DECIZIE Nr. 5 din 10 martie 1995

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 11/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: MINISTERUL FINANTELOR
Publicat în: MONITORUL OFICIAL NR. 96 din 19 mai 1995
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Actiuni suferite de acest act:

SECTIUNE ACTTIP OPERATIUNEACT NORMATIV
ActulABROGAT DEDECIZIE 7 29/12/1995
Actiuni induse de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTTIP OPERATIUNEACT NORMATIV
ActulABROGA PEDECIZIE 4 12/09/1994
ActulABROGA PEDECIZIE 3 08/04/1994
ActulABROGA PEDECIZIE 1 10/11/1993
ANEXA 1MODIFICA PEHG 973 29/12/1994
ANEXA 1MODIFICA PEHG 768 20/11/1992
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LAOG 9 27/01/1995
ActulABROGA PEDECIZIE 4 12/09/1994
ActulABROGA PEDECIZIE 3 08/04/1994
ActulABROGA PEDECIZIE 1 10/11/1993
ActulREFERIRE LAOG (R) 3 27/07/1992
ANEXA 1MODIFICA PEHG 973 29/12/1994
ANEXA 1REFERIRE LALEGE 48 07/07/1994
ANEXA 1REFERIRE LALEGE 16 05/04/1994
ANEXA 1REFERIRE LALEGE 83 30/11/1993
ANEXA 1REFERIRE LAOG 16 09/08/1993
ANEXA 1MODIFICA PEHG 768 20/11/1992
ANEXA 1REFERIRE LAOG 11 14/08/1992
ANEXA 1REFERIRE LANORMA 6174 05/11/1991
ANEXA 1REFERIRE LAHG 679 01/10/1991
ANEXA 1REFERIRE LALEGE 36 30/04/1991 ART. 2
ANEXA 1REFERIRE LALEGE 18 19/02/1991 ART. 36
ANEXA 1REFERIRE LALEGE 31 16/11/1990
Acte care fac referire la acest act:

SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulABROGAT DEDECIZIE 7 29/12/1995

privind aprobarea soluţiilor referitoare la aplicarea unitară a prevederilor unor articole din Ordonanţa Guvernului nr. 3/1992 privind taxa pe valoarea adăugată, republicată, modificată şi completată prin Ordonanţa Guvernului nr. 9/1995



Comisia centrala pentru aplicarea unitară a prevederilor legale în domeniul impozitelor indirecte, constituită în baza ordinului ministrului de stat, ministrul finanţelor, nr. 1290/1993, aproba soluţiile, prevăzute în anexa, referitoare la aplicarea unitară a prevederilor unor articole din Ordonanţa Guvernului nr. 3/1992 privind taxa pe valoarea adăugată, republicată, modificată şi completată prin Ordonanţa Guvernului nr. 9/1995, adoptate potrivit procesului-verbal încheiat de comisie la data de 10 martie 1995.Prevederile deciziilor nr. 1/1993, nr. 3/1994 şi nr. 4/1994 îşi încetează aplicabilitatea.Preşedintele comisiei,Eugeniu Corneliu Gorcea,secretar de stat + 
Anexa 1––-SOLUŢIIreferitoare la aplicarea prevederilor unor articole din Ordonanţa Guvernuluinr. 3/1992 privind taxa pe valoarea adăugată, republicată, modificată şicompletată prin Ordonanţa Guvernului nr. 9/1995*)–––––––––Notă *) Ordonanţa Guvernului nr. 3/1992 a fost republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 3 din 11 ianuarie 1995, iar Ordonanţa Guvernului nr. 9/1995 a fost publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 20 din 31 ianuarie 1995.Articolul 21. Operaţiunile efectuate de societăţile comerciale şi societăţile agricole care executa prestaţii pentru prelucrarea produselor vegetale aparţinând persoanelor fizice, cu plata în natura, intră în sfera de aplicare a T.V.A. astfel:– produsele predate cultivatorilor scutiţi de T.V.A. în temeiul art. 6 lit. A. e) din ordonanţa, sub forma de zahăr, ulei, tuica, vin, făina, malai etc. nu reprezintă transfer al dreptului de proprietate şi nu se supun taxei pe valoarea adăugată;– produsele reţinute de societăţile comerciale prelucratoare pentru prestaţiile executate se supun T.V.A. la livrarea acestora ca atare sau sub forma prelucrata, în condiţiile prevăzute de art. 10, 11 şi 12 din ordonanţa.Produsele reţinute potrivit prevederilor de mai sus, care au fost utilizate în scop personal sau care au fost puse la dispoziţia altor persoane fizice sau juridice în mod gratuit, se supun prevederilor art. 2 pct. 2.2. din ordonanţa.2. Încadrarea în plafoanele în limita cărora pot fi predate bunuri şi prestate servicii cu titlu gratuit se determina pe baza datelor raportate prin bilanţul anual. Depăşirea plafonului susmentionat reprezintă operaţiune impozabilă. Taxa pe valoarea adăugată aferentă depăşirii de mai sus se include în decontul întocmit pentru luna în care agenţii economici au termen de depunere a bilanţului anual.Articolul 31. Corpul gardienilor publici nu intră în sfera de aplicare a T.V.A., fiind organizat ca instituţie publică a carei activitate nu are ca scop obţinerea de profit, ci aceea de paza şi apărare a bunurilor, a ordinii şi liniştii publice, a vieţii şi integrităţii persoanelor.2. Valorificarea de către direcţiile generale ale finanţelor publice şi controlului financiar de stat a bunurilor confiscate potrivit legii nu intră în sfera de aplicare a T.V.A. Vînzarea prin comisionari a bunurilor proprietate de stat se supune T.V.A. numai pentru partea reprezentind comisionul agentului economic prin care se valorifica bunurile.Articolul 6 lit. A. a)Staţiunile balneare care prestează cumulat servicii de cazare, masa şi tratament a căror contravaloare este decontată pe bază de bilete de tratament sunt scutite de T.V.A.Serviciile de cazare şi/sau masa decontate separat (nu pe bază de bilete de tratament) sunt supuse T.V.A., potrivit legii.Articolul 6 