DECIZIE Nr. 4 din 12 septembrie 1994

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 11/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: MINISTERUL FINANTELOR
Publicat în: MONITORUL OFICIAL NR. 302 din 25 octombrie 1994
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Actiuni suferite de acest act:

SECTIUNE ACTTIP OPERATIUNEACT NORMATIV
ActulABROGAT DEDECIZIE 5 10/03/1995
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LAOG 6 14/01/1994
ActulREFERIRE LAOUG 1 30/08/1993
ActulREFERIRE LAOG 3 27/07/1992
Acte care fac referire la acest act:

SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulABROGAT DEDECIZIE 5 10/03/1995

privind aprobarea soluţiilor referitoare la aplicarea unitară a prevederilor unor articole din Ordonanţa Guvernului nr. 3/1992, modificată şi completată prin Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 1/1993 şi prin Ordonanţa Guvernului nr. 6/1994



Comisia centrala pentru aplicarea unitară a prevederilor legale în domeniul impozitelor indirecte, constituită în baza Ordinului ministrului de stat, ministrul finanţelor, nr. 1290/1993, aproba soluţiile prevăzute în anexa referitoare la aplicarea unitară a prevederilor unor articole din Ordonanţa Guvernului nr. 3/1992, modificată şi completată prin Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 1/1993 şi prin Ordonanţa Guvernului nr. 6/1994, adoptate potrivit procesului-verbal încheiat de comisie la data de 12 septembrie 1994. Preşedintele comisiei,Corneliu Gorcea,secretar de stat + 
Anexa 1MINISTERUL FINANŢELORDepartamentul veniturilor statuluiSOLUŢIIreferitoare la aplicarea unitară a prevederilor unor articole din Ordonanţa Guvernului nr. 3/1992, modificată şi completată prin Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 1/1993 şi prin Ordonanţa Guvernului nr. 6/1994I. Soluţii privind T.V.A. aferentă unor operaţiuni specifice din agricultura 1. Operaţiunile efectuate de societăţile agricole constituite în baza Legii nr. 31/1990 şi a Legii nr. 36/1991, pentru exploatarea terenurilor agricole aparţinând persoanelor fizice cărora li s-a reconstituit sau li s-a constituit dreptul de proprietate, se supun T.V.A., astfel: a) produsele agricole predate persoanelor fizice prevăzute la alin. 1 de mai sus nu reprezintă transfer al dreptului de proprietate şi nu se supun T.V.A.; b) produsele reţinute de societăţile agricole pentru lucrările agricole pe care le-au efectuat se supun T.V.A. la vânzarea lor, ca atare sau sub forma prelucrata, către alte persoane fizice sau juridice; în mod corespunzător se va proceda în situaţiile prevăzute de art 2.2. din Ordonanţa Guvernului nr. 3/1992; c) produsele aparţinând persoanelor fizice prevăzute la pct. 1, care sunt valorificate la terţi prin intermediul societăţilor agricole care au efectuat lucrările agricole, nu se supun T.V.A. şi nu se reflecta în jurnalele şi deconturile privind T.V.A. la societăţile agricole respective. 2. Lucrările agricole executate de societăţile comerciale prestatoare de servicii pentru agricultura (Agromec-uri şi alte societăţi) se supun T.V.A. în mod diferenţiat în funcţie de beneficiar şi forma de plată, astfel: 2.1. lucrările agricole executate cu plata în bani în favoarea producătorilor agricoli, indiferent de forma de organizare, sunt supuse T.V.A. în condiţiile prevăzute de Ordonanţa Guvernului nr. 3/1992; 2.2. lucrările agricole executate cu plata în natura în favoarea societăţilor agricole cu personalitate juridică sunt impozabile şi se reflecta în documente financiar-contabile, atât la prestator cît şi la beneficiar, ca operaţiuni distincte, astfel: a) societatea comercială prestatoare factureaza valoarea lucrărilor executate societăţilor agricole la data preluării produselor, aplicind tarifele negociate plus 18% T.V.A. Exigibilitatea taxei colectate şi deductibile aferente lucrărilor agricole executate ia naştere atât la prestator, cît şi la beneficiar la data preluării, respectiv predării produselor prevăzute în contractele încheiate între părţi. Nu se admite facturarea esalonata a lucrărilor în funcţie de data executării acestora; b) societatea agricolă factureaza produsele predate societăţilor