DECIZIE nr. 544 din 13 mai 2008

Redacția Lex24
Publicat in CC: Decizii, 23/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 449 din 16 iunie 2008
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LADECIZIE 417 10/04/2008
ActulREFERIRE LADECIZIE 609 21/09/2006
ActulREFERIRE LALEGE 550 14/10/2002 ART. 16
ActulRESPINGE NECONSTITUTIONALITATEALEGE 550 14/10/2002 ART. 17
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 1
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 2
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 3
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 10
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 11
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 29
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 30
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 16
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 21
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 146
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 147
Acte care fac referire la acest act:

SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulREFERIT DEDECIZIE 1370 18/10/2011

referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 17 din Legea nr. 550/2002 privind vânzarea spaţiilor comerciale proprietate privată a statului şi a celor de prestări de servicii, aflate în administrarea consiliilor judeţene sau a consiliilor locale, precum şi a celor aflate în patrimoniul regiilor autonome de interes local



Ioan Vida – preşedinteNicolae Cochinescu – judecătorAspazia Cojocaru – judecătorAcsinte Gaspar – judecătorIon Predescu – judecătorTudorel Toader – judecătorAugustin Zegrean – judecătorSimona Ricu – procurorMihaela Ionescu – magistrat-asistentPe rol se află soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a prevederilor art. 17 din Legea nr. 550/2002 privind vânzarea spaţiilor comerciale proprietate privată a statului şi a celor de prestări de servicii, aflate în administrarea consiliilor judeţene sau a consiliilor locale, precum şi a celor aflate în patrimoniul regiilor autonome de interes local, excepţie ridicată de Societatea Comercială „Dura Bet Construct” – S.A. din Brăila în Dosarul nr. 1.220/113/2007 al Tribunalului Brăila – Secţia comercială şi contencios administrativ.La apelul nominal lipsesc părţile, faţă de care procedura de citare a fost legal îndeplinită.Cauza este în stare de judecată.Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca neîntemeiată, întrucât nu au intervenit elemente noi, de natură să determine reconsiderarea jurisprudenţei Curţii Constituţionale.CURTEA,având în vedere actele şi lucrările dosarului, constată următoarele:Prin Încheierea din 22 ianuarie 2008, pronunţată în Dosarul nr. 1.220/113/2007, Tribunalul Brăila – Secţia comercială şi contencios administrativ a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 17 din Legea nr. 550/2002 privind vânzarea spaţiilor comerciale proprietate privată a statului şi a celor de prestări de servicii, aflate în administrarea consiliilor judeţene sau a consiliilor locale, precum şi a celor aflate în patrimoniul regiilor autonome de interes local. Excepţia a fost ridicată de Societatea Comercială „Dura Bet Construct” – S.A. din Brăila într-o cauză privind acţiunea în contencios administrativ formulată de aceasta în contradictoriu cu pârâta Consiliul Local al Municipiului Brăila, având ca obiect obligarea de a vinde, prin negociere directă, spaţiul comercial situat în Str. Şcolilor nr. 1, etaj.În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine, în esenţă, că prevederile de lege criticate "dezavantajează" comerciantul care a ocupat în mod legal spaţiul şi l-a îngrijit faţă de un terţ străin de imobil. Arată că se îngrădeşte dreptul comerciantului beneficiar al contractului de închiriere de a cumpăra spaţiul prin negociere directă, acesta fiind nevoit să participe la licitaţie publică cu strigare alături de alte persoane. De asemenea, susţine că este încălcat şi accesul liber la justiţie.Tribunalul Brăila – Secţia comercială şi contencios administrativ apreciază că excepţia de neconstituţionalitate este întemeiată, întrucât termenul de 30 de zile îngrădeşte accesul chiriaşului, beneficiar al unui contract legal, la cumpărarea spaţiului prin negociere directă.Potrivit dispoziţiilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.Avocatul Poporului consideră că prevederile art. 17 din Legea nr. 550/2002 sunt constituţionale. În acest sens, făcând referire la decizia Curţii nr. 609/2006, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 889 din 1 noiembrie 2006, arată că acestea nu contravin dispoziţiilor art. 16 din Constituţie, de vreme ce nu conţin măsuri prin care să se instituie privilegii ori discriminări în privinţa unor categorii de persoane aflate în situaţii identice. De asemenea, apreciază că prevederile criticate nu încalcă sub niciun aspect liberul acces la justiţie.Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.CURTEA,examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile de lege criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.Obiect al excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie prevederile art. 17 din Legea nr. 550/2002 privind vânzarea spaţiilor comerciale proprietate privată a statului şi a celor de prestări de servicii, aflate în administrarea consiliilor judeţene sau a consiliilor locale, precum şi a celor aflate în patrimoniul regiilor autonome de interes local, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 803 din 5 noiembrie 2002, având următorul conţinut:"(1) În termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei legi persoanele prevăzute la art. 16 vor depune o solicitare scrisă de cumpărare la sediul vânzătorului.(2) După expirarea termenului prevăzut la alin. (1) spaţiile comerciale pentru care nu s-a depus solicitarea de cumpărare se vor vinde prin licitaţie publică cu strigare, în condiţiile prezentei legi."Textele constituţionale invocate sunt cele ale art. 16 referitoare la egalitatea cetăţenilor în faţa legii şi a autorităţilor publice şi ale art. 21 privind accesul liber la justiţie.Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea observă că, potrivit art. 17 din Legea nr. 550/2002, persoanele prevăzute la art. 16 din aceeaşi lege (comercianţii, prestatorii de servicii persoane fizice sau juridice care folosesc spaţiul comercial în baza unui contract de închiriere, concesiune, locaţie de gestiune, asociere în participaţiune sau leasing, încheiat în condiţiile legii şi valabil la data intrării în vigoare a legii) pot să cumpere, prin negociere directă, spaţiul comercial, dacă au depus o solicitare scrisă de cumpărare la sediul vânzătorului, în termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a legii. Curtea reţine că alin. (2) al art. 17 din aceeaşi lege prevede că vânzarea spaţiilor comerciale prin licitaţie publică cu strigare are loc numai în situaţia în care nu s-a depus solicitare de cumpărare, prin negociere directă, în termenul stabilit de alin. (1) al aceluiaşi articol.Curtea constată că textele de lege criticate conţin prevederi prin care statul îşi exercită dreptul de a hotărî în privinţa modului de vânzare a bunurilor din proprietatea sa privată.Aşa fiind, Curtea reţine că art. 17 din Legea nr. 550/2002 nu conţine măsuri prin care să se instituie privilegii ori discriminări în privinţa unor categorii de persoane aflate în situaţii identice. Se are în vedere că persoanele care pot cumpăra spaţiile comerciale prin negociere directă nu sunt în aceeaşi situaţie juridică cu cele care le pot cumpăra prin licitaţie publică cu strigare. În consecinţă, Curtea nu poate reţine încălcarea prevederilor art. 16 alin. (1) din Constituţie.De altfel, Curtea constată că prevederile art. 17 alin. (2) au mai fost supuse controlului de constituţionalitate, prin raportare la dispoziţiile art. 16 alin. (1) din Constituţie, prin Decizia nr. 417/2008, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 338 din 1 mai 2008, reţinându-se că dispoziţiile legale criticate nu contravin principiului egalităţii în drepturi a cetăţenilor.În ceea ce priveşte invocarea dispoziţiilor art. 21 din Constituţie, Curtea constată că acestea, referindu-se la accesul liber la justiţie, nu au incidenţă în cauză.Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,CURTEA CONSTITUŢIONALĂÎn numele legiiDECIDE:Respinge excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 17 din Legea nr. 550/2002 privind vânzarea spaţiilor comerciale proprietate privată a statului şi a celor de prestări de servicii, aflate în administrarea consiliilor judeţene sau a consiliilor locale, precum şi a celor aflate în patrimoniul regiilor autonome de interes local, excepţie ridicată de Societatea Comercială „Dura Bet Construct” – S.A. din Brăila în Dosarul nr. 1.220/113/2007 al Tribunalului Brăila – Secţia comercială şi contencios administrativ.Definitivă şi general obligatorie.Pronunţată în şedinţa publică din data de 13 mai 2008.PREŞEDINTELECURŢII CONSTITUŢIONALE,prof. univ. dr. IOAN VIDAMagistrat-asistent,Mihaela Ionescu––

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x