lit. A. e) Sunt scutite de T.V.A.:– livrările de bunuri efectuate de gospodăriile agricole individuale, cărora li s-a reconstituit sau li s-a constituit dreptul de proprietate asupra terenurilor agricole şi care le folosesc şi le exploatează în mod individual;– livrările de bunuri efectuate de asociaţiile constituite conform art. 2 din Legea nr. 36/1991.Articolul 6 lit. A. h)Instituţiile de asigurări şi reasigurari sunt scutite de T.V.A. pentru sumele încasate de la asiguraţi.Despăgubirile acordate asiguraţilor includ şi T.V.A. cuprinse în devizele întocmite de unităţile prestatoare care sunt înregistrate ca plătitoare de T.V.A.Articolul 6 lit. A. i) 1Sunt scutite de T.V.A. lucrările de construcţii, amenajări, reparaţii şi întreţinere, executate pentru cimitire, ca: zidire cavouri, săpat gropi, chituit capace cripta, inhumarea şi deshumarea decedatilor.Sunt, de asemenea, scutite obiectele de uz funerar ca: sicrie şi garnituri sicrie, cruci, respecte, coroane şi jerbe din flori naturale şi artificiale, luminari, exclusiv cele decorative şi cele pentru nunti şi botezuri.Scutirile de mai sus se aplică pentru livrările de bunuri şi prestările de servicii executate de unităţi special autorizate.Articolul 6 lit. A. i) 5Sunt scutite de T.V.A.:1. operaţiunile care intră în sfera impozitului pe spectacole, reglementate prin Hotărârea Guvernului nr. 679/1991 şi prin Normele metodologice nr. 6174/1991 de aplicare a acesteia, elaborate de Ministerul Finanţelor, sumele încasate din vânzarea biletelor şi abonamentelor pentru care se datorează impozitul pe spectacole de către unitatea de exploatare, precum şi sumele repartizate din încasări proprietarilor şi difuzorilor de filme, în activitatea de exploatare şi difuzare de filme cinematografice pentru public;2. operaţiunile care intră în sfera de aplicare a impozitului pe activitatea de taximetrie reglementate prin art. 2 din Ordonanţa Guvernului nr. 11/1992, aprobată şi modificată prin Legea nr. 114/1992, care se referă la persoanele fizice autorizate potrivit Decretului-lege nr. 54/1990, precum şi la colaboratorii cu autoturisme proprii ai societăţilor comerciale care desfăşoară activitate de taximetrie;3. operaţiunile supuse taxelor pentru acordarea licenţelor în vederea practicării jocurilor de noroc, potrivit Ordonanţei Guvernului nr. 16/1993, care sunt reglementate prin Hotărârea Guvernului nr. 486/1992 ce defineste tipurile, formele şi sistemele de jocuri de noroc.Articolul 6 lit. A. i) 6a) Vînzarea de cărţi, inclusiv dictionare şi enciclopedii, ziare şi reviste, este scutită de T.V.A. independent de modul de realizare: directa, prin intermediari, pe bază de abonament. Nu sunt scutite de T.V.A. încasările pentru reclama şi publicitate, precum şi tipariturile realizate exclusiv în scopuri comerciale, de reclama şi publicitate, cum sunt: cărţi de telefon, Mersul trenurilor, Pagini naţionale şi altele asemenea.b) Activităţile posturilor de radio şi televiziune, altele decît de reclama şi publicitate, sunt scutite de T.V.A., atât la unităţile care realizează programele cît şi la cele care le difuzează.Lucrările efectuate la domiciliul clienţilor pentru recepţia programelor audiovizuale sunt supuse taxei pe valoarea adăugată.c) Sumele obţinute din vânzarea formularelor comune prevăzute în Hotărârea Guvernului nr. 768/1992 nu sunt supuse taxei pe valoarea adăugată, atât la unităţile care le tiparesc cît şi la cele de distribuire.Articolul 6 i) 11Produsele scutite de T.V.A. cuprinse la poziţia 6 "Proteze şi produse ortopedice" din lista-anexa la ordonanţa sunt:a) proteze articulare, articole şi aparate de ortopedie, inclusiv centurile şi bandajele medico-chirurgicale şi cârjele;b) articole şi aparate pentru fracturi;c) proteze oculare;d) stimulatoare cardiace;e) aparatele pentru facilitarea auzului la surzi;f) alte aparate care se poarta, se duc în mina sau se implanteaza în organism pentru compensarea unor deficiente sau infirmităţi.Articolele şi aparatele pentru proteze dentare livrate de agenţii economici înregistraţi ca plătitori de T.V.A. sunt supuse cotei de 9% .Articolul 7Agenţii economici care au solicitat scoaterea din evidenta ca plătitori de taxa pe valoarea adăugată în baza Ordonanţei Guvernului nr. 9/1995, inclusiv cei care iniţial au fost înregistraţi prin opţiune, vor fi luati în evidenta numai după depăşirea plafonului de 50 milioane lei anual.Articolul 121. Operaţiunile legate, import-export, realizate de către agenţii economici cu activitate de comerţ exterior, privind: importul de produse energetice şi materii prime de baza legat de exportul de produse liberalizate la export, precum şi importul de materiale, componente, subansambluri, echipamente şi utilaje pentru producţie legat de exportul de produse finite rezultate, sunt supuse T.V.A. astfel:a) la intrarea bunurilor în ţara importatorul este obligat sa întocmească declaraţia vamală de import, sa plătească T.V.A. aferentă şi, corespunzător, să-şi exercite dreptul de deducere în condiţiile prevăzute de reglementările legale în vigoare;b) bunurile din import predate producătorilor în vederea realizării produselor ce urmează a fi exportate, a căror contravaloare