezentei legi.”;– Art. 17: "Pe data intrării în vigoare a prezentei legi, Legea nr. 42/1990 pentru cinstirea eroilor-martiri şi acordarea unor drepturi urmaşilor acestora, răniţilor, precum şi luptătorilor pentru victoria Revoluţiei din decembrie 1989, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi orice alte dispoziţii contrare se abrogă.”În opinia autorului excepţiei, dispoziţiile de lege criticate sunt în neconcordanţă cu prevederile constituţionale ale art. 1 alin. (3) privind caracterul statului român ca stat de drept, democratic şi social, art. 4 alin. (2) şi art. 16 alin. (1) referitoare la egalitatea în drepturi a cetăţenilor şi la principiul nediscriminării, ale art. 26 privind viaţa intimă, familială şi privată a persoanei, art. 29 alin. (2) referitor la garantarea libertăţii conştiinţei, ale art. 53 referitor la restrângerea exerciţiului unor drepturi sau libertăţi, art. 94 privind atribuţia Preşedintelui României de a conferi decoraţii şi titluri de onoare şi ale art. 108 referitoare la actele Guvernului.Curtea observă că excepţia de neconstituţionalitate a fost ridicată într-o cauză al cărei obiect îl constituie o cerere de anulare a Hotărârii Guvernului nr. 1.412/2004 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii recunoştinţei faţă de eroii-martiri şi luptătorii care au contribuit la victoria Revoluţiei române din decembrie 1989 nr. 341/2004.Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constată că aceasta este neîntemeiată.În acest sens, Curtea reţine că art. 3 alin. (5) din lege acordă drept de proprietate asupra sediilor deţinute în clădiri proprietate de stat organizaţiilor revoluţionarilor înfiinţate înainte de 31 decembrie 1990, care la data intrării în vigoare a legii au încheiate contracte de închiriere pentru sediile respective. Aceste organizaţii se află într-o situaţie obiectiv diferită faţă de cele care s-au înfiinţat după 31 decembrie 1990 şi faţă de cele care până la data intrării în vigoare a legii nu au obţinut sedii în clădiri ale statului pentru care să fi încheiat contracte de închiriere.Potrivit art. 4 alin. (4) din lege, persoanele cărora li s-a acordat titlul de Luptător Remarcat prin Fapte Deosebite şi copiii eroilor-martiri, care au un venit mai mic decât salariul mediu brut pe economie, beneficiază de o indemnizaţie lunară. Nivelul veniturilor realizate de diferite persoane, inferior sau superior salariului mediu brut pe economie, plasează persoanele respective în situaţii obiectiv diferite.Art. 5 alin. (1) din lege prevede acordarea unor drepturi, fără criterii care să aibă legătură cu demnitatea umană şi în mod egal tuturor persoanelor care se încadrează în cele două categorii enunţate.Art. 5 alin. (3) din lege a mai fost supus controlului de constituţionalitate pentru motive identice, iar Curtea Constituţională, prin deciziile nr. 412 din 16 mai 2006 şi nr. 496 din 8 iunie 2006, publicate în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 473 din 1 iunie 2006, respectiv nr. 556 din 27 iunie 2006, a constatat că aceste dispoziţii legale nu contravin prevederilor constituţionale invocate.Art. 7 din lege prevede aplicarea în mod corespunzător a dispoziţiilor acestei legi şi militarilor şi salariaţilor civili din Ministerul Apărării şi Ministerul Administraţiei şi Internelor, care au obţinut titlul de Luptător pentru victoria Revoluţiei din Decembrie 1989, fără a prevedea nimic în plus faţă de drepturile acordate celorlalte persoane, deţinătoare ale aceluiaşi titlu.Art. 9 alin. (5) din lege reglementează dreptul de a contesta preschimbarea sau neefectuarea preschimbării certificatelor anterior eliberate. Textul este criticat pentru neprecizarea modului de aducere la cunoştinţă publică a persoanelor cărora le-au fost preschimbate certificatele, pentru a putea fi contestate de terţe persoane interesate. Potrivit dispoziţiilor art. 2 alin. (3) din Legea nr. 47/1992, Curtea Constituţională nu poate modifica sau completa prevederea legală supusă controlului.Art. 10 alin. (2) din lege a mai fost supus controlului de constituţionalitate, iar Curtea Constituţională, prin deciziile mai înainte citate, a statuat în sensul constituţionalităţii şi a acestui text de lege.Prin art. 17 din lege se dispune abrogarea Legii nr. 42/1990 şi a oricăror alte dispoziţii legale contrare prevederilor noii legi, dar nu se dispune în niciun sens în privinţa drepturilor câştigate pe baza legislaţiei anterioare. Alte articole din cuprinsul legii reglementează preschimbarea certificatelor anterior acordate, preschimbare de care se condiţionează acordarea în continuare a drepturilor câştigate.Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992, cu majoritate de voturi,CURTEA CONSTITUŢIONALĂÎn numele legiiDECIDE:Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 3 alin. (5), art. 4 alin. (4), art. 5 alin. (1) şi (3), art. 7, art. 9 alin. (5), art. 10 alin. (2) şi art. 17 din Legea recunoştinţei faţă de eroii-martiri şi luptătorii care au contribuit la victoria Revoluţiei române din decembrie 1989 nr. 341/2004, excepţie ridicată de Ion Ciochină în Dosarul nr. 6.601/1/2005 (1.550/2005) al Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie – Secţia de contencios administrativ şi fiscal.Definitivă şi general obligatorie.Pronunţată în şedinţa publică din data de 19 septembrie 2006.PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,prof. univ. dr. IOAN VIDAMagistrat-asistent şef,Doina Suliman_________