DECIZIE nr. 47 din 10 martie 1998

Redacția Lex24
Publicat in CC: Decizii, 12/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 230 din 24 iunie 1998
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LALEGE 131 28/10/1996
ActulREFERIRE LAOG 15 23/01/1996 ART. 5
Acte care fac referire la acest act:

SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulREFERIT DEDECIZIE 212 07/11/2000

referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 5 alin. 2 din Ordonanţa Guvernului nr. 15 din 23 ianuarie 1996 privind întărirea disciplinei financiar-valutare, aprobată şi modificată prin Legea nr. 131 din 28 octombrie 1996



Ioan Muraru – preşedinteCostica Bulai – judecătorViorel Mihai Ciobanu – judecătorMihai Constantinescu – judecătorNicolae Popa – judecător Lucian Stangu – judecătorFlorin Bucur Vasilescu – judecătorRomul Petru Vonica – judecătorVictor Dan Zlatescu – judecătorPaula C. Pantea – procurorCarmen Daniela Manea – magistrat-asistentPe rol, pronunţarea asupra excepţiei de neconstituţionalitate a prevederilor art. 5 alin. 2 din Ordonanţa Guvernului nr. 15 din 23 ianuarie 1996 privind întărirea disciplinei financiar-valutare, aprobată şi modificată prin Legea nr. 131 din 28 octombrie 1996. Excepţia a fost invocată de Molnar Liana Maya Rada în Dosarul nr. 4.151/1997 al Judecătoriei Cluj-Napoca.Dezbaterile au avut loc în şedinţa publică din data de 3 martie 1998 şi au fost consemnate în încheierea din aceeaşi dată, când, având nevoie de timp pentru a delibera, Curtea a amânat pronunţarea pentru data de 10 martie 1998.CURTEA,având în vedere actele şi lucrările dosarului, constata următoarele:Prin Încheierea din 13 iunie 1997, pronunţată în Dosarul nr. 4.151/1997, Judecătoria Cluj-Napoca a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 5 alin. 2 din Ordonanţa Guvernului nr. 15/1996, invocată de Molnar Liana Maya Rada într-o cauza având ca obiect soluţionarea plângerii formulate împotriva unui proces-verbal de contravenţie încheiat de organele de control ale Gărzii financiare Cluj.Motivul pentru care contravenienta petitionara a ridicat aceasta excepţie este, potrivit actelor depuse, ca art. 4 alin. 2 din ordonanţa încalcă dispoziţiile art. 49 din Constituţie, deoarece "impunerea unui plafon de plati în numerar de 5 milioane lei zilnic, faţă de o altă persoană juridică, este o restrangere a exerciţiului dreptului societăţilor comerciale în activitatea pe care o desfăşoară …." .Exprimandu-şi opinia, la intervenţia Curţii Constituţionale, instanţa de judecată apreciază ca art. 4 alin. 2 şi art. 5 alin. 2 din Ordonanţa Guvernului nr. 15/1996 sunt „în concordanta cu reglementările art. 49 din Constituţia României”.Faţa de conţinutul încheierii de sesizare iniţiale, care se referă la neconstituţionalitatea art. 5 alin. 2 din Ordonanţa Guvernului nr. 15/1996, de notele scrise ale autoarei excepţiei, care susţine ca „art. 4 alin. 2 din Ordonanţa Guvernului nr. 15/1996 contravine întru totul art. 49 din Constituţia României”, precum şi de completările instanţei, care fac vorbire de art. 4 alin. 2 şi de art. 5 alin. 2 din ordonanţa, trebuie observat ca motivul pentru care petitionarea a ridicat excepţia are legătură cu plafonul de 5 milioane lei prevăzut de art. 5 alin. 2 lit. c) din ordonanţa. Ca atare, Curtea Constituţională urmează să se pronunţe numai asupra constituţionalităţii art. 5 alin. 2 din Ordonanţa Guvernului nr. 15/1996. În scopul soluţionării cauzei, s-au solicitat, conform prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicată, puncte de vedere preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului şi Guvernului.În punctul de vedere exprimat de Guvern se arata ca, pe de o parte, "dispoziţiile art. 5 alin. 2 din Ordonanţa Guvernului nr. 15/1996 sunt justificate de interese de ordin general, pentru întărirea disciplinei financiar-valutare şi evitarea evaziunii fiscale”, iar pe de altă parte, având în vedere practica jurisdicţională a Curţii Constituţionale, ca excepţia „apare neîntemeiată”.Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere.CURTEA,examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale atacate, raportate la prevederile Constituţiei şi ale Legii nr. 47/1992, republicată, retine următoarele:În temeiul art. 144 lit. c) din Constituţie şi al art. 23 din Legea nr. 47/1992, Curtea este competenţa să soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate a art. 5 alin. 2 din Ordonanţa Guvernului nr. 15/1996.Textul art. 5 alin. 2 din Ordonanţa Guvernului nr. 15/1996 este următorul: "Persoanele juridice pot efectua plati în numerar în următoarele cazuri:a) plata salariilor şi a altor drepturi de personal;b) alte operaţiuni de plati ale persoanelor juridice cu persoane fizice;c) plati către persoane juridice, în limita unui plafon zilnic maxim de 5.000.000 lei."Asupra art. 5 alin. 2 din Ordonanţa Guvernului nr. 15/1996 Curtea s-a pronunţat prin Decizia nr. 6 din 16 ianuarie 1997, definitivă prin nerecurare, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 42 din 14 martie 1997, statuand ca acesta este constituţional. Aceasta soluţie are în vedere, în esenta, următoarele considerente:– dispoziţiile sunt justificate de interese de ordin general, pentru întărirea disciplinei financiar-valutare şi evitarea evaziunii fiscale;– statul are obligaţia, potrivit art. 134 alin. (2) lit. a) din Constituţie, sa acţioneze pentru apărarea acestor interese, iar agenţii economici trebuie să se integreze în acest cadru general, în concordanta cu interesul naţional;– constituţionalitatea art. 5 din Ordonanţa Guvernului nr. 15/1996 nu poate fi apreciată în raport cu prevederile art. 49 alin. (1) din Constituţie, întrucât dispoziţiile atacate „se referă numai la persoane juridice al căror statut juridic nu este reglementat de aceleaşi dispoziţii legale care se referă la persoanele fizice ce au calitatea de cetăţeni”.Deoarece nu au intervenit elemente noi care să constituie temei pentru schimbarea practicii jurisdicţionale a Curţii, urmează ca excepţia invocată să fie respinsă.Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 144 lit. c), al art. 145 alin. (2) din Constituţie, precum şi al art. 13 alin. (1) lit. A.c) şi al art. 23 din Legea nr. 47/1992, republicată,CURTEAÎn numele legiiDECIDE:Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 5 alin. 2 din Ordonanţa Guvernului nr. 15 din 23 ianuarie 1996 privind întărirea disciplinei financiar-valutare, aprobată şi modificată prin Legea nr. 131 din 28 octombrie 1996, invocată de Molnar Liana Maya Rada în Dosarul nr. 4.151/1997 al Judecătoriei Cluj-Napoca.Definitivă.Pronunţată în şedinţa publică din data de 10 martie 1998.PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,prof. univ. dr. IOAN MURARU Magistrat-asistent,Carmen Daniela Manea––––––

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x