privind organizarea procedurii de selecţie pentru acordarea drepturilor de utilizare a frecvenţelor radio
Având în vedere:– prevederile art. 23 alin. (1), art. 26 alin. (2) şi ale art. 31 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 111/2011 privind comunicaţiile electronice;– Hotărârea Guvernului nr. 605/2012 privind stabilirea cuantumului valorilor minime a taxelor de licenţă pentru acordarea drepturilor de utilizare a frecvenţelor radio în benzile de frecvenţe 790-862 MHz, 880-915 MHz/925-960 MHz, 1710-1785 MHz/ 1805-1880 MHz şi 2500-2690 MHz;– Decizia preşedintelui Autorităţii Naţionale pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii nr. 1.816/2011 privind acordarea drepturilor de utilizare a frecvenţelor radio în benzile de frecvenţe 880-915 MHz/925-960 MHz, respectiv 1710-1747,5 MHz/1805-1842,5 MHz,în temeiul art. 10 alin. (2) pct. 10 şi 12, art. 11 alin. (1) şi art. 12 alin. (1) şi (3) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 22/2009 privind înfiinţarea Autorităţii Naţionale pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii, aprobată prin Legea nr. 113/2010, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi al art. 28 alin. (4) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 111/2011,preşedintele Autorităţii Naţionale pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii emite prezenta decizie. +
Articolul 1(1) Prezenta decizie are ca obiect adoptarea regulilor privind desfăşurarea procedurii de selecţie pentru acordarea drepturilor de utilizare a frecvenţelor radio în cadrul următoarelor benzi de frecvenţe: … a) 790-862 MHz (800 MHz); … b) 880-915 MHz/925-960 MHz (900 MHz); … c) 1710-1785 MHz/1805-1880 MHz (1800 MHz); … d) 2500-2690 MHz (2600 MHz). … (2) Acordarea drepturilor de utilizare în benzile prevăzute la alin. (1) se face prin intermediul unei proceduri de selecţie competitivă. … +
Articolul 2(1) Drepturile de utilizare a frecvenţelor radio ce urmează a fi acordate prin procedura de selecţie sunt structurate în blocuri de frecvenţe şi perioade de timp după cum urmează: … a) 10 blocuri a câte 2,5 MHz pereche în banda de frecvenţe 890-915 MHz/935-960 MHz pentru o perioadă de utilizare cuprinsă între 1 ianuarie 2013 şi 5 aprilie 2014; … b) 6 blocuri a câte 5 Mhz pereche în banda de frecvenţe 1722,7-1752,7 MHz/1817,7-1847,7 pentru o perioadă de utilizare cuprinsă între 1 ianuarie 2013 şi 5 aprilie 2014; … c) 6 blocuri a câte 5 MHz pereche în banda de 800 MHz pentru o perioadă de utilizare cuprinsă între 6 aprilie 2014 şi 5 aprilie 2029; … d) 7 blocuri a câte 5 MHz pereche în banda de 900 MHz pentru o perioadă de utilizare cuprinsă între 6 aprilie 2014 şi 5 aprilie 2029; … e) 15 blocuri a câte 5 MHz pereche în banda de 1800 MHz pentru o perioadă de utilizare cuprinsă între 6 aprilie 2014 şi 5 aprilie 2029; … f) 14 blocuri a câte 5 MHz pereche în banda de 2600 MHz pentru o perioadă de utilizare cuprinsă între 6 aprilie 2014 şi 5 aprilie 2029; … g) 3 blocuri a câte 15 MHz nepereche în banda de 2600 MHz pentru o perioadă de utilizare cuprinsă între 6 aprilie 2014 şi 5 aprilie 2029. … (2) Valoarea minimă a taxei de licenţă pentru fiecare dintre categoriile de blocuri de frecvenţe prevăzute la alin. (1) este stabilită prin Hotărârea Guvernului nr. 605/2012 privind stabilirea cuantumului valorilor minime a taxelor de licenţă pentru acordarea drepturilor de utilizare a frecvenţelor radio în benzile de frecvenţe 790-862 MHz, 880-915 MHz/925-960 MHz, 1710-1785 MHz/1805-1880 MHz şi 2500-2690 MHz. … +
