Informatii Document
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 685 din 10 august 2006
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act | |
Nu exista actiuni induse de acest act | |
Acte referite de acest act: | |
Nu exista acte care fac referire la acest act | |
referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 57 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 79/2002 privind cadrul general de reglementare a comunicaţiilor
Ioan Vida – preşedinteNicolae Cochinescu – judecătorAspazia Cojocaru – judecătorAcsinte Gaspar – judecătorKozsokar Gabor – judecătorPetre Ninosu – judecătorIon Predescu – judecătorŞerban Viorel Stănoiu – judecătorMarinela Mincă – procurorAfrodita Laura Tutunaru – magistrat-asistentPe rol se află soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 57 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 79/2002 privind cadrul general de reglementare a comunicaţiilor, excepţie ridicată de Societatea Comercială „Star XXL” – S.R.L. Rădăuţi în Dosarul nr. 62/2006 (nr. vechi 145/2/2006) al Curţii de Apel Bucureşti – Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal.La apelul nominal, răspunde, pentru partea Autoritatea Naţională de Reglementare în Comunicaţii, reprezentantul legal cu delegaţie la dosar şi se constată lipsa autorului excepţiei, faţă de care procedura de citare a fost legal îndeplinită.Reprezentantul părţii prezente pune, în principal, concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca inadmisibilă, deoarece autorul excepţiei nu a motivat cererea şi, în subsidiar, ca neîntemeiată, deoarece dispoziţiile legale criticate nu contravin prevederilor constituţionale invocate. În acest sens depune şi concluzii scrise.Reprezentantul Ministerului Public solicită respingerea excepţiei de neconstituţionalitate ca inadmisibilă, deoarece autorul acesteia nu a arătat în ce constă contrarietatea dispoziţiilor art. 57 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 79/2002 cu prevederile din Legea fundamentală invocate.CURTEA,având în vedere actele şi lucrările dosarului, constată următoarele:Prin Încheierea din 9 martie 2006, pronunţată în Dosarul nr. 62/2006 (nr. vechi 145/2/2006), Curtea de Apel Bucureşti – Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 57 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 79/2002 privind cadrul general de reglementare a comunicaţiilor, excepţie ridicată de Societatea Comercială „Star XXL” – S.R.L. Rădăuţi în dosarul de mai sus având ca obiect soluţionarea unei acţiuni în contencios administrativ.În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine că textul legal criticat pune contravenientul în situaţia de a nu mai putea continua activitatea pentru care a fost înfiinţată societatea şi, în consecinţă, de a nu mai putea onora contractele încheiate cu furnizorii de programe TV şi cu abonaţii reţelei de televiziune prin cablu. Or, o asemenea împrejurare este de natură a restrânge libertatea economică garantată de Legea fundamentală.Curtea de Apel Bucureşti – Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal opinează că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată, deoarece desfăşurarea unei activităţi comerciale licite şi în condiţii de liberă concurenţă nu este îngrădită de reglementarea şi stabilirea unui cadru legal concret ori de respectarea unor termene prevăzute în domeniul specializat.Potrivit art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.Guvernul apreciază că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată, deoarece măsura sancţionatorie a suspendării activităţii nu aduce atingere dispoziţiilor constituţionale invocate. Astfel, statul are obligaţia de a acţiona pentru apărarea intereselor generale ale societăţii, iar agenţii economici trebuie să se integreze cadrului constituţional în concordanţă cu interesul public. În situaţia în care prin activitatea desfăşurată nu au fost aduse încălcări ale legii penale, sancţiunea administrativă poate fi contestată în instanţă potrivit principiului constituţional al liberului acces la justiţie.Avocatul Poporului consideră că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată, deoarece dispoziţiile legale criticate nu aduc atingere principiului constituţional referitor la libertatea individuală care garantează exercitarea liberei iniţiative şi accesul persoanei la o activitate economică "în condiţiile legii", ci, dimpotrivă, nu face decât să sancţioneze nerespectarea unor astfel de condiţii legale.Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicate.CURTEA,examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, susţinerile părţii prezente, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:Curtea Constituţională constată că a fost legal sesizată şi este competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile art. 57 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 79/2002 privind cadrul general de reglementare a comunicaţiilor, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 457 din 27 iunie 2002, cu următorul conţinut: „Dacă în termen de 90 de zile de la data scadenţei furnizorul nu achită tariful şi penalităţile datorate, ANRC sau I.G.C.T.I., după caz, îi poate suspenda sau retrage dreptul de a mai furniza reţele ori servicii de comunicaţii electronice pe baza autorizaţiei generale sau licenţa de utilizare a frecvenţelor radioelectrice ori a resurselor de numerotaţie.”Autorul excepţiei de neconstituţionalitate susţine că prin dispoziţiile legale criticate sunt încălcate prevederile constituţionale ale art. 45 referitoare la Libertatea economică şi art. 53 referitoare la Restrângerea exerciţiului unor drepturi sau al unor libertăţi.Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constată că invocarea, în motivarea excepţiei de neconstituţionalitate, a art. 45 şi 53 din Legea fundamentală nu este pertinentă, dat fiind că aceste texte constituţionale se referă la drepturile şi libertăţile fundamentale ale cetăţenilor, iar autorul excepţiei este persoană juridică.Dispoziţia sancţionatorie cuprinsă în art. 57 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 79/2002 nu contravine principiilor consacrate prin Legea fundamentală, dimpotrivă, constituie un instrument de garantare a îndeplinirii obligaţiei de respectare a legii, prevăzută de art. 1 alin. (5) din Constituţie.În acest sens, este de reţinut că, potrivit art. 47 şi art. 48 din actul normativ menţionat, furnizorii de reţele şi de servicii de comunicaţii electronice autorizaţi în condiţiile prezentei ordonanţe de urgenţă datorează Autorităţii Naţionale de Reglementare în Comunicaţii un tarif de monitorizare, iar, potrivit art. 19, au obligaţia să plătească un tarif de utilizare a spectrului şi de utilizare a resurselor de numerotaţie. Aplicarea de penalizări şi suspendarea dreptului de a mai furniza reţele ori servicii de comunicaţii electronice pe baza autorizaţiei generale sau licenţa de utilizare a frecvenţelor radioelectrice ori a resurselor de numerotaţii constituie, în acest caz, mijloace de garantare a respectării legii, în concordanţă cu prevederile Constituţiei.Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,CURTEA CONSTITUŢIONALĂÎn numele legiiDECIDE:Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 57 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 79/2002 privind cadrul general de reglementare a comunicaţiilor, excepţie ridicată de Societatea Comercială „Star XXL” – S.R.L. Rădăuţi în Dosarul nr. 62/2006 (nr. vechi 145/2/2006) al Curţii de Apel Bucureşti – Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal.Definitivă şi general obligatorie.Pronunţată în şedinţa publică din data de 6 iulie 2006.PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,prof. univ. dr. IOAN VIDAMagistrat-asistent,Afrodita Laura Tutunaru–––––