DECIZIE nr. 488 din 29 mai 2007

Redacția Lex24
Publicat in CC: Decizii, 22/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 431 din 28 iunie 2007
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LALEGE 52 17/03/2005
ActulREFERIRE LAOG 12 21/01/2005
ActulRESPINGE NECONSTITUTIONALITATEALEGE 146 24/07/1997 ART. 15
ActulREFERIRE LALEGE 30 18/05/1994
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 1
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 2
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 3
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 10
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 11
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 29
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 30
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 53
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 11
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 20
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 21
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 52
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 139
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 146
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 147
ActulREFERIRE LACONVENTIE 04/11/1950 ART. 2
ActulREFERIRE LACONVENTIE 04/11/1950 ART. 3
ActulREFERIRE LACONVENTIE 04/11/1950 ART. 6
ActulREFERIRE LACONVENTIE 04/11/1950 ART. 13
 Nu exista acte care fac referire la acest act

referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 15 lit. s) din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru



Ion Predescu – preşedinteNicolae Cochinescu – judecătorAspazia Cojocaru – judecătorKozsokar Gabor – judecătorAcsinte Gaspar – judecătorPetre Ninosu – judecătorŞerban Viorel Stănoiu – judecătorTudorel Toader – judecătorIon Tiucă – procurorDoina Suliman – magistrat-asistent şefPe rol se află soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 15 lit. s) din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, excepţie ridicată de Constantin Gabriel Emilian în dosarele nr. 8.152/2006, 8.366/2006, 8.371/2006, 8.367/2006, 8.370/2006, 8.151/2006 şi nr. 8.150/2006 ale Judecătoriei Buzău.La apelul nominal lipsesc părţile, faţă de care procedura de citare este legal îndeplinită.Curtea, având în vedere obiectul excepţiilor de neconstituţionalitate ridicate în dosarele nr. 63D/2007, nr. 64D/2007, 65D/2007, 100D/2007, 101D/2007, 102D/2007 şi nr. 454D/2007, pune în discuţie, din oficiu, problema conexării cauzelor.Reprezentantul Ministerului Public este de acord cu conexarea dosarelor.Curtea, în temeiul art. 53 alin. (5) din Legea nr. 47/1992, dispune conexarea dosarelor nr. 454D/2007, 102D/2007, 101D/2007, 100D/2007, 65D/2007 şi nr. 64D/2007 la Dosarul nr. 63D/2007, care este primul înregistrat.Cauza fiind în stare de judecată, reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca fiind inadmisibilă.CURTEA,având în vedere actele şi lucrările dosarelor, reţine următoarele:Prin Încheierea din 30 noiembrie 2006, pronunţată în Dosarul nr. 8.152/2006, încheierile din 14 decembrie 2006, pronunţate în dosarele nr. 8.366/2006 şi 8.371/2006, Încheierea din 4 decembrie 2006, pronunţată în Dosarul nr. 8.367/2006, Încheierea din 8 decembrie 2006, pronunţată în Dosarul nr. 8.370/2006, Încheierea din 9 ianuarie 2007, pronunţată în Dosarul nr. 8.151/2006, şi Încheierea din 13 februarie 2007, pronunţată în Dosarul nr. 8.150/2006, Judecătoria Buzău a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 15 lit. s) din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, excepţie ridicată de Constantin Gabriel Emilian.În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine că dispoziţiile de lege criticate sunt neconstituţionale, deoarece limitează scutirea de taxă judiciară de timbru numai în cazul stabilirii şi acordării despăgubirilor civile pentru pretinse încălcări ale drepturilor prevăzute la art. 2 şi 3 din Convenţia pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale, nu şi în cazul altor drepturi prevăzute de convenţie.Judecătoria Buzău arată că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată. În acest sens, arată că drepturile prevăzute de art. 2 şi 3 din Convenţia pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale sunt intangibile, nefiind permisă vreo limitare a acestora. Plecând de la importanţa celor două drepturi, legiuitorul a introdus scutirea de taxe judiciare de timbru pentru stabilirea şi acordarea despăgubirilor civile pentru pretinse încălcări ale acestora. Astfel, nu poate fi reţinută susţinerea autorului excepţiei potrivit căreia şi celelalte drepturi prevăzute de Convenţia pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale ar trebui să beneficieze de acelaşi tratament, din punct de vedere al taxei de timbru.