Informatii Document
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 408 din 30 mai 2008
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act | |
Nu exista actiuni induse de acest act | |
Acte referite de acest act: | |
Nu exista acte care fac referire la acest act | |
referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor Ordonanţei Guvernului nr. 60/2004 privind reglementările referitoare la construirea, întreţinerea, repararea şi exploatarea căilor ferate, altele decât cele administrate de Compania Naţională de Căi Ferate „C.F.R.” – S.A.
Ioan Vida – preşedinteNicolae Cochinescu – judecătorAcsinte Gaspar – judecătorIon Predescu – judecătorPuskas Valentin Zolta – judecătorTudorel Toader – judecătorIon Tiucă – procurorMaria Bratu – magistrat-asistentPe rol se află soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a prevederilor Ordonanţei Guvernului nr. 60/2004 privind reglementările referitoare la construirea, întreţinerea, repararea şi exploatarea căilor ferate, altele decât cele administrate de Compania Naţională de Căi Ferate „C.F.R.” – S.A., excepţie ridicată de Societatea Comercială „Albirom” – S.R.L. din Buzău în Dosarul nr. 3.009/114/2007 al Tribunalului Buzău – Secţia comercială şi de contencios administrativ.La apelul nominal se prezintă, pentru partea Societatea Comercială "Semrom Muntenia" – S.A., consilierul juridic Crinu Marian Ivan, cu delegaţie depusă la dosar.Lipsesc celelalte părţi, faţă de care procedura de citare este legal îndeplinită.Cauza se află în stare de judecată.Reprezentantul părţii prezente solicită admiterea excepţiei, pentru aceleaşi motive pe care le-a invocat autorul acesteia în notele scrise formulate în dosarul instanţei de judecată. În susţinere depune concluzii scrise.Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei ca fiind inadmisibilă, întrucât prevederile de lege criticate nu au legătură cu cauza dedusă judecăţii.CURTEA,având în vedere actele şi lucrările dosarului, constată următoarele :Prin Încheierea din 28 iunie 2007, pronunţată în Dosarul nr. 3.009/114/2007, Tribunalul Buzău – Secţia comercială şi de contencios administrativ a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor Ordonanţei Guvernului nr. 60/2004 privind reglementările referitoare la construirea, întreţinerea, repararea şi exploatarea căilor ferate, altele decât cele administrate de Compania Naţională de Căi Ferate „C.F.R.” – S.A., excepţie ridicată de Societatea Comercială „Albirom” – S.R.L. din Buzău într-un proces având ca obiect o cerere de ordonanţă preşedinţială.În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine că prevederile Ordonanţei Guvernului nr. 60/2004 contravin dispoziţiilor constituţionale ale art. 44 din Constituţie, motivând că, potrivit reglementărilor cuprinse în această ordonanţă, reclamanta are dreptul să folosească terenul şi linia ferată proprietatea sa, fiindu-i astfel anihilate toate atributele dreptului de proprietate. Autorul excepţiei mai susţine că, în cauză, nu poate fi pusă în discuţie o limitare a dreptului său de proprietate în condiţiile stabilite de art. 44 alin. (1) din Constituţie, întrucât nu există o lege care să o împiedice să dispună liber de bunurile pe care le are în proprietate şi nu există interese generale, colective ale societăţii, ci numai interesul reclamantei de a se folosi de segmentul de cale ferată proprietatea sa.Tribunalul Buzău – Secţia comercială şi de contencios administrativ consideră că excepţia este neîntemeiată.Potrivit art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.Guvernul consideră că prevederile ordonanţei criticate sunt în acord cu art. 44 alin. (1) teza a doua din Constituţie, potrivit căruia conţinutul şi limitele dreptului de proprietate sunt stabilite de lege.De asemenea, arată că, în cauză, instanţa a fost sesizată cu o cerere de ordonanţă preşedinţială, situaţie în care judecătorul nu se pronunţă asupra fondului litigiului. Astfel că pentru soluţionarea cererii de ordonanţă preşedinţială nu este pus în discuţie dreptul de proprietate. În consecinţă, apreciază excepţia ca neîntemeiată.Avocatul Poporului apreciază că textele de lege criticate sunt constituţionale.Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.CURTEA,examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, susţinerile părţii prezente, concluziile procurorului, prevederile de lege criticate raportate la dispoziţiile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:Curtea Constituţională este competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate cu care a fost sesizată.Obiectul excepţiei îl reprezintă prevederile Ordonanţei Guvernului nr. 60/2004 privind reglementările referitoare la construirea, întreţinerea, repararea şi exploatarea căilor ferate, altele decât cele administrate de Compania Naţională de Căi Ferate „C.F.R.” – S.A., publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 741 din 17 august 2004, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 402/2004, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 956 din 19 octombrie 2004.Textul constituţional considerat a fi încălcat este cel al art. 44 alin. (1) referitor la garantarea dreptului de proprietate privată.Examinând actele din dosarul instanţei de fond, Curtea constată că obiectul litigiului îl constituie soluţionarea unei cereri de ordonanţă preşedinţială, având ca temei legal art. 15 din ordonanţa criticată. Acest text prevede că, în cazul în care proprietarul unei linii ferate industriale de tranzit interzice nejustificat accesul vehiculelor feroviare ale celorlalţi proprietari de linii ferate industriale din amonte, această faptă poate constitui o situaţie de urgenţă în înţelesul art. 581 din Codul de procedură civilă.Criticile de neconstituţionalitate vizează însă aspecte de aplicare a prevederilor ordonanţei criticate. Or, potrivit dispoziţiilor art. 2 alin. (2) din Legea nr. 47/1992, problemele de aplicare a legii pe fondul cauzei deduse soluţionării instanţei judecătoreşti nu intră în sfera controlului de constituţionalitate.Pentru motivele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,CURTEA CONSTITUŢIONALĂÎn numele legiiDECIDE:Respinge, ca fiind inadmisibilă, excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor Ordonanţei Guvernului nr. 60/2004 privind reglementările referitoare la construirea, întreţinerea, repararea şi exploatarea căilor ferate, altele decât cele administrate de Compania Naţională de Căi Ferate „C.F.R.” – S.A., excepţie ridicată de Societatea Comercială „Albirom” – S.R.L. din Buzău în Dosarul nr. 3.009/114/2007 al Tribunalului Buzău – Secţia comercială şi de contencios administrativ.Definitivă şi general obligatorie.Pronunţată în şedinţa publică din data de 25 martie 2008.PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,prof. univ. dr. IOAN VIDAMagistrat-asistent,Maria Bratu–-