DECIZIE nr. 376 din 17 aprilie 2007

Redacția Lex24
Publicat in CC: Decizii, 22/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 321 din 14 mai 2007
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LADECIZIE 615 21/09/2006
ActulREFERIRE LALEGE 380 05/10/2006
ActulREFERIRE LALEGE 677 21/11/2001
ActulREFERIRE LALEGE 544 12/10/2001
ActulREFERIRE LALEGE 544 12/10/2001 ART. 1
ActulREFERIRE LALEGE 544 12/10/2001 ART. 2
ActulREFERIRE LALEGE 544 12/10/2001 ART. 11
ActulREFERIRE LALEGE 544 12/10/2001 ART. 13
ActulRESPINGE NECONSTITUTIONALITATEALEGE 544 12/10/2001 ART. 12
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 1
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 2
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 3
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 10
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 11
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 29
ActulREFERIRE LALEGE (R) 47 18/05/1992 ART. 30
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 1
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 16
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 26
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 31
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 146
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 147
Acte care fac referire la acest act:

SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulREFERIT DEDECIZIE 437 04/07/2019

referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 12 alin. (1) lit. d) din Legea nr. 544/2001 privind liberul acces la informaţiile de interes public



Ioan Vida – preşedinteNicolae Cochinescu – judecătorAspazia Cojocaru – judecătorKozsokar Gabor – judecătorPetre Ninosu – judecătorIon Predescu – judecătorŞerban Viorel Stănoiu – judecătorTudorel Toader – judecătorIon Tiucă – procurorClaudia-Margareta Krupenschi – magistrat-asistentPe rol se află soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 12 alin. (1) lit. d) din Legea nr. 544/2001 privind liberul acces la informaţiile de interes public, excepţie ridicată de Victor Belcin în Dosarul nr. 2.129/44/2006 al Curţii de Apel Galaţi – Secţia contencios administrativ şi fiscal.La apelul nominal se constată lipsa părţilor, faţă de care procedura de citare a fost legal îndeplinită.Cauza fiind în stare de judecată, reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere ca neîntemeiată a excepţiei de neconstituţionalitate.CURTEA,având în vedere actele şi lucrările dosarului, reţine următoarele:Prin Încheierea din 10 octombrie 2006, pronunţată în Dosarul nr. 2.129/44/2006, Curtea de Apel Galaţi – Secţia contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 12 alin. (1) lit. d) din Legea nr. 544/2001 privind liberul acces la informaţiile de interes public. Excepţia a fost ridicată de Victor Belcin într-o cauză având ca obiect soluţionarea unui recurs împotriva unei sentinţe judecătoreşti prin care Tribunalul Galaţi a respins ca nefondată o acţiune având ca obiect accesul la informaţii de interes public.În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine că dispoziţiile art. 12 alin. (1) lit. d) din Legea nr. 544/2001 sunt neconstituţionale, „în măsura şi situaţiile în care informaţiile de interes public solicitate se regăsesc în înscrisuri ce conţin şi date personale”, această împrejurare determinând încălcarea prevederilor şi principiilor constituţionale prevăzute de art. 1 alin. (3), art. 16 şi art. 31 alin. (1) şi (2), dar şi ale art. 13 din legea criticată. Altfel spus, singurul motiv pentru care respectivele informaţii de interes public sunt exceptate de la accesul liber al cetăţenilor este asocierea lor cu anumite date personale, deşi acestea din urmă ar putea fi excluse din textul actului ce conţine informaţii de interes public. Textul de lege examinat devine, astfel, un „prilej şi mijloc eficient uzual” atât în eludarea scopului şi sensului Legii nr. 544/2001, cât şi a principiului constituţional al liberului acces la informaţii de interes public.Curtea de Apel Galaţi – Secţia contencios administrativ şi fiscal opinează în sensul netemeiniciei excepţiei de neconstituţionalitate, textul de lege criticat fiind în concordanţă cu prevederile constituţionale invocate. Mai mult chiar, se precizează că numai prin exceptarea informaţiilor cu privire la datele personale se asigură respectarea dreptului la viaţa intimă, familială şi privată, drept garantat de art. 26 din Constituţie. Cât priveşte invocarea art. 13 din Legea nr. 544/2001, se arată că acest text reglementează situaţia informaţiilor clasificate.Potrivit dispoziţiilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi formula punctele de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate ridicată.Avocatul Poporului apreciază că dispoziţiile art. 12 alin. (1) lit. d) din Legea nr. 544/2001 sunt constituţionale. Acestea se aplică în mod nediscriminatoriu tuturor persoanelor vizate de ipoteza normei juridice şi nu sunt de natură să îngrădească dreptul persoanei de a avea acces la orice informaţie de interes public. În plus, dispoziţiile legale criticate protejează dreptul la viaţa intimă, familială şi privată, în acord cu prevederile art. 26 alin. (1) din Legea fundamentală. Cât priveşte invocarea art. 1 alin. (3) din Constituţie, referitor la principiul statului de drept, se arată că acest text nu are incidenţă în cauză.Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicate.CURTEA,examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile procurorului şi dispoziţiile de lege criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate ridicată.Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile art. 12 alin. (1) lit. d) din Legea nr. 544/2001 privind liberul acces la informaţiile de interes public, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 663 din 23 octombrie 2001, modificate prin pct. 2 al articolului unic din Legea nr. 380/2006, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 846 din 13 octombrie 2006. Textul legal criticat are următorul cuprins: „(1) Se exceptează de la accesul liber al cetăţenilor, prevăzut la art. 1 şi, respectiv, la art. 11^1, următoarele informaţii:(…..) d) informaţiile cu privire la datele personale, potrivit legii.”În motivarea excepţiei, autorul acesteia invocă dispoziţiile constituţionale ale art. 1 alin. (3) "Statul român", art. 16 "Egalitatea în drepturi" şi art. 31 alin. (1) şi (2) "Dreptul la informaţie".Analizând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constată că dispoziţiile art. 12 alin. (1) lit. d) din Legea nr. 544/2001 privind liberul acces la informaţiile de interes public au mai constituit obiect al controlului de constituţionalitate, Curtea respingând excepţia prin Decizia nr. 615 din 21 septembrie 2006, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 888 din 31 octombrie 2006. Examinând cu acel prilej aspectul criticat şi în prezenta cauză, şi anume excluderea datelor cu caracter personal de la accesul liber al cetăţenilor la orice informaţie de interes public, astfel cum este reglementat de art. 12 alin. (1) lit. d) din Legea nr. 544/2001, Curtea, pentru argumentele acolo expuse, a reţinut că textul de lege criticat nu contravine prevederilor art. 31 alin. (1) şi (3) din Constituţie, răspunzând astfel unor critici asemănătoare celor formulate în cauza de faţă.În plus, autorul excepţiei invocă încălcarea art. 16 din Legea fundamentală, privind egalitatea în drepturi a cetăţenilor, susţinând că textul legal criticat duce la aplicarea unui "tratament necontrolat discriminatoriu, neegal pentru cetăţeni" în ceea ce priveşte interzicerea accesului la informaţiile de interes public care se află asociate, în cadrul aceluiaşi act, cu anumite date personale.Curtea nu poate reţine aceste critici, deoarece textul de lege nu reglementează şi nici nu conduce la aplicarea unui tratament juridic diferit pentru persoane aflate în aceeaşi situaţie. Aşa cum s-a arătat şi în Decizia nr. 615/2006, mai sus menţionată, domeniul de reglementare al Legii nr. 544/2001 îl constituie informaţiile de interes public, astfel cum sunt definite la art. 2 lit. b) din lege, precum şi modalităţile şi condiţiile în care este asigurat liberul acces la acestea. Or, informaţiile cu privire la datele personale, prin care, potrivit art. 2 lit. c) din aceeaşi lege, se înţelege orice informaţie privind o persoană fizică identificată sau identificabilă, nu sunt supuse prevederilor cuprinse în Legea nr. 544/2001, ci reprezintă domeniul de reglementare al unui alt act normativ, respectiv Legea nr. 677/2001 pentru protecţia persoanelor cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal şi libera circulaţie a acestor date, lege care nu constituie însă obiectul controlului de constituţionalitate în prezenta cauză.În ceea ce priveşte invocarea prevederilor art. 1 alin. (3) din Constituţie, care consacră statul de drept, democratic şi social, precum şi valorile supreme ale statului român, Curtea constată că acestea nu au incidenţă în cauză. Dimpotrivă, dispoziţiile de lege criticate sunt în concordanţă cu acestea, întrucât prin excluderea informaţiilor privind datele personale de la liberul acces la informaţie al cetăţenilor este protejat dreptul constituţional la viaţa intimă, familială şi privată, consacrat de art. 26, drept ce se înscrie, totodată, printre drepturile şi libertăţile cetăţenilor enumerate în art. 1 alin. (3) din Legea fundamentală ca una dintre valorile supreme ale statului român.Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,CURTEA CONSTITUŢIONALĂÎn numele legiiDECIDE:Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 12 alin. (1) lit. d) din Legea nr. 544/2001 privind liberul acces la informaţiile de interes public, excepţie ridicată de Victor Belcin în Dosarul nr. 2.129/44/2006 al Curţii de Apel Galaţi – Secţia contencios administrativ şi fiscal.Definitivă şi general obligatorie.Pronunţată în şedinţa publică din data de 17 aprilie 2007.PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,prof. univ. dr. IOAN VIDAMagistrat-asistent,Claudia-Margareta Krupenschi–––

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x