DECIZIE nr. 553 din 24 mai 2012

Redacția Lex24
Publicat in CC: Decizii, 30/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 449 din 5 iulie 2012
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LADECIZIE 153 23/02/2012
ActulREFERIRE LADECIZIE 1382 20/10/2011
ActulREFERIRE LADECIZIE 1381 18/10/2011
ActulREFERIRE LADECIZIE 1285 29/09/2011
ActulREFERIRE LADECIZIE 1284 29/09/2011
ActulREFERIRE LADECIZIE 1270 27/09/2011
ActulREFERIRE LADECIZIE 1269 27/09/2011
ActulREFERIRE LADECIZIE 1268 27/09/2011
ActulREFERIRE LADECIZIE 1264 27/09/2011
ActulREFERIRE LADECIZIE 919 06/07/2011
ActulREFERIRE LALEGE 165 15/07/2011
ActulREFERIRE LAOUG 1 28/01/2011
ActulRESPINGE NECONSTITUTIONALITATEAOUG 1 28/01/2011 ART. 6
ActulRESPINGE NECONSTITUTIONALITATEAOUG 1 28/01/2011 ART. 7
ActulREFERIRE LADECIZIE 1237 06/10/2010
ActulREFERIRE LADECIZIE 871 25/06/2010
ActulREFERIRE LALEGE 263 16/12/2010
ActulREFERIRE LALEGE 119 30/06/2010
ActulREFERIRE LALEGE 119 30/06/2010 ART. 7
ActulREFERIRE LALEGE 19 17/03/2000
ActulREFERIRE LALEGE 19 17/03/2000 ART. 7
ActulREFERIRE LALEGE 19 17/03/2000 ART. 180
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 1
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 2
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 3
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 10
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 11
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 29
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 30
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 15
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 115
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 146
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 147
Acte care fac referire la acest act:

SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulREFERIT DEDECIZIE 934 13/11/2012

referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 6 şi 7 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 1/2011 privind stabilirea unor măsuri în domeniul pensiilor acordate beneficiarilor proveniţi din sistemul de apărare, ordine publică şi siguranţă naţională



