Informatii Document
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 751 din 27 octombrie 2003
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act | |
Nu exista actiuni induse de acest act | |
Acte referite de acest act: | |
Nu exista acte care fac referire la acest act | |
referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 188 din Legea nr. 141/1997 privind Codul vamal al României
Nicolae Popa – preşedinteCostica Bulai – judecătorNicolae Cochinescu – judecătorConstantin Doldur – judecătorKozsokar Gabor – judecătorPetre Ninosu – judecătorŞerban Viorel Stanoiu – judecătorLucian Stangu – judecătorIoan Vida – judecătorPaula C. Pantea – procurorDoina Suliman – magistrat-asistent şefPe rol se afla soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 188 din Legea nr. 141/1997 privind Codul vamal al României, excepţie ridicată de Societatea Comercială „Nippon Group Product” – S.R.L. din Bucureşti în Dosarul nr. 164/RCA/2003 al Tribunalului Constanta Secţia civilă.La apelul nominal lipsesc părţile, faţă de care procedura de citare este legal îndeplinită.Reprezentantul Ministerului Public, considerând ca textele de lege criticate nu contravin prevederilor constituţionale invocate, pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca neîntemeiată.CURTEA,având în vedere actele şi lucrările dosarului, constata următoarele:Prin Încheierea nr. 285 din 10 aprilie 2003, pronunţată în Dosarul nr. 164/RCA/2003, Tribunalul Constanta Secţia civilă a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 188 din Legea nr. 141/1997 privind Codul vamal al României. Excepţia a fost ridicată de Societatea Comercială „Nippon Group Product” – S.R.L. din Bucureşti cu ocazia soluţionării recursului declarat împotriva Sentitei civile nr. 11.755 din 24 mai 2002, pronunţată de Judecătoria Constanta în Dosarul nr. R.6.812/2002.În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate, autorul acesteia susţine ca art. 188 din Legea nr. 141/1997 infrange prevederile constituţionale ale art. 15 alin. (2), art. 41 alin. (2) şi ale art. 49. În acest sens arata ca aceste dispoziţii legale instituie un caz de ultraactivitate a legii, prin menţinerea unui regim juridic abrogat expres prin chiar dispoziţiile Legii nr. 141/1997. Apreciază ca astfel se creează premisele „relativizarii dreptului de proprietate” şi ale restrângerii sale cu depăşirea limitelor stabilite de către Constituţie. De asemenea, considera ca dispoziţiile art. 27 şi 34 din Ordonanţa Guvernului nr. 26/1993 privind Tariful vamal de import al României, aprobată şi modificată prin Legea nr. 102/1994, cu modificările ulterioare, contravin prevederilor constituţionale ale art. 53 alin. (1) şi (3), art. 134 alin. (2) lit. a) şi ale art. 41 alin. (2). În esenta, autorul excepţiei arata ca aceste doua texte, rămase în vigoare prin incidenţa dispoziţiilor art. 188 din Legea nr. 141/1997, „instituie prestaţii, altele decât impozitele şi taxele”, fără a se avea în considerare o situaţie excepţionala, ceea ce restrânge libertatea comerţului.Instanţa de judecată, având în vedere ca dispoziţiile art. 27 şi ale art. 34 din Ordonanţa Guvernului nr. 26/1993, aprobată şi modificată prin Legea nr. 102/1994, cu modificările ulterioare, au fost abrogate prin art. 191 din Legea nr. 141/1997, respinge ca inadmisibila excepţia de neconstituţionalitate a acestor dispoziţii, în temeiul art. 23 alin. (6) din Legea nr. 47/1992, republicată. În ceea ce priveşte critica de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 188 din Legea nr. 141/1997, instanţa de judecată considera ca aceasta este neîntemeiată. În acest sens arata ca operaţiunile vamale sunt supuse regimului juridic existent la momentul când au fost iniţiate, astfel încât nu se poate interpreta ca, în măsura în care finalizarea intervine ulterior abrogării acestui regim juridic, acesta ar ultraactiva.Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicată, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului şi Guvernului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicate.Guvernul considera ca excepţia este neîntemeiată, deoarece prevederile constituţionale invocate în susţinerea acesteia nu au incidenţa în cauza.Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicate.CURTEA,examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul întocmit în cauza de judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi dispoziţiile Legii nr. 47/1992, retine următoarele:Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este competenţa, potrivit dispoziţiilor art. 144 lit. c) din Constituţie şi ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 şi 23 din Legea nr. 47/1992, republicată, să soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate ridicată.Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile art. 188 din Legea nr. 141/1997 privind Codul vamal al României, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 180 din 1 august 1997, dispoziţii care au următoarea redactare:– Art. 188: "Operaţiunile vamale iniţiate sub regimul prevăzut de reglementările vamale anterioare intrării în vigoare a prezentului cod se finalizează potrivit acelor reglementări."În susţinerea neconstitutionalitatii acestor texte de lege, autorul excepţiei invoca încălcarea următoarelor prevederi constituţionale:– Art. 15 alin. (2): "Legea dispune numai pentru viitor, cu excepţia legii penale mai favorabile.";– Art. 41 alin. (2): "Proprietatea privată este ocrotită în mod egal de lege, indiferent de titular. Cetăţenii străini şi apatrizii nu pot dobândi dreptul de proprietate asupra terenurilor.";– Art. 49: "(1) Exerciţiul unor drepturi sau al unor libertăţi poate fi restrâns numai prin lege şi numai dacă se impune, după caz, pentru: apărarea siguranţei naţionale, a ordinii, a sănătăţii ori a moralei publice, a drepturilor şi a libertăţilor cetăţenilor; desfăşurarea instrucţiei penale; prevenirea consecinţelor unei calamitati naturale ori ale unui sinistru deosebit de grav.(2) Restrangerea trebuie să fie proporţională cu situaţia care a determinat-o şi nu poate atinge existenta dreptului sau a libertăţii." … Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constata ca prevederile art. 188 din Legea nr. 141/1997 au mai făcut obiectul controlului de constituţionalitate în temeiul art. 144 lit. c) din Constituţie, prin raportare la aceleaşi dispoziţii constituţionale invocate în speta, respectiv art. 15 alin. (2), art. 41 alin. (2) şi art. 49. Astfel, prin Decizia nr. 163 din 6 mai 2003, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 354 din 23 mai 2003, Curtea Constituţională a statuat ca excepţia este neîntemeiată întrucât, chiar dacă prin dispoziţiile legale criticate s-ar institui un caz de ultraactivitate a legii, aceasta nu este o problemă de constituţionalitate, ci una de aplicare a legii, de competenţa instanţei judecătoreşti investite cu soluţionarea litigiului.De asemenea, Curtea a considerat că nu sunt întemeiate nici criticile referitoare la "premisele relativizarii dreptului de proprietate şi ale restrângerii sale" invocate de autorul excepţiei, deoarece nu se poate retine vreo legătură semnificativă între textul de lege criticat şi prevederile constituţionale ale art. 41 alin. (2) şi art. 49.Curtea Constituţională apreciază ca în speta nu au intervenit elemente noi care să justifice schimbarea jurisprudenţei sale, astfel încât cele statuate prin decizia menţionată îşi menţin valabilitatea şi în prezenta cauza.Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 144 lit. c) şi al art. 145 alin. (2) din Constituţie, precum şi al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 alin. (1) şi (6) şi al art. 25 alin. (1) şi (3) din Legea nr. 47/1992, republicată,CURTEAÎn numele legiiDECIDE:Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 188 din Legea nr. 141/1997 privind Codul vamal al României, excepţie ridicată de Societatea Comercială „Nippon Group Product” – S.R.L. din Bucureşti în Dosarul nr. 164/RCA/2003 al Tribunalului Constanta – Secţia civilă.Definitivă şi obligatorie.Pronunţată în şedinţa publică din data de 14 octombrie 2003.PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,prof. univ. dr. NICOLAE POPAMagistrat-asistent şef,Doina Suliman──────────────