reprezintă plata importului, se factureaza la preţuri negociate plus T.V.A.;c) produsele realizate de unităţile producătoare, livrate unităţilor cu activitate de comerţ exterior pentru plata bunurilor din import primite de la aceştia, se factureaza la preţurile negociate plus T.V.A.Exigibilitatea T.V.A. aferentă operaţiunilor prevăzute la lit. b) şi c) de mai sus ia naştere, atât la furnizor cît şi la beneficiar, la data livrării produselor la export.Operaţiunile de import legat de export vor fi justificate cu următoarele documente:– licenta de operaţiune eliberata de Ministerul Comerţului;– contractele încheiate de agentul economic cu activitate de comerţ exterior cu partenerul extern şi cu producătorii interni, din care să rezulte ca operaţiunile nu se fac cu plata, ci prin compensaţii valorice;– documentele prevăzute la cap. IX pct. 9.6. din Normele pentru aplicarea Ordonanţei Guvernului nr. 3/1992 privind taxa pe valoarea adăugată, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 973/1994.2. Exigibilitatea taxei pe valoarea adăugată, aferentă avansurilor încasate de agenţii economici care au cistigat licitaţii pentru efectuarea obiectivelor finanţate din credite acordate de organismele financiare internaţionale (B.I.R.D., B.E.R.D. etc.) statului român sau garantate de acesta, ia naştere la data stabilirii debitului clientului pe bază de factura.Articolul 131. Pentru determinarea bazei de impozitare, aferentă livrărilor plătite în devize către beneficiari din ţara, furnizorul este obligat sa emita concomitent, atât factura în devize cît şi factura în lei, utilizînd cursul de referinţa stabilit de Banca Naţionala a României valabil pentru ziua în care a avut loc livrarea.2. Agenţii economici care au cistigat licitaţii pentru realizarea unor obiective de investiţii finanţate din credite acordate de organisme financiare internaţionale statului român sau garantate de acesta determina baza de impozitare în condiţiile stabilite prin contractele încheiate.3. Agenţii economici care prestează servicii de intermediere în turism vor determina baza de impozitare la prestarea efectivă a serviciilor, ca diferenţa între preţul plătit de client şi suma facturată de prestatorii care au executat material serviciile utilizate de client.4. Pentru animale şi păsări vii destinate tăierii, pentru grîu şi lapte de vacă, pentru care se acordă prime de la bugetul de stat, taxa pe valoarea adăugată se calculează la preţul de achiziţie din care se scade prima de la bugetul de stat.Exemplu:–––– preţul de achiziţie 2.100 lei/kg– prima de la buget 650 lei/kg– baza de impozitare T.V.A. 1.450 lei/kg.Articolul 14Sumele încasate de la bugetul de stat de către agenţii economici înregistraţi la organele fiscale ca plătitori de T.V.A. şi care sunt destinate finanţării investiţiilor, acoperirii diferenţelor de preţ şi de tarif, finanţării stocurilor de produse cu destinaţie specială, nu se cuprind în baza de impozitare.Taxa pe valoarea adăugată aferentă bunurilor şi serviciilor achiziţionate, destinate realizării obiectivelor de investiţii finanţate în condiţiile de mai sus, se deduce în conformitate cu prevederile art. 18-21 din ordonanţa.Cu sumele deduse, potrivit legii, este obligatorie reîntregirea disponibilităţilor pentru investiţii. În cursul anului financiar sumele respective pot fi utilizate numai pentru plati aferente aceluiaşi obiectiv de investiţii pentru care s-au primit alocaţiile de la bugetul de stat.La încheierea exerciţiului financiar, sumele deduse şi neutilizate potrivit alineatului precedent se virează la bugetul de stat în conturile şi la termenele stabilite prin instrucţiuni emise de Ministerul Finanţelor.Articolul 151. Ambalajele care circulă prin facturare se supun T.V.A. la livrare, urmînd ca la restituire să se efectueze regularizarea prevăzută la art. 15 din ordonanţa, potrivit instrucţiunilor de completare a decontului T.V.A.Ambalajele de circulaţie (navete, sticle, borcane etc.) la schimb între furnizorii de marfa şi clienţi nu se factureaza şi nu se supun T.V.A.În condiţiile în care clienţii nu deţin cantităţile de ambalaje necesare efectuării schimbului prevăzut mai sus, pot primi de la furnizorii de marfa ambalajele necesare în schimbul unei garanţii depuse acestora fără facturare şi fără T.V.A.Periodic se vor factura şi se vor supune T.V.A. cantităţile de ambalaje date în garanţie şi scoase din uz la clienţi ca urmare a distrugerii, uzurii, lipsurilor etc.Regimul circulaţiei ambalajelor pe bază de schimb se aplică în mod obligatoriu în relaţiile cu agenţii economici neplatitori de T.V.A.2. Sumele necuprinse în baza de impozitare la furnizori sau prestatori de servicii potrivit art. 14 şi 15 din ordonanţa atrag corespunzător pierderea dreptului de deducere la beneficiari. În acest scop beneficiarilor le revin următoarele obligaţii:a) sa înregistreze în jurnalul pentru cumpărări valoarea facturilor şi taxa pe valoarea adăugată, corectate cu reducerile acordate de furnizori şi, respectiv, cu influentele rezultate din refuzurile făcute;b) să solicite şi sa urmărească primirea de la furnizori a facturilor corectate, potrivit art. 28 din ordonanţa.Articolul 