Informatii Document
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 919 din 14 octombrie 2005
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act | |
Nu exista actiuni induse de acest act | |
Acte referite de acest act: | |
Acte care fac referire la acest act: | |
referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 12 din Legea nr. 164/2001 privind pensiile militare de stat
Ioan Vida – preşedinteNicolae Cochinescu – judecătorAspazia Cojocaru – judecătorConstantin Doldur – judecătorAcsinte Gaspar – judecătorPetre Ninosu – judecătorIon Predescu – judecătorŞerban Viorel Stănoiu – judecătorFlorentina Baltă – procurorCristina Toma – magistrat-asistentPe rol se află soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a prevederilor art. 12 din Legea nr. 164/2001 privind pensiile militare de stat, excepţie ridicată de Cornel Rusu în Dosarul nr. 1.127/Asig./2005 al Curţii de Apel Braşov – Secţia conflicte de muncă şi asigurări sociale.La apelul nominal răspunde Ministerul Apărării Naţionale – Direcţia legislaţie şi asistenţă juridică, prin consilier juridic Sorin Chirigiu. Lipsă autorul excepţiei, faţă de care procedura de citare este legal îndeplinită.Având cuvântul, reprezentantul Ministerului Apărării Naţionale solicită respingerea excepţiei de neconstituţionalitate. Consideră că dispoziţiile de lege criticate nu sunt discriminatorii, întrucât acestea se aplică tuturor cadrelor militare prevăzute de ipoteza normei juridice, fără a face vreo diferenţiere în cadrul acestei categorii. Arată că principiul egalităţii nu înseamnă uniformitate, astfel încât, dacă la situaţii egale trebuie să corespundă un tratament egal, la situaţii diferite tratamentul nu poate fi decât diferit. Invocă în acest sens jurisprudenţa Curţii Constituţionale, respectiv deciziile nr. 70/1993 şi nr. 192/2000. Depune note scrise pentru respingerea excepţiei.Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei ca fiind neîntemeiată, întrucât dispoziţiile art. 12 din Legea nr. 164/2001 nu contravin prevederilor art. 16 din Constituţie. Arată că la situaţii juridice diferite se aplică tratament juridic diferit, textul de lege criticat fiind aplicabil tuturor cadrelor militare prevăzute de ipoteza normei juridice.CURTEA,având în vedere actele şi lucrările dosarului, reţine următoarele:Prin Încheierea din 8 iunie 2005, pronunţată în Dosarul nr. 1.127/Asig./2005, Curtea de Apel Braşov – Secţia conflicte de muncă şi asigurări sociale a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 12 din Legea nr. 164/2001 privind pensiile militare de stat, excepţie ridicată de Cornel Rusu într-o cauză ce are ca obiect o cerere pentru stabilirea pensiei militare de stat.În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate, autorul acesteia susţine că art. 12 din Legea nr. 164/2001 prevede, contrar principiului consacrat de art. 16 alin. (1) din Constituţie, un criteriu discriminatoriu pentru acordarea pensiei de serviciu la limită de vârstă, potrivit căruia numai cadrele militare în activitate pot beneficia de această pensie.Curtea de Apel Braşov – Secţia conflicte de muncă şi asigurări sociale apreciază că dispoziţiile de lege criticate sunt constituţionale, întrucât stabilirea condiţiilor speciale pentru acordarea unei anumite categorii de pensii nu aduce atingere principiului egalităţii cetăţenilor în faţa legii.În conformitate cu dispoziţiile art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi formula punctele de vedere cu privire la excepţia ridicată.Guvernul consideră că reglementarea dedusă controlului de constituţionalitate se aplică tuturor celor aflaţi în situaţia prevăzută în ipoteza normei legale, fără nici o discriminare pe considerente arbitrare, astfel încât critica referitoare la încălcarea dispoziţiilor art. 16 alin. (1) din Constituţie nu este întemeiată. Arată că legiuitorul a optat pentru reglementarea, prin condiţii speciale, a criteriilor de acordare a pensiei de serviciu pentru limita de vârstă a cadrelor militare.Avocatul Poporului apreciază că dispoziţiile art. 12 din Legea nr. 164/2001 sunt constituţionale, întrucât acestea se aplică tuturor cadrelor militare prevăzute în ipoteza normei juridice, fără a se aduce atingere principiului egalităţii în drepturi, iar tratamentul juridic diferit se justifică prin situaţia diferită în care se află anumite categorii de cadre militare.Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate ridicată.CURTEA,examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, susţinerile părţii prezente, concluziile procurorului şi dispoziţiile de lege criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi dispoziţiile Legii nr. 47/1992, reţine următoarele:Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate ridicată.Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile art. 12 din Legea nr. 164/2001 privind pensiile militare de stat, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 748 din 14 octombrie 2002, având următorul cuprins: „Au dreptul la pensie de serviciu pentru limită de vârstă cadrele militare în activitate care îndeplinesc cumulativ următoarele condiţii:a) vârsta de 55 de ani; … b) vechime minimă în serviciu de 30 de ani bărbaţii şi 25 de ani femeile, din care efectiv ca militar 15 ani bărbaţii şi 10 ani femeile." … Autorul excepţiei susţine că dispoziţiile legale criticate încalcă prevederile art. 16 alin. (1) din Constituţie, care au următorul conţinut: "Cetăţenii sunt egali în faţa legii şi a autorităţilor publice, fără privilegii şi fără discriminări."Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea Constituţională constată că aceasta este neîntemeiată şi, în consecinţă, urmează a fi respinsă pentru următoarele considerente:Potrivit principiului neretroactivităţii legii, consacrat de art. 15 alin. (2) din Constituţie, dispoziţiile Legii nr. 164/2001 pot fi aplicate numai de la data intrării lor în vigoare. Art. 3 din această lege prevede că: „De prevederile prezentei legi beneficiază cadrele militare în activitate, în rezervă sau în retragere, denumite în continuare cadre militare, precum şi urmaşii acestora.”Criteriile şi condiţiile de acordare a pensiei militare de stat diferă în anumite privinţe, în raport cu categoria de cadre militare de care aparţin solicitanţii. Astfel, art. 12 din lege prevede dreptul la pensia de serviciu pentru limită de vârstă al cadrelor militare în activitate care au vârsta de 55 de ani şi vechimea corespunzătoare în muncă şi ca militar.De pensie militară pot beneficia şi cadrele militare în rezervă, care la data trecerii în rezervă nu îndeplineau condiţiile de pensionare. În acest caz, însă, pensia militară se acordă, potrivit dispoziţiilor art. 15 din aceeaşi lege, la îndeplinirea vârstelor standard prevăzute de Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale şi dacă au aceeaşi vechime minimă ca militar.Este evident că persoanele care se pensionează ca militari activi se află într-o situaţie obiectiv diferită faţă de cele care au fost trecute în rezervă la o dată la care nu îndeplineau condiţiile de pensionare ori pentru că nu aveau împlinită vârsta sau pentru că nu aveau încă vechimea totală necesară.Situaţiile obiectiv diferite în care se află diferiţi cetăţeni impun şi un tratament juridic diferenţiat, fără ca aceasta să reprezinte un privilegiu pentru unii dintre aceştia şi discriminare pentru alţii.Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,CURTEA CONSTITUŢIONALĂÎn numele legiiDECIDE:Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 12 din Legea nr. 164/2001 privind pensiile militare de stat, excepţie ridicată în faţa Curţii de Apel Braşov – Secţia conflicte de muncă şi asigurări sociale de Cornel Rusu în Dosarul nr. 1.127/Asig./2005.Definitivă şi general obligatorie.Pronunţată în şedinţa publică din data de 29 septembrie 2005.PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,prof. univ. dr. IOAN VIDAMagistrat-asistent,Cristina Toma–––––