Informatii Document
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 370 din 31 mai 2007
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act | |
Nu exista actiuni induse de acest act | |
Acte referite de acest act: | |
Acte care fac referire la acest act: | |
referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 87 din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale
Ioan Vida – preşedinteNicolae Cochinescu – judecătorAcsinte Gaspar – judecătorKozsokar Gabor – judecătorPetre Ninosu – judecătorIon Predescu – judecătorŞerban Viorel Stănoiu – judecătorTudorel Toader – judecătorAntonia Constantin – procurorMihai Paul Cotta – magistrat-asistentPe rol se află soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 87 din Legea nr. 19/2000, excepţie ridicată de Nicolae Kreis în Dosarul nr. 6.947/115/2006 al Tribunalului Caraş-Severin.La apelul nominal se constată lipsa părţilor, faţă de care procedura de citare a fost legal îndeplinită.Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate, ca nefondată, arătând că dispoziţiile legale criticate asigură accesul la instanţa judecătorească al persoanei nemulţumite de decizia de pensionare.CURTEA,având în vedere actele şi lucrările dosarului, reţine următoarele:Prin Încheierea din 23 februarie 2007, pronunţată în Dosarul nr. 6.947/115/2006, Tribunalului Caraş-Severin a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 87 din Legea nr. 19/2000, excepţie ridicată de Nicolae Kreis în cauza ce are ca obiect soluţionarea contestaţiei la decizia de stabilire a pensiei, emisă de Casa Judeţeană de Pensii Caraş-Severin.În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine că, în comparaţie cu Legea pensiei nr. 3/1977, anterioară Legii nr. 19/2000, textul criticat prevede un sistem de calcul atât de complicat încât niciun pensionar nu poate să îşi calculeze drepturile de pensie şi nu poate verifica corectitudinea stabilirii acestora. În acest context, termenul de 45 de zile prevăzut de textul respectiv, înăuntrul căruia poate fi contestată decizia de stabilire a pensiei, este foarte scurt, ceea ce face ca drepturile consacrate de art. 21 şi 31 din Constituţie să nu poată fi exercitate.Tribunalul Caraş-Severin apreciază că Legea nr. 19/2000 este cel puţin „complicată”, motiv pentru care o recalculare exactă a drepturilor de pensie se poate face numai printr-o expertiză contabilă, iar majoritatea pensionarilor nu pot suporta costurile acesteia. Consideră că exprimarea şi a altor opinii ar echivala cu o antepronunţare.În conformitate cu prevederile art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi formula punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.Avocatul Poporului consideră că art. 87, precum şi Legea nr. 19/2000 în ansamblul său sunt constituţionale, neputându-se reţine încălcarea prevederilor art. 16 alin. (1), ale art. 21 sau ale art. 15 alin. (2) din Constituţie.Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.CURTEA,examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile autorului excepţiei şi ale procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile art. 87 din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 140 din 1 aprilie 2000, modificată prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 49/2001, aprobată prin Legea nr. 338/2002, publicate în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 161 din 30 martie 2001, respectiv nr. 446 din 25 iunie 2002. Potrivit acestor dispoziţii: „Decizia emisă în condiţiile art. 86 alin. (1) poate fi contestată la instanţa judecătorească competentă în a cărei rază teritorială se află domiciliul asiguratului, în termen de 45 de zile de la comunicare.”În opinia autorului excepţiei dispoziţiile legale criticate sunt în neconcordanţă cu prevederile art. 21 şi 31 din Constituţie, referitoare la accesul liber la justiţie şi dreptul părţilor la un proces echitabil, respectiv la dreptul la informaţie.Examinând excepţia de neconstituţionalitate şi dispoziţiile legale criticate, cu raportare la prevederile constituţionale invocate, Curtea constată următoarele:În legătură cu susţinerea autorului excepţiei referitoare la restrângerea, prin art. 87 din Legea nr. 19/2000, a accesului la justiţie, Curtea reţine că, potrivit jurisprudenţei sale constante, în consens şi cu practica Curţii Europene a Drepturilor Omului, accesul liber la justiţie nu este un drept absolut, a cărui exercitare nu ar putea fi condiţionată prin lege de îndeplinirea unor cerinţe prealabile şi de respectarea unor termene de prescripţie sau de decădere. Important este ca persoana care se consideră lezată în drepturile, libertăţile sau interesele sale legitime să aibă efectiv posibilitatea de a se adresa instanţei judecătoreşti competente, iar în cadrul judecării cauzei sale să beneficieze de toate garanţiile şi mijloacele procedurale prevăzute, care condiţionează desfăşurarea unui proces echitabil. Atacarea în justiţie a oricărui act juridic de dispoziţie poate fi făcută în termenele stabilite de lege. În acest sens, textul de lege criticat este în conformitate cu dispoziţiile art. 21 din Constituţie, deoarece prevede posibilitatea titularului dreptului de asigurări sociale, deci şi a pensionarului, de a ataca decizia casei teritoriale de pensii cu contestaţie introdusă la tribunal în termen de 45 de zile de la data comunicării. Acest termen este rezonabil pentru persoana interesată să se convingă asupra corectitudinii stabilirii drepturilor sale şi, dacă este cazul, să conteste decizia de pensionare. De asemenea, în faţa instanţei de judecată, beneficiază de toate drepturile procesuale legale.Referitor la susţinerea privind încălcarea prin textul de lege criticat a dispoziţiilor art. 31 din Constituţie, Curtea constată că nu poate fi primită. Pentru titularul dreptului la pensie, datele şi informaţiile pe baza cărora i se stabileşte pensia nu sunt informaţii de interes public, în sensul dispoziţiei constituţionale, ci reprezintă date personale, în cea mai mare parte furnizate chiar de acesta şi la care are acces permanent şi nelimitat. În consecinţă, prevederile art. 31 din Constituţie nu au incidenţă în cauză.Potrivit considerentelor expuse, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,CURTEA CONSTITUŢIONALĂÎn numele legiiDECIDE:Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 87 din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale, excepţie ridicată de Nicolae Kreis în Dosarul nr. 6.947/115/2006 al Tribunalului Caraş-Severin.Definitivă şi general obligatorie.Pronunţată în şedinţa publică din data de 10 mai 2007.PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,prof. univ. dr. IOAN VIDAMagistrat-asistent,Mihai Paul Cotta–-