privind adoptarea regulilor de implementare a prevederilor referitoare la ajutorul de stat, menţionate în art. 64(1)(iii) şi (2) în conformitate cu art. 64(3) din Acordul european instituind o asociere între România, pe de o parte, şi Comunitatile Europene şi statele membre ale acestora, pe de altă parte, şi în art. 9(1)(iii) şi (2) din Protocolul 2 privind produsele acoperite prin Tratatul instituind Comunitatea Europeană a Carbunelui şi Otelului (CECO)*)
──────────Notă …
*) Traducere.Consiliul de Asociere,având în vedere Acordul european instituind o asociere între România, pe de o parte, şi Comunitatile Europene şi statele membre ale acestora, pe de altă parte, şi, în special, art. 64(3) din acesta,având în vedere Protocolul 2 privind produsele CECO, anexa la Acordul european şi, în special, art. 9(3) din acesta,considerând următoarele:(1) Art. 64(3) din Acordul european stabileşte ca, în decursul a 3 ani de la intrarea în vigoare a acordului, Consiliul de Asociere va adopta prin decizie regulile necesare pentru implementarea paragrafelor (1) şi (2) ale acestui articol. … (2) Reamintindu-se ca, în conformitate cu art. 64(2) din Acordul european, noţiunea de "ajutor public", asa cum este definită în art. 64(1)(iii) din Acordul european, trebuie să fie evaluată în funcţie de criteriile care decurg din aplicarea regulilor prevăzute în art. 87 din Tratatul de înfiinţare a Comunităţii Europene şi, astfel, se referă la orice ajutor acordat de stat sau din resurse ale statului, în orice formă care distorsioneaza sau ameninta sa distorsioneze concurenta, prin favorizarea anumitor agenţi economici, sau producţia anumitor mărfuri, în măsura în care afectează comerţul dintre Comunitatea Europeană şi România (ajutoare de stat). … (3) România va desemna o instituţie sau autoritate administrativă naţionala care să devină o autoritate de monitorizare cu responsabilităţi în materie de ajutor de stat. … (4) Aceasta autoritate de monitorizare va fi responsabilă cu analiza ajutoarelor individuale şi a schemelor de ajutor existente şi viitoare acordate în România şi se va pronunţa în ceea ce priveşte compatibilitatea acestora cu art. 64(1)(iii) şi (2) din Acordul european şi cu art. 9(1)(iii) şi (2) şi (4) din Protocolul 2 privind produsele acoperite prin Tratatul instituind Comunitatea Europeană a Carbunelui şi Otelului (CECO), anexa la acest acord. … (5) România, prin adoptarea regulilor necesare pentru asigurarea unei monitorizari eficiente, va asigura în special ca autoritatea de monitorizare sa primească în timp util toate informaţiile relevante de la alte instituţii guvernamentale centrale, regionale şi locale. … (6) Comisia Comunităţilor Europene, prin diferite programe comunitare, va acorda sprijin autorităţii de monitorizare prin furnizarea documentaţiei necesare, organizarea de stagii de pregătire profesională, vizite de studiu şi alte tipuri de asistenţa tehnica. … DECIDE: +
Articolul 1Regulile de implementare a prevederilor referitoare la ajutoarele de stat, menţionate în art. 64(1)(iii) şi (2), conform art. 64(3) din Acordul european instituind o asociere între România, pe de o parte, şi Comunitatile Europene şi statele membre ale acestora, pe de altă parte, şi în art. 9(1)(iii) şi (2) din Protocolul 2 privind produsele acoperite prin Tratatul instituind Comunitatea Europeană a Carbunelui şi Otelului (CECO), asa cum au fost prevăzute în anexa la prezenta decizie, sunt astfel adoptate. +
Articolul 2Aceste reguli de implementare vor intra în vigoare în prima zi a lunii care urmează celei în care se adoptă aceste reguli.Încheiat la Bruxelles.Pentru Consiliul de Asociere,Preşedinte +
Anexa 1REGULI DE IMPLEMENTAREa prevederilor referitoare la ajutoarele de stat, menţionate în art. 64(1)(iii) şi (2), conform art. 64(3) din Acordul european instituind o asociere între România, pe de o parte, şi Comunitatile europene şi statele membre ale acestora, pe de altă parte, şi în art. 9(1)(iii) şi (2) din Protocolul 2 privind produsele acoperite prin Tratatul instituind Comunitatea Europeană a Carbunelui şi Otelului (CECO), anexa la acest acordSupravegherea ajutoarelor de stat de către autoritatea de monitorizare +
Articolul 1Supravegherea ajutoarelor de stat de către autoritatea de monitorizareConform regulilor procedurale în vigoare în Comunitatea Europeană (Comunitatea) şi în România, acordarea ajutoarelor de stat va fi evaluată şi controlată din punctul de vedere al compatibilitatii ajutoarelor cu prevederile Acordului european de către autorităţile de monitorizare din Comunitate şi din România. Autoritatea de monitorizare din Comunitate este Comisia Comunităţilor Europene (Comisia), iar autorităţile de monitorizare din România sunt Consiliul Concurentei şi Oficiul Concurentei.Instrucţiuni privind instrumentarea cazurilor +