171. Cotele de T.V.A. care se aplică pentru acţiunile de vinatoare organizate cu vinatori străini sunt următoarele:– cota de 18% pentru serviciile prestate în România referitoare la efectuarea formalităţilor legale pentru obţinerea vizelor de trecere a frontierei cu arme şi muniţii, organizarea vinatorii, transportul în fondurile de vinatoare, asigurarea de ghizi-interpreţi, servicii de cazare, masa şi altele de aceasta natura;– cota zero pentru trofeele cinegetice pentru care se întocmesc facturi externe şi a căror contravaloare se încasează în valută.2. Cota de 9% se aplică la:a) carne de animale şi păsări domestice, inclusiv organe şi măruntaie, vîndute în stare proaspăta, ca produse şi conserve.Organele şi maruntaiele cuprind:1) limba (inclusiv slungul);2. creierul;3) inima;4) plămânii;5) ficatul;6) splina;7) rinichii;8) maduvioarele;9) ugerul;10) pancreasul;11) timusul;12) burta de bovine şi ovine;13) stomacul de porc;14) mate de bovine, porcine, ovine;15) osânza, bazari de porc, prapur (epiplon).Portiunile comestibile rezultate din prelucrarea carcasei se includ în noţiunea de carne, respectiv: cap, picioare, urechi, buze, grăsimi (inclusiv slanina), oase, sorici, cozi de porc.Produsele din carne supuse cotei de 9% sunt: salamuri, cirnati, afumaturi, sunca, toba, pastrama, slanina prelucrata, aspicuri şi racituri, alte preparate din carne.Preparatele culinare, semipreparatele de tip "Gospodina" preparatele şi conservele din carne cu legume, paste fainoase, orez sau altele asemenea sunt supuse cotei de 18%;b) peste şi produse din peste, inclusiv semiconserve şi conserve, exclusiv icre.Produsele din peste supuse cotei de 9% sunt: peste sarat, peste afumat, semiconserve şi conserve de peste în suc propriu, în ulei sau în sos tomat, pasta de peste.Preparatele culinare şi semipreparatele tip "Gospodina" sunt supuse cotei de 18%;c) lapte, lapte praf şi produse lactate.Produsele lactate supuse cotei de 9% sunt: unt, brânzeturi (proaspete, maturate, fermentate, frământate, topite, simple şi cu adaosuri), smântână, iaurt cu şi fără adaosuri, lapte batut, lapte acidofil cu şi fără adaosuri, sana, frisca, produse lactate proaspete din lapte smântânit cu şi fără adaosuri, produse lactate proaspete din brinza şi smântână, produse lactate concentrate cu şi fără zahăr.Inghetata este supusă cotei de 18%;d) uleiuri şi grăsimi comestibile, cum sunt: uleiuri comestibile vegetale, margarina, untura, ulei de peste.Produsele prevăzute la lit. a)-d) de mai sus, vîndute prin unităţile de alimentaţie publică sau care practica adaos comercial de alimentaţie publică, sunt supuse cotei de 18%;e) medicamente de uz uman şi veterinar, substanţe farmaceutice, plante medicinale, aparatura de tehnica medicală şi alte bunuri destinate exclusiv utilizării în scopuri medicale, chirurgicale, dentare sau veterinare.Sunt supuse cotei de 9%:1) medicamentele şi produsele biologice de uz uman prevăzute în nomenclatorul Ministerului Sănătăţii;2) medicamentele de uz veterinar prevăzute în nomenclatorul Ministerului Agriculturii şi Alimentaţiei;3) substantele farmaceutice livrate sub forma de pulberi, granule, soluţii sau alte forme de aceasta natura şi care urmează să fie transformate în medicamente de către unităţile producătoare;4) plantele medicinale prevăzute în nomenclatorul Ministerului Sănătăţii şi Ministerului Agriculturii şi Alimentaţiei;5) aparatura de tehnica medicală;6) alte bunuri destinate exclusiv utilizării în scopuri medicale, chirurgicale, dentare sau veterinare, cum sunt:– articole şi aparate pentru proteze dentare;– ceruri dentare sau compozitii pentru amprente dentare; alte compozitii pentru utilizare în stomatologie pe bază de ipsos;– aliaje pe bază de aur şi argint folosite exclusiv în stomatologie;– plăci şi filme fotografice pentru folosinţă medicală, dentara sau veterinara;– vata, tifon, bandaje şi articole similare (pansamente, plasture, cataplasme etc.) impregnate sau acoperite cu substanţe farmaceutice sau condiţionate pentru vânzarea în scopuri medicale, chirurgicale, dentare sau veterinare;– manusi pentru chirurgie;– sticlarie de laborator, sanitară sau farmaceutica, chiar gradata sau calibrata;– sterilizatoare medico-chirurgicale;– ambulante;– vehicule autoradiologice, chirurgicale, care dentare;– lentile corectoare pentru ochelari;– rame şi monturi de ochelari;– ochelari de corectie;– termometre medicale şi veterinare.Sunt supuse cotei de 9% numai acele produse care au fost omologate în scopurile prevăzute la alineatul precedent şi care sunt destinate folosirii exclusiv în scopurile respective. Produsele care se livreaza atât în scopuri medicale, dentare sau veterinare, cît şi în alte scopuri, de exemplu: reactivi, mobilier, mijloace de transport, aparate electrice şi alte bunuri de uz gospodăresc, sunt supuse cotei de 18% .3. Cota zero de T.V.A. pentru bunurile şi serviciile destinate realizării unor obiective pe teritoriul României, prevăzute de art. 17 lit. C.f), se aplică dacă sunt îndeplinite următoarele condiţii:3.1. obiectivele ce urmează a fi realizate să fie:a) nominalizate în hotărâri ale Guvernului;b) prevăzute în acorduri, protocoale, înţelegeri