comerciale prestatoare de servicii pentru lucrările executate la preţurile negociate plus 18% T.V.A. Exigibilitatea T.V.A. colectata ia naştere la data întocmirii documentelor de predare-recepţie a produselor agricole sau, după caz, la data eliberării buletinului de analiza prin care se stabilesc parametrii de calitate în funcţie de care se stabileşte preţul; 2.3. lucrările executate cu plata în natura în favoarea producătorilor agricoli individuali sau asociaţiilor constituite în baza art. 2 din Legea nr. 36/1991 sunt considerate cheltuieli efectuate în contul produselor agricole ce urmează a fi reţinute după recoltare şi nu se supun T.V.A. Produsele reţinute de societăţile comerciale prestatoare de servicii în contul lucrărilor agricole executate sunt supuse T.V.A. la data livrării de către Regia Autonomă "Romcereal" sau vinzarii la alte persoane fizice sau juridice, ca atare sau prelucrate. Produsele utilizate în scopurile prevăzute la art. 2.2. din Ordonanţa Guvernului nr. 3/1992 sunt supuse T.V.A., iar obligaţia plăţii acesteia se determina potrivit prevederilor art. 11. lit c) din ordonanţa. 3. Avansurile acordate producătorilor agricoli individuali şi asociaţiilor agricole constituite în baza art. 2 din Legea nr. 36/1991 de către agenţii economici special mandataţi de stat, conform art. 11 din Legea nr. 83/1993, art. 3 din Hotărârea Guvernului nr. 436/1993 şi art. 2 din Hotărârea Guvernului nr. 25/1994, intră în sfera de aplicare a T.V.A. astfel: 3.1. avansurile acordate direct producătorilor agricoli prevăzuţi la pct. 3, în bani sau în materii prime şi materiale, finanţate din creditele angajate prin agenţii economici prevăzuţi la art. 3 din Hotărârea Guvernului nr. 436/1993, nu se supun T.V.A. întrucît acestea reprezintă, pentru agenţii economici care le-au acordat, cheltuieli în contul produselor agricole pe care urmează a le primi la recoltare. Avansurile acordate în condiţiile Legii nr. 83/1993 se reflecta în contabilitate cu ajutorul contului 409 "Furnizori-debitori"; 3.2. avansurile acordate producătorilor agricoli prevăzuţi la pct. 3 de către agenţii economici special mandataţi de stat prin intermediul societăţilor comerciale prestatoare de servicii pentru agricultura nu sunt supuse T.V.A. Agenţii economici special mandataţi de stat reflecta în contabilitate avansurile acordate în condiţiile de mai sus, sub forma de bani, de materii prime şi materiale, în contul prevăzut la pct. 3.1. alin. 2. Societăţile comerciale prestatoare de servicii pentru agricultura evidenţiază materiile prime şi materialele primite în contul avansurilor acordate producătorilor agricoli de către Regia Autonomă "Romcereal" sau alt agent economic mandatat de stat în contul 8033 "Valori materiale primite în păstrare sau custodie". Pe baza proceselor-verbale de recepţie a lucrărilor agricole executate se efectuează scăderea din gestiune a materiilor prime şi a materialelor consumate prin creditarea contului menţionat mai sus; 3.3. societăţile comerciale prestatoare de servicii pentru agricultura datorează T.V.A. pentru lucrările agricole consemnate în procesele-verbale de recepţie semnate de producătorul agricol şi reprezentantul agentului economic care achită în bani lucrările executate. Pe baza procesului-verbal de recepţie prestatorul de servicii este obligat sa emita factura către agentul economic special mandatat de stat, care achită contravaloarea lucrărilor executate şi T.V.A. aferentă. Aceasta factura nu se transmite şi nu se înregistrează în evidentele producătorilor agricoli. 4. Avansurile acordate în bani, în materii prime şi materiale, direct producătorilor agricoli – persoane juridice -, de către agenţii economici special mandataţi de stat, în baza actelor normative menţionate la pct. 3, nu se supun T.V.A. şi se înregistrează în contul 409 "Furnizori-debitori" şi, respectiv, în contul 419 "Clienţi-creditori", la unitatea primitoare. Dreptul de deducere a T.V.A. aferentă materiilor prime şi materialelor achiziţionate de către agenţii economici special mandataţi de stat şi folosite conform prevederilor actelor normative indicate la pct. 3 se exercită de cumpărător în condiţiile prevăzute de