Articolul 2Criterii de compatibilitate1. În conformitate cu art. 1 din aceste reguli, evaluarea compatibilitatii ajutoarelor individuale şi a schemelor de ajutor cu Acordul european va fi efectuată pe baza criteriilor care decurg din aplicarea regulilor decurgând din art. 87 din Tratatul de instituire a Comunităţii Europene, precum şi din legislaţia secundară prezenta şi viitoare, cadrul legal, instrucţiunile şi alte acte administrative în vigoare în Comunitate şi, de asemenea, din jurisprudenta Tribunalului de prima instanţa şi a Curţii de Justiţie a Comunităţilor Europene şi din orice decizie a Consiliului de Asociere, conform art. 4(3).În măsura în care ajutoarele individuale sau schemele de ajutor sunt destinate produselor incluse în Protocolul 2 la Acordul european, prima propozitie a acestui paragraf se aplică în totalitate, cu excepţia faptului ca evaluarea nu se efectuează pe baza criteriilor care decurg din aplicarea regulilor prevăzute de art. 87 din Tratatul CE, ci pe baza criteriilor care decurg din aplicarea regulilor privind ajutorul de stat prevăzute în Tratatul instituind Comunitatea Europeană a Carbunelui şi Otelului.2. Autoritatea de monitorizare din România va fi informată asupra existenţei oricărui act referitor la adoptarea, abrogarea sau modificarea criteriilor de compatibilitate comunitare, menţionate în paragraful 1, în măsura în care acestea nu sunt publicate, dar sunt aduse în mod special în atenţia tuturor statelor membre.3. Dacă asemenea modificări nu ridica obiecţii din partea României în termen de 3 luni de la data la care a fost informată oficial, acestea vor deveni criterii de compatibilitate asa cum s-a prevăzut în paragraful 1 al acestui articol. Dacă asemenea modificări intampina obiecţii din partea României şi luând în considerare procesul de armonizare a legislaţiei, asa cum s-a prevăzut în Acordul european, vor avea loc consultări, conform art. 7 şi 8 din prezentele reguli.4. Aceleaşi principii se vor aplica şi în privinta altor modificări semnificative ale politicii comunitare în domeniul ajutorului de stat. +
Articolul 3Ajutorul de minimisSchemele de ajutor sau ajutoarele individuale care nu implica un ajutor pentru export şi care sunt sub pragul aplicabil ajutoarelor de minimis*1) din Comunitate vor fi considerate ca având numai un efect neglijabil asupra concurentei şi comerţului dintre părţi şi, în consecinţa, nu vor intra sub incidenţa prezentelor reguli. Prezentul articol nu se aplică industriilor incluse în Tratatul instituind Comunitatea Europeană a Carbunelui şi Otelului, construcţiilor navale, transportului şi nici ajutoarelor privind cheltuielile legate de agricultura sau pescuit.────────────*1) În prezent valoarea maxima totală a ajutorului de minimis în Comunitate este de 100.000 euro pe firma, pe o perioadă de 3 ani, conform comunicării Comisiei privind ajutoarele de minimis (JO C 68/6 martie 1996, p. 9). +
Articolul 4Derogări1. În conformitate cu prevederile şi în limita art. 64(4)(a) din Acordul european, România va fi considerată ca o regiune identică cu cele din Comunitate, menţionate în art. 87(3)(a) din Tratatul de instituire a Comunităţii Europene.2. Autorităţile de monitorizare vor evalua în comun intensitatile maxime ale ajutorului şi acoperirea regionala specifică a zonelor din România eligibile pentru ajutorul regional naţional. Acestea vor transmite o propunere comuna Comitetului de Asociere care va lua o decizie în acest sens.3. Autorităţile de monitorizare pot, dacă este necesar şi la solicitarea României, sa evalueze în comun problemele ridicate de implementarea acquisului comunitar în domeniul ajutoarelor de stat acordate de România în tranzitia la o economie de piaţa. Evaluarea unor astfel de probleme nu va viza agricultura, pescuitul, carbunele şi otelul sau alte sectoare sensibile (automobile, fibre sintetice şi construcţii navale), pentru care exista aranjamente comunitare specifice. Când este cazul, autorităţile de monitorizare vor transmite Consiliului de Asociere o propunere comuna, în urma căreia acesta poate lua o decizie.Procedurile privind consultarile şi rezolvarea problemelor +
