DECIZIE nr. 49 din 27 ianuarie 2005

Redacția Lex24
Publicat in CC: Decizii, 18/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 174 din 28 februarie 2005
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LADECIZIE 519 25/11/2004
ActulREFERIRE LADECIZIE 506 16/11/2004
ActulREFERIRE LALEGE 465 18/07/2001
ActulREFERIRE LAOUG 16 26/01/2001
ActulREFERIRE LAOUG (R) 16 26/01/2001
ActulRESPINGE NECONSTITUTIONALITATEAOUG (R) 16 26/01/2001 ART. 5
ActulREFERIRE LALEGE 21 10/04/1996
ActulREFERIRE LALEGE 21 10/04/1996 ART. 4
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 1
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 2
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 3
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 10
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 11
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 29
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 30
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 34
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 35
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 134
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 135
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 146
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 147
Acte care fac referire la acest act:

SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulREFERIT DEDECIZIE 237 04/03/2008

referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 5 lit. c) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 16/2001 privind gestionarea deşeurilor industriale reciclabile



Ioan Vida – preşedinteNicolae Cochinescu – judecătorAspazia Cojocaru – judecătorConstantin Doldur – judecătorAcsinte Gaspar – judecătorKozsokar Gabor – judecătorPetre Ninosu – judecătorIon Predescu – judecătorŞerban Viorel Stănoiu – judecătorIon Tiucă – procurorMihai Paul Cotta – magistrat-asistentPe rol se află soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 5 lit. c) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 16/2001, excepţie ridicată de Societatea Comercială „Press Vitrina Com” – S.R.L., în Dosarul nr. 5.460/2004 al Judecătoriei Cluj-Napoca.La apelul nominal se constată lipsa părţilor, faţă de care procedura de citare a fost legal îndeplinită.Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate, ca neîntemeiată. Se arată că asupra dispoziţiilor criticate Curtea s-a mai pronunţat în sensul că acestea sunt constituţionale, iar în cauză nu au intervenit elemente noi, de natură să modifice această jurisprudenţă.CURTEA,având în vedere actele şi lucrările dosarului, constată următoarele:Prin Încheierea din 20 septembrie 2004, pronunţată în Dosarul nr. 5.460/2004, Judecătoria Cluj-Napoca a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 5 lit. c) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 16/2001, excepţie ridicată de Societatea Comercială „Press Vitrina Com” – S.R.L. într-o cauză având ca obiect soluţionarea plângerii formulate de autorul excepţiei împotriva unui proces-verbal de constatare şi sancţionare a contravenţiilor.În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine că dispoziţiile art. 5 lit. c) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 16/2001 (indicate greşit ca fiind ale art. 5 pct. 4 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 16/2001) contravin prevederilor art. 134 din Constituţie (devenit, în urma republicării Constituţiei, art. 135), „care prevede că «statul trebuie să asigure libertatea comerţului, protecţia concurenţei loiale, crearea cadrului favorabil pentru valorificarea tuturor factorilor de producţie»”. În acest sens se arată că dispoziţiile legale criticate „instituie un monopol asupra activităţii de colectare a deşeurilor industriale reciclabile, deoarece prevede obligativitatea predării acestor deşeuri către agenţii economici specializaţi şi autorizaţi pentru valorificare, fără a stabili preţuri minimale pentru achiziţie”. Astfel, consideră autorul excepţiei, se încalcă şi art. 4 din Legea concurenţei nr. 21/1996.Judecătoria Cluj-Napoca, formulându-şi opinia asupra excepţiei de neconstituţionalitate, consideră că prevederile criticate "nu sunt neconstituţionale […], întrucât, practic, nu se instituie un monopol al agenţilor economici autorizaţi pentru preluarea şi valorificarea deşeurilor reciclabile, deoarece, conform dispoziţiilor aceluiaşi act normativ, accesul agenţilor economici la procedura de autorizare este liber şi neîngrădit, iar această procedură este dictată de importanţa socială a materiei reglementate".Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicate.Guvernul apreciază că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată. Astfel, se arată în argumentarea acestei susţineri, dispoziţiile criticate "nu instituie un monopol al agenţilor economici specializaţi şi autorizaţi, dată fiind importanţa procesului de reciclare a deşeurilor industriale, ci doar stabilesc condiţiile în care, cu egalitate de şanse, în urma autorizării, agenţii economici pot să desfăşoare activităţi de reciclare pe piaţa deşeurilor industriale". Aceste dispoziţii, se arată în continuare, "permit deţinătorilor de deşeuri să le reutilizeze în propriile procese de producţie sau să le valorifice conform legii. În acest mod legiuitorul nu impune agenţilor economici, deţinători de deşeuri industriale, să între în raporturi economice cu agenţii economici specializaţi şi autorizaţi să desfăşoare operaţiuni pe piaţa deşeurilor industriale". Legiuitorul a înţeles, mai arată Guvernul, "să limiteze şi să controleze predarea către agenţii economici specializaţi, autorizaţi pentru valorificare, a deşeurilor industriale reciclabile, pe baza documentelor de provenienţă, restrângerea accesului agenţilor economici pe piaţa deşeurilor industriale şi a concurenţei pe această piaţă fiind reglementată în considerarea interesului public general cu privire la reciclarea şi valorificarea acestor deşeuri, conform normelor de protecţie a mediului şi a sănătăţii populaţiei".Avocatul Poporului consideră că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată.Se apreciază că dispoziţiile criticate nu încalcă art. 135 alin. (2) din Constituţie. Astfel, "opţiunea legiuitorului de a institui în sarcina persoanelor juridice obligaţia de reutilizare a deşeurilor industriale reciclabile în propriile procese de producţie nu contravine principiilor consacrate prin art. 135 din Constituţie, ci se conformează acestor principii. Se asigură, pe această cale, cadrul normativ necesar gestionării eficiente a deşeurilor industriale reciclabile, în concordanţă cu interesul naţional de refacere şi ocrotire a mediului înconjurător, precum şi de menţinere a echilibrului ecologic". Totodată, se arată în continuare, Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 16/2001, alături de alte măsuri legislative, reglementează rolul statului în garantarea dreptului fundamental la ocrotirea sănătăţii, prevăzut de art. 34 din Constituţie, şi, respectiv, a celui la un mediu sănătos, prevăzut de dispoziţiile constituţionale ale art. 35.Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicate.CURTEA,examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate ridicată.Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile art. 5 lit. c) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 16/2001 privind gestionarea deşeurilor industriale reciclabile, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 465/2001, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 422 din 30 iulie 2001 şi ulterior republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 104 din 7 februarie 2002, cu modificările ulterioare.Dispoziţiile legale criticate au următorul conţinut:– Art. 5: "Deţinătorii de deşeuri industriale reciclabile, persoane juridice, sunt obligaţi să asigure strângerea, sortarea şi depozitarea temporară a acestora, cu respectarea normelor de protecţie a mediului şi a sănătăţii populaţiei, precum şi reintroducerea lor în circuitul productiv prin: […]c) predarea către agenţii economici specializaţi, autorizaţi pentru valorificare, a deşeurilor industriale reciclabile, pe baza documentelor de provenienţă."În susţinerea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia apreciază că dispoziţiile legale criticate contravin prevederilor art. 135 alin. (1) şi (2) lit. a) din Constituţie, prevederi care au următorul conţinut:– Art. 135 alin. (1) şi (2) lit. a): "(1) Economia României este economie de piaţă, bazată pe libera iniţiativă şi concurenţă.