DECIZIE nr. 548 din 6 iulie 2006

Redacția Lex24
Publicat in CC: Decizii, 21/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 726 din 24 august 2006
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LALEGE 458 12/11/2003
ActulREFERIRE LADECIZIE 234 20/12/1999
ActulRESPINGE NECONSTITUTIONALITATEAOUG 13 07/07/1998
ActulRESPINGE NECONSTITUTIONALITATEAOUG 13 07/07/1998 ANEXA 1
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 1
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 2
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 3
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 10
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 11
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 29
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 30
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 1
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 16
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 114
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 115
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 136
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 146
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 147
 Nu exista acte care fac referire la acest act

referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 13/1998 privind restituirea unor bunuri imobile care au aparţinut comunităţilor cetăţenilor aparţinând minorităţilor naţionale din România, precum şi a poziţiei nr. 3 din anexa la această ordonanţă



Ioan Vida – preşedinteNicolae Cochinescu – judecătorAspazia Cojocaru – judecătorKozsokar Gabor – judecătorAcsinte Gaspar – judecătorPetre Ninosu – judecătorIon Predescu – judecătorŞerban Viorel Stănoiu – judecătorMihaela Cîrstea – procurorIrina Loredana Gulie – magistrat-asistentPe rol se află soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 13/1998 privind restituirea unor bunuri imobile care au aparţinut comunităţilor cetăţenilor aparţinând minorităţilor naţionale din România, cu referire specială la poziţia nr. 3 din anexa la ordonanţa de urgenţă, excepţie ridicată de Ioan Rotărescu în Dosarul nr. 100/2006 al Curţii de Apel Alba Iulia – Secţia comercială şi de contencios administrativ.La apelul nominal răspunde autorul excepţiei personal, lipsind cealaltă parte, faţă de care procedura de citare a fost legal îndeplinită.Având cuvântul, autorul excepţiei solicită admiterea acesteia, arătând că prevederile legale criticate sunt neconstituţionale, întrucât referirile la imobilul din Avrig, judeţul Sibiu, cuprinse la poziţia nr. 3 din anexa la Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 13/1998, nu corespund situaţiei reale, evidenţiată în Cartea funciară.Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca neîntemeiată, arătând că textele de lege criticate sunt constituţionale.CURTEA,având în vedere actele şi lucrările dosarului, constată următoarele:Prin Încheierea din 24 februarie 2006, pronunţată în Dosarul nr. 100/2006, Curtea de Apel Alba Iulia – Secţia comercială şi de contencios administrativ a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 13/1998 privind restituirea unor bunuri imobile care au aparţinut comunităţilor cetăţenilor aparţinând minorităţilor naţionale din România, cu referire specială la poziţia nr. 3 din anexa la ordonanţa de urgenţă, excepţie ridicată de Ioan Rotărescu.În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate se susţine că actul normativ criticat, cu referire specială la poziţia nr. 3 din anexa la ordonanţa de urgenţă, contravine dispoziţiilor art. 1 alin. (5), art. 16 alin. (2) şi art. 136 alin. (2) din Constituţie, deoarece imobilul nominalizat la poziţia nr. 3 din anexa la ordonanţa de urgenţă, respectiv Sanatoriul din Avrig, judeţul Sibiu, este un bun proprietate publică şi nu poate face obiectul restituirii către foştii proprietari, iar "actul în baza căruia a fost trecut în proprietatea statului este eronat". Se mai arată că Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 13/1998 a fost adoptată fără respectarea cerinţei existenţei unei situaţii extraordinare, conform art. 115 alin. (4) din Constituţie.Curtea de Apel Alba Iulia – Secţia comercială şi de contencios administrativ apreciază că excepţia de neconstituţionalitate este întemeiată.Potrivit art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicate.Guvernul apreciază că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată, arătând că Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 13/1998 a fost adoptată cu respectarea dispoziţiilor art. 114 alin. (4) din Constituţie, devenit art. 115 alin. (5).Avocatul Poporului apreciază că textele de lege criticate sunt constituţionale.Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicate.CURTEA,examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, susţinerile părţii prezente, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 13/1998 privind restituirea unor bunuri imobile care au aparţinut comunităţilor cetăţenilor aparţinând minorităţilor naţionale din România, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 255 din 8 iulie 1998, precum şi poziţia nr. 3 din anexa la această ordonanţă.Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 13/1998 dispune cu privire la restituirea către titulari sau succesorii acestora a clădirilor, împreună cu terenul aferent, cuprinse în anexa la această ordonanţă de urgenţă, ce au aparţinut comunităţilor cetăţenilor aparţinând minorităţilor naţionale din România şi au fost trecute după anul 1940 în patrimoniul statului român prin măsuri de constrângere, confiscare, naţionalizare sau manevre dolosive. Totodată, dispune cu privire la condiţiile şi procedura prin care o comisie special constituită va duce la îndeplinire prevederile ordonanţei de urgenţă, în termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare.În anexa la ordonanţa de urgenţă, între cele 17 imobile prevăzute a se restitui se află imobilul de la poziţia nr. 3, cu indicarea următoarelor menţiuni: la coloana "Adresa imobilului" – "Avrig, judeţul Sibiu"; la coloana "Actul de proprietate" – "C.F. 4.339., C.F. 4.338."; la coloana "Titularul actual al dreptului de proprietate" – "Ministerul Sănătăţii"; la coloana "Destinaţia iniţială" – "Sanatoriul Fundaţiei Samuel von Bruckenthal"; la coloana "Folosinţa actuală" – "Sanatoriu"; la coloana "Actul în baza căruia a trecut în proprietatea statului" – "Legea nr. 10/1949„, iar la coloana „Observaţii” – „Solicitant: comunitatea germană din România.”Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 13/1998 a fost aprobată prin Legea nr. 458 din 12 noiembrie 2003, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 817 din 19 noiembrie 2003.În opinia autorilor excepţiei de neconstituţionalitate, prevederile legale criticate contravin dispoziţiilor art. 1 alin. (5), art. 16 alin. (2), art. 115 alin. (4) şi ale art. 136 alin. (2) din Constituţie.Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea reţine următoarele:Autorul acesteia susţine neconstituţionalitatea actului normativ criticat, arătând că, în fapt, imobilul nominalizat la poziţia nr. 3 din anexa la Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 13/1998, respectiv Sanatoriul din Avrig, judeţul Sibiu, este bun proprietate publică, trecut în proprietatea statului înainte de anul 1945, precum şi că atât destinaţia iniţială a imobilului – sanatoriu al Fundaţiei Samuel von Bruckenthal, cât şi Legea nr. 10/1949, în baza căreia a trecut în proprietatea statului, aşa cum figurează în anexa la ordonanţă, nu corespund situaţiei reale. Arată că acest imobil nu a fost în trecut proprietatea Fundaţiei Samuel von Bruckenthal.Din analiza acestor susţineri, Curtea constată că, în cauză, nu este criticată legitimitatea constituţională a ordonanţei de urgenţă, ci se solicită Curţii să se pronunţe asupra unei situaţii de fapt, constând în lipsa de concordanţă a prevederii legale cu realitatea. Or, în temeiul art. 2 alin. (2) din Legea nr. 47/1992, „(2) Sunt neconstituţionale prevederile actelor prevăzute la alin. (1), care încalcă dispoziţiile sau principiile Constituţiei.”. Aşa fiind, aceste susţineri ale autorului excepţiei nu pot fi reţinute.Autorul excepţiei mai susţine că ordonanţa criticată contravine dispoziţiilor art. 115 alin. (4) din Legea fundamentală, referitoare la obligaţia Guvernului de a adopta ordonanţe de urgenţă numai în situaţii extraordinare, a căror reglementare nu poate fi amânată.În legătură cu aceste susţineri, Curtea constată că Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 13/1998 a mai fost supusă controlului de constituţionalitate, prin raportare la dispoziţiile art. 114 alin. (4) din Legea fundamentală, devenit art. 115 alin. (4) după revizuirea acesteia. Astfel, prin Decizia nr. 234 din 20 decembrie 1999, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 149 din 11 aprilie 2000, Curtea a statuat că elementele cuprinse în nota de fundamentare a ordonanţei, coroborate cu faptul notoriu al întârzierii măsurilor reparatorii pentru imobilele preluate în mod abuziv de regimul dictaturii comuniste, sunt de natură să justifice emiterea acestei ordonanţe de urgenţă, în condiţiile art. 114 alin. (4) teza întâi din Constituţie, devenit art. 115 alin. (4). Cele statuate în decizia menţionată îşi menţin valabilitatea şi în prezenta cauză, neintervenind elemente noi, de natură a determina reconsiderarea jurisprudenţei Curţii.De altfel, Curtea constată că Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 13/1998 a fost aprobată prin Legea nr. 458 din 12 noiembrie 2003, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 817 din 19 noiembrie 2003, voinţa legiuitorului delegat, respectiv Guvernul, fiind în acest fel însuşită de Parlament. În consecinţă, şi aceste susţineri ale autorului excepţiei urmează a fi respinse.Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,CURTEA CONSTITUŢIONALĂÎn numele legiiDECIDE:Respinge excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 13/1998 privind restituirea unor bunuri imobile care au aparţinut comunităţilor cetăţenilor aparţinând minorităţilor naţionale din România, precum şi a poziţiei nr. 3 din anexa la această ordonanţă, excepţie ridicată de Ioan Rotărescu în Dosarul nr. 100/2006 al Curţii de Apel Alba Iulia – Secţia comercială şi de contencios administrativ.Definitivă şi general obligatorie.Pronunţată în şedinţa publică din data de 6 iulie 2006.PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,prof. univ. dr. IOAN VIDAMagistrat-asistent,Irina Loredana Gulie––-

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x