DECIZIE nr. 521 din 8 mai 2008

Redacția Lex24
Publicat in CC: Decizii, 23/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 412 din 2 iunie 2008
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LALEGE (R) 164 07/04/2001 ART. 5
ActulREFERIRE LALEGE (R) 164 07/04/2001 ART. 22
ActulREFERIRE LALEGE (R) 164 07/04/2001 ART. 23
ActulREFERIRE LALEGE (R) 164 07/04/2001 ART. 24
ActulREFERIRE LALEGE (R) 164 07/04/2001 ART. 25
ActulREFERIRE LALEGE (R) 164 07/04/2001 ART. 33
ActulREFERIRE LALEGE (R) 164 07/04/2001 ART. 78
ActulRESPINGE NECONSTITUTIONALITATEALEGE (R) 164 07/04/2001 ART. 48
ActulRESPINGE NECONSTITUTIONALITATEALEGE (R) 164 07/04/2001 ART. 79
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 1
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 2
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 3
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 10
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 11
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 29
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 30
Acte care fac referire la acest act:

SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulREFERIT DEDECIZIE 507 09/04/2009

referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 48 alin. (1) lit. a) şi art. 79 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 164/2001 privind pensiile militare de stat



Ioan Vida – preşedinteNicolae Cochinescu – judecătorAspazia Cojocaru – judecătorAcsinte Gaspar – judecătorIon Predescu – judecătorPuskas Valentin Zoltan – judecătorTudorel Toader – judecătorAugustin Zegrean – judecătorIon Tiucă – procurorMihai Paul Cotta – magistrat-asistentPe rol se află soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 48 alin. (1) lit. a) şi ale art. 79 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 164/2001 privind pensiile militare de stat, excepţie ridicată de Sanda Dumitru în Dosarul nr. 25.142/3/2007 al Tribunalului Bucureşti – Secţia a VIII-a conflicte de muncă şi asigurări sociale, de contencios administrativ şi fiscal.La apelul nominal lipsesc părţile, faţă de care procedura de citare a fost legal îndeplinită.Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate, ca neîntemeiată, apreciind că prevederile legale criticate nu sunt discriminatorii.CURTEA,având în vedere actele şi lucrările dosarului, reţine următoarele: Prin Încheierea din 4 decembrie 2007, pronunţată în Dosarul nr. 25.142/3/2007, Tribunalul Bucureşti – Secţia a VIII-a conflicte de muncă şi asigurări sociale a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 48 alin. (1) şi ale art. 79 alin. (1) din Legea nr. 164/2001, excepţie ridicată de Sanda Dumitru în cauza ce are ca obiect judecarea contestaţiei la decizia de pensionare formulată de autoarea excepţiei.În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autoarea acesteia susţine, în esenţă, că prevederile art. 48 alin. (1) şi ale art. 79 alin. (1) din Legea nr. 164/2001 sunt neconstituţionale în raport cu dispoziţiile art. 16 din Constituţie, deoarece prevăd în mod discreţionar stabilirea persoanelor care beneficiază de recalcularea pensiei conform prevederilor art. 48 alin. (1) lit. a) sau ale art. 79 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 164/2001, respectiv, în funcţie de vechimea în serviciu sau de vechimea avută la data trecerii în rezervă.Autoarea excepţiei mai arată că este discriminat prin aceste texte de lege, în comparaţie cu celelalte cadre militare, întrucât i se refuză recalcularea pensiei în funcţie de solda brută lunară existentă la data aplicării legii.Tribunalul Bucureşti – Secţia a VIII-a conflicte de muncă şi asigurări sociale apreciază că excepţia este neîntemeiată. Se arată că textele legale la care se referă autoarea excepţiei nu sunt discriminatorii, recalcularea pensiilor făcându-se în raport de aceleaşi criterii pentru toţi pensionarii.Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi formula punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.CURTEA,examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:Curtea Constituţională a fost sesizată şi este competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.Obiectul excepţiei, astfel cum a fost formulat, îl constituie dispoziţiile art. 48 alin. (1) şi art. 79 alin. (1) din Legea nr. 164/2001. Din examinarea excepţiei, rezultă că, în realitate, autoarea acesteia se referă la prevederile art. 48 alin. (1) lit. a) şi ale art. 79 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 164/2001 privind pensiile militare de stat, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 748 din 14 octombrie 2002, cu modificările şi completările ulterioare.Textele de lege criticate, asupra cărora Curtea urmează să se pronunţe, au următorul conţinut:– Art.48: "(1) Cuantumul pensiilor militare se actualizează după cum urmează: a) ori de câte ori se majorează solda de grad şi/sau solda funcţiei maxime/salariul de bază al funcţiei îndeplinite/ indemnizaţia lunară ale cadrelor militare în activitate, potrivit gradului militar şi funcţiei maxime avute la data trecerii în rezervă, în raport cu procentul de stabilire a pensiei în condiţiile prevăzute la art. 22-25, 33 şi art. 78 alin. (1). Cadrele militare pot opta pentru baza de calcul cea mai avantajoasă luată în considerare la calculul pensiei; […].";– Art. 79: "Pensiile militare stabilite în baza legislaţiei anterioare datei intrării în vigoare a prezentei legi se recalculează astfel: a) cuantumul pensiei în plată se actualizează, având ca bază de calcul solda lunară brută în vigoare la data aplicării prezentei legi, corespunzătoare funcţiei maxime exercitate şi gradului militar, avute la data trecerii în rezervă, pe baza unei metodologii aprobate prin hotărâre a Guvernului, la propunerea instituţiilor prevăzute la art. 5 alin. (1), metodologie conform căreia acordarea gradaţiei se va face în raport cu vechimea în serviciu sau cea avută la data trecerii în rezervă; […]".Autoarea excepţiei susţine că prevederile legale criticate sunt neconstituţionale în raport cu dispoziţiile art. 16 referitoare la egalitatea în drepturi.Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constată următoarele:Dispoziţiile art. 48 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 164/2001 sunt cuprinse în cadrul secţiunii 4 a cap. II intitulată „Actualizarea pensiilor”, acestea stabilind modalitatea de actualizare a cuantumului pensiilor militare.Dispoziţiile art. 79 alin. (1) lit. a) din aceeaşi lege fac parte din cap. IV "Dispoziţii tranzitorii", care reglementează modalitatea de recalculare a pensiilor militare stabilite în baza legislaţiei anterioare datei intrării în vigoare a prezentei legi.Este evident că cele două reglementări, art. 48 alin. (1) şi art. 79 alin. (1) din Legea nr. 164/2001, prevăd două cazuri diferite de actualizare şi recalculare a pensiilor militare, ceea ce, din punct de vedere procedural, justifică un regim juridic diferit. Legiuitorul este în drept să modifice şi să completeze reglementările legale referitoare la condiţiile de exercitare a dreptului la pensie ori de câte ori consideră că resursele financiare existente permit anumite modificări, fără ca prin aceste modificări să se încalce dispoziţiile art. 16 din Constituţie. Astfel, recalcularea pensiei în situaţia prezentată de autoarea excepţiei, stabilită în baza legislaţiei anterioare datei intrării în vigoare a prezentei legi, se face, fără nicio discriminare, pentru toate persoanele aflate în această situaţie. Diferenţa faţă de recalcularea pensiilor stabilită în baza actualei reglementări este justificată raţional şi obiectiv de înlăturarea în timp a discrepanţelor dintre cei pensionaţi sub incidenţa mai multor reglementări.Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,CURTEA CONSTITUTIONALAÎn numele legiiDECIDE:Respinge excepţia de neconstitutionalitate a dispoziţiilor art. 48 alin. (1) lit. a) şi art 79 alin. (1) lit.a) din Legea nr. 164/2001 privind pensiile militare de stat, excepţie ridicata de Sanda Dumitru în Dosarul nr. 25.142/3/2007 al Tribunalului Bucureşti – Sectia a VIII-a conflicte de muncă şi asigurări sociale, de contencios administrativ şi fiscal.Definitivă şi general obligatorie.Pronunţată în şedinţa publică din data de 8 mai 2008.PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,prof. univ. dr. IOAN VIDAMagistrat-asistent,Mihai Paul Cotta––

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x