încheiate cu guverne străine sau organizaţii internaţionale; c) destinate unor scopuri cu caracter umanitar, social-filantropic, de apărare a sănătăţii, cultural, artistic, educativ, ştiinţific, religios, sportiv.3.2. finanţarea să fie asigurată din:a) fondul de contrapartida constituit din contravaloarea în lei a ajutoarelor primite de România sub forma de bunuri şi servicii;b) ajutoare sau împrumuturi nerambursabile acordate de guverne străine şi organisme internaţionale, altele decît cele cuprinse la lit. a) de mai sus;c) fonduri ale organizaţiilor nonprofit şi de caritate, inclusiv ale cultelor religioase din străinătate şi din ţara, constituite şi din donaţii ale persoanelor fizice şi juridice.3.3. Cota zero se realizează astfel:a) prin exercitarea dreptului de deducere de către beneficiarii obiectivelor de mai sus, dacă aceştia sunt plătitori de T.V.A.b) prin restituirea, de către organul fiscal, a T.V.A. aferentă aprovizionarilor destinate realizării obiectivelor ai căror beneficiari nu sunt plătitori de T.V.A.c) prin facturarea, de către furnizorii şi prestatorii care participa la realizarea obiectivului, a bunurilor livrate şi a serviciilor prestate fără T.V.A., cu exercitarea dreptului de deducere a T.V.A. aferentă intrărilor destinate realizării obiectivului, pe baza unui certificat eliberat de Direcţia generală a impozitelor indirecte din Ministerul Finanţelor.Certificatul va fi eliberat la solicitarea beneficiarului, pe baza contractului încheiat cu furnizorul bunurilor sau prestatorul serviciului şi a documentelor din care să rezulte modalitatea de finanţare.4. Restituirea T.V.A. aferentă obiectivelor ai căror beneficiari sunt neplatitori de T.V.A. (lit. b) de mai sus) se efectuează prin Direcţia generală a finanţelor publice şi controlului financiar de stat a municipiului Bucureşti, conform Ordinului ministrului de stat, ministrul finanţelor, nr. 54 din 17 ianuarie 1994, pe baza aprobării date de Direcţia generală a impozitelor indirecte din Ministerul Finanţelor, a documentaţiei avizate de direcţiile generale ale finanţelor publice şi controlului financiar de stat judeţene sau a municipiului Bucureşti.Documentaţia necesară restituirii va cuprinde:– cererile de restituire a T.V.A. (model cuprins în anexa la prezentele soluţii), avizate de organul fiscal teritorial;– facturi sau alte documente legale din care să rezulte cuantumul T.V.A.;– dovada plăţii bunurilor sau a serviciilor achiziţionate pentru care se solicita restituirea T.V.A.;– documente din care să rezulte modalitatea de finanţare.Cererile de restituire se vor depune la organul fiscal spre avizare trimestrial, cel mai tirziu până la finele lunii următoare încheierii unui trimestru, şi vor fi justificate numai cu documente aferente cumpărărilor efectuate în trimestrul pentru care se solicita rambursarea de T.V.A. Nedepunerea în termen şi necuprinderea tuturor documentelor justificative vor atrage pierderea dreptului de restituire.Articolul 191. Dreptul de deducere a T.V.A. înscrisă în documentele pentru cumpărări se determina în funcţie de data facturii, a chitanţei fiscale sau a altui document legal, dacă acestea s-au primit până la data întocmirii decontului T.V.A.Documentele primite după data întocmirii decontului aferent lunii în care bunurile au fost recepţionate se includ în deconturile întocmite pentru lunile următoare.2. În jurnalul pentru cumpărări se înscriu toate documentele aferente intrărilor de bunuri şi servicii pentru nevoile firmei indiferent de destinaţia lor, pentru realizarea de operaţiuni impozabile sau operaţiuni scutite, dreptul de deducere a T.V.A. aferentă intrărilor urmînd a fi stabilit pe baza pro ratei.3. Prestatorii de servicii de transport de marfa, de călători sau accesorii transportului au dreptul de deducere a taxei pe valoarea adăugată aferentă intrărilor de bunuri şi servicii, independent de faptul ca acestea au fost destinate transportului pe parcurs extern sau intern, cu respectarea celorlalte condiţii prevăzute la cap. VI din ordonanţa.4. Pentru bunurile acordate de către furnizori clienţilor, în vederea stimulării vinzarilor în condiţiile prevăzute în contractele încheiate, conform prevederilor art. 14 lit. a) din ordonanţa, modificat prin Ordonanţa Guvernului nr. 9/1995, agenţii economici vor exercita dreptul de deducere a taxei pe valoarea adăugată aferentă intrărilor.Articolul 21 lit. b) 1. Societăţile comerciale care au ca obiect de activitate, atât contractarea şi achiziţionarea de animale şi păsări vii cît şi industrializarea şi comercializarea produselor rezultate, beneficiază de dreptul de rambursare în condiţiile prevăzute de Normele pentru aplicarea Ordonanţei Guvernului nr. 3/1992 privind taxa pe valoarea adăugată, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 973/1994, pentru societăţile agricole.2. Sumele nerambursate total sau parţial la termenele legale ca urmare a neîndeplinirii condiţiilor prevăzute în norme se raportează în decontul T.V.A. întocmit în luna în care s-a primit avizul negativ al organului fiscal. Condiţia prevăzută la prima liniuţa a pct. 10.12 din norme se aplică pentru facturile neachitate la data efectuării