Informatii Document
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 469 din 10 iulie 2012
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act | |
Nu exista actiuni induse de acest act | |
Acte referite de acest act: | |
Nu exista acte care fac referire la acest act | |
referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 5 alin. (4) din Legea nr. 119/2010 privind stabilirea unor măsuri în domeniul pensiilor, precum şi ale art. 7 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 1/2011 privind stabilirea unor măsuri în domeniul pensiilor acordate beneficiarilor proveniţi din sistemul de apărare, ordine publică şi siguranţă naţională
Augustin Zegrean – preşedinteAspazia Cojocaru – judecătorAcsinte Gaspar – judecătorPetre Lăzăroiu – judecătorMircea Ştefan Minea – judecătorIon Predescu – judecătorTudorel Toader – judecătorPuskas Valentin Zoltan – judecătorPatricia Marilena Ionea – magistrat-asistentCu participarea reprezentantului Ministerului Public, procuror Carmen-Cătălina GligaPe rol se află soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 5 alin. (4) din Legea nr. 119/2010 privind stabilirea unor măsuri în domeniul pensiilor, precum şi ale art. 7 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 1/2011 privind stabilirea unor măsuri în domeniul pensiilor acordate beneficiarilor proveniţi din sistemul de apărare, ordine publică şi siguranţă naţională, excepţie ridicată de Iulian Petrescu în Dosarul nr. 46.784/3/2010 al Tribunalului Bucureşti – Secţia a VIII-a conflicte de muncă şi asigurări sociale şi care constituie obiectul Dosarului Curţii Constituţionale nr. 757D/2011.La apelul nominal lipsesc părţile, faţă de care procedura de citare este legal îndeplinită.Cauza fiind în stare de judecată, preşedintele acordă cuvântul reprezentantului Ministerului Public, care pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca neîntemeiată.CURTEA,având în vedere actele şi lucrările dosarului, constată următoarele:Prin Încheierea din 3 iunie 2011, pronunţată în Dosarul nr. 46.784/3/2010, Tribunalul Bucureşti – Secţia a VIII-a conflicte de muncă şi asigurări sociale a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 5 alin. (4) din Legea nr. 119/2010 privind stabilirea unor măsuri în domeniul pensiilor, precum şi ale art. 7 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 1/2011 privind stabilirea unor măsuri în domeniul pensiilor acordate beneficiarilor proveniţi din sistemul de apărare, ordine publică şi siguranţă naţională.Excepţia a fost ridicată de Iulian Petrescu cu prilejul soluţionării unei acţiuni civile având ca obiect contestaţia formulată împotriva deciziei de recalculare a pensiei de serviciu.În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine, în esenţă, că dispoziţiile art. 5 alin. (4) din Legea nr. 119/2010 sunt neconstituţionale, întrucât prevăd că, în situaţiile în care nu pot fi dovedite veniturile salariale obţinute, la determinarea punctajului mediu anual, pentru calcularea pensiei, se utilizează salariul mediu brut pe economie. Or, arată că există dovezi ale veniturilor realizate, însă acestea se află la dispoziţia Ministerului Apărării Naţionale, precum şi a celorlalte unităţi de siguranţă naţională, iar pensionarul nu le poate procura. De asemenea, arată că dispoziţiile art. 7 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 1/2011 sunt retroactive, deoarece prevăd reţinerea din pensie a sumelor care depăşeau suma cuvenită, potrivit legii.Tribunalul Bucureşti – Secţia a VIII-a conflicte de muncă şi asigurări sociale consideră că excepţia de neconstituţionalitate nu este întemeiată.În conformitate cu dispoziţiile art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului, precum şi Avocatului Poporului, pentru a-şi formula punctele de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.Guvernul, invocând jurisprudenţa Curţii Constituţionale concretizată prin deciziile nr. 873/2010, nr. 1.237/2010 şi nr. 1.612/2010, arată că excepţia de neconstituţionalitate nu este întemeiată.Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi Avocatul Poporului nu au comunicat punctele de vedere solicitate cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.CURTEA,examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile de lege criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile art. 5 alin. (4) din Legea nr. 119/2010 privind stabilirea unor măsuri în domeniul pensiilor, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 441 din 30 iunie 2010, dispoziţii potrivit cărora „În cazul pensiilor prevăzute la alin. (1), pentru perioadele care constituie stagiu de cotizare şi pentru care nu pot fi dovedite venituri de natură salarială, la determinarea punctajului mediu anual se utilizează salariul mediu brut pe economie din perioadele respective.”De asemenea, obiect al excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie şi dispoziţiile art. 7 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 1/2011 privind stabilirea unor măsuri în domeniul pensiilor acordate beneficiarilor proveniţi din sistemul de apărare, ordine publică şi siguranţă naţională, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 81 din 31 ianuarie 2011, dispoziţii potrivit cărora: „Sumele de plată se vor achita până cel târziu la data de 31 decembrie 2012, iar sumele de recuperat se reţin din drepturile de pensie, în condiţiile legii.”Autorul excepţiei nu indică textele constituţionale pretins a fi încălcate, arătând doar că dispoziţiile de lege criticate aduc atingere pensiei dobândite şi sunt retroactive. Având în vedere aceste critici, Curtea apreciază că autorul excepţiei are în vedere prevederile constituţionale ale art. 47 alin. (2) privind dreptul la pensie şi al art. 15 alin. (2) referitor la neretroactivitatea legii civile.Examinând excepţia de neconstituţionalitate privind dispoziţiile art. 5 alin. (4) din Legea nr. 119/2010, Curtea constată că, la data formulării criticii de neconstituţionalitate, intrase deja în vigoare Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 1/2011. Obiectivul acestui din urmă act normativ a fost tocmai acela de a institui o procedură care să îndepărteze neajunsurile procesului de recalculare a pensiei, aşa cum acesta fusese reglementat prin dispoziţiile Legii nr. 119/2010 şi ale Hotărârii Guvernului nr. 735/2010 pentru recalcularea pensiilor stabilite potrivit legislaţiei privind pensiile militare de stat, a pensiilor de stat ale poliţiştilor şi ale funcţionarilor publici cu statut special din sistemul administraţiei penitenciarelor, conform Legii nr. 119/2010 privind stabilirea unor măsuri în domeniul pensiilor, hotărâre publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 527 din 28 iulie 2010, neajunsuri constând, în primul rând, în dificultăţi de dovedire a veniturilor realizate pe perioada activă profesional. În acest sens, art. 1 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 1/2011 a prevăzut în mod expres că: „Obligaţia identificării şi transmiterii la casele de pensii sectoriale a veniturilor realizate lunar de către fiecare beneficiar, în vederea efectuării revizuirii prevăzute la alin. (1), revine instituţiilor din sistemul de apărare, ordine publică şi siguranţă naţională în cadrul cărora beneficiarul şi-a desfăşurat activitatea.”Aşa fiind, Curtea apreciază că excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 5 alin. (4) din Legea nr. 119/2010, aşa cum a fost formulată de autorul excepţiei, a rămas fără obiect.Cât priveşte critica de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 7 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 1/2011, Curtea reţine că aceasta este neîntemeiată, de vreme ce aceste dispoziţii nu prevăd aplicarea lor pentru perioade anterioare intrării în vigoare a ordonanţei amintite, respectiv anterior datei de 31 ianuarie 2011.Faptul că, în aplicarea dispoziţiilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 119/2010, instituţiile implicate în procesul de revizuire au acţionat mai repede ori mai târziu nu reprezintă o chestiune de constituţionalitate, ci una de aplicare a legii.Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,CURTEA CONSTITUŢIONALĂÎn numele legiiDECIDE:1. Respinge, ca inadmisibilă, excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 5 alin. (4) din Legea nr. 119/2010 privind stabilirea unor măsuri în domeniul pensiilor, excepţie ridicată de Iulian Petrescu în Dosarul nr. 46.784/3/2010 al Tribunalului Bucureşti – Secţia a VIII-a conflicte de muncă şi asigurări sociale.2. Respinge, ca neîntemeiată, excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 7 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 1/2011 privind stabilirea unor măsuri în domeniul pensiilor acordate beneficiarilor proveniţi din sistemul de apărare, ordine publică şi siguranţă naţională, excepţie ridicată de acelaşi autor în acelaşi dosar al aceleiaşi instanţe.Definitivă şi general obligatorie.Pronunţată în şedinţa publică din data de 24 mai 2012.PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,AUGUSTIN ZEGREANMagistrat-asistent,Patricia Marilena Ionea––