DECIZIE nr. 440 din 10 mai 2007

Redacția Lex24
Publicat in CC: Decizii, 22/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 370 din 31 mai 2007
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LADECIZIE 290 01/07/2004
ActulREFERIRE LALEGE 479 12/11/2003
ActulREFERIRE LALEGE (R) 164 07/04/2001
ActulREFERIRE LALEGE (R) 164 07/04/2001 ART. 5
ActulRESPINGE NECONSTITUTIONALITATEALEGE (R) 164 07/04/2001 ART. 79
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 1
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 2
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 3
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 10
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 11
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 29
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 30
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 16
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 47
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 108
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 146
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 147
 Nu exista acte care fac referire la acest act

referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 79 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 164/2001 privind pensiile militare de stat



Ioan Vida – preşedinteNicolae Cochinescu – judecătorAcsinte Gaspar – judecătorKozsokar Gabor – judecătorPetre Ninosu – judecătorIon Predescu – judecătorŞerban Viorel Stănoiu – judecătorTudorel Toader – judecătorAntonia Constantin – procurorMihai Paul Cotta – magistrat-asistentPe rol se află soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 79 din Legea nr. 164/2001, excepţie ridicată de Cristache Stoian în Dosarul nr. 719/113/2006 al Curţii de Apel Galaţi – Secţia conflicte de muncă şi asigurări sociale.La apelul nominal răspund U.M. 0472 – Casa de pensii Bucureşti şi U.M. 0754 – Secţia de informaţii Brăila, ambele prin consilier juridic, lipsind autorul excepţiei, faţă de care procedura de citare a fost legal îndeplinită.Reprezentantul părţilor prezente consideră că dispoziţiile legale criticate sunt constituţionale, întrucât legiuitorul a reglementat prin Legea nr. 164/2001 două situaţii diferite, determinate de actul normativ în vigoare la data pensionării.Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate, ca nefondată, arătând că dispoziţiile legale criticate nu sunt contrare prevederilor constituţionale invocate.CURTEA,având în vedere actele şi lucrările dosarului, reţine următoarele:Prin Încheierea din 19 februarie 2007, pronunţată în Dosarul nr. 719/113/2006, Curtea de Apel Galaţi – Secţia conflicte de muncă şi asigurări sociale a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 79 din Legea nr. 164/2001, excepţie ridicată de Cristache Stoian în cauza ce are ca obiect soluţionarea contestaţiei la decizia de actualizare a pensiei.În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine că textul de lege criticat, fiind insuficient de clar redactat, produce confuzie între "funcţia maximă exercitată" şi "funcţia maximă avută la data trecerii în rezervă". În această situaţie nu se putea emite nicio hotărâre de Guvern clară, în executarea legii. Se mai arată că dispoziţiile legale criticate sunt discriminatorii între cadrele militare care s-au pensionat înainte de data intrării în vigoare a Legii nr. 164/2001 şi cele care se pensionează sub imperiul acestei legi.Curtea de Apel Galaţi – Secţia conflicte de muncă şi asigurări sociale apreciază că excepţia ridicată nu este întemeiată, având în vedere că Legea nr. 164/2001 „reglementează situaţii diferite, ce justifică, în mod obiectiv şi raţional, instituirea unui tratament juridic diferenţiat”.În conformitate cu prevederile art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi formula punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.Avocatul Poporului consideră că dispoziţiile legale criticate sunt constituţionale. Prevederile art. 16 alin. (1) din Constituţie nu sunt încălcate, întrucât, în raport cu data pensionării, anterioară sau ulterioară intrării în vigoare a Legii nr. 164/2001, beneficiarii dreptului la pensia militară de stat se află în situaţii diferite, ceea ce justifică şi tratamentul juridic rezonabil diferenţiat.Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.CURTEA,examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile părţilor prezente şi ale procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate ridicată.Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate, astfel cum a fost formulat, îl constituie dispoziţiile art. 79 din Legea nr. 164/2001 privind pensiile militare de stat, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 748 din 14 octombrie 2002, astfel cum au fost au fost modificate prin Legea nr. 479/2003, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 836 din 25 noiembrie 2003.Analizând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constată că în realitate sunt criticate numai prevederile art. 79 alin. (1) lit. a), asupra cărora urmează să se pronunţe. Conţinutul acestora este următorul:– Art. 79: "(1) Pensiile militare stabilite în baza legislaţiei anterioare datei intrării în vigoare a prezentei legi se recalculează astfel: a) cuantumul pensiei în plată se actualizează, având ca bază de calcul solda lunară brută în vigoare la data aplicării prezentei legi, corespunzătoare funcţiei maxime exercitate şi gradului militar, avute la data trecerii în rezervă, pe baza unei metodologii aprobate prin hotărâre a Guvernului, la propunerea instituţiilor prevăzute la art. 5 alin. (1), metodologie conform căreia acordarea gradaţiei se va face în raport cu vechimea în serviciu sau cea avută la data trecerii în rezervă."În opinia autorului excepţiei dispoziţiile legale criticate sunt în neconcordanţă cu prevederile art. 16 alin. (1) şi ale art. 108 alin. (2) din Constituţie, referitoare la egalitatea în drepturi, respectiv la emiterea hotărârilor Guvernului în executarea legii.Examinând excepţia de neconstituţionalitate şi dispoziţiile legale criticate, cu raportare la prevederile constituţionale invocate, Curtea constată următoarele:Susţinerea autorului excepţiei referitoare la confuzia sau ambiguitatea art. 79 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 164/2001 este neîntemeiată. Potrivit acestui text, baza de calcul pentru actualizarea pensiei stabilite anterior intrării în vigoare a legii o constituie „solda lunară brută în vigoare la data aplicării prezentei legi, corespunzătoare funcţiei maxime exercitate şi gradului militar, avute la data trecerii în rezervă”, deci se au în vedere atât funcţia exercitată, cât şi gradul militar avute la data trecerii în rezervă. În ceea ce priveşte comparaţia pe care o face autorul excepţiei cu normele metodologice de aplicare a legii, aprobate prin hotărâre de Guvernului, Curtea observă că normele metodologice nu pot deroga de la lege, iar controlul constituţionalităţii acestora, potrivit art. 146 lit. d) din Constituţie şi art. 29 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, nu intră în competenţa Curţii Constituţionale. În consecinţă, prevederile art. 108 alin. (2) din Constituţie nu au nicio relevanţă în cauză.Analizând critica referitoare la încălcarea, prin art. 79 alin. (1) lit. a) din lege, a principiului constituţional al egalităţii în drepturi, Curtea Constituţională constată că şi aceasta este neîntemeiată. În jurisprudenţa sa a statuat în mod constant, chiar şi cu ocazia examinării constituţionalităţii art. 79 din Legea nr. 164/2001 (de exemplu, Decizia nr. 290 din 1 iulie 2004, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 735 din 16 august 2004), că la acordarea drepturilor de pensie sunt aplicabile dispoziţiile legale în vigoare la data pensionării, iar titularii acestor drepturi, în raport cu reglementările legale sub imperiul cărora se înscriu la pensie, se află în situaţii obiectiv deosebite, faţă de care este justificat tratamentul juridic rezonabil diferit. Potrivit art. 47 alin. (2) din Constituţie, legiuitorul este singurul în drept să stabilească normele privind condiţiile şi criteriile de acordare a drepturilor de asigurări sociale şi să le modifice ori de câte ori consideră necesar. De altfel, art. 79 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 164/2001 dispune actualizarea pensiilor militare de stat anterior stabilite tocmai în scopul de a elimina deosebirile nejustificate ce ar apărea între cuantumul pensiilor stabilite pe baza reglementărilor legale succesive şi diferite.Potrivit considerentelor expuse, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,CURTEA CONSTITUŢIONALĂÎn numele legiiDECIDE:Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 79 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 164/2001 privind pensiile militare de stat, excepţie ridicată de Cristache Stoian în Dosarul nr. 719/113/2006 al Curţii de Apel Galaţi Secţia conflicte de muncă şi asigurări sociale.Definitivă şi general obligatorie.Pronunţată în şedinţa publică din data de 10 mai 2007.PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,prof. univ. dr. IOAN VIDAMagistrat-asistent,Mihai Paul Cotta––

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x