Informatii Document
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 185 din 18 martie 2002
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act | |
Nu exista actiuni induse de acest act | |
Acte referite de acest act: | |
Nu exista acte care fac referire la acest act | |
referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 15 alin. (3) din Ordonanţa Guvernului nr. 70/1994 privind impozitul pe profit, republicată, cu modificările şi completările ulterioare
Nicolae Popa – preşedinteCostica Bulai – judecătorNicolae Cochinescu – judecătorConstantin Doldur – judecătorKozsokar Gabor – judecătorPetre Ninosu – judecătorŞerban Viorel Stanoiu – judecătorLucian Stangu – judecătorIoan Vida – judecătorPaula C. Pantea – procurorDoina Suliman – magistrat-asistentPe rol se afla soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 15 alin. (3) din Ordonanţa Guvernului nr. 70/1994 privind impozitul pe profit, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, excepţie ridicată de Societatea Comercială „Comex amp; Otter” – S.R.L. din Timişoara în Dosarul nr. 3.184/CA/2001 al Curţii de Apel Timişoara – Secţia comercială şi contencios administrativ.La apelul nominal răspunde Ministerul Finanţelor Publice prin consilier juridic Nicoleta Negut. Lipsesc autorul excepţiei, Societatea Comercială "Comex amp; Otter" – S.R.L. din Timişoara, precum şi celelalte părţi, Direcţia generală a finanţelor publice a judeţului Timiş şi Administraţia financiară Timişoara, faţă de care procedura de citare este legal îndeplinită.Reprezentantul Ministerului Finanţelor Publice solicita respingerea excepţiei, deoarece dispoziţiile legale criticate nu contravin prevederilor constituţionale invocate.Reprezentantul Ministerului Public apreciază ca excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată, sustinand în acest sens că nu sunt incalcate prevederile art. 53 alin. (2) din Constituţie. De asemenea, arata ca ordonanţa criticata prevede în mod expres regularizarea în conformitate cu datele din bilanţul contabil, eliminandu-se astfel orice atingere injusta de natura fiscală asupra patrimoniului agenţilor economici.CURTEA,având în vedere actele şi lucrările dosarului, constata următoarele:Prin Încheierea din 15 mai 2001, pronunţată în Dosarul nr. 3.184/CA/2001, Curtea de Apel Timişoara – Secţia comercială şi contencios administrativ a sesizat Curtea Constituţională cu soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 15 alin. (3) din Ordonanţa Guvernului nr. 70/1994 privind impozitul pe profit, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, excepţie ridicată de Societatea Comercială „Comex amp; Otter” – S.R.L. din Timişoara.În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine ca dispoziţiile art. 15 alin. (3) din Ordonanţa Guvernului nr. 70/1994, republicată, contravin prevederilor constituţionale ale art. 53 alin. (2), „întrucât obliga agentul economic ca pentru luna decembrie 1999 sa plătească o sumă echivalenta cu impozitul calculat pentru luna noiembrie, chiar dacă agentul nu a obţinut profit sau s-a înregistrat cu pierderi”.Curtea de Apel Timişoara – Secţia comercială şi contencios administrativ, exprimandu-şi opinia, considera ca excepţia de neconstituţionalitate este intemeiata, deoarece "prin art. 15 alin. (3) din Ordonanţa Guvernului nr. 70/1994, republicată, se încalcă dispoziţiile art. 53 alin. (2) din Constituţia României, prin posibilitatea de a se calcula impuneri fiscale în mod arbitrar, fără a se tine seama de realizarile efective din activitatea economică a contribuabilului”.Potrivit dispoziţiilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicată, încheierea de sesizare a Curţii Constituţionale a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului şi Guvernului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicate.Guvernul, în punctul sau de vedere, considera ca excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată, "întrucât ordonanţa criticata prevede, în mod expres, regularizarea în conformitate cu datele din bilanţul contabil, eliminandu-se, în acest fel, orice atingere de natura fiscală adusă patrimoniului agenţilor economici".Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicate.CURTEA,examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul întocmit în cauza de judecătorul-raportor, susţinerile părţii prezente, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi dispoziţiile Legii nr. 47/1992, retine următoarele:Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este competenţa, potrivit dispoziţiilor art. 144 lit. c) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 şi 23 din Legea nr. 47/1992, republicată, să soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate ridicată.Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile art. 15 alin. (3) din Ordonanţa Guvernului nr. 70/1994 privind impozitul pe profit, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 40 din 12 martie 1997, dispoziţii al căror conţinut este următorul:"Contribuabilii, alţii decât cei prevăzuţi la alineatul precedent, au obligaţia sa plătească în contul impozitului pe profit pentru trimestrul IV, până la data de 25 ianuarie inclusiv a anului următor, o sumă egala cu impozitul calculat şi evidenţiat pe lunile octombrie şi noiembrie, iar pentru luna decembrie adauga o sumă echivalenta cu impozitul calculat pentru luna noiembrie, urmând ca regularizarea pe baza datelor din bilanţul contabil să se efectueze până la termenul prevăzut pentru depunerea bilanţului contabil."Autorul excepţiei susţine ca acest text de lege contravine art. 53 alin. (2) din Constituţie, potrivit căruia: "Sistemul legal de impuneri trebuie să asigure aşezarea justa a sarcinilor fiscale."Cu privire la excepţia ridicată Curtea retine ca autorul excepţiei critica dispoziţiile art. 15 alin. (3) din Ordonanţa Guvernului nr. 70/1994, republicată, retinand doar o teza a acesteia, şi anume cea care se referă la obligaţia agentului economic ca pentru luna decembrie a anului sa plătească suma echivalenta cu impozitul calculat pentru luna noiembrie, chiar dacă, adauga autorul excepţiei, acesta nu a obţinut profit sau a obţinut profit mai mic decât cel aferent lunii noiembrie. În aceste condiţii se considera ca este infrant principiul constituţional al asezarii juste a sarcinilor fiscale, consacrat la art. 53 alin. (2) din Constituţie.Autorul excepţiei, redand fragmentar textul de lege criticat , omite să se refere la teza ultima a art. 15 alin. (3) din Ordonanţa Guvernului nr. 70/1994, republicată, care obliga organul financiar la regularizare, pe baza datelor din bilanţul contabil, până la termenul pentru depunerea bilanţului contabil (deci după expirarea lunii decembrie şi în raport cu datele concrete din bilanţul contabil). Asa fiind, Curtea constata ca modul de stabilire a impunerii respecta principiul anualitatii impozitului pe profit, astfel că nu se poate retine un abuz de natura fiscală adus patrimoniului agenţilor economici şi nici înlăturarea asezarii juste a sarcinilor fiscale.În ceea ce priveşte aspectele de fapt invocate Curtea retine ca acestea sunt de competenţa instanţei judecătoreşti în faţa căreia s-a ridicat excepţia, deoarece, potrivit art. 2 alin. (3) din Legea nr. 47/1992, republicată, „În exercitarea controlului, Curtea Constituţională se pronunţa numai asupra problemelor de drept […]”.În acest sens s-a pronunţat Curtea Constituţională prin Decizia nr. 129 din 26 aprilie 2001, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 466 din 15 august 2001.Deoarece nu au intervenit elemente noi de natura să justifice schimbarea jurisprudenţei Curţii Constituţionale, soluţia din decizia sus-menţionată urmează să fie menţinută şi în prezenta cauza.Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 144 lit. c) şi al art. 145 alin. (2) din Constituţie, precum şi al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 alin. (3) şi al art. 25 alin. (1) şi (3) din Legea nr. 47/1992, republicată,CURTEAÎn numele legiiDECIDE:Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 15 alin. (3) din Ordonanţa Guvernului nr. 70/1994 privind impozitul pe profit, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, excepţie ridicată de Societatea Comercială „Comex amp; Otter” – S.R.L. din Timişoara în Dosarul nr. 3.184/CA/2001 al Curţii de Apel Timişoara – Secţia comercială şi contencios administrativ.Definitivă şi obligatorie.Pronunţată în şedinţa publică din data de 19 februarie 2002.PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,prof. univ. dr. NICOLAE POPAMagistrat-asistent,Doina Suliman–––