DECIZIE nr. 47 din 15 septembrie 1993

Redacția Lex24
Publicat in CC: Decizii, 11/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 233 din 28 septembrie 1993
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulRESPINGE NECONSTITUTIONALITATEALEGE 61 22/09/1993 ART. 10
ActulREFERIRE LALEGE 53 01/06/1992
ActulREFERIRE LALEGE 47 18/05/1992 ART. 3
ActulREFERIRE LALEGE 47 18/05/1992 ART. 5
ActulREFERIRE LALEGE 47 18/05/1992 ART. 19
ActulREFERIRE LALEGE 47 18/05/1992 ART. 20
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 17
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 110
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 137
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 144
Acte care fac referire la acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulREFERIT DEDECIZIE 69 28/02/2023
ActulREFERIT DEDECIZIE 101 16/03/2023
ActulREFERIT DEDECIZIE 2 13/01/2021
ActulREFERIT DEDECIZIE 58 12/02/2020
ActulREFERIT DEDECIZIE 593 15/07/2020
ActulREFERIT DEDECIZIE 591 14/07/2020
ActulREFERIT DEDECIZIE 643 24/09/2020
ActulREFERIT DEDECIZIE 649 24/09/2020
ActulREFERIT DEDECIZIE 646 24/09/2020
ActulREFERIT DEDECIZIE 631 22/09/2020
ActulREFERIT DEDECIZIE 849 25/11/2020
ActulREFERIT DEDECIZIE 77 30/01/2019
ActulREFERIT DEDECIZIE 297 07/05/2019
ActulREFERIT DEDECIZIE 797 03/12/2019
ActulREFERIT DEDECIZIE 841 13/12/2018
ActulREFERIT DEDECIZIE 765 21/02/2017
ActulREFERIT DEDECIZIE 22 20/01/2016
ActulREFERIT DEDECIZIE 581 20/07/2016
ActulREFERIT DEDECIZIE 616 11/10/2016
ActulREFERIT DEDECIZIE 593 14/09/2016
ActulREFERIT DEDECIZIE 620 13/10/2016
ActulREFERIT DEDECIZIE 667 09/11/2016
ActulREFERIT DEDECIZIE 795 16/12/2016
ActulREFERIT DEDECIZIE 767 14/12/2016
ActulREFERIT DEDECIZIE 766 14/12/2016
ActulREFERIT DEDECIZIE 105 27/02/2014
ActulREFERIT DEDECIZIE 320 19/06/2013
ActulREFERIT DEDECIZIE 1093 15/10/2008
ActulREFERIT DEDECIZIE 1092 15/10/2008
ActulREFERIT DEDECIZIE 1056 14/11/2007
ActulREFERIT DEDECIZIE 328 10/05/2017

cu privire la constituţionalitatea art. 10 alin. (3) din Legea privind alocaţia de stat pentru copii