Articolul 3(1) Cantitatea maximă de spectru radio asupra căreia acelaşi participant la procedura de selecţie poate deţine sau urmează să deţină drepturi de utilizare după încheierea procedurii în anumite benzi de frecvenţe nu poate fi mai mare de: … a) 12,5 MHz pereche în banda de 900 MHz, pentru perioada de utilizare cuprinsă între 1 ianuarie 2013 şi 5 aprilie 2014; … b) 10 MHz pereche în fiecare dintre benzile de 800 MHz şi 900 MHz, pentru perioada de utilizare cuprinsă între 6 aprilie 2014 şi 5 aprilie 2029. … (2) La procedura de selecţie nu pot participa persoane care fac parte din acelaşi grup de firme; noţiunea de grup are înţelesul stabilit, pentru scopurile controlului concentrărilor economice, de Instrucţiunile privind conceptele de concentrare economică, întreprindere implicată, funcţionare deplină şi cifră de afaceri, puse în aplicare prin Ordinul preşedintelui Consiliului Concurenţei nr. 386/2010. … (3) În calculul cantităţii maxime de spectru radio prevăzute la alin. (1) sunt incluse şi frecvenţele radio pentru care participanţii la procedura de selecţie au un drept de utilizare valabil la data intrării în vigoare a licenţelor acordate în urma procedurii, indiferent de modul în care acest drept de utilizare a fost obţinut. … (4) Pentru verificarea respectării limitărilor impuse prin dispoziţiile prezentului articol se iau în calcul şi drepturile de utilizare deţinute de către persoane din acelaşi grup de firme cu participantul, noţiunea de "grup" având înţelesul prevăzut la alin. (2). … +
Articolul 4În vederea organizării procedurii de selecţie, Autoritatea Naţională pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii, denumită în continuare ANCOM, va elabora un caiet de sarcini, document ce va conţine cel puţin următoarele elemente:a) cerinţele pe care ofertanţii trebuie să le îndeplinească pentru a fi consideraţi eligibili; … b) condiţiile tehnice de utilizare a benzilor de frecvenţe ce urmează a fi acordate prin procedura de selecţie, inclusiv eventualele restricţii; … c) obligaţiile pe care participanţii trebuie să şi le asume în cazul în care vor fi declaraţi câştigători ai licitaţiei; … d) descrierea formatului procedurii de selecţie; … e) descrierea mecanismului de licitare; … f) reguli privind independenţa şi comportamentul participanţilor şi confidenţialitatea informaţiilor; … g) sancţiunile aplicabile în caz de nerespectare a regulilor; … h) dispoziţii privind modificarea, suspendarea sau anularea procedurii de selecţie. … +
Articolul 5Procedura de selecţie se desfăşoară în următoarele etape:a) etapa de depunere a candidaturilor; … b) etapa de calificare; … c) etapa principală (etapă de licitaţie); … d) etapa de acordare a licenţelor de utilizare a frecvenţelor radio. … +
Articolul 6În etapa de depunere a candidaturilor, participanţii trebuie să întocmească şi să depună la ANCOM un dosar având conţinutul şi cerinţele de formă stabilite prin caietul de sarcini; dosarul va include şi o ofertă financiară iniţială pentru un pachet de blocuri de frecvenţe aparţinând categoriilor prevăzute la art. 2. +
Articolul 7(1) Participarea în etapa principală, denumită în continuare procedura de licitaţie, este condiţionată de îndeplinirea unor criterii de calificare stabilite prin caietul de sarcini, ţinând seama de prevederile art. 3. … (2) Calificarea candidaţilor pentru a participa la procedura de licitaţie se determină în cadrul etapei de calificare, în funcţie de îndeplinirea criteriilor menţionate la alin. (1). … +