verificării cererii de rambursare.3. Suma stabilită la pct. 2.5. din cererea de rambursare reprezintă plafonul maxim admisibil. Suma de rambursat cuvenită pentru export nu poate depăşi suma prevăzută în cererea de rambursare la pct. 2.2. Diferenţa dintre sume va fi tratata în felul următor:– în cazul în care suma de la pct. 2.5. este mai mica decît suma de la pct. 2.2., diferenţa reprezintă T.V.A. aferentă unor aprovizionari destinate unui export ulterior şi se va prelua în soldul lunii următoare;– în cazul în care suma înscrisă la pct. 2.5 este mai mare decît cea înscrisă la pct. 2.2., diferenţa reprezintă suma necuvenita şi nu va fi preluată în soldul lunii următoare.4. Agenţii economici care realizează exclusiv livrări la export de produse cu ciclu lung de fabricaţie vor completa, în luna în care s-a realizat exportul, cap. II din cererea de rambursare.Articolul 25 lit. B1. Documentele ce se întocmesc de către agenţii economici pentru exportul de bunuri sunt:a) exportul pe bază de comision:– unităţile producătoare emit facturi interne (potrivit Hotărârii Guvernului nr. 768/1992) inscriind „cota zero de T.V.A.” şi menţiunea „export în comision”;– unităţile exportatoare în comision înscriu pe o copie xerox a facturii externe şi a declaraţiei vamale de export denumirea unităţii producătoare. Înscrierea se va face sub semnatura persoanelor autorizate şi cu aplicarea ştampilei care angajează societatea comercială exportatoare. Documentele astfel completate se transmit unităţilor producătoare;– pentru comisionul cuvenit, unitatea exportatoare emite facturi către unitatea producătoare aplicind cota zero de T.V.A.b) exportul realizat de unităţile exportatoare care acţionează în nume propriu:– unităţile producătoare emit facturi aplicind cota de T.V.A. corespunzătoare livrărilor la intern.În cazul în care, potrivit contractului încheiat între producător şi exportator, livrarea produselor către beneficiarul extern se face direct de unitatea producătoare, aceasta emite factura interna către unitatea exportatoare aplicind cota zero de T.V.A. şi menţionează că marfa s-a expediat direct beneficiarului extern. La factura se anexează copia declaraţiei vamale de export vizata de organele vamale şi copia documentului de transport internaţional;– unităţile exportatoare emit facturi externe şi întocmesc facturi interne;c) export realizat direct de unitatea producătoare:– unităţile producătoare emit facturi interne, aplicind cota zero de T.V.A. şi facturi externe corespunzătoare.d) pentru produsele contractate cu parteneri externi care dispun livrarea către un agent economic din ţara în vederea prelucrării lor pentru produse de export pentru acelaşi partener:– contractul sau dispoziţia scrisă a partenerului extern din care să rezulte produsele, cantităţile şi agentul economic din ţara la care se face livrarea;– factura externa;– dovada încasării contravalorii mărfii în valută.Valoarea facturilor interne aferente bunurilor şi serviciilor exportate direct sau prin intermediari se determina pe baza preţurilor externe transformate în lei la cursul de referinţa stabilit de B.N.R., valabil pentru ziua în care se emite factura externa.2. Cota zero de T.V.A. se aplică numai livrărilor de bunuri la export justificate prin:– factura externa;– declaraţia vamală de export vizata de organele vamale;– documentul de transport internaţional.Toate documentele de mai sus sunt obligatorii pentru fiecare livrare de bunuri de transport.3. Documentele ce se întocmesc de către agenţii economici pentru exportul de servicii de natura celor prevăzute de cap. IX din normele aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 973/1994, precum şi de natura altor servicii comandate de beneficiari cu sediul în străinătate, sunt:a) factura externa;b) dovada încasării contravalorii facturii prestaţiei efectuate sau, după caz, dovada introducerii în banca a documentelor de încasare în valută.Pentru serviciile prestate fără contract sau comanda de la firma externa se aplică cota zero pe baza documentelor legale în care se consemnează prestarea serviciului şi a documentelor de mai sus.4. Bunurile predate ca aport la capitalul social al altei societăţi comerciale nu se factureaza şi nu se includ în decontul T.V.A.Soluţii privind T.V.A. aferentă unor operaţiuni specifice agriculturii1. Operaţiunile efectuate de societăţile agricole constituite în baza Legii nr. 31/1990 şi Legii nr. 36/1991 pentru exploatarea terenurilor agricole aparţinând persoanelor fizice cărora li s-a reconstituit sau li s-a constituit dreptul de proprietate se supun T.V.A. astfel:a) produsele agricole predate persoanelor fizice menţionate mai sus nu reprezintă transfer al dreptului de proprietate şi nu se supun T.V.A.;b) produsele reţinute de societăţile agricole pentru lucrările agricole pe care le-au efectuat se supun T.V.A. la vânzarea lor, ca atare sau sub forma prelucrata, către alte persoane fizice sau juridice. În mod corespunzător se va proceda în situaţiile prevăzute de art. 2 pct. 2.2. din ordonanţa;c) produsele aparţinând persoanelor fizice menţionate la pct. 1 de mai sus, care sunt valorificate la terţi prin intermediul