art. 19 al Deciziei Ministerului Finanţelor nr. 1/1993 privind aprobarea soluţiilor unice referitoare la aplicarea Ordonanţei Guvernului nr. 3/1993 *). ––––– Notă *) Decizia nr. 1/1993 a fost publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 8 din 14 ianuarie 1994. După recoltare, producătorii agricoli – persoane juridice – factureaza produsele predate către Regia Autonomă "Romcereal" sau alt agent economic special mandatat de stat, la preţurile negociate plus 18% T.V.A., şi regularizează diferenţa dintre valoarea totală a facturii, inclusiv T.V.A., şi avansul primit, înregistrat în contul 419 "Clienţi-creditori". 5. Operaţiunile rezultate din aplicarea Legii arendării nr. 16/1994 intră în sfera de aplicare a T.V.A., astfel: 5.1. arendaşul persoana fizica, având calitatea de agricultor, este scutit de T.V.A. în baza art. 6 lit. A. e) din Ordonanţa Guvernului nr. 3/1992; 5.2. arendaşul persoana juridică este plătitor de T.V.A., dacă din activitatea economică, inclusiv din exploatarea bunurilor agricole arendate, realizează venituri totale de peste 10 milioane lei; 5.3. arendaşul cît şi proprietarul, uzufructuarul sau alt deţinător legal de bunuri agricole nu sunt supuşi plăţii T.V.A. pentru arenda plătită în natura potrivit art. 6 lit. A. i) 7 din Ordonanţa Guvernului nr. 3/1992; 5.4. arenda primită în bani este scutită de T.V.A. potrivit art. 6 lit. A. i) 7 din Ordonanţa Guvernului nr. 3/1992. 6. Drepturile cuvenite persoanelor fizice cărora le-a fost stabilită calitatea de acţionar în baza prevederilor art. 36 din Legea nr. 18/1991, stabilite prin lege fie în procent din profitul obţinut de societate pe un hectar, fie în contravaloarea unor produse agricole, nu sunt supuse T.V.A. Când plata drepturilor se face în natura, cu alte produse decît cele prevăzute de lege, operaţiunea se supune T.V.A. la furnizor, iar baza de impozitare se determina potrivit art. 13 lit. d) din Ordonanţa Guvernului nr. 3/1992. II. Soluţii referitoare la aplicarea următoarelor articole din Ordonanţa Guvernului nr. 3/1992, modificată: Art. 3 Corpul gardienilor publici nu intră în sfera de aplicare a T.V.A., fiind organizat ca instituţie publică a carei activitate nu are drept scop obţinerea de profit, ci de paza a bunurilor, de apărare a ordinii şi liniştii publice, a vieţii şi integrităţii persoanelor. Art. 12 Operaţiunile legate, import-export, realizate de către agenţii economici cu activitate de comerţ exterior, privind: importul de produse energetice şi materii prime de baza legat de exportul de produse liberalizate la export, precum şi importul de materiale, componente, subansambluri, echipamente şi utilaje pentru producţie legat de exportul de produse finite rezultate sunt supuse T.V.A. astfel: a) la intrarea bunurilor în ţara, importatorul este obligat sa întocmească Declaraţia vamală de import, sa plătească T.V.A. aferentă şi, corespunzător, să-şi exercite dreptul de deducere în condiţiile prevăzute de reglementările legale în vigoare; b) bunurile din import predate producătorilor interni în vederea realizării produselor ce urmează a fi exportate, a căror contravaloare reprezintă plata importului, se factureaza la preţurile negociate plus T.V.A.; c) produsele realizate de unităţile producătoare livrate unităţilor cu activitate de comerţ exterior pentru plata bunurilor din import primite de la aceştia se factureaza la preţurile negociate plus T.V.A. Exigibilitatea T.V.A. aferentă operaţiunilor prevăzute la lit. b) şi c) ia naştere, atât la furnizor cît şi la beneficiar, la data livrării produselor la export. Operaţiunile de import legate de export vor fi justificate cu următoarele documente: – licenta de operaţiune eliberata de Ministerul Comerţului; – contractele încheiate de agentul economic cu activitate de comerţ exterior cu partenerul extern şi cu producătorii interni, din care să rezulte ca operaţiunile nu se fac cu plata, ci prin compensaţii valorice; – documentele prevăzute în cap. IX pct. 2. din Normele pentru aplicarea Ordonanţei Guvernului nr. 3/1992 privind taxa pe valoarea adăugată, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 233/1993. Art. 14 Hotărârea Guvernului nr. 