În conformitate cu dispoziţiile art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierile de sesizare au fost comunicate preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi formula punctele de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.Guvernul arată că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată. În acest sens, arată că art. 15 din Legea nr. 146/1997 stabileşte o serie de excepţii de la regula obligativităţii achitării taxelor judiciare de timbru. Obligaţia părţilor de a plăti taxe judiciare de timbru creează înseşi premisele pentru judecarea cauzei în mod echitabil, obligaţie instituită de art. 6 paragraful 1 din Convenţia pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale.Avocatul Poporului arată că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată. În acest sens, arată că instituirea de către legiuitor a unor scutiri de taxe de timbru pentru anumite categorii de cereri nu contravine accesului liber la justiţie. Stabilirea şi dimensionarea taxelor judiciare de timbru reprezintă atribuţia exclusivă a legiuitorului, potrivit dispoziţiilor art. 139 alin. (1) din Constituţie, potrivit cărora "impozitele, taxele şi orice alte venituri ale bugetului de stat şi ale bugetului asigurărilor sociale de stat se stabilesc numai prin lege".Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate ridicată.CURTEA,examinând încheierile de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului şi Avocatului Poporului, rapoartele întocmite de judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile de lege criticate raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:Curtea Constituţională este competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile art. 15 lit. s) din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 173 din 29 iulie 1997. Litera s) a articolului 15 a fost introdusă prin Ordonanţa Guvernului nr. 12/2005, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 98 din 28 ianuarie 2005, ordonanţă aprobată prin Legea nr. 52/2005, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 235 din 21 martie 2005.Textul de lege criticat are următorul cuprins: "Sunt scutite de taxe judiciare de timbru acţiunile şi cererile, inclusiv cele pentru exercitarea căilor de atac, referitoare la: […]s) stabilirea şi acordarea despăgubirilor civile pentru pretinse încălcări ale drepturilor prevăzute la art. 2 şi 3 din Convenţia pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale, ratificată prin Legea nr. 30/1994, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 135 din 31 mai 1994, cu modificările ulterioare.”În susţinerea neconstituţionalităţii acestor dispoziţii legale, autorul excepţiei invocă încălcarea prevederilor constituţionale ale art. 21 referitoare la accesul liber la justiţie, ale art. 52 alin. (3) referitoare la răspunderea patrimonială a statului pentru prejudiciile cauzate prin erorile judiciare, ale art. 11 referitoare la dreptul internaţional şi dreptul intern şi ale art. 20 referitoare la tratatele internaţionale privind drepturile omului, raportate la art. 6 şi 13 din Convenţia pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale.Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constată că, în esenţă, critica autorului excepţiei vizează faptul că reglementarea dedusă controlului omite să circumscrie scutirii de la plata taxelor de timbru cererile pentru stabilirea şi acordarea despăgubirilor civile pentru pretinse încălcări ale drepturilor prevăzute în Convenţia pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale, altele decât cele prevăzute la art. 2 şi 3 din convenţie. Aşa fiind, pentru asanarea viciului de neconstituţionalitate invocat, Curtea ar trebui să procedeze la completarea normei legale, ceea ce, potrivit art. 2 alin. (3) din Legea nr. 47/1992, excedează limitelor imperativ determinate ale competenţei sale.Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,CURTEA CONSTITUŢIONALĂÎn numele legiiDECIDE:Respinge, ca fiind inadmisibilă, excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 15 lit. s) din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, excepţie ridicată de Constantin Gabriel Emilian în dosarele nr. 8.152/2006, 8.366/2006, 8.371/2006, 8.367/2006, 8.370/2006, 8.151/2006 şi nr. 8.150/2006 ale Judecătoriei Buzău.Definitivă şi general obligatorie.Pronunţată în şedinţa publică din data de 29 mai 2007.PREŞEDINTE,ION PREDESCUMagistrat-asistent şef,Doina Suliman––

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x