societăţilor agricole menţionate la lit. b), nu se supun T.V.A., nu se reflecta în jurnalele şi deconturile privind T.V.A. la societăţile agricole respective.2. Lucrările agricole executate de societăţile comerciale prestatoare de servicii pentru agricultura ("Agromec"-uri şi alte societăţi) se supun T.V.A. în mod diferenţiat în funcţie de beneficiar şi de forma de plată, astfel:2.1. lucrările agricole executate cu plata în bani în favoare producătorilor agricoli, indiferent de forma de organizare, sunt supuse T.V.A. în condiţiile prevăzute de ordonanţa.2.2. lucrările agricole executate cu plata în natura în favoarea societăţilor agricole cu personalitate juridică sunt impozabile şi se reflecta în documente, atât la prestator cît şi la beneficiar, ca operaţiuni distincte, astfel:a) societatea comercială prestatoare factureaza valoarea lucrărilor executate societăţilor agricole la data preluării produselor, aplicind tarifele negociate plus T.V.A. Exigibilitatea taxei colectate şi deductibile, aferentă lucrărilor agricole executate, ia naştere, atât la prestator cît şi la beneficiar, la data preluării, respectiv predării produselor prevăzute în contractele încheiate între părţi. Nu se admite facturarea esalonata a lucrărilor în funcţie de data executării acestora;b) societatea agricolă factureaza produsele predate societăţilor comerciale prestatoare pentru lucrările executate, la preţurile negociate plus T.V.A. Exigibilitatea T.V.A. colectata ia naştere la data întocmirii documentelor de predare-recepţie a produselor agricole sau, după caz, la data eliberării buletinului de analiza prin care se stabilesc parametrii de calitate în funcţie de care se stabileşte preţul;2.3. lucrările executate cu plata în natura în favoarea producătorilor agricoli individuali sau asociaţiilor constituite în baza art. 2 din Legea nr. 36/1991 sunt considerate cheltuieli efectuate în contul produselor agricole ce urmează a fi reţinute după recoltare şi nu se supun T.V.A. Produsele reţinute de societăţile comerciale prestatoare în contul lucrărilor agricole executate sunt supuse T.V.A. la data livrării către Regia Autonomă „Romcereal” sau vinzarii la alte persoane fizice sau juridice, ca atare sau prelucrate în alte produse.Produsele utilizate în scopurile prevăzute la art. 2 pct. 2.2. din ordonanţa sunt supuse T.V.A., iar obligaţia plăţii acesteia se determina potrivit prevederilor art. 11 lit. c) din ordonanţa.3. Avansurile acordate producătorilor agricoli individuali şi asociaţiilor agricole constituite în baza art. 2 din Legea nr. 36/1991 de către agenţii economici special mandataţi de stat, conform art. 11 din Legea nr. 83/1993, intră în sfera de aplicare a T.V.A. astfel:3.1. avansurile acordate direct producătorilor agricoli prevăzuţi la pct. 3, în bani sau în materii prime şi materiale, finanţate din creditele angajate prin agenţii economici special autorizaţi nu se supun T.V.A., întrucît acestea reprezintă, pentru agenţii economici care le-au acordat, cheltuieli în contul produselor agricole pe care urmează a le primi la recoltare.Avansurile acordate în condiţiile legii se reflecta în contabilitate cu ajutorul contului 409 "Furnizori – debitori";3.2. avansurile acordate producătorilor agricoli prevăzuţi la pct. 3 de către agenţii economici special mandataţi de stat prin intermediul societăţilor comerciale prestatoare de servicii pentru agricultura nu sunt supuse T.V.A.Agenţii economici special mandataţi de stat reflecta în contabilitate avansurile acordate în condiţiile de mai sus, sub forma de bani, de materii prime şi materiale, în contul 409 "Furnizori – debitori";3.3. societăţile comerciale prestatoare de servicii pentru agricultura evidenţiază materiile prime şi materialele primite în contul avansurilor acordate producătorilor agricoli de către Regia Autonomă "Romcereal" sau alt agent economic mandatat de stat în contul 8033 "Valori materiale primite în păstrare sau custodie".Pe baza proceselor-verbale de recepţie a lucrărilor agricole executate se efectuează scăderea din gestiune a materiilor prime şi a materialelor consumate prin creditarea contului menţionat mai sus.Societăţile comerciale prestatoare de servicii pentru agricultura datorează T.V.A. pentru lucrările agricole consemnate în procesele-verbale de recepţie, semnate de producătorul agricol şi reprezentantul agentului economic care achită în bani lucrările executate.Pe baza procesului-verbal de recepţie, prestatorul este obligat sa emita factura către agentul economic special mandatat de stat, care achită contravaloarea lucrărilor executate şi T.V.A. aferentă. Aceasta factura nu se transmite şi nu se înregistrează în evidentele producătorilor agricoli.4. Avansurile acordate în bani, în materii prime şi materiale, direct producătorilor agricoli – persoane juridice -, de către agenţii economici special mandataţi de stat, în baza actelor normative menţionate la pct. 3 de mai sus, nu se supun T.V.A. şi se înregistrează în contul 409 "Furnizori – debitori", şi, respectiv, în contul 419 "Clienţi – creditori", la unitatea primitoare.Dreptul de deducere a T.V.A. aferentă materiilor prime şi materialelor achiziţionate