Articolul 8(1) Procedura de licitaţie se desfăşoară în maximum 3 faze. … (2) Prima fază se organizează în cazul în care cererea de blocuri de frecvenţe din cel puţin una din categoriile prevăzute la art. 2, determinată în urma centralizării ofertelor iniţiale, este mai mare decât numărul de blocuri existente în acea categorie; în această fază, ofertanţii calificaţi potrivit art. 7 depun, în una sau mai multe runde primare, oferte financiare pentru câte un pachet de blocuri de frecvenţe în fiecare rundă, până când cererea din fiecare categorie prevăzută la art. 2 este mai mică sau egală cu numărul de blocuri de frecvenţe existente. … (3) A doua fază se organizează în cazul în care în urma centralizării ofertelor iniţiale sau în urma primei faze rămân blocuri de frecvenţe radio neadjudecate în cel puţin una din categoriile prevăzute la art. 2; în această fază, ofertanţii calificaţi potrivit art. 7 depun oferte financiare, în una sau două runde suplimentare, pentru unul sau mai multe pachete de blocuri de frecvenţe radio dintre cele rămase neatribuite. … (4) În a treia fază, ofertanţii desemnaţi câştigători pe baza ofertelor iniţiale şi/sau a fazelor anterioare ale procedurii de licitaţie depun oferte financiare pentru alocarea în concret a blocurilor de frecvenţe radio, conform ofertelor lor care au fost declarate câştigătoare, în cadrul fiecărei benzi dintre cele menţionate în cadrul art. 1. … +
Articolul 9(1) Licenţele de utilizare a frecvenţelor radio se acordă câştigătorilor procedurii de selecţie, cu respectarea art. 24 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 111/2011 privind comunicaţiile electronice, astfel: … a) până la data de 31 decembrie 2012 pentru câştigătorii blocurilor de frecvenţe din categoriile prevăzute la art. 2 alin. (1) lit. a) şi b); … b) până la data de 31 iulie 2013 pentru câştigătorii blocurilor de frecvenţe din categoriile prevăzute la art. 2 alin. (1) lit. c)-g). … (2) Eliberarea licenţelor de utilizare a frecvenţelor radio este condiţionată de plată taxei de licenţă rezultate în urma procedurii de selecţie, în condiţiile stabilite prin Hotărârea Guvernului nr. 605/2012. … (3) Taxa de licenţă pentru fiecare bloc de frecvenţe alocat ca urmare a procedurii de selecţie reprezintă suma ofertelor unui participant declarate câştigătoare în fazele procedurii de licitaţie prevăzute la art. 8 alin. (2) – (4). … +
Articolul 10(1) Pentru participarea la procedura de selecţie ofertanţii vor constitui o garanţie de participare în cuantum de 50% din valoarea însumată a taxelor de licenţă minime aferente blocurilor de frecvenţe pe care ofertantul intenţionează să le achiziţioneze. … (2) Garanţia se poate constitui prin scrisoare de garanţie bancară emisă de o bancă română sau de o bancă străină cu care o bancă română are relaţii de corespondent ori printr-un instrument de garantare emis de o societate de asigurări, din care să rezulte fără echivoc angajamentul irevocabil al acesteia de a plăti imediat, la solicitarea ANCOM, fără a invoca vreo excepţie legată de procedura de selecţie, o sumă în cuantum egal cu garanţia de participare, în cazul în care: … a) ofertantul declarat câştigător renunţă la dreptul de a i se acordă licenţa de utilizare a frecvenţelor radio; … b) ofertantul declarat câştigător nu achită taxa de licenţă în condiţiile stabilite prin Hotărârea Guvernului nr. 605/2012; … c) ofertantul încalcă regulile privind participarea la procedură indicate în caietul de sarcini. … (3) Valabilitatea scrisorii de garanţie sau a instrumentului de garantare se stabileşte prin caietul de sarcini. … (4) Garanţia de participare se restituie integral tuturor participanţilor la finalizarea procedurii de selecţie, cu excepţia câştigătorilor procedurii de selecţie, cărora le va fi restituită după momentul eliberării licenţelor. … (5) Prin caietul de sarcini se pot stabili condiţii prin care valoarea garanţiei de participare să fie diminuată, până la cel mult 25% din valoarea însumată a taxelor de licenţă minime aferente blocurilor de frecvenţe pe care ofertantul intenţionează să le achiziţioneze. … (6) Prin caietul de sarcini se pot stabili modalităţi de înlocuire a scrisorii de garanţie fără ca aceasta să poate conduce la scăderea valorii garanţiei la mai puţin de 50% sau, în situaţia aplicării alin. (5), la mai puţin de 25% din taxa de licenţă minimă aferentă blocurilor de frecvenţe efectiv obţinute în cadrul procedurii de selecţie. … +