(2) Statul trebuie să asigure:a) libertatea comerţului, protecţia concurenţei loiale, crearea cadrului favorabil pentru valorificarea tuturor factorilor de producţie;".Autorul excepţiei susţine, în esenţă, că dispoziţiile criticate contravin prevederilor constituţionale menţionate, deoarece instituie un monopol privind activităţile agenţilor economici specializaţi şi autorizaţi pentru valorificarea deşeurilor industriale reciclabile, fără ca acestora să le fie impusă şi obligaţia de a practica anumite preţuri minimale pentru achiziţie. În opinia autorului excepţiei, sunt încălcate şi dispoziţiile art. 4 din Legea concurenţei nr. 21/1996.Analizând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea reţine că obiectul reglementării Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 16/2001 îl constituie asigurarea gestionării eficiente a deşeurilor industriale reciclabile în condiţii de protecţie a mediului şi a sănătăţii populaţiei. În cadrul măsurilor prevăzute în acest sens de ordonanţă se numără şi cele menţionate prin textul criticat, care stabilesc obligaţia deţinătorilor de deşeuri industriale reciclabile, persoane juridice, de a asigura strângerea, sortarea şi depozitarea temporară a acestora, cu respectarea normelor de protecţie a mediului şi sănătăţii populaţiei, precum şi reintroducerea lor în circuitul productiv, între altele, prin predarea către agenţii economici specializaţi, autorizaţi pentru valorificare, a deşeurilor industriale reciclabile, pe baza documentelor de provenienţă.În consecinţă, apare evident că dispoziţia criticată nu este incompatibilă cu prevederile constituţionale ale art. 135 alin. (1) şi (2) lit. a) invocate de autorul excepţiei.Dispoziţiile art. 5 lit. c) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 16/2001 privind gestionarea deşeurilor industriale reciclabile au mai format obiect al controlului de constituţionalitate exercitat de Curtea Constituţională, care, prin mai multe decizii, de exemplu, Decizia nr. 519 din 25 noiembrie 2004, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 87 din 26 ianuarie 2005, precum şi Decizia nr. 506 din 16 noiembrie 2004, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 68 din 20 ianuarie 2005, a respins ca neîntemeiate excepţiile de neconstituţionalitate.În motivarea deciziilor menţionate, Curtea a reţinut că dispoziţia criticată nu este incompatibilă cu principiile economiei de piaţă şi cu libertatea comerţului prevăzute de art. 135 alin. (1) şi (2) lit. a) din Constituţie.S-a apreciat, de asemenea, de către Curte, prin Decizia nr. 519/2004, că „Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 16/2001, prin prevederea autorizării pentru activitatea de valorificare a deşeurilor industriale reciclabile, nu are ca obiectiv instituirea unui monopol în acest domeniu, cum susţine autorul excepţiei, ci garantarea existenţei unor condiţii care să preîntâmpine eventualele pericole asociate acestor activităţi. […]În ceea ce priveşte susţinerea că actul normativ criticat nu prevede impunerea unor preţuri maximale sau minimale pentru achiziţionarea deşeurilor industriale reciclabile sau a altor obligaţii pentru agenţii economici autorizaţi, Curtea reţine că aceasta este lipsită de concludenţă, controlul de constituţionalitate neavând ca obiect completarea ori modificarea legilor sau ordonanţelor Guvernului. Pe de altă parte, stabilirea unor preţuri maximale sau minimale este incompatibilă cu economia de piaţă, bazată pe libera iniţiativă şi concurenţă, consacrată de art. 135 alin. (1) din Constituţie."Referitor la critica autorului excepţiei că sunt încălcate prevederile art. 4 din Legea nr. 21/1996, Curtea Constituţională a reţinut în considerentele aceleiaşi decizii că „dispoziţiile criticate, prin conţinutul lor, nu au legătură cu practicile anticoncurenţiale sau cu concentrarea economică, prevăzute de Legea concurenţei nr. 21/1996, susţinerile autorului excepţiei că prin aplicarea acestor dispoziţii s-ar ajunge la restrângerea, înlăturarea sau denaturarea semnificativă a concurenţei pe piaţa românească sau pe o parte a acesteia fiind şi sub acest aspect neîntemeiate”.Întrucât nu au intervenit elemente noi, de natură să impună modificarea jurisprudenţei Curţii Constituţionale referitoare la dispoziţiile criticate, Curtea reţine că soluţiile pronunţate, precum şi argumentele care au stat la baza lor îşi menţin valabilitatea şi în cauza de faţă.Potrivit considerentelor expuse, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,CURTEA CONSTITUŢIONALĂÎn numele legii În numele legiiDECIDE:Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 5 lit. c) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 16/2001 privind gestionarea deşeurilor industriale reciclabile, excepţie ridicată de Societatea Comercială „Press Vitrina Com” – S.R.L. în Dosarul nr. 5.460/2004 al Judecătoriei Cluj-Napoca.Definitivă şi general obligatorie.Pronunţată în şedinţa publică din data de 27 ianuarie 2005.PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,prof. univ. dr. IOAN VIDAMagistrat-asistent,Mihai Paul Cotta_________________

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x