de către agenţii economici special mandataţi de stat şi folosite conform prevederilor actelor normative indicate la pct. 3 se exercită de cumpărător în condiţiile prevăzute în prezentele soluţii referitoare la aplicarea art. 19 din ordonanţa.După recoltare, producătorii agricoli – persoane juridice – factureaza produsele predate către Regia Autonomă "Romcereal" sau alt agent economic special mandatat de stat, la preţurile negociate plus 18% T.V.A., şi regularizează diferenţa dintre valoarea totală a facturii, inclusiv T.V.A., şi avansul primit reflectat în contul 419 "Clienţi – creditori".5. Operaţiunile rezultate din aplicarea Legii arendării nr. 16/1994 intră în sfera de aplicare a T.V.A. astfel:5.1. arendaşul, persoana fizica, având calitatea de agricultor, este scutit de T.V.A. în baza art. 6 lit. A. e) din ordonanţa.5.2. arendaşul, persoana juridică, este plătitor de T.V.A. dacă din activitatea economică, inclusiv din exploatarea bunurilor agricole arendate, realizează venituri totale de peste 50 milioane lei;5.3. arenda plătită în natura nu se supune T.V.A. potrivit art. 6 lit. A. i) 7 din ordonanţa, atât la arendaş cît şi la proprietar, uzufructuar sau alt deţinător legal de bunuri agricole;5.4. arenda primită în bani este scutită de T.V.A. potrivit art. 6 lit. A. i) 7 din ordonanţa.6. Drepturile cuvenite persoanelor fizice cărora le-a fost stabilită calitatea de acţionar în baza prevederilor art. 36 din Legea fondului funciar nr. 18/1991, constind în produse agricole reprezentind echivalentul valoric a cel puţin 600 kg grîu STAS la hectar, conform Legii nr. 48/1994, nu sunt supuse T.V.A.Când plata drepturilor se face în natura, cu alte produse decît cele prevăzute de lege, operaţiunea se supune T.V.A. la furnizor, iar baza de impozitare se determina potrivit art. 13 lit. d) din ordonanţa.7. Livrările de îngrăşăminte chimice efectuate în baza Legii nr. 83/1993 privind sprijinul acordat de stat producătorilor agricoli sunt supuse T.V.A. Unităţile care distribuie ingrasamintele chimice producătorilor agricoli includ T.V.A. facturată de furnizori în preţul de achiziţie a ingrasamintelor care se acoperă prin alocaţii bugetare. Acestor unităţi nu li se aplică prevederile art. 2 pct. 2.2. din ordonanţa pentru ingrasamintele predate cu titlu gratuit producătorilor agricoli, iar operaţiunile respective nu se cuprind în decont.Alte precizări1. Plafonul de scutire de 10 milioane lei prevăzut în normele aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 973/1994, precum şi în declaraţiile IMP 1 pentru acordarea codului fiscal se înlocuieşte cu 50 milioane lei.2. Agenţii economici care devin plătitori de T.V.A. vor corecta preţurile materiilor, materialelor, produselor şi mărfurilor existente în stoc la începutul lunii în care au fost luati în evidenta ca plătitori de T.V.A. Corectarea se face numai prin calcule directe, pe bază de liste de inventariere, în care se consemnează:– denumirea bunului şi cantitatea existenta în stoc;– denumirea furnizorului, numărul şi data facturii emise de acesta;– preţul unitar, exclusiv T.V.A.;– cota şi valoarea unitară a T.V.A.Suma T.V.A. determinata potrivit celor de mai sus se înregistrează în contul 4426 "T.V.A. deductibilă" prin stornarea aceleiaşi sume din contul contabil aferent stocului.3. Agenţii economici care nu au fost înregistraţi ca plătitori de T.V.A. în baza pct. 11.5. din norme şi care, ulterior livreaza şi bunuri sau prestează servicii impozabile, depasind în total plafonul de 50 milioane lei, sunt obligaţi să depună cerere de înregistrare ca plătitori de T.V.A., fiind luati în evidenta cu data de 1 a lunii în care realizează operaţiuni impozabile.
 + 
Anexa 1 a.––– CEREREde restituire a taxei pe valoarea adăugată

  1. Denumirea unităţii: ……………………..
  2. Adresa:
    Localitatea …………., str. ……………. nr. ………………….
    Sectorul ………., Codul poştal …………., Codul fiscal ………….
    Judeţul……………………………………………….
  În conformitate cu prevederile Ordonanţei Guvernului nr. 3/1992, republicată, art. 17, lit. C. f), prin prezenta solicităm restituirea taxei pe valoarea adăugată, plătită pentru bunurile şi serviciile achiziţionate, destinate realizării unor obiective pe teritoriul României cu finanţare directă, asigurată din ajutoare sau împrumuturi nerambursabile acordate de guverne străine, de organisme internaţionale, precum şi de organizaţii nonprofit şi de caritate.
  Se anexează documentele (se marchează cu x):
  – factura []
  – chitanţa fiscală []
  – alte documente []
  Restituirea este aferentă obiectivului:
  …………………………………………………………………..
  Solicităm restituirea în contul nr. ……………………….., deschis la
  …………………………………………………………………..
  Finanţarea este asigurată din ………………………………………..
  Conducătorul unităţii ………….. Semnătura ……………….
  CADRU REZERVAT ORGANULUI FISCAL TERITORIAL
   
  Avizăm restituirea T.V.A. pentru suma de ……………………. lei
  Nu avizăm restituirea sumei de …………….. lei din următoarele motive:
  ………………………………………………………………….
  ………………………………………………………………….
  Numele persoanei care aprobă restituirea …………… Funcţia ………..
  Semnătura ……………………… Data ……………………….

––––––––

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x