Augustin Zegrean – preşedinteAspazia Cojocaru – judecătorAcsinte Gaspar – judecătorPetre Lăzăroiu – judecătorMircea Ştefan Minea – judecătorIon Predescu – judecătorPuskas Valentin Zoltan – judecătorTudorel Toader – judecătorBenke Karoly – magistrat-asistent-şefCu participarea reprezentantului Ministerului Public, procuror Carmen-Cătălina Gliga.Pe rol se află soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 6 şi 7 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 1/2011 privind stabilirea unor măsuri în domeniul pensiilor acordate beneficiarilor proveniţi din sistemul de apărare, ordine publică şi siguranţă naţională, excepţie ridicată de Tanca Duţu în Dosarul nr. 2.426/111/2011 al Tribunalului Bihor – Secţia civilă şi care formează obiectul Dosarului Curţii Constituţionale nr. 1.279D/2011.La apelul nominal se constată lipsa părţilor, faţă de care procedura de citare este legal îndeplinită.Cauza fiind în stare de judecată, preşedintele Curţii acordă cuvântul reprezentantului Ministerului Public, care solicită respingerea excepţiei de neconstituţionalitate ca neîntemeiată, invocând în acest sens jurisprudenţa în materie a Curţii Constituţionale, şi anume Decizia nr. 153 din 23 februarie 2012.CURTEA,având în vedere actele şi lucrările dosarului, constată următoarele:Prin Încheierea din 20 octombrie 2011, pronunţată în Dosarul nr. 2.426/111/2011, Tribunalul Bihor – Secţia civilă a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 6 şi 7 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 1/2011 privind stabilirea unor măsuri în domeniul pensiilor acordate beneficiarilor proveniţi din sistemul de apărare, ordine publică şi siguranţă naţională, excepţie ridicată de Tanca Duţu într-o cauză având ca obiect anularea deciziei de recalculare a pensiei în baza Legii nr. 119/2010 şi menţinerea în plată a cuantumului pensiei la valoarea lunii decembrie 2010.În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate textele de lege criticate contravin art. 15 alin. (2) din Constituţie, referitor la principiul neretroactivităţii legii.În acest sens, arată că acest principiu constituţional este respectat de prevederile art. 180 alin. (7) din Legea nr. 19/2000, care, referindu-se la procedura de urmat în cazul succesiunii în timp a mai multor legi, prevede că, în situaţia în care cuantumul pensiei stabilite potrivit alin. (6) este mai mic decât cel stabilit pe baza legislaţiei anterioare, se păstrează în plată cuantumul avantajos. Acelaşi principiu este consacrat şi de dispoziţiile art. 7 din Legea nr. 119/2010, care prevede că procedura prevăzută de Legea nr. 19/2000 devine procedură generală de acordare, calculare, plată a pensiei. Chiar dacă Legea nr. 119/2010 nu consacră în mod expres principiul neretroactivităţii legii, îl consacră implicit, prin trimiterile pe care art. 7 le face la Legea nr. 19/2000.Potrivit acestor reglementări, dreptul la pensie, cel puţin în cuantumul aflat în plată în luna decembrie 2010, este un drept câştigat, al cărui cuantum nu poate fi diminuat. Or, dispoziţiile criticate prevăd o procedură de recalculare a pensiilor care poate să aibă ca finalitate diminuarea cuantumului pensiei aflat în plată în luna decembrie 2010, motiv pentru care ele contravin principiului constituţional al neretroactivităţii legii. Astfel, dispoziţiile de lege criticate prevăd posibilitatea ca, prin decizia de revizuire, eventualele diferenţe încasate de beneficiarul pensiei până la data emiterii deciziei de revizuire să facă obiectul unor reţineri din pensie.Tribunalul Bihor – Secţia civilă consideră că dispoziţiile de lege criticate sunt constituţionale. Astfel, Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 1/2011 a fost adoptată în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţie, întrucât în termenul prevăzut de Legea nr. 119/2010 privind stabilirea unor măsuri în domeniul pensiilor nu au fost identificate documentele necesare dovedirii în totalitate a veniturilor în cadrul procesului de recalculare, lucru care a avut un impact negativ asupra valorificării dreptului la pensie al beneficiarilor acestei legi, fiind imperios necesară instituirea unei etape de revizuire a cuantumului pensiilor cu respectarea principiului contributivităţii.Totodată, consideră că dispoziţiile criticate nu aduc atingere prevederilor constituţionale ale art. 15 alin. (2), neafectând drepturile la pensie recunoscute prin lege şi Constituţie. Apreciază că legiuitorul este în drept a revizui modalitatea de calcul al drepturilor de pensie, fără a aduce atingere însuşi dreptului la pensie.Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicate.Guvernul consideră că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată, sens în care invocă deciziile Curţii Constituţionale nr. 919 din 6 iulie 2011, nr. 1.264 din 27 septembrie 2011, nr. 1.268 din 27 septembrie 2011, nr. 1.269 din 27 septembrie 2011, nr. 1.270 din 27 septembrie 2011, nr. 1.381 din 18 octombrie 2011, nr. 1.382 din 20 octombrie 2011, nr. 1.284 din 29 septembrie 2011 şi nr. 1.285 din 29 septembrie 2011.Avocatul Poporului apreciază că dispoziţiile de lege criticate sunt constituţionale. Astfel, măsurile cuprinse în ordonanţa de urgenţă criticată sunt de natură a ocroti, iar nu a vătăma sau încălca dreptul la pensie. Dispoziţiile criticate stabilesc măsuri pe baza cărora instituţiile implicate să identifice şi să transmită caselor de pensii sectoriale toate elementele necesare pentru stabilirea dreptului de pensie într-un mod obiectiv şi justificat. Prin actul normativ criticat, legiuitorul a urmărit instituirea unei etape de revizuire a cuantumului pensiilor cu respectarea principiului contributivităţii, scopul fiind acela de a nu sancţiona persoanele care, fără a avea vreo culpă, nu au reuşit, în intervalul iniţial pus la dispoziţie de legiuitor prin Legea nr. 119/2010, să identifice documentele doveditoare ale veniturilor realizate pe parcursul întregii cariere.Referitor la criticile formulate prin raportare la prevederile Legii nr. 119/2010 şi ale Legii nr. 19/2000, consideră că acestea nu reprezintă o veritabilă critică de neconstituţionalitate, întrucât, aşa cum a statuat Curtea în jurisprudenţa sa, examinarea neconstituţionalităţii unui text de lege are în vedere compatibilitatea acestuia cu dispoziţiile constituţionale pretins încălcate, iar nu compararea mai multor texte de lege între ele.Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.CURTEA,examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:Curtea Constituţională a fost sesizată şi este competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile art. 6 şi 7 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 1/2011 privind stabilirea unor măsuri în domeniul pensiilor acordate beneficiarilor proveniţi din sistemul de apărare, ordine publică şi siguranţă naţională, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 81 din 31 ianuarie 2011, aprobată prin Legea nr. 165/2011, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 511 din 19 iulie 2011, care au următorul cuprins:– Art. 6: "(1) Pensiile recalculate pe baza documentelor care atestă veniturile realizate şi a salariului mediu brut pe economie sau exclusiv pe baza salariului mediu brut pe economie pentru perioadele care constituie stagiu de cotizare şi ale căror cuantumuri sunt mai mici decât cele aflate în plată în luna decembrie 2010 se menţin în plată în cuantumurile avute în luna decembrie 2010 începând cu luna ianuarie 2011 până la data emiterii deciziei de revizuire.(2) Diferenţele aferente lunii ianuarie 2011 se achită până la sfârşitul lunii februarie 2011.";– Art. 7: "(1) În cazul pensiilor prevăzute la art. 5 şi 6, nu mai târziu de data de 31 martie 2012 se va efectua regularizarea acestora, prin stabilirea sumelor de plată sau de recuperat, după caz, în funcţie de cuantumurile rezultate după luarea în considerare a tuturor documentelor care atestă veniturile realizate pe întreaga durată a stagiului de cotizare sau după aplicarea grilei prevăzute în anexa nr. 1.(2) Sumele de plată se vor achita până cel târziu la data de 31 decembrie 2012, iar sumele de recuperat se reţin din drepturile de pensie, în condiţiile legii."Autorul excepţiei de neconstituţionalitate consideră că prevederile de lege criticate contravin dispoziţiilor constituţionale ale art. 15 alin. (2) din Constituţie referitoare la principiul neretroactivităţii legii.Examinând excepţia de neconstituţionalitate formulată, Curtea constată că s-a mai pronunţat în raport cu o critică de neconstituţionalitate similară care a vizat textele legale supuse controlului de constituţionalitate.Astfel, prin Decizia nr. 153 din 23 februarie 2012, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 266 din 23 aprilie 2012, Curtea a arătat că, de fapt, în motivarea excepţiei de neconstituţionalitate se porneşte de la premisa greşită că Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 1/2011 este actul normativ care prevede eliminarea părţii necontributive din calculul pensiei militarilor, poliţiştilor şi funcţionarilor publici cu statut special din sistemul administraţiei penitenciarelor. Curtea a arătat că, în realitate, sunt criticate dispoziţiile Legii nr. 119/2010, lege care a eliminat partea necontributivă a pensiilor de care beneficiau militarii, poliţiştii şi funcţionarii publici cu statut special din sistemul administraţiei penitenciarelor şi reiterează motiv e de neconstituţionalitate care s-au mai formulat în termeni similari în raport cu actualele prevederi ale Legii nr. 119/2010 privind stabilirea unor măsuri în domeniul pensiilor, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 441 din 30 iunie 2010, şi ale Legii nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 852 din 20 decembrie 2010. Cu privire la acestea, Curtea s-a pronunţat, în cadrul controlului a priori de constituţionalitate, prin Decizia nr. 871 din 25 iunie 2010, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 433 din 28 iunie 2010, şi prin Decizia nr. 1.237 din 6 octombrie 2010, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 785 din 24 noiembrie 2010.Referindu-se la critica de neconstituţionalitate a dispoziţiilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 1/2011 raportată la art. 15 alin. (2) din Constituţie, Curtea a constatat că aceasta este neîntemeiată, deoarece prevederile ordonanţei de urgenţă criticate reglementează, pentru viitor, după intrarea ei în vigoare, măsuri în domeniul pensiilor acordate beneficiarilor proveniţi din sistemul de apărare, ordine publică şi siguranţă naţională, avându-se în vedere necesitatea instituirii unei etape de revizuire a cuantumului pensiilor cu respectarea principiului contributivităţii, scopul fiind acela de a nu sancţiona persoanele care, fără a avea vreo culpă, nu au reuşit, în intervalul iniţial pus la dispoziţie de legiuitor prin Legea nr. 119/2010, să identifice documentele doveditoare ale veniturilor realizate pe parcursul întregii cariere.Întrucât nu au intervenit elemente noi, de natură a determina reconsiderarea jurisprudenţei Curţii Constituţionale, soluţia şi considerentele deciziei menţionate îşi păstrează valabilitatea şi în cauza de faţă.Distinct de cele arătate mai sus, Curtea reţine că prin ordonanţa de urgenţă criticată au fost menţinute în plată pensiile de serviciu până la data de 31 decembrie 2010, practic, legiuitorul delegat operând un act de favoare în beneficiul persoanelor care aveau dreptul la pensii de serviciu. De-abia odată cu intrarea în vigoare a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 1/2011, legiuitorul delegat a pus în aplicare, pentru viitor, o procedură unitară şi echitabilă pentru revizuirea pensiilor de serviciu aflate în plată; a accepta susţinerea autorului excepţiei, şi anume neconstituţionalitatea revizuirii cuantumului pensiilor de serviciu aflate în plată, ar echivala cu imposibilitatea conversiei pensiilor de serviciu în pensii de drept comun, respectiv cu inaplicabilitatea unei legi în vigoare, şi anume Legea nr. 119/2010, ceea ce este de neconceput.Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,CURTEA CONSTITUŢIONALĂÎn numele legiiDECIDE:Respinge ca neîntemeiată excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 6 şi 7 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 1/2011 privind stabilirea unor măsuri în domeniul pensiilor acordate beneficiarilor proveniţi din sistemul de apărare, ordine publică şi siguranţă naţională, excepţie ridicată de Tanca Duţu în Dosarul nr. 2.426/111/2011 al Tribunalului Bihor – Secţia civilă.Definitivă şi general obligatorie.Pronunţată în şedinţa publică din data de 24 mai 2012.PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,AUGUSTIN ZEGREANMagistrat-asistent-şef,Benke Karoly––-

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x