Articolul 5Examinarea anumitor ajutoare1. Dacă suma ajutorului în cauza depăşeşte 3 milioane euro, schemele de ajutor sau ajutoarele individuale, indiferent dacă sunt sau nu prevăzute de cadrul legal sau de instrucţiunile comunitare, pot fi trimise de către autoritatea de monitorizare relevanta spre examinare subcomitetului cu atribuţii privind politica concurentei şi a ajutorului de stat. Subcomitetul poate transmite un raport Comitetului de Asociere, acesta putând emite decizii corespunzătoare sau recomandări privind compatibilitatea schemelor de ajutor sau a ajutoarelor individuale cu Acordul european şi cu prezentele reguli.2. Scopul principal al acestor decizii sau recomandări este evitarea recurgerii la măsuri comerciale protectioniste, ca o consecinţa a acordării ajutoarelor respective.3. Comitetul de Asociere poate decide sa extindă în viitor posibilitatea de examinare, asa cum este prevăzută în acest articol. +
Articolul 6Solicitarea de informaţiiOri de câte ori autoritatea de monitorizare a unei părţi sesizează ca o schema de ajutor sau un ajutor individual pare sa afecteze interese importante ale acelei părţi, poate solicita informaţii de la autoritatea responsabilă. În orice caz ambele autorităţi de monitorizare vor cauta să se informeze reciproc asupra progreselor importante care pot interesa cealaltă parte. +
Articolul 7Consultări şi curtoazie1. Ori de câte ori Comisia sau autoritatea de monitorizare din România considera ca acordarea ajutorului de stat pe teritoriul pe care cealaltă autoritate este responsabilă afectează substanţial interesele sale importante, aceasta poate solicita consultări cu cealaltă autoritate şi, în consecinţa, poate cere ca autoritatea de monitorizare a celeilalte părţi sa initieze proceduri corespunzătoare în vederea remedierii situaţiei. Aceasta nu aduce atingere nici unei acţiuni luate în conformitate cu legislaţia relevanta a părţilor şi nu lezeaza deplina libertate a autorităţii căreia i s-a adresat solicitarea, de a decide în ultima instanţa, în limitele cadrului legal prevăzut de Acordul european.2. Autoritatea de monitorizare la care s-a apelat trebuie să acorde întreaga sa consideraţie opiniilor şi elementelor concrete prezentate de către autoritatea care solicită consultarea şi, în special, posibilelor efecte care prejudiciază interesele importante ale părţii solicitante.3. Fără a aduce atingere drepturilor şi obligaţiilor părţilor, autorităţile de monitorizare implicate în consultări, conform acestui articol, vor cauta sa găsească, în termen de 3 luni, o soluţie reciproc acceptabilă în lumina intereselor importante respective. +
Articolul 8Rezolvarea problemelor1. Dacă consultarile, conform art. 7, nu conduc la o soluţie reciproc acceptabilă, va avea loc un schimb de opinii la solicitarea unei părţi, în termen de 3 luni de la solicitare, în cadrul subcomitetului cu atribuţii privind politica concurentei şi a ajutorului de stat, constituit în cadrul Acordului european.2. Dacă acest schimb de opinii nu conduce la o soluţie reciproc acceptabilă nici după expirarea perioadei de 3 luni menţionate în paragraful 1, problema poate fi transmisă Comitetului de Asociere care poate face recomandări corespunzătoare pentru rezolvarea acestor cazuri.3. Aceste proceduri nu vor aduce atingere nici unei acţiuni prevăzute în art. 64(6) din Acordul european şi în art. 9(6) din Protocolul 2 privind produsele acoperite prin Tratatul instituind Comunitatea Europeană a Carbunelui şi Otelului la Acordul european. Oricum, măsurile comerciale defensive vor fi folosite numai în ultima instanţa. +
Articolul 9Secretul şi confidenţialitatea informaţiilor1. Conform art. 64(7) din Acordul european, nici o autoritate de monitorizare nu este obligată sa furnizeze informaţii celeilalte autorităţi, dacă dezvaluirea acestor informaţii autorităţii care le solicita este interzisă prin legea autorităţii care deţine informaţiile.2. Fiecare autoritate de monitorizare este de acord sa păstreze confidenţialitatea oricărei informaţii transmise de către cealaltă autoritate în condiţii de confidenţialitate.Transparenta +
Articolul 10Inventarierea1. În cadrul programelor comunitare relevante Comisia va acorda sprijin României în întocmirea şi actualizarea unui inventar al schemelor de ajutor şi al ajutoarelor individuale, întocmit pe aceeaşi baza ca şi în Comunitate, în vederea asigurării şi îmbunătăţirii continue a transparenţei.2. Comisia va furniza regulat României informaţii privind documentaţia pe care o întocmeşte, în aceeaşi maniera în care procedează în relaţia cu statele membre ale Comunităţii. +
Articolul 11Informarea reciprocăAmbele părţi vor asigura transparenta în domeniul ajutorului de stat pe baze reciproce şi regulate, prin intermediul publicaţiilor corespunzătoare şi al schimbului de informaţii privind politica ajutorului de stat.Diverse +
Articolul 12Asistenţa administrativă (limbile străine)Comisia şi autoritatea de monitorizare din România vor asigura aranjamente practice de asistenţa reciprocă sau orice alte soluţii corespunzătoare, în special privind traducerile.────────────