94/1994 modifica prevederile cap. VIII lit. g) din normele aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 233/1993, în sensul că sumele alocate de la buget nu se cuprind în baza de impozitare aferentă livrărilor de bunuri şi prestărilor de servicii efectuate de plătitorii de T.V.A. în scopul: a) finanţării investiţiilor, înregistrate în contul 131 "Subvenţii pentru investiţii"; b) acoperirii pierderilor şi diferenţelor de preţ şi de tarif, înregistrate în contul 741 "Venituri din subvenţii de exploatare"; c) finanţării stocurilor constituite ca rezerve materiale, înregistrate în contul contabil bugetar 700 "Finanţare de la buget privind anul curent". Dreptul de deducere a taxei pe valoarea adăugată aferentă bunurilor şi serviciilor achiziţionate, cu finanţare asigurata din surse constituite potrivit celor de mai sus, se exercită în condiţiile prevăzute la cap. VI din Ordonanţa Guvernului nr. 3/1992. Sumele deduse potrivit prevederilor de mai sus reintregesc disponibilităţile pentru investiţii şi urmează un regim similar cu cel al sumelor necheltuite din alte cauze (de exemplu: neexecutarea lucrărilor, economii etc.). Art. 17 lit. B. f) Pentru a beneficia de cota zero de T.V.A. pentru bunurile şi serviciile destinate realizării unor obiective pe teritoriul României trebuie să fie îndeplinite următoarele condiţii: 1. Obiectivele ce urmează a fi realizate să fie: a) nominalizate în hotărâri ale Guvernului; b) prevăzute în acorduri, protocoale, înţelegeri încheiate cu guverne străine sau organizaţii internaţionale; c) destinate unor scopuri cu caracter umanitar, social-filantropic, de apărare a sănătăţii, cultural, artistic, educativ, ştiinţific, religios, sportiv. 2. Finanţarea să fie asigurată din: a) fondul de contrapartida constituit din contravaloarea în lei a ajutoarelor primite de România sub forma de bunuri şi servicii; b) ajutoare sau împrumuturi nerambursabile acordate de guverne străine şi organisme internaţionale, altele decît cele cuprinse la lit. a); c) fonduri ale organizaţiilor nonprofit şi de caritate din străinătate şi din ţara, constituite inclusiv din donaţii ale persoanelor fizice şi juridice. 3. Cota zero de T.V.A. se realizează astfel: a) prin exercitarea dreptului de deducere de către beneficiarii obiectivelor de mai sus dacă aceştia sunt plătitori de T.V.A.; b) prin restituirea, de către organul fiscal, a T.V.A. aferentă aprovizionarilor destinate realizării obiectivelor ai căror beneficiari nu sunt plătitori de T.V.A.; c) prin facturarea de către furnizorii şi prestatorii de servicii care participa la realizarea obiectivului a bunurilor livrate şi serviciilor prestate fără T.V.A., cu exercitarea dreptului de deducere a T.V.A. aferentă aprovizionarilor destinate realizării obiectivului pe baza unui certificat eliberat de Direcţia generală a impozitelor indirecte din Ministerul Finanţelor. Certificatul va fi eliberat la solicitarea beneficiarului, pe baza contractului încheiat cu furnizorul bunurilor şi prestatorul serviciului. 4. Restituirea T.V.A. aferentă obiectivelor ai căror beneficiari sunt neplatitori de T.V.A. (lit. b) se efectuează prin Direcţia generală a finanţelor publice şi controlului financiar de stat a municipiului Bucureşti, conform Ordinului ministrului finanţelor nr. 54 din 17 ianuarie 1994, pe baza aprobării date de Direcţia generală a impozitelor indirecte din Ministerul Finanţelor, a documentaţiei avizate de direcţiile generale ale finanţelor publice şi controlului financiar de stat judeţene sau a municipiului Bucureşti. Cererile de restituire a T.V.A. (modelul anexat) vor fi depuse, în vederea avizării, la organul fiscal teritorial, însoţite de: – facturi sau alte documente legale inlocuitoare din care să rezulte cuantumul T.V.A.; – dovada plăţii bunurilor sau serviciilor achiziţionate pentru care se solicita restituirea T.V.A.; – documente din care să rezulte modalitatea de finanţare. Art. 21 lit. b) În situaţia în care un agent economic realizează exclusiv operaţiuni de export, iar suma înscrisă în decont la rindul 3 este inferioară sumei aferente aprovizionarilor din rindul 14, suma maxima de rambursat se determina după formula:

