Informatii Document
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 341 din 21 mai 2009
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act | |
Nu exista actiuni induse de acest act | |
Acte referite de acest act: | |
Nu exista acte care fac referire la acest act | |
referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 3 lit. b) din Legea nr. 217/2007 pentru stabilirea criteriilor de bază a taxelor şi tarifelor aferente elaborării, analizei şi verificării documentaţiilor cadastrale pentru înscrierea în cartea funciară a terenurilor agricole
Ioan Vida – preşedinteNicolae Cochinescu – judecătorAcsinte Gaspar – judecătorIon Predescu – judecătorPuskas Valentin Zoltan – judecătorTudorel Toader – judecătorAugustin Zegrean – judecătorAntonia Constantin – procurorMarieta Safta – magistrat-asistentPe rol se află soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 3 lit. b) din Legea nr. 217/2007 pentru stabilirea criteriilor de bază a taxelor şi tarifelor aferente elaborării, analizei şi verificării documentaţiilor cadastrale pentru înscrierea în cartea funciară a terenurilor agricole, excepţie ridicată de Ordinul Geodezilor din România în Dosarul nr. 2.725/2/2008 al Curţii de Apel Bucureşti – Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal.La apelul nominal lipsesc părţile, faţă de care procedura de citare este legal îndeplinită.Magistratul-asistent referă că autorul excepţiei a depus la dosarul cauzei note de şedinţă prin care solicită admiterea excepţiei de neconstituţionalitate astfel cum a fost formulată. De asemenea, partea Agenţia Naţională de Cadastru şi Publicitate Imobiliară a depus la dosar concluzii scrise prin care solicită, în principal, respingerea excepţiei ca inadmisibilă, având în vedere că autorul acesteia nu are legitimitate procesuală. Aceasta, întrucât Curtea Constituţională a admis, prin Decizia nr. 1.150 din 6 noiembrie 2008, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 832 din 10 decembrie 2008, excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor Legii nr. 16/2007 privind organizarea şi exercitarea profesiei de geodez şi a constatat că această lege este neconstituţională. În subsidiar, se solicită respingerea excepţiei ca neîntemeiată.Cauza se află în stare de judecată.Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate, arătând că textul de lege criticat nu are nicio legătură cu dispoziţiile constituţionale invocate.CURTEA,având în vedere actele şi lucrările dosarului, reţine următoarele:Prin Încheierea din 14 octombrie 2008, pronunţată în Dosarul nr. 2.725/2/2008, Curtea de Apel Bucureşti – Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 3 lit. b) din Legea nr. 217/2007 pentru stabilirea criteriilor de bază a taxelor şi tarifelor aferente elaborării, analizei şi verificării documentaţiilor cadastrale pentru înscrierea în cartea funciară a terenurilor agricole, excepţie invocată de Ordinul Geodezilor din România.În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate se susţine, în esenţă, că "exercitarea unei profesii de geodez de către persoane care nu corespund cerinţelor de studii, respectiv studii superioare în domeniul geodeziei, încalcă principiul autonomiei universitare", citându-se susţinerea în acest sens a preşedintelui Uniunii Mondiale a Profesiilor Liberale.Curtea de Apel Bucureşti – Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal consideră că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată.În conformitate cu dispoziţiile art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicate.Avocatul Poporului consideră că textul de lege criticat nu vine în contradicţie sub niciun aspect cu normele constituţionale care garantează autonomia universitară.Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.CURTEA,examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie art. 3 lit. b) din Legea nr. 217/2007 pentru stabilirea criteriilor de bază a taxelor şi tarifelor aferente elaborării, analizei şi verificării documentaţiilor cadastrale pentru înscrierea în cartea funciară a terenurilor agricole, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 454 din 5 iulie 2007, având următorul cuprins: „Pot să întocmească lucrări de cadastru necesare înscrierii în cartea funciară, precum şi măsurători şi lucrări tehnice de dezmembrare şi alipire, rectificări de hotare ale unităţilor administrativ-teritoriale, rectificări ale limitelor intravilane ale localităţilor, măsurători şi lucrări tehnice necesare întocmirii documentaţiilor de scoatere din circuitul agricol:[…] b) absolvenţii cu studii postliceale sau medii de specialitate, cu o vechime în activitatea de specialitate de minimum 2 ani, autorizaţi conform reglementărilor în vigoare la data autorizării."Dispoziţiile constituţionale invocate în susţinerea excepţiei sunt cele ale art. 32 alin. (6), potrivit cărora "Autonomia universitară este garantată".Examinând excepţia de neconstituţionalitate astfel cum a fost formulată, Curtea constată mai întâi că susţinerile părţii Agenţia Naţională de Cadastru şi Publicitate Imobiliară, care a invocat, în concluziile scrise, lipsa legitimităţii procesuale a autorului excepţiei, nu pot fi primite. Aceasta, întrucât excepţia de neconstituţionalitate fiind de ordine publică, eventualele incidente procedurale intervenite în cauza în care a fost ridicată nu sunt de natură să împiedice soluţionarea sa. Aşa fiind, şi având în vedere dispoziţiile art. 14 din Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale, potrivit cărora „procedura jurisdicţională prevăzută de prezenta lege se completează cu regulile procedurii civile, în măsura în care ele sunt compatibile cu natura procedurii în faţa Curţii Constituţionale. Compatibilitatea se hotărăşte exclusiv de Curte”, raportate la cele ale art. 29 alin. (1) din acelaşi act normativ, potrivit cărora „Curtea Constituţională decide asupra excepţiilor ridicate în faţa instanţelor judecătoreşti sau de arbitraj comercial privind neconstituţionalitatea unei legi sau ordonanţe ori a unei dispoziţii dintr-o lege sau dintr-o ordonanţă în vigoare, care are legătură cu soluţionarea cauzei în orice fază a litigiului şi oricare ar fi obiectul acestuia”, Curtea va proceda la examinarea excepţiei de neconstituţionalitate invocate.Cu privire la criticile formulate de autorul excepţiei, Curtea constată că exprimă nemulţumirea acestuia determinată de faptul că se permite întocmirea lucrărilor de cadastru nu doar de către persoane cu studii superioare, ci şi de "absolvenţii cu studii postliceale sau medii de specialitate". Această nemulţumire nu poate fi convertită însă într-un argument de natură să susţină pretinsa încălcare, prin textul de lege criticat, a principiului autonomiei universitare. Astfel, dispoziţiile legale criticate nu lezează în niciun fel dreptul comunităţii universitare de a se conduce, de a-şi exercită libertăţile academice fără niciun fel de ingerinţe ideologice, politice sau religioase, de a-şi asuma un ansamblu de competenţe şi obligaţii în concordanţă cu opţiunile şi orientările strategice naţionale ale dezvoltării învăţământului superior stabilite prin lege. Posibilitatea autorizării unei persoane fără studii superioare în vederea efectuării unor lucrări de specialitate nu poate aveasemnificaţia unei încălcări a dreptului instituţiilor de învăţământ superior de a stabili propriile standarde de calitate cu privire la pregătirea profesională a viitorilor absolvenţi.Pentru motivele mai sus arătate, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 alin. (1) şi (6) din Legea nr. 47/1992,CURTEA CONSTITUŢIONALĂÎn numele legiiDECIDE:Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 3 lit. b) din Legea nr. 217/2007 pentru stabilirea criteriilor de bază a taxelor şi tarifelor aferente elaborării, analizei şi verificării documentaţiilor cadastrale pentru înscrierea în cartea funciară a terenurilor agricole, excepţie ridicată de Ordinul Geodezilor din România în Dosarul nr. 2.725/2/2008 al Curţii de Apel Bucureşti – Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal.Definitivă şi general obligatorie.Pronunţată în şedinţa publică din data de 2 aprilie 2009.PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,prof. univ. dr. IOAN VIDAMagistrat-asistent,Marieta Safta––––-