privind stabilirea unor măsuri în sarcina societăţilor de asigurări autorizate să încheie asigurări facultative pentru locuinţe
Comisia de Supraveghere a Asigurărilor, cu sediul în municipiul Bucureşti, str. Amiral Constantin Bălescu nr. 18, sectorul 1, CUI 14045240/01.07.2001, reprezentată legal prin preşedinte, în temeiul art. 4 alin. (19) din Legea nr. 32/2000 privind activitatea de asigurare şi supravegherea asigurărilor, cu modificările şi completările ulterioare,ca urmare a hotărârii Consiliului Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor, consemnată în extrasul din procesul-verbal al şedinţei din data de 20 iunie 2012, în cadrul căreia a fost analizată Nota nr. AO.20.334 din 12 iunie 2012 privind utilizarea denumirii PAD în asigurările facultative de locuinţe,au fost constatate următoarele:Prin Legea nr. 260/2008 privind asigurarea obligatorie a locuinţelor împotriva cutremurelor, alunecărilor de teren şi inundaţiilor, republicată, au fost reglementate constituirea, atribuţiile, organizarea şi funcţionarea Poolului de asigurare împotriva dezastrelor naturale.PAID a fost constituit în vederea gestionării asigurării obligatorii împotriva dezastrelor naturale a locuinţelor. Societăţile de asigurare care au devenit acţionari ai PAID şi-au asumat astfel ducerea la îndeplinire a acestui obiectiv al legii, respectiv cuprinderea în asigurare a tuturor locuinţelor din România, pentru o primă de asigurare rezonabilă şi pentru un comision deja stabilit, în scopul protecţiei financiare a proprietarilor de locuinţe în situaţia producerii riscurilor de cutremur, inundaţii şi alunecări de teren.Societăţile de asigurare au folosit denumirea "PAD" sau sintagme derivate din aceasta, precum şi sintagma "asigurarea obligatorie a locuinţelor" în legătură cu asigurările facultative, ceea ce a creat confuzie între asigurările facultative şi asigurarea obligatorie a locuinţelor împotriva cutremurelor, alunecărilor de teren şi inundaţiilor.Contractele de asigurare facultative pentru locuinţe includ, de regulă, riscuri suplimentare la aceleaşi prime de asigurare stabilite pentru asigurările obligatorii, dar totodată în condiţiile de asigurare sunt incluse prevederi care conduc la un mod de calcul al despăgubirii diferit faţă de cel prevăzut pentru asigurările obligatorii, respectiv: franşiză, principiul proporţionalităţii etc.De asemenea, descrierea riscurilor acoperite prin contractele facultative, precum şi a excluderilor poate conduce la concluzia că nu toate contractele facultative acoperă toate riscurile prevăzute în Legea nr. 260/2008, republicată, aşa cum sunt acestea reglementate prin normele emise în aplicarea legii.În scopul apărării drepturilor asiguraţilor şi al promovării stabilităţii activităţii de asigurare în România, în conformitate cu prevederile art. 5 lit. k) şi art. 8 alin. (2) lit. a) şi h^2) din Legea nr. 32/2000 privind activitatea de asigurare şi supravegherea asigurărilor, cu modificările şi completările ulterioare,Consiliul Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor decide: +
Articolul 1Pentru informarea clară şi exactă a proprietarilor de locuinţe în ceea ce priveşte tipul asigurării pe care aceştia îl încheie, precum şi riscurile acoperite prin poliţele de asigurare pentru locuinţe încheiate, se stabilesc următoarele:– se interzice utilizarea de către societăţile de asigurare, în cadrul desfăşurării activităţii de încheiere a asigurărilor facultative pentru locuinţe, a denumirii "PAD" sau a sintagmelor derivate din aceasta, a termenului "obligatorie" ori a termenilor similari, precum şi a sintagmei "asigurarea obligatorie a locuinţelor" sau a sintagmelor similare;– societăţile de asigurare au obligaţia de a informa în mod clar şi exact potenţialul asigurat, încă din fază precontractuală, inclusiv cu privire la prevederile din contractele de asigurare facultativă a locuinţelor care diferă de cele din contractele de asigurare obligatorie a locuinţelor împotriva cutremurelor, alunecărilor de teren sau inundaţiilor stabilite prin Legea nr. 260/2008 privind asigurarea obligatorie a locuinţelor împotriva cutremurelor, alunecărilor de teren sau inundaţiilor, republicată, şi normele emise în aplicarea acesteia (ex.: franccize, excluderi, principiul proporţionalităţii, riscuri neacoperite). +
Articolul 2Prezenta decizie va fi dusă la îndeplinire de societăţile de asigurări autorizate să încheie asigurări facultative pentru locuinţe. +
Articolul 3Încălcarea de către societăţile de asigurări a deciziilor Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor constituie contravenţie conform art. 39 alin. (2) lit. a) şi c) din Legea nr. 32/2000, cu modificările şi completările ulterioare.Preşedintele Comisiei deSupraveghere a Asigurărilor,Constantin BuzoianuBucureşti, 9 iulie 2012.Nr. 416.––