Cu adresa nr. 5/2637/1993 Guvernul României a sesizat Curtea Constituţională invocand neconstituţionalitatea prevederilor art. 10 alin. (3) din Legea privind alocaţia de stat pentru copii.Curtea Constituţională, în temeiul art. 3 alin. (2) din Legea nr. 47/1992, constata ca este competenţa să soluţioneze sesizarea, care a fost formulată şi înaintată cu respectarea prevederilor art. 144 lit. a) din Constituţie şi ale art. 17 alin. (1) din legea sa organică.Guvernul considera ca prevederile art. 10 alin. (3) din Legea privind alocaţia de stat pentru copii sunt neconstituţionale întrucât nivelul alocaţiei de stat pentru copii de 3.500 lei lunar implica o cheltuiala suplimentară faţă de nivelul de 2.840 lei prevăzut în proiectul guvernamental, iar la acest articol nu s-a indicat precis o sursa reală care să poată asigura în fapt acoperirea acestor cheltuieli.În drept, sesizarea se întemeiază pe dispoziţiile art. 137 alin. (5) din Constituţie, conform cărora nici o cheltuiala nu poate fi aprobată fără stabilirea sursei de finanţare.Potrivit art. 5 şi art. 19 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, Curtea Constituţională a solicitat celor două Camere ale Parlamentului punctul lor de vedere asupra sesizării primite, precum şi Guvernului, Ministerului Justiţiei, Ministerului Muncii şi Protecţiei Sociale şi Ministerului Finanţelor unele date şi informaţii suplimentare faţă de cele din sesizare, necesare soluţionării obiectiei de neconstituţionalitate.La termenul din 5 august 1993, stabilit pentru soluţionarea sesizării, Guvernul României, prin adresa nr. 158/622 din 4 august 1993, a solicitat amânarea cauzei deoarece Ministerul Justiţiei, care urma sa elaboreze un studiu aprofundat pentru o mai buna fundamentare a obiectiei de neconstituţionalitate, nu îl definitivase. În consecinţa, prin Încheierea din data de 5 august 1993 s-a stabilit un nou termen la data de 15 septembrie 1993.Cu adresa nr. 1/1199 din 7 septembrie 1993, Senatul a comunicat punctul sau de vedere în sensul că textul în discuţie trebuie completat şi, ca atare, "apare ca necorespunzător prevederilor constituţionale", dacă în baza prevederilor bugetului de stat Guvernul nu are posibilitatea executării dispoziţiilor art. 10 alin. (3) din lege, deoarece nivelul alocaţiei stabilit de noua lege a fost majorat faţă de cel propus în proiectul guvernamental.Camera Deputaţilor nu a comunicat punctul sau de vedere.Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale a comunicat la data de 9 august 1993 relaţiile solicitate, precizând influenţa socială şi financiară a principalelor prevederi noi ale legii adoptate – creşterea numărului de beneficiari cu 1.702.000 copii, a cheltuielilor anuale suplimentare cu 29 miliarde lei etc. – şi ca, practic, în luna septembrie, prin efectul indexarilor, alocaţia de stat pentru copii este în medie de 3.460 lei.Ministerul Justiţiei, căruia i se solicitase sa analizeze consecinţele caracterului inseparabil al textului vizat faţă de restul reglementării, a reiterat, în esenta, argumentele din sesizare, iar Ministerul Finanţelor a comunicat ca datele şi informaţiile solicitate au fost înaintate Guvernului spre a fi avute în vedere la precizările suplimentare pe care acesta le va transmite.De asemenea, se considera că nu are nici o relevanta faptul ca în cursul dezbaterilor parlamentare reprezentanţii Guvernului nu au invocat problema neconstitutionalitatii art. 10 alin. (3) şi ca după adoptarea legii, dar înainte de promulgare, s-ar fi constituit resursele pentru acoperirea cheltuielilor suplimentare necesare.Cu adresa nr. 5/2657 din 8 septembrie 1993, Guvernul a reiterat, în esenta, argumentarea din sesizare, în sensul că art. 137 alin. (5) din Constituţie presupune stabilirea concretă, pentru orice cheltuiala suplimentară, a unor resurse suplimentare.CURTEA CONSTITUŢIONALĂ,vazand sesizarea formulată de Guvern, punctul de vedere al Senatului şi informaţiile suplimentare primite de la Guvern, Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale şi Ministerul Justiţiei, retine următoarele:Prin art. 10 alin. (3) din Legea privind alocaţia de stat pentru copii se stabileşte ca alocaţia se suporta de la bugetul de stat, iar pentru copiii handicapati, din fondurile de risc şi de accident, constituit potrivit Legii nr. 53/1992. Aceasta dispoziţie este inseparabila de restul reglementărilor legii, astfel încât, dacă ar fi eliminata ca neconstitutionala, însăşi promulgarea legii ar fi împiedicată.Critica formulată în sesizare se întemeiază pe interpretarea prevederilor art. 137 alin. (5) din Constituţie în sensul că ele ar presupune chiar stabilirea resurselor pentru acoperirea unei cheltuieli bugetare. În realitate, art. 137 alin. (5) are în vedere faptul ca nici o cheltuiala bugetară nu poate fi aprobată fără stabilirea sursei de finanţare, cerinţa pe care legiuitorul a respectat-o de vreme ce în art. 10 alin. (3) din Legea privind alocaţia de stat pentru copii se prevede că sursa de finanţare este bugetul de stat, respectiv un fond extrabugetar pentru risc şi accident, instituit prin Legea nr. 53/1992.Sunt doua aspecte diferite: stabilirea sursei de finanţare şi insuficienta resurselor financiare din sursa astfel stabilită. Primul aspect este legat de imperativele art. 137 alin. (5) din Constituţie, iar al doilea nu are caracter constituţional, fiind o problemă exclusiv de oportunitate politica, ce priveşte, în esenta, relaţiile dintre Parlament şi Guvern. Dacă Guvernul nu are resurse financiare suficiente poate să propună modificările necesare pentru asigurarea lor, în virtutea dreptului sau de iniţiativa legislativă.Este de observat, totodată, ca în cursul dezbaterii parlamentare, reprezentantul Guvernului s-a opus la majorarea cuantumului alocaţiei, deci la amendarea art. 3 alin. (1) din proiectul guvernamental, dar nu şi la adoptarea art. 10 alin. (3), neexercitandu-şi dreptul de a propune un amendament în funcţie de nivelul alocaţiei ce fusese adoptat, întemeiat pe argumentele invocate în sesizare.Nu se poate retine nici argumentul invocat în precizările prezentate de Guvern, ulterior sesizării, în sensul că ar fi fost incalcate prevederile art. 110 alin. (1) din Constituţie, potrivit cărora, când o iniţiativă legislativă implica modificarea prevederilor bugetului de stat, este obligatorie solicitarea informării Parlamentului asupra acestor modificări. Cat timp legea a fost adoptată pe baza unei iniţiative guvernamentale, informarea Parlamentului s-a realizat prin însăşi desfăşurarea procedurii de dezbateri.Având în vedere considerentele expuse,vazand şi dispoziţiile art. 110 alin. (1), ale art. 137 alin. (5) şi ale art. 144 lit. a) din Constituţie, precum şi ale art. 20 din Legea nr. 47/1992,CURTEA CONSTITUŢIONALĂ,În numele legiiDECIDE:1. Dispoziţiile art. 10 alin. (3) din Legea privind alocaţia de stat pentru copii sunt constituţionale.2. Prezenta decizie se comunică, potrivit legii, Preşedintelui României şi se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.Deliberarea a avut loc la data de 15 septembrie 1993 şi la ea au participat Vasile Gionea, preşedinte, Viorel Mihai Ciobanu, Mihai Constantinescu, Miklos Fazakas, Ion Filipescu, Antonie Iorgovan, Ioan Muraru, Florin Bucur Vasilescu şi Victor-Dan Zlatescu, judecători.PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,prof. dr. VASILE GIONEAMagistrat-asistent,Florentina Geangu––––

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x