Informatii Document
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 410 din 19 iunie 2007
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act | |
Nu exista actiuni induse de acest act | |
Acte referite de acest act: | |
Acte care fac referire la acest act: | |
referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 51 alin. (1) pct. 1 lit. A din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 78/2000 privind regimul deşeurilor
Ion Predescu – preşedinteNicolae Cochinescu – judecătorAspazia Cojocaru – judecătorAcsinte Gaspar – judecătorKozsokar Gabor – judecătorPetre Ninosu – judecătorŞerban Viorel Stănoiu – judecătorTudorel Toader – judecătorIon Tiucă – procurorFlorentina Geangu – magistrat-asistentPe rol se află soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 51 alin. (1) pct. 1 lit. A din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 78/2000 privind regimul deşeurilor, excepţie ridicată de Societatea Comercială „Euro Metal Works”-S.R.L. din Timişoara în Dosarul nr. 1.232/221/2006 al Judecătoriei Deva.La apelul nominal se constată lipsa părţilor, faţă de care procedura de citare a fost legal îndeplinită.Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca neîntemeiată.CURTEA,având în vedere actele şi lucrările dosarului, reţine următoarele:Prin Încheierea din 17 ianuarie 2007, pronunţată în Dosarul nr. 1.232/221/2006, Judecătoria Deva a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 51 alin. (1) pct. 1 lit. A din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 78/2000, excepţie ridicată de Societatea Comercială „Euro Metal Works” – S.R.L. din Timişoara.În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul excepţiei susţine că dispoziţiile art. 51 alin. (1) pct. 1 lit. A din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 78/2000 contravin, în ordinea invocării lor, prevederilor constituţionale ale art. 44 alin. (2) teza întâi referitoare la garantarea şi ocrotirea proprietăţii private şi ale art. 16 alin. (1) care consacră egalitatea cetăţenilor în faţa legii, coroborate cu prevederile art. 11 alin. (1) şi (2) şi ale art. 20 alin. (1). Se arată, în acest sens, că prevederile de lege criticate contravin normelor constituţionale invocate, deoarece acestea stabilesc şi permit agenţilor constatatori „să aprecieze după propria lor voinţă cui doresc să atribuie răspunderea contravenţională – persoanei fizice sau juridice” şi totodată să aplice „sancţiuni diferenţiate”.Judecătoria Deva apreciază că excepţia de neconstituţionalitate invocată este neîntemeiată.În conformitate cu dispoziţiile art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicate.Guvernul apreciază că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată.Avocatul Poporului consideră că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată. Arată că prevederile legale criticate nu încalcă dispoziţiile constituţionale invocate de autorul excepţiei.Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate ridicată.CURTEA,examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile art. 51 alin. (1) pct. 1 lit. A din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 78/2000 privind regimul deşeurilor, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 283 din 22 iunie 2000, astfel cum au fost modificate şi completate prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 61/2006, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 790 din 19 septembrie 2006, dispoziţii care au următorul cuprins: „(1) Următoarele fapte constituie contravenţie şi se sancţionează după cum urmează: A. Cu amendă de la 200 lei la 2.000 lei pentru persoanele fizice şi de la 10.000 lei la 20.000 lei pentru persoanele juridice[…].”Autorul excepţiei consideră că acest text de lege contravine prevederilor constituţionale ale art. 44 alin. (2) teza întâi referitoare la garantarea şi ocrotirea proprietăţii private şi ale art. 16 alin. (1) care consacră egalitatea cetăţenilor în faţa legii, coroborate cu prevederile art. 11 alin. (1) şi (2) şi art. 20 alin. (1).Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constată următoarele:Critica de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 51 alin. (1) pct. 1 lit. A din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 78/2000 privind regimul deşeurilor vizează, în esenţă, maniera în care agentul constatator a respectat, în speţă, procedura legală de aplicare a amenzii contravenţionale, precum şi modalitatea de stabilire în concret a acesteia. Ca atare, Curtea constată că susţinerile autorului excepţiei se referă, în realitate, la aspecte legate de aplicarea textelor de lege criticate de către organele abilitate şi nu se constituie într-o veritabilă critică de neconstituţionalitate, care să reflecte relaţia de contrarietate între textele de lege atacate şi normele constituţionale invocate. Ele reprezintă, mai degrabă, motive specifice unei plângeri contravenţionale formulate în faţa instanţei de judecată, astfel că nu pot fi reţinute de către instanţa de contencios constituţional.De altfel, Curtea constată că prevederile de lege criticate nu aduc nicio atingere dreptului de proprietate privată ale cărui conţinut şi limite sunt stabilite de lege. Dispoziţiile art. 51 alin. (1) pct. 1 lit. A din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 78/2000 reprezintă norme coercitive, instituind sancţiuni contravenţionale pentru operatorii economici care nu respectă prevederile legale referitoare la regimul deşeurilor.Totodată, Curtea reţine că dispoziţiile legale criticate nu aduc atingere principiului egalităţii cetăţenilor în faţa legii, întrucât se aplică tuturor celor aflaţi în situaţia reglementată de ipoteza normei juridice, fără a institui privilegii sau discriminări pe considerente arbitrare.Referitor la încălcarea dispoziţiilor art. 11 alin. (1) şi (2) şi ale art. 20 alin. (1) din Legea fundamentală, Curtea constată că aceste prevederi constituţionale nu au incidenţă în cauza dedusă judecăţii.Faţă de cele arătate, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 alin. (1) şi (6) din Legea nr. 47/1992,CURTEA CONSTITUŢIONALĂÎn numele legiiDECIDE:Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 51 alin. (1) pct. 1 lit. A din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 78/2000 privind regimul deşeurilor, excepţie ridicată de Societatea Comercială „Euro Metal Works” – S.R.L. din Timişoara în Dosarul nr. 1.232/221/2006 al Judecătoriei Deva.Definitivă şi general obligatorie.Pronunţată în şedinţa publică din data de 29 mai 2007.PREŞEDINTE,ION PREDESCUMagistrat-asistent,Florentina Geangu––