    rândul 15 x rândul 3
  rândul 14

CERERE DE RESTITUIRE A TAXEI PE VALOAREA ADĂUGATĂCERERE DE RESTITUIRE A TAXEI PE VALOAREA ADĂUGATĂ

  1 Denumirea unităţii
  2 Sediul:
    Localitatea ……………, strada ………… nr. ……., sectorul …, cod poştal ……., cod fiscal ……….., judeţul …………………..

În conformitate cu prevederile pct. 3 lit. f) din Ordonanţa Guvernului nr. 6/1994, prin prezenta solicitam restituirea taxei pe valoarea adăugată plătită pentru bunurile şi serviciile achiziţionate, destinate realizării unor obiective pe teritoriul României cu finanţare directa asigurata din ajutoare sau împrumuturi nerambursabile acordate de guverne străine, de organisme internaţionale, precum şi de organizaţii nonprofit şi de caritate.

    Se anexează documentele (se marchează cu x):
    – factura []
    – chitanţa fiscală []
    – alte documente []
    Restituirea este aferentă obiectivului: ………………………………. …………………………………………………………………..
    Solicităm restituirea în contul nr. …………, deschis la ……………. …………………………………………………………………..
    Finanţarea este asigurată din ………………………………………..
    Conducătorul unităţii ………………………….. Semnătura …………
   
  CADRU REZERVAT ORGANULUI FISCAL TERITORIAL
  Avizăm restituirea T.V.A. pentru suma de _________________________ lei
  Nu avizăm restituirea sumei de ___________________ lei din următoarele motive:
  …………………………………………………………………… ……………………………………………………………………
  NUMELE PERSOANEI CARE ______________________ FUNCŢIA _________________________
  SEMNĂTURA ___________________ DATA __________________
  APROBĂ RESTITUIREA _____________________

––––––

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x