Articolul 11(1) Apariţia situaţiei prevăzute la art. 10 alin. (2) lit. c) conduce şi la descalificarea ofertanţilor în cauză. … (2) În cazul în care încălcarea regulilor menţionate se constată după emiterea licenţelor de utilizare a frecvenţelor radio, ANCOM poate revoca licenţele acordate participanţilor implicaţi şi/sau poate executa garanţiile de participare depuse de aceştia, după caz. … +
Articolul 12(1) ANCOM are dreptul de a suspenda procedura de selecţie în orice moment pe parcursul acesteia, în cazul apariţiei unor situaţii excepţionale care pot afecta desfăşurarea procedurii. … (2) În conformitate cu dispoziţiile art. 26 alin. (6) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 111/2011, ANCOM poate anula procedura de selecţie demarată, înainte de data-limită de depunere a ultimei oferte în cadrul procedurii de licitaţie; decizia de a anula procedura de selecţie trebuie să fie obiectiv justificată ori să reprezinte consecinţa unor condiţii ce nu au putut fi cunoscute la iniţierea procedurii de selecţie; ANCOM va comunică public, în termen de cel mult 30 de zile, motivele anulării procedurii de selecţie. … +
Articolul 13(1) Pentru organizarea şi conducerea procedurii de selecţie competitive, preşedintele ANCOM va desemna o comisie de licitaţie formată din cel puţin 5 membri, persoane care nu pot fi acţionari, asociaţi, administratori, cenzori sau angajaţi, cu carnet de muncă ori în alt mod, ai vreuneia dintre persoanele juridice care participă la procedurile de selecţie sau ai vreunei persoane juridice din grupul ofertantului, aşa cum a fost definit în art. 3 alin. (2), în acest sens membrii comisiei de licitaţie depunând o declaraţie pe propria răspundere. Interdicţia se aplică şi în cazul în care persoanele respective au deţinut una dintre aceste calităţi în ultimii 5 ani anterior lansării procedurii de selecţie. … (2) În cadrul comisiei de licitaţie va fi desemnat un preşedinte, care va conduce procedura de licitaţie, şi un secretar, care va întocmi procesele-verbale şi orice alte documente necesare. … (3) Comisia de licitaţie are următoarele atribuţii principale: … a) analizarea dosarelor de candidatură; … b) selectarea ofertanţilor calificaţi şi stabilirea modului de continuare a procedurii în urma etapei de calificare; … c) organizarea rundelor primare, suplimentare şi de alocare în cadrul procedurii de licitaţie; … d) supravegherea respectării de către ofertanţi a regulilor privind participarea la procedura de selecţie; … e) prezentarea rezultatului procedurii de selecţie preşedintelui ANCOM în scopul aprobării acestuia, precum şi efectuarea propunerii de acordare a licenţelor; … f) orice alte atribuţii stabilite prin caietul de sarcini. … (4) În vederea soluţionării eventualelor contestaţii apărute după etapa de calificare prevăzută la art. 7, ANCOM va constitui o comisie formată din alte persoane decât cele care au făcut parte din comisia de licitaţie prevăzută la alin. (1); incompatibilităţile prevăzute la alin. (1) se aplică în mod corespunzător şi membrilor comisiei constituite potrivit prezentului alineat. … +
Articolul 14Prezenta decizie se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.Preşedintele Autorităţii Naţionale pentruAdministrare şi Reglementare în Comunicaţii,Marius Cătălin MarinescuBucureşti, 25 